Inschakelvertraging

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Inschakelvertraging

Bericht door dirklammers »

Op dit forum zijn al voldoende voorbeelden te vinden van een inschakelvertraging voor de hoogspanning van een buizenversterker. Toch blijf ik met een (veiligheids)vraag zitten.
Ik kom domweg weinig geen relais tegen die volgens de specs voor 500V DC geschikt zijn.
Schakelen met een gewone schakelaar zou ook kunnen uiteraard maar daar geldt eigenlijk hetzelfde voor. De meeste schakelaar zijn gespecificeerd tot 250 V.
Hoe dit op te lossen of moet ik er maar gewoon op rekenen / gokken dat er voldoende veiligheidsmarges zitten in de schakelaar en relais zodat er geen overslag optreedt en/of de bediener van de schakelaar (= ik) de hoogspanning te voelen krijg :shock:
RobertD
Contacteer:

Re: Inschakelvertraging

Bericht door RobertD »

Schakelen in de nul... ? :?:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
mijn boerenverstand zegt dat je ook daar 500V over de schakelaar krijgt :?: je onderbreekt toch de kring?
ray5150

Bericht door ray5150 »

De nul is toch spanningsloos, maar niet stroomloos ? :hide:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nogmaals, ik ben geen ir vonketrekker, maar als je de stroomkring onderbreekt met een schakelaar, dan staat toch de volledige spanning over die schakelaar, onafhankelijk waar die schakelaar dan zit? ja toch?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Niet DC gaan schakelen: Je kunt veel beter voor de gelijkrichter het schakelcontact van je relais zetten, AC schakelen dus. Dan 100nF over de contacten tegen vonkoverslag, met ook een 100K (3W) weerstand erover. Er loopt nu tijdens het opwarmen al heel iets stroom naar de buizen toe. Als je een relais uitzoekt dat 380V AC kan schakelen (die zijn er) gaat dit zeker goed.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Henkjan schreef:
RobertD schreef:
mijn boerenverstand zegt dat je ook daar 500V over de schakelaar krijgt :?: je onderbreekt toch de kring?
Wanneer je belasting een gewone weerstand of een lamp is heb je helemaal gelijk HenkJan. Maar bij een buizenbak geleiden de componenten nog niet zolang de gloei nog niet op gang is.

Ik heb deze manier van onderbreken weleens gezien op de site van DHT Rob, maar mijn eerste gedachte was ook "wat maakt dat nou uit?"

De oplossing van Barry is inderdaad de beste, maar ook dan heb je met hoge spanningen te maken.
Twee contacten in serie verdubbelt de spanningsafstand.
ray5150

Bericht door ray5150 »

En dan eentje van deze over ieder kontakt :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8903
dirklammers

Bedankt voor jullie discussie. Het schakelen in de AC lijkt me nog de beste oplossing ook om het trekken van vonken te voorkomen want dat is bij haast 500 V DC best een risico.
molekuul

Bericht door molekuul »

Of je gebruikt een indirect verhitte diode buis, deze komen over het algemeen lekker langzaam op, zodat je andere buisjes al warm zijn voordat er een hoogspanning is, als je een direct verhitte diode gebruikt, kun je ook de gloei van deze diodebuis later inschakelen.
De hoogspanning komt ook dan later op.

Zo zie je maar dat een buis in de gelijkrichting meer kan helpen dan je denkt....
dirklammers

Hallo allemaal,

inmiddels is de inschakelvertraging gereed. Ik heb gekozen voor een opzet waarbij de voeding ingesteld is op 6,3 volt en gelijk kan dienen voor de 6SN7. Ik lees veel adviezen om die eerste buis in de BILL versterker op DC te gloeien. Een potmeterje met een LM317 doet de truc.
Op het printje zitten drie headers voor resp. (linksboven) de LM317 die tegen de kast is gemonteerd voor de koeling, de uitgang (boven) van 6,3 V DC voor de buis en (onder) een bicolor LED die de status aafgeeft. Groen = "voorgloeien", rood = hoogspanning aan.

Ik heb een van jullie adviezen gevolgd op het relais in de hoogspanning aan de wisselspanningskant te zetten. Toch ben ik niet geheel tevreden over het hoogspanningsdeel van de schakeling. De opzet is erg krap en de afstanden hier en daar (te ?) klein voor 380 V AC. Aan de andere kant is het relais geschikt voor 400 AC en heeft intern ook geen grote kontaktafstanden.

Is het trouwens nodig de wisselspanning van de trafo dubbelpolig te schakelen ? Volgens mij toch niet. Voor de veiligheid lijkt het me niet zo belangrijk omdat de wisselspanning toch vrij is van aarde en voor het vertraagd inschakelen is één onderbreking ook voldoende.

Misschien bouw ik de schakeling dus wel over met maar één geschakelde pool van de wisselspanning. Graag jullie reactie.
Bijlagen
Inschakelvertraging + gloeivoeding.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gaat wel goed zo Dirk, met die afstanden. Als de wikkelingen van je trafo primair en secundair gescheiden zijn (wat met aan-zekerheid-grenzende-waarschijnlijk zo is) volstaat enkelpolig schakelen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”