Scan Speak Maxima S.E.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door meiborg »

Dat is inderdaad prachtig, super mooi gewoon.

Mvg reinder
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Teigetje »

:kwijl:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door BertDB »

Zoow, das geen zelfbouw meer voor de normale dhz'er :shock:
Zo zie je maar, goed materiaal is al meer dan het halve werk ! :mrgreen:
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Zo na een HELE lange tijd toch maar weer is verder aan dit project. Ondertussen ben ik al weer aan de gang geweest en de subwoofers zijn bijna af. alleen moet de inleg baffle nog gemaakt worden. Helaas ben ik vergeten foto's te maken, dus die volgen volgende week.

En ik heb mezelf voor genomen dat ze rond de kerst naar de spuiter moeten! dus de komende maanden wat meer vooruitgang!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door MechanicalAnimal »

Geweldig die oplossing met die buigmal!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

De subwoofers zijn nu bijna klaar, De laatste laag zit eromheen en nu is het nog schuren en dan de versterken onderin infrezen en de baffle maken en dan zijn de Subs af.

Van de topkasten zijn de zijwanden al lang klaar, de rest is nu ook gefreesd dus binnenkort in elkaar lijmen.
Bijlagen
foto 1(1).JPG
foto 2(1).JPG
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Zo vandaag even snel gekeken hoe de lijm het gehouden had, en ben helemaal tevreden.

Het plan was om de kasten in elkaar te schroeven en lijmen waarna ik ze met 3mm MDF bekleed zodat al het kopse MDF inclusief schroefgaten en andere oneffen heden weg zijn. en ik ben tevreden met het eind resultaat.

Nu gaan we zaterdag beginnen aan de topkast, en het plan is deze op dezelfde manier op te bouwen. alleen nu wil ik daar achteraf nog een radius aan geven van 30mm, ik heb een bovenfrees met een radius van 25mm. Iemand een idee hoe ik dit toch kan maken?
Bijlagen
foto 1(2).JPG
foto 2(2).JPG
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Ronald_1 »

Ziet er goed uit, mooi dat er weer progressie in de bouw zit. :)

Wat betreft die afronding: eerst frezen met een radius van 25 mm en dan nog wat handmatig schuren? B_force heeft met de hand zijn subje afgerond, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 62#p165462 en http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 80#p165480 .

Je kunt eventueel ook een kwartrond-stuk pvc-buis gebruiken als schuurmal. Op het forum hier heeft iemand dat ook gedaan, ik kan het niet zo snel terug vinden.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Zo weer een zaterdag verder.

Vandaag begonnen aan de topkasten. Eerst de achterwand met de boven en onder panelen verbonden waarna ik de ronde zijkanten er tegen heb geschroefd. Volgende week de kasten wat schuren en dan de tweeter behuizing maken, waarna ik ook bij de topkasten de 3mm mdf laag voor de afwerking kan aanbrengen.

Kortom volgende week meer.
Bijlagen
foto 1(3).JPG
foto 2(3).JPG
foto 3(1).JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door MechanicalAnimal »

Goed gedaan Aldebijl! De aanhouder wint :goeie:
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

weer wat verder bij deze een foto update.
Bijlagen
de 2 speakers
de 2 speakers
De Subkast is nu ook geheel bekleed met 3mm MDF
De Subkast is nu ook geheel bekleed met 3mm MDF
De Subwoofer module past mooi, Te zien is wel dat ik de 3mm MDF niet helemaal perfect gepositioneerd had waardoor er een klein naadje ontstond. Maar dit is met wat plamuur na het spuiten niet meer te zien
De Subwoofer module past mooi, Te zien is wel dat ik de 3mm MDF niet helemaal perfect gepositioneerd had waardoor er een klein naadje ontstond. Maar dit is met wat plamuur na het spuiten niet meer te zien
Loodbitumen in topkast
Loodbitumen in topkast
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door rho »

