Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Moderator: Beheerdersteam
Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Hallo,
Sind kort weer een hele oude hobby (20 jaar geleden al weer) opgepakt en een setje Frugelhorn's gebouwd. Mijn keuze viel op de CHR-70 (gen 3) ivm met de prijs/kwaliteit verhouding die doorgaans als goed gezien wordt. Nu eemaal aangesloten en getest viel meteen de matige geluidskwaliteit op. In het laag had ik geen hele hoge verwachtingen maar in het midden en hoog zeker wel. Het midden is te nadrukkelijk aanwezig waardoor vooral stemmen erg onnatuurlijk klinken.
Heeft iemand wel goede ervaring met deze combi?
Ik heb inmiddels teruggevonden dat in een aantal ontwerpen met een CHR-70 een sperfilter wordt toegepast maar nog niet in combinatie met een Frugelhorn.
Sind kort weer een hele oude hobby (20 jaar geleden al weer) opgepakt en een setje Frugelhorn's gebouwd. Mijn keuze viel op de CHR-70 (gen 3) ivm met de prijs/kwaliteit verhouding die doorgaans als goed gezien wordt. Nu eemaal aangesloten en getest viel meteen de matige geluidskwaliteit op. In het laag had ik geen hele hoge verwachtingen maar in het midden en hoog zeker wel. Het midden is te nadrukkelijk aanwezig waardoor vooral stemmen erg onnatuurlijk klinken.
Heeft iemand wel goede ervaring met deze combi?
Ik heb inmiddels teruggevonden dat in een aantal ontwerpen met een CHR-70 een sperfilter wordt toegepast maar nog niet in combinatie met een Frugelhorn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Welkom hier!
dat wijst toch wel op dat een sperkringetje wenselijk is. kan je meten (of iemand bij je in de buurt)? dan is een sperkring zo bepaald en op je smaak aangepastRenek schreef:..... Het midden is te nadrukkelijk aanwezig waardoor vooral stemmen erg onnatuurlijk klinken ...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Misschien even laten inspelen? Kan voor die breedbanders nog wel uitmaken.
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Bedankt. Ik ben nu al verheugd door de reacties.Henkjan schreef:Welkom hier!
Helaas niet zo direct een mogelijkheid tot meten.Henkjan schreef:dat wijst toch wel op dat een sperkringetje wenselijk is. kan je meten (of iemand bij je in de buurt)? dan is een sperkring zo bepaald en op je smaak aangepast
Yep. M'n vrouw was er meteen weg van, leuk meegenomen toch? (de oude zelfbouw speakers zijn pas na bijna 20 jaar geaccepteerd).blueznl schreef:MK3?
Gaan er komen (ze staan nu nog even onbehandeld op zolder tot ik dit probleempje opgelost heb).Vinculum schreef:
Zou dit in het middengebied heel veel uitmaken? Naar mijn idee betreft het een behoorlijk aantal dB'tjes. Niet zomaar een nuance.RobertD schreef:Misschien even laten inspelen? Kan voor die breedbanders nog wel uitmaken.
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Kan het zijn dt je oude luidsprekers heel weinig mid hadden in veeljarig met deze? Kan ook even wennen zijn. In de pensl die ik gemaakt heb met deze driver lijkt een filter niet nodig. ( wel ander design en denk bredere baffle, dus hier misschien wel?)
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Ik heb inderdaad gedacht dat de oude speaker hier te kort schieten maar na een paar dagen beluisteren blijf ik erbij dat de CHR's te onnatuurlijk klinken. De baffle verschilt volgens mij niet zoveel met de pencils. ca 176mm breed. De speaker zit met 3 zijden ongeveer op dezelfde afstand van de rand. Dit is bij de pencils volgens mijn niet het geval. Ik zou eigenlijk eens een meetopstelling moeten maken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
waar woont je huis? mss is er wel iemand om de hoek die kam meten
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Heb een kennis meegeholpen met een Mk3, weet zo niet welke drivers erin zaten maar klonk heel erg helder. Wel heeft hij eindeloos met de demping lopen spelen voor hij tevreden was. Kraak helder middengebied, maar te weinig bas naar mijn smaak. Ik heb een setje half afgebouwde Mk3's liggen, maar voorlopig blijf ik nog even bij m'n 20 jaar oude Lambda's...
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
In Goes (lekker centraal hè).Henkjan schreef:waar woont je huis? mss is er wel iemand om de hoek die kam meten
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Dit is net zo'n verhaal. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &view=next
Ben benieuwd hoe het bij jou uitpakt.
Ben benieuwd hoe het bij jou uitpakt.
Re: Frugelhorn met CHR-70 correctiefilter?
Die story had ik inderdaad ook al gelezen. Ik heb even gedacht hetzelfde filter te proberen maar dat is wel erg experimenteel.
