3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Bedankt voor de tips, ik zal in de simulaties nog eens wat proberen.
Het klinkt wel goed nu, maar mijn oren zitten nogal dicht wegens een verkoudheid dus ik durf er niet teveel over te zeggen nog.
Groetjes Walter
Bedankt voor de tips, ik zal in de simulaties nog eens wat proberen.
Het klinkt wel goed nu, maar mijn oren zitten nogal dicht wegens een verkoudheid dus ik durf er niet teveel over te zeggen nog.
Groetjes Walter
Ik zit verder nog na te denken over het laag... eventueel per kant 2x een Peerless XLS10 eronder zoals in de Linkwitz Orion lijkt me wel wat. Dan zijn er waarschijnlijk ook geen losse subs meer nodig.
Ik heb al 2 subjes met een XLS-10 erin dus dan hoef ik er maar 2 bij te kopen.
Groetjes Walter
Ik heb al 2 subjes met een XLS-10 erin dus dan hoef ik er maar 2 bij te kopen.
Groetjes Walter
Inmiddels via het forum iemand gevonden die kan helpen met het maken van het aktieve filter. Dit zal een kopie worden van Jeroen_d zijn filter. De mini-DSP valt me eigenlijk verre van tegen nu, maar zo'n aktief filter is toch een zuiverdere opzet.
Eigenlijk het meest eenvoudige zou dan zijn om Jeroen_d zijn verdere opzet ook over te nemen, dus 2 stuks 12" units per kant in een open baffle.
Jeroen gebruikt de Peerless SLS-12, ik meende echter ergens gelezen te hebben dan de XLS-12 beter zou zijn, of was dat nou de XXLS-12?... ik kan het niet meer terug vinden...
Groetjes Walter
Eigenlijk het meest eenvoudige zou dan zijn om Jeroen_d zijn verdere opzet ook over te nemen, dus 2 stuks 12" units per kant in een open baffle.
Jeroen gebruikt de Peerless SLS-12, ik meende echter ergens gelezen te hebben dan de XLS-12 beter zou zijn, of was dat nou de XXLS-12?... ik kan het niet meer terug vinden...
Groetjes Walter
Want?Walt schreef:De mini-DSP valt me eigenlijk verre van tegen nu, maar zo'n aktief filter is toch een zuiverdere opzet.
Ik heb het aktieve filter van de Pluto in de Minidsp geïmplementeerd en ben daar heel tevreden over. Ik zou niet weten waarom een trits opamps per definitie beter zou klinken dan een dsp.
Ik denk eigenlijk dat die x, xx, xxxls Peerles juist niet ideaal zijn. Ze hebben wel een lange slag en sterke aandrijving, de sls heeft alround betere parameters, een lichter membraam en is daardoor beter inzetbaar als woofer, de x.. modellen zijn toch echt meer subwoofer.
Wil je echt investeren in een betere en dus duurdere woofer, neem dan iets wat ook echt in het plaatje past zoals bv ae speakers.
mvg Reinder
Wil je echt investeren in een betere en dus duurdere woofer, neem dan iets wat ook echt in het plaatje past zoals bv ae speakers.
mvg Reinder
Hallo Reinder,
Ik zou het ideaal vinden om woofers te selecteren die dermate laag gaan dat er eigenlijk geen losse sub meer nodig is. Dit betekent een forse konus uitslag en veel powerhandling. Tegelijkertijd moet deze woofer wel zuiver tot 150Hz doorlopen.
Het liefst iets van 2x10 of 2x12 per kant, om het geheel niet te lomp te maken...
Groetjes Walter
Ik zou het ideaal vinden om woofers te selecteren die dermate laag gaan dat er eigenlijk geen losse sub meer nodig is. Dit betekent een forse konus uitslag en veel powerhandling. Tegelijkertijd moet deze woofer wel zuiver tot 150Hz doorlopen.
Het liefst iets van 2x10 of 2x12 per kant, om het geheel niet te lomp te maken...
Groetjes Walter
Hoi Walt,
Dat zouden we allemaal wel willen
, gaat echter nooit lukken om die design eisen te verwezenlijken in een bescheiden baffle
Kun je beter bv met twee xxls per kant in een ripole gaan werken of zoals in de nieuwste iteratie van de Orion, een paar flinke jongens in een liggende W-baffle. Gainphile heeft in zijn S19 twee lange slag Daytons in W-frame gebruikt en is daar erg tevreden over.
mvg Reinder
Dat zouden we allemaal wel willen
Kun je beter bv met twee xxls per kant in een ripole gaan werken of zoals in de nieuwste iteratie van de Orion, een paar flinke jongens in een liggende W-baffle. Gainphile heeft in zijn S19 twee lange slag Daytons in W-frame gebruikt en is daar erg tevreden over.
mvg Reinder
- asterduc
- Contacteer:
voor het gebied onder je X-over overlapfrekwentie kun je toch perfect een near field meting uitvoeren, dan heeft de kamer helemaal geen invloed.Walt schreef:Het feit dat het voor beide speakers nagenoeg hetzelfde berg/dal karakter is duidt er volgens mij al op dat het niet de kamer invloeden zijn want de speakers staat 2m uit elkaar...
Gewoon de mic op 1cm van de cone zetten.
Ik ben wel voorzichtig wat het meetgedrag van een dipole betreft in dit verband, maar dat zal alleen rond de kortsluitfrekwentie zijn vermoed ik.
Ed
Hallo Ed,
Bedankt voor de tip, die nearfield en 'combine' functie heb ik nog niet gebruikt, ik zat nu vooral naar de overname rond 2 kHz te kijken, dus dan is die extra nearfield meting niet echt nodig.
Jij hebt trouwens veel verstand van kwalitatief hoogwaardig laag toch? Heb jij nog tips voor geschikte woofers?
Groetjes Walter
Bedankt voor de tip, die nearfield en 'combine' functie heb ik nog niet gebruikt, ik zat nu vooral naar de overname rond 2 kHz te kijken, dus dan is die extra nearfield meting niet echt nodig.
Jij hebt trouwens veel verstand van kwalitatief hoogwaardig laag toch? Heb jij nog tips voor geschikte woofers?
Groetjes Walter
Wellicht moet ik gewoon eens een dipool laag gaan proberen om te kijken of het uberhaupt bevalt, dit hoeft niet veel te kosten, ik denk aan het volgende:
- bij de bouwmarkt wat stroken 18mm MDF 300mm breed halen.
- H-baffle maken circa 60cm hoog, 33.6 cm breed, 30cm diep.
- in deze H-baffle dan 2 stuks XLS-10 plaatsen die ik uit mijn subjes moet schoeven.
- aangezien de XLS-10 impedantie 4ohm zijn dan deze in serie zetten en aansturen met 1 subampje uit mijn BK subs.
- Via mini DSP signaal onder de 150Hz als mono.
Groetjes Walter
- in deze H-baffle dan 2 stuks XLS-10 plaatsen die ik uit mijn subjes moet schoeven.
- aangezien de XLS-10 impedantie 4ohm zijn dan deze in serie zetten en aansturen met 1 subampje uit mijn BK subs.
Groetjes Walter
Dat lijkt mij een heel goed idee, wellicht meteen voor w baffle gaan aangezien je meer relatief bescheiden formaat drives aan de gang gaat.
mvg Reinder
mvg Reinder
- asterduc
- Contacteer:
Walter, ik speelde gewoon in op de vraag of de rimpel werd veroorzaakt door de driver of door de ruimte. Bij een near-field meting is de verhouding direct geluid / reflecterend geluid, zo groot dat kamerinvloeden te verwaarlozen zijn. Vanddar mijn reply. Die combine functie gebruik ik zelf ook weinig, maar het is vooral de near-field die voor laag metingen echt belangrijk is, en dat wordt dikwijls vergeten heb ik de indruk.Walt schreef:die nearfield en 'combine' functie heb ik nog niet gebruikt, ik zat nu vooral naar de overname rond 2 kHz te kijken, dus dan is die extra nearfield meting niet echt nodig.
Laag meting op 1 meter of dergelijke, doe ik zelden want dat zegt mij niets.
Wat mij interesseerd is,
1: zoals net verteld, de near-field, dan weet je hoe je driver en 'je kast' presteert.
2. de meting op de luisterplaats, want daar wil je een goed geluid
dat wordt al eens gezegd, maar is niet echt correct. Het klopt dat ik zelden tevreden ben met de laagweergave, en dat heeft meer te maken met een persoonlijke keuze (en te hoge verwachtingen).Walt schreef:Jij hebt trouwens veel verstand van kwalitatief hoogwaardig laag toch? Heb jij nog tips voor geschikte woofers?
Dat geldt imo voor iedereen. Het hangt dus eigenlijk af van wat je wil horen, en die keuze is enorm groot.
