Driver kapot of te repareren?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Contacteer:

Driver kapot of te repareren?

Bericht door grimoire »

Uit een oude gitaarversterker heb ik een mooie 12" driver, echter zit er een ruis/kraak achtig geluid in. als ik enige lichte druk uitoefen op het membraan, dicht bij de buitenrand klinkt de speaker echter wel goed. Is dit een bekend probleem, en is dit te verhelpen? of is de speaker gewoon kapot tgv overbelasting ofzo?

En nee, vinger op de speaker houden tijdens het gitaarspelen is geen optie :wink:
dre

Re: Driver kapot of te repareren?

Bericht door dre »

misschien is ie wat aan het doorhangen.
draai `m eens 180 graden om. :wink:
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Ook als ie op zijn rug ligt gebeurt het, heb de speaker los, niet meer in een kast. Begon na een keer dat de versterker hard stond met vrij veel bas. Heb er een ieuwe speaker in gezet. En nu ik in de speakerbouw hobby ben gerold... Wil ik kijken of ik er nog wat van kan maken 8)
bartsegers

Bericht door bartsegers »

klinkt als een doorgebrand spoeltje wat nog net half contact maakt.

Te redden zal hij niet meer zijn ben ik bang.,

(Buiten een recone om dan)

met héél veel geluk is er een stukje spoeldraad kapot ONDER de stofkap.
Dat heb ikzelf wel eens gehad. Dat kon ik toen eenvoudig repareren.
maar er zitten nog heel veel meter koperdraad om dat spoeltje waar het mis kan gaan.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

het gekke is dat het ook te horen is als de luidspreker uit staat. als ik 'trommel' met mijn vingeroppen op het membraan van de speaker dan hoor ik aan de ene helft een strak en droog geluid, aan de andere helft een trilling of resonantie. dat zou ik niet verwachten met een doorgebrand spoeltje?

als ik met de ene hand er op druk (op de juiste helft) en met de andere hand trommel, dan ook geen trillingen.
SARK

Bericht door SARK »

grimoire schreef:
Uit een oude gitaarversterker heb ik een mooie 12" driver, echter zit er een ruis/kraak achtig geluid in. als ik enige lichte druk uitoefen op het membraan, dicht bij de buitenrand klinkt de speaker echter wel goed. Is dit een bekend probleem, en is dit te verhelpen? of is de speaker gewoon kapot tgv overbelasting ofzo?

En nee, vinger op de speaker houden tijdens het gitaarspelen is geen optie :wink:
Is de kraak ook al aanwezig bij een zeer zachte volume :?:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

grimoire schreef:
het gekke is dat het ook te horen is als de luidspreker uit staat. als ik 'trommel' met mijn vingeroppen op het membraan van de speaker dan hoor ik aan de ene helft een strak en droog geluid, aan de andere helft een trilling of resonantie. dat zou ik niet verwachten met een doorgebrand spoeltje?

als ik met de ene hand er op druk (op de juiste helft) en met de andere hand trommel, dan ook geen trillingen.
Als de spreekspoel te heet is geweest door overbelasting hoeft ie nog niet doorgebrand te zijn maar kan ie wel vervormd zijn en aan gaan lopen tegen de magneetpool. Vaak gaan de wikkelingen dan ook los liggen en kunnen gaan rammelen.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

SARK schreef:
grimoire schreef:

Is de kraak ook al aanwezig bij een zeer zachte volume :?:
Ja
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Pjotr schreef:
Als de spreekspoel te heet is geweest door overbelasting hoeft ie nog niet doorgebrand te zijn maar kan ie wel vervormd zijn en aan gaan lopen tegen de magneetpool. Vaak gaan de wikkelingen dan ook los liggen en kunnen gaan rammelen.
Oh ja, inderdaad, waarschijnlijk een losse winding die uit het gereel is gesprongen.

Krijg je waarschijnlijk nooit meer gemaakt helaas.
Extreem fragile spul namelijk.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Helaas.
Het is een merk uit de usa. Die reconen hem volledig voor 25 $
alleen betwijfel of het rendabel is in verband met de verzendkosten (denk het niet haha)

Bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie