Ervaringen met versterkerkitjes???
Moderator: Beheerdersteam
Ervaringen met versterkerkitjes???
Voor mijn 'op stapel staande' luidsprekerproject http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17319 twijfel ik of ik naar een passieve oplossing ga, of een actieve oplossing met een heleboel kleine versterkertjes. Ik moet links en rechts 5 shading secties maken voor mid en hoog, dus dan hebben we het al over links en rechts 10 kanalen. Plus nog een potige subwooferversterker, maar daar heb ik al wel wat voor. De actieve oplossing heeft volgens mij het voordeel dat de controle over alle luidsprekers beter is, omdat ik geen weerstanden meer nodig heb in het luidspreker circuit.
Nu kom ik op ebay,dealextreme, HelderHifi en consorten aardig wat betaalbare bouwpakketjes tegen (obv ta2020, ta2024, tk2030, TDA8920, tda7294 en tda9472, lm3886 etc), maar ik vraag mij af of ik nu gelukkig zal worden van een van deze versterkertjes. Welke versterker met bruikbare specs (=met acceptabele vervorming en freq bereik+ vermogen van minimaal 2x10 watt oid) kunnen jullie mij aanraden??
Nu kom ik op ebay,dealextreme, HelderHifi en consorten aardig wat betaalbare bouwpakketjes tegen (obv ta2020, ta2024, tk2030, TDA8920, tda7294 en tda9472, lm3886 etc), maar ik vraag mij af of ik nu gelukkig zal worden van een van deze versterkertjes. Welke versterker met bruikbare specs (=met acceptabele vervorming en freq bereik+ vermogen van minimaal 2x10 watt oid) kunnen jullie mij aanraden??
Re: Ervaringen met versterkerkitjes???
Een eenvoudig LM1875 TDA2030-kitje?
http://www.ebay.com/itm/LM1875-GC-circu ... 4aabc8604e
http://www.ebay.com/itm/TDA2030A-Audio- ... 3f1753a48b
Prima specs, goed verkrijgbare ICs, lage kostprijs en eenvoudig met wat 12V ringkernen te voeden. Als je twee van deze pakt (1 voor je kanelen links, 1 voor de kanalen rechts) kun je al je kanalen voeden met MEER dan genoeg reserve.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2043
Prima specs, goed verkrijgbare ICs, lage kostprijs en eenvoudig met wat 12V ringkernen te voeden. Als je twee van deze pakt (1 voor je kanelen links, 1 voor de kanalen rechts) kun je al je kanalen voeden met MEER dan genoeg reserve.
Sow.. die tda2030a kitjes zijn wel errug goedkoop... regel ik normaal nog geen printplaat voor. Heb de specs van die chip nog eens goed bestudeerd, zeker met deze aantallen is de belasting laag en de vervorming ook.SuperR schreef:Een eenvoudig LM1875 TDA2030-kitje?
Heb er gelijk maar 16 besteld.. beter mee verlegen dan om verlegen..(zeggen ze hier in Zeeland). Is ook geen rib uit het lijf.. 75 eurootjes
Awel, ik raad weinig mensen iets af, maar dit in geheel toch wel.
Het is vaak al een probleem dat het voor mensen met minder ervaring twee versterkers op 1 voeding deftig werkend krijgen een uitdaging is, de klachten ruis/brom/tiks ... zijn hier niet zo vreemd en veraf.
Wanneer ja dan de reden van de problemen langs 2 kanten vergroot, namelijk:
- Absurd veel kanalen op 1 voeding
- Een unit rechtstreeks aansluiten die een rendement heeft van >90dB/1W ( mid en tweeters dus ... )
.. dan ken ik nu al de uitkomst. Is dit onmogelijk, neen, dat niet, maar de mensen die zoiets kunnen stellen de vragen niet waar jij mee begint.
Begin asjeblieft niet aan zulk ondernemen zonder ook ooit maar een 2 kanaals versterker gebouwd te hebben, je bespaard jezelf een berg ellende en €'s.
mvg Rudy
Het is vaak al een probleem dat het voor mensen met minder ervaring twee versterkers op 1 voeding deftig werkend krijgen een uitdaging is, de klachten ruis/brom/tiks ... zijn hier niet zo vreemd en veraf.
- Een unit rechtstreeks aansluiten die een rendement heeft van >90dB/1W ( mid en tweeters dus ... )
.. dan ken ik nu al de uitkomst. Is dit onmogelijk, neen, dat niet, maar de mensen die zoiets kunnen stellen de vragen niet waar jij mee begint.
Begin asjeblieft niet aan zulk ondernemen zonder ook ooit maar een 2 kanaals versterker gebouwd te hebben, je bespaard jezelf een berg ellende en €'s.
mvg Rudy
Ben jij op de hoogte van mijn zelfbouwervaring??? Ik heb in het verleden al meerdere versterkers gebouwd, allemaal vrij complex (en kostbaar). Ik heb alleen geen ervaring met elcheapo chipampjes, vandaar mijn vraag. Ik ben van huis uit elektrotechnisch ingenieur, dus iets zou je toch van mij mogen verwachtenRudy schreef:Awel, ik raad weinig mensen iets af, maar dit in geheel toch wel.
mvg Rudy
Maar ik neem je opmerkingen uiteraard ter harte!