Als je het kleinste detail in het laag wil horen zonder dat er een diepe resonante drive achter zit, lijkt me een dipole onverslaanbaar.
Het andere uiterste is een overdempte TL met zijn diepe (soms eentonige) onderdruk.
Tussen die 2 heb je een zee van mogelijkheden en dat is steeds een combinatie van driver, behuizing, aansturing en ruimte.
In princiepe is dus elke driver geschikt als die past in je gewenst klankbeeld, voorzien van de bijpassende behuizing en geplaatst in de juiste ruimte.
Ter aanvulling: Met near-field metingen is het wel oppassen, die zijn maar geldig tot een bepaalde frequentie afhankelijk van de diameter van de driver. Daarnaast neemt dat de baffle step niet mee en moet je daarvoor eigenlijk compenseren. In ARTA zit daarvoor een speciaal tooltje.
Net het hout voor de H-baffle gehaald bij de bouwmarkt.
Daarna de Peerless XLS-10 units uit de BK XLS200 subs gehaald, dit was geen prettig klusje, de woofers zaten namelijk zeer klem in de kasten. Gevolg een forse schaafwond opgelopen bij het vanuit de achterzijde eruit duwen/wrikken van de units.
Groetjes Walter
Daarna de Peerless XLS-10 units uit de BK XLS200 subs gehaald, dit was geen prettig klusje, de woofers zaten namelijk zeer klem in de kasten. Gevolg een forse schaafwond opgelopen bij het vanuit de achterzijde eruit duwen/wrikken van de units.
Groetjes Walter
Ik ben benieuwd hoor, hoe dat gaat.
mvg Reinder
mvg Reinder
Klopt helemaal voor gewone boxspeakers. De opmerking over bafflestep geldt niet voor open baffle, daar is geen sprake van bafflestep, er is geen overgang van 4pi naar 2pi stralen.Pjotr schreef:Ter aanvulling: Met near-field metingen is het wel oppassen, die zijn maar geldig tot een bepaalde frequentie afhankelijk van de diameter van de driver. Daarnaast neemt dat de baffle step niet mee en moet je daarvoor eigenlijk compenseren. In ARTA zit daarvoor een speciaal tooltje.
Aangezien je een H-baffle gaat maken, daar ben ik onlangs mee bezig geweest, zie hier metingen van de L26RO4Y in een W-frame, gemeten vlak voor de opening van het frame. Een H-frame geeft een minder geprononceerde resonantie, die ook hoger in frequentie zal liggen. Maar je moet er wel rekening mee houden, zodanig dat je niet mijn laagfilter van MOB3W kan kopieren.Walt schreef:Wellicht moet ik gewoon eens een dipool laag gaan proberen om te kijken of het uberhaupt bevalt, dit hoeft niet veel te kosten, ik denk aan het volgende:
Groetjes Walter
Op basis van deze meting heb ik een dipoolsimulatie gemaakt, om het gedrag te voorspellen op grotere afstanden. Ter vergelijk heb ik een grondvlak meting toegevoegd, die gemaakt is in de garage dus in principe veel reflecties op relatief korte afstand. Hieruit kun je afleiden dat de simulatie goed bruikbaar is tot 500Hz, boven deze frequentie gaat het teveel afwijken. Mooi is dat je ziet dat, op een enkele resonantie op 55Hz na, de dipool zich relatief weinig van de ruimte aantrekt.
Ha Jeroen, ik haakte eigenlijk meer in op Ed zijn verhaal. Je hebt gelijk dat dat opgaat voor een boxspeaker en daar wordt dat wel eens vergeten.
Zo te zien heb je voor de OB wel een correctie toegepassen op je meting. Misschien kun je dat wel wat meer verduidelijken over wat en hoe. Niet dat ikzelf een OB ga maken (heb er de ruimte niet voor) maar lijkt mij wel belangrijk in dit draadje.
Zo te zien heb je voor de OB wel een correctie toegepassen op je meting. Misschien kun je dat wel wat meer verduidelijken over wat en hoe. Niet dat ikzelf een OB ga maken (heb er de ruimte niet voor) maar lijkt mij wel belangrijk in dit draadje.
Klopt. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het doe.
- Het onderhavige W-frame was 306mm breed en diep. Geredeneerd vanuit de aanname dat de driver een puntbron is, legt het geluid van de achterkant een afstand af van de halve breedte + de diepte van het W-frame, totdat het de voorkant bereikt. Vandaar dat de tweede bron in de simulatie 459mm naar achteren is gezet (1.5*306mm).