Denk je dat die bitumen nog iets afdoet bij deze constructie? Bij dunner en vlak platmateriaal gebruik ik het ook hoor. Maar jou kast lijkt me op zich toch al aardig stevig. Lijkt me niet echt hard te gaan meetrillen. Kwaad zal het iig niet kunnen en het zal wel de nodige gemoedsrust geven ook. Als je 't niet doet denk je later misschien dat je het er wel tegen had moeten plakken.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Tja of het veel verschil zal opleveren om bitumen te plakken durf ik ook niet te zeggen, maar inderdaad voor de gemoedsrust doe ik het alleen al! Maar buiten dat kan het zeker nooit kwaad en word de kast vooral zwaarder en dit zal toch in het laag wel nut hebben. Een granieten plaat onder de speaker doet vaak ook goed puur door het koppelen van de massa!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Weer wat verder.

Alle zichtbare vlakken zijn afgewerkt met 3mm MDF, ook de Aansluitterminal en Subwoofer versterker zijn ingefreesd.

Kortom wat er nu nog moet gebeuren voor ze spuit klaar zijn is:
- Baffle's maken
- Subwoofer van loodbitumen voorzien
- Filter behuizing maken.
Bijlagen
Bovenzijde van topkasten voorzien van 3mm MDF
Bovenzijde van topkasten voorzien van 3mm MDF
Versterker ingefreesd
Versterker ingefreesd
Aansluit terminal
Aansluit terminal
foto 2(9).JPG
foto 3(9).JPG
foto 4(2).JPG
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Teigetje »

Fijn, zo'n mooie hobbyruimte! Het resultaat van jouw Maxima S.E.'s is er ook naar ;-)
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Ja zoon werkplaats tot je beschikking is wel een beetje vals spelen
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door rho »

Ja, een beetje vals spelen is het wel. :evil: Maar jij kan er maar gelukkig mee zijn.
Als ik zo'n ruimte ter beschikking had zou ik het ook niet laten om ze te gebruiken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door MechanicalAnimal »

Potver, dat ziet er allemaal weer gelikt uit :goeie:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door rikpost »

Inderdaad ! ik had dit topic nog niet gespot maar :rock:

Vakwerk :goeie:
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Eindelijk is het dan zo ver ze gaan naar de spuiter!

Ook zijn alle spullen voor de extra subwoofer en filters al binnen.
Bijlagen
foto 2(10).JPG
foto 3(10).JPG
foto 1(10).JPG
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

De spuiter heeft een update gestuurd dus die deel ik ook even met jullie.

Ondertussen ook de Hypex modules omgebouwd. Helaas is de hypex die ik al ruim een jaar geleden had gekocht defect gegaan. hoe dit komt weet ik niet, aansluit foutje of misschien door het vervoeren en aanraken een connectie gesloopt! maar goed is vast op te lossen!
Bijlagen
foto 3(11).JPG
foto 1(11).JPG
foto 5(2).JPG
foto 4(3).JPG
foto 2(11).JPG
foto 2(12).JPG
foto 3(12).JPG
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door rho »

Best wel wit. :mrgreen:
Maar met zwarte drivers er in geeft dat meestal wel een mooi resultaat. De vorm van de kast is ook wel geschikt voor zo'n licht uiterlijk.
Heb je de frontjes zilvergrijs laten spuiten?
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Inderdaad de kleur van de luidsprekers is wit en dan ook echt wit! De fronten worden grijs aluminium in metallic uitvoering. Alles is dan nog met een hoogglans blanke laklaag afgewerkt!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door rho »

Die blanke lak geeft zo'n idee van diepte in de kleur. Vind ik wel mooi. :)
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Ronald_1 »

Mooi om te zien dat het project nog steeds vordert en nu het einde nadert. :) Ben benieuwd hoe de combinatie van zilvergrijze fronts met witte kasten er uiteindelijk uit ziet. Het sluitwerk ziet er in ieder geval goed uit!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”