Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door Nick18 »

Zoals de titel al zegt ben ik er nog niet uit :?

In http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=14313 heb ik (met de hulp van jullie :D) al uitgebreid nagedacht over een budget subwoofer die 20/25Hz kan halen. Dit i.c.m. met een Conrad woofer en plate amp (150W/4ohm http://www.conrad.nl/ce/nl/product/300518/)
Nu is er nog steeds geen subwoofer, omdat ik gewoon helemaal niets verwacht van die Conrad woofer.

Dus over een andere boeg, het wordt (zoals mij al aangeraden was):
- Een Peerless 10" of 12" (4 ohm)
- BR, PR of gesloten(GHP)
- Compact
- Hergebruiken van de Conrad 150W plate amp
- Eventueel de boost aanpassen/verwijderen van de amp

Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten kist met een Peerless 10".
Ik heb het gevoel dat een gesloten kist voor mij het mooiste sub-laag gaat geven en lekker compact natuurlijk (b_force bedankt voor je inspirerende Minisub :wink: ). GHP is misschien niet nodig door gebruik te maken van de boost van de Conrad amp.

De keuze van de woofer zal ook bepaald worden door wat er voordelig beschikbaar is, eigenlijk hoop ik gewoon dat iemand hier nog wat beschikbaar heeft... :D
En misschien is een Mivoc woofer nog een optie?

Als jullie mij een duwtje in de goede richting willen geven (en dus eventueel wat in de aanbieding hebben) dan ga ik wat simuleren.

Edit:
Er is een CSS SDX10 onderweg van Henkjan, de driver ligt nu dus vast!
Laatst gewijzigd door Nick18 op wo 14 nov 2012, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Subwoofer (X)XLS 10"/12" BR/Closed/PR

Bericht door SuperR »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=16821
En daar dan je eigen plateamp in bouwen...
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer (X)XLS 10"/12" BR/Closed/PR

Bericht door Nick18 »

Gesimuleerd met Peerless XLS 10" 830452 in 18 liter gesloten.
Boost van Conrad amp: fc=20Hz (ipv 28Hz origineel), Q=1,58

Misschien wel aardig resultaat zo? Behalve de group delay dan...
Laatst gewijzigd door Nick18 op wo 14 nov 2012, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer (X)XLS 10"/12" BR/Closed/PR

Bericht door Nick18 »

SuperR schreef:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=16821
En daar dan je eigen plateamp in bouwen...
Ziet er wel interessant uit maar ik bouw toch liever zelf een sub, ik ben wel op zoek naar een driver!
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer (X)XLS 10"/12" BR/Closed/PR

Bericht door Nick18 »

Ik zie dat Henkjan nog een CSS SDX10 voor een leuke prijs heeft liggen, zou dat wat kunnen zijn?
viewtopic.php?f=29&t=17201

Edit:
Is nu onderweg!
Laatst gewijzigd door Nick18 op wo 14 nov 2012, 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door Nick18 »

Nog even wat gesimuleerd de SDX10 in 31 liter gesloten (Q=0.703) en BR met 43 liter op een afstemming van 24.5Hz (volgens voorbeeld CSS).

Bij beiden heb ik de volgende filters meegenomen:
- Lowpass op 75Hz
- Highpass SOS (28Hz / Q=1.58) dit is de originele conrad boost volgens b_force :?:

Groen = BR
Blauw = Gesloten

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie tips voor me?
Bijlagen
SPL
SPL
Benodigd versterker vermogen (gelimiteerd op 150W)
Benodigd versterker vermogen (gelimiteerd op 150W)
Cone excursion
Cone excursion
Group delay
Group delay
Luchtsnelheid in BR kanaal
Luchtsnelheid in BR kanaal
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door fritzie »

hoi

bij mij kun je zowel gesloten of ghp of br luisteren als je wilt


mvg
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door Nick18 »

Vriendelijk aangeboden :D
Heb je die configuraties allemaal met de SDX10 dan?

Wat zijn jouw ervaringen met de drie configuraties?
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door fritzie »

yep alle 3 kan ik laten horen

ervaring: ligt eraan wat je vewachtingen zijn
en waarvoor je hem het meest voor inzet
film of muziek

mvg
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door Nick18 »

@fritzie
Ik zal de subwoofer het meeste gaan gebruiken voor (orgel) muziek, wat wel behoorlijk laag kan gaan!

Iemand verder nog opmerkingen m.b.t. mijn simulaties?
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door fritzie »

De br variant gaat behoorlijk laag echter met een hypex ds 4.0 (400watt)
Is de aanbevolen poort diameter echt te klein wat resulteerd in een hoop poort ruis
De poort vergroten naar 10 cm geeft een veel beter resutaat maar ja hoe prop je een pijp van een meter in 43 liter

Ik denk eraan om ook met 2 passsive te gaan proberen

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8323

in een kast van 70 liter en de passieve met 175 gram elk verzwaren geeft in winisd een goede respons


mvg bert
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door Nick18 »

Is de poortruis in mijn simulatie, max 23 m/s, nog wel acceptabel?

Ook vind ik de Group delay wat hoog, of valt dat wel mee?
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door fritzie »

23 m/sec
is te hoog

van de group delay heb ik geen verstand

mvg
BjornV
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 23:16

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door BjornV »

Ik sluit me aan bij de. 10cm poort waarschuwing, mijn subs gingen ook met muziek herrie maken dior de poort op luide volumes. Gesloten versie bevalt stuk beter.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Bericht door Nick18 »

Bedankt voor de tips!
Het wordt dus gesloten, zie bouwtopic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 59&t=17340
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”