- Die afstand resulteert ook in een afname van geluidsterkte. In de simulatie ben ik uitgegaan van een luisterafstand van 2.4meter tot aan de speaker. De geluidsgolf van de achterkant moet dan een afstand afleggen van 2.859meter. Dat leidt tot een verhouding van 1.1925 en die breng ik aan in de simulatie. Ik heb de driver gesimuleerd met een Rdc van 6ohm, om deze verhouding te krijgen stuur ik de achterste bron aan via 1.148 ohm.
- De weerstand van 1.5ohm is slechts toegevoegd om het niveau van de simulatie aan te passen aan de grondvlak meting, zodat je goed kunt vergelijken en zodat je in de simulatie meteen het goede niveau te pakken hebt als je wilt vergelijken met de middentoner op 1 meter afstand gemeten.
Tot 500Hz heb je een zeer voorspelbaar gedrag in dit geval. Met een 4de orde crossover op 150Hz zal het gedrag boven 500Hz er niet meer toe doen, als je zorgt dat alle zooi boven 500Hz minimaal 40dB onder referentieniveau ligt.
- Het onderhavige W-frame was 306mm breed en diep. Geredeneerd vanuit de aanname dat de driver een puntbron is, legt het geluid van de achterkant een afstand af van de halve breedte + de diepte van het W-frame, totdat het de voorkant bereikt. Vandaar dat de tweede bron in de simulatie 459mm naar achteren is gezet (1.5*306mm).
- Die afstand resulteert ook in een afname van geluidsterkte. In de simulatie ben ik uitgegaan van een luisterafstand van 2.4meter tot aan de speaker. De geluidsgolf van de achterkant moet dan een afstand afleggen van 2.859meter. Dat leidt tot een verhouding van 1.1925 en die breng ik aan in de simulatie. Ik heb de driver gesimuleerd met een Rdc van 6ohm, om deze verhouding te krijgen stuur ik de achterste bron aan via 1.148 ohm.
- De weerstand van 1.5ohm is slechts toegevoegd om het niveau van de simulatie aan te passen aan de grondvlak meting, zodat je goed kunt vergelijken en zodat je in de simulatie meteen het goede niveau te pakken hebt als je wilt vergelijken met de middentoner op 1 meter afstand gemeten.
Tot 500Hz heb je een zeer voorspelbaar gedrag in dit geval. Met een 4de orde crossover op 150Hz zal het gedrag boven 500Hz er niet meer toe doen, als je zorgt dat alle zooi boven 500Hz minimaal 40dB onder referentieniveau ligt.
Die berken panelen zijn best aardig om mee te werken, aardig sterk dwars op de vezel, splijt echt niet zomaar open.
De subamp heb ik maar even in een hoek op de achterzijde gezet, is een 5mm dikke stalen plaat dus zit goed vast.
Nu moet ik het gaan aansluiten, de peerless zijn 4 ohm units dacht ik dus ik zit te denken aan een serie schakeling, en dan de ene unit uit fase omdat die omgekeerd in de kast zit. Klopt dat zo een beetje?
Groetjes Walter
De subamp heb ik maar even in een hoek op de achterzijde gezet, is een 5mm dikke stalen plaat dus zit goed vast.
Nu moet ik het gaan aansluiten, de peerless zijn 4 ohm units dacht ik dus ik zit te denken aan een serie schakeling, en dan de ene unit uit fase omdat die omgekeerd in de kast zit. Klopt dat zo een beetje?
Groetjes Walter
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Zou je die dsp niet in een apart kastje doen? Zo kan de woofer toch niet vrij ademen?
of is dat mierenn*kerij van mij?
of is dat mierenn*kerij van mij?
Dit is om even makkelijk te kunnen testen, hoewel ik denk dat de lucht er nog wel voldoende uit kan..
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Klopt wel zo. Wil je het laag nog wat meer boosten, kun je hem op zijn zijkant leggen.
Helaas ik heb een groot probleem met de mini-DSP, deze geeft ineens een keihard buzz geluid door de speakers/subwoofer! Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
De voor de hand liggende oplossingen als terug naar default etc. heb ik al gebrobeerd dat heeft geen effect.
Groetjes Walter
De voor de hand liggende oplossingen als terug naar default etc. heb ik al gebrobeerd dat heeft geen effect.
Groetjes Walter