MH schreef:Ik ben van huis uit elektrotechnisch ingenieur, dus iets zou je toch van mij mogen verwachten
Maar ik neem je opmerkingen uiteraard ter harte!
Rudy heeft wel een punt wat betreft meerdere versterkers op 1 voeding aansluiten en een goede layout. Is wel een proces van vallen en opstaan. Anyway mijn ervaring met kant en klare Ebay chip ampjes van het type TA-hupseflups is wat teleurstellend. Klinkt niet verkeerd maar ook niet top.
De LM38xx ampjes daarentegen klinken gewoon beduidend beter vind ik.
Het hele project is al aardig avontuurlijk te noemen. Dan kan dit er ook nog wel bijPjotr schreef:Rudy heeft wel een punt wat betreft meerdere versterkers op 1 voeding aansluiten en een goede layout. Is wel een proces van vallen en opstaan. Anyway mijn ervaring met kant en klare Ebay chip ampjes van het type TA-hupseflups is wat teleurstellend. Klinkt niet verkeerd maar ook niet top.
Inderdaad, ik hou wel van een experimentje! Als het nou niks wordt heb ik genoeg versterkertjes voor een zelfbouwactie op school haha!
De filtering is inderdaad ook een uitdaging, dat is wel één van de redenen om de boel actief te maken.
De filtering is inderdaad ook een uitdaging, dat is wel één van de redenen om de boel actief te maken.
Het "verzwakken" is met die potmeters in ieder geval lekker eenvoudig geworden. Die tulpjes als audio ingang bieden ook wat gemak. Wat voor subwooferversterker wil je gaan gebruiken en wat had je in gedachte om te filteren? Iets als een minidsp, iets als een behringer x-over, een brutefir pc of lekker met opampjes goochelen?
Voor de sub heb ik een 2x240 Watt versterker staan, ben het merk ff kwijt. Filtering gaat de MiniDSP me bij helpenSuperR schreef:Het "verzwakken" is met die potmeters in ieder geval lekker eenvoudig geworden. Die tulpjes als audio ingang bieden ook wat gemak. Wat voor subwooferversterker wil je gaan gebruiken en wat had je in gedachte om te filteren? Iets als een minidsp, iets als een behringer x-over, een brutefir pc of lekker met opampjes goochelen?
Maar je hoeft toch helemaal geen delays en dergelijke toe te passen in een CBT, dus waarom hang je niet heel veel drivers in serieparallelschakeling aan een grote versterker? En het 'nadeel' van een serieweerstand is natuurlijk ook maar heel beperkt: effecten daarvan kun je prima in het filter oplossen. Ik denk dat Rudy je terecht waarschuwt. Met heel veel versterkers over heel veel (hoog)drivers en dan ook nog op één voeding gaat de boel bijna zeker weten hoorbaar ruisen en bijgeluiden produceren.
[Edit] ik zie net dat je shading wil toepassen. Dat maakt de zaak natuurlijk een klein beetje complexer. Maar daarvoor zijn ook wel oplossingen voor.
[Edit] ik zie net dat je shading wil toepassen. Dat maakt de zaak natuurlijk een klein beetje complexer. Maar daarvoor zijn ook wel oplossingen voor.
Laatst gewijzigd door markbakk op do 29 nov 2012, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi dat je twee MiniDSP's hebt. Kun je er mooi 1 voor link en 1 voor rechts gebruiken.MH schreef:Filtering gaat de MiniDSP me bij helpen, ik heb er twee liggen, dus ik kan alle kanalen zo veel masseren als ik wil. Met die meegeleverde stereo potmeter ben ik wel bijna genoodzaakt om één 16 kanaals versterker te maken omdat ik dan per sectie links en rechts de juiste aanpassing moet maken. Beste kans dat ik de potmeter vervang door twee losse en de versterker in de luidspreker integreer.
Je hebt voor 75 euro kitjes gekocht, dat zijn dus 16 kitjes en 32 kanalen!
Dus 16 kanalen heb je beschikbaar per kant (l/r)
Je kunt er dan voor de tweeters setjes van 4 in serie/parallel doen. Daar zou je dan 8 kanalen voor kunnen gebruiken per kant. Daarnaast wil je de demping links en rechts gelijk hebben natuurlijk. In plaats van 6 volumestappen, maak je er 8. Voor iedere stap gebruik je 1 kitje waarbij je de volumepot gebruikt voor de demping en 1 IC voor links is en 1 voor rechts
Voor de woofers maak je setjes van 2 in parallel. Ook dan kun je 7 stappen in volume maken ipv 6. Ook hier met de potmeter de gewenste volumestappen en omdat ook hier de volumes links en rechts gelijk moeten zijn kun je per kitje/demping 2 woofers links en 2 woofers rechts aansturen. Heb je zelfs nog een kitje over
Geen praatje zonder plaatje;