Een nieuwe buizenbak in aanbouw
Moderator: Beheerdersteam
-
6550forever
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 21:34
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
De versterker is nu helemaal af.
Het frontpaneel zit erop en de firmware is nu helemaal compleet en "gedebugged". Ik heb nog wel zitten tweaken aan het geluid.
Bij bij het proefdraaien was ik in eerste instantie tevreden. Later miste ik echter toch iets. De tuner klonk veel te dun en het geluid via de line-ingangen (CD/DVD) was soms een beetje kil.....
De tuner was vrij snel gefixed. Als we naar de radio luisteren is dat meestal op zacht nivo en dan mis je gewoon wat (vooral) bas en hoog. Ik heb dat opgelost door een klein vrijdragend netwerkje tussen de tuner en de voorversterker te zetten die de tonen onder de ca 800Hz met ca 4dB boost. De tuner klinkt daarmee veel prettiger. Het kille geluid was iets meer werk. Een eerste verbetering was om de eindtrap op de 4K ipv de 3K4 taps van de ugt aan te sluiten. Apart hoe men kan wennen of ontwennen aan een versterker. Toen ik de eerste afstelling van de versterker deed kwam ik juist uit op de 3K4 taps.
Een tweede verbetering was om de terugkoppeling iets te verminderen. Deze was eerst zo'n 12dB en die is nu zo'n 10dB. Het verschil is niet groot maar geeft gehoormatig net dat beetje verschil. De versterker klinkt nu naar mijn zin.
De firmware is vrij uitgebreid. Op het front zitten 9 leds die oplichten wanneer de bijbehorende bron is geselecteerd. Er zijn 3 lijningangen en 6 radio presets. Op het front zit een enkele knop waarmee je door de bronnen heen kunt lopen (selecteren). Als een radio preset is geselecteerd en je houd de knop ingedrukt dan kun je de preset wijzigen (andere frequentie programmeren).
Alles is ook bedienbaar met de afstandbediening, inclusief het volume via een motorpot. Ik heb gekozen voor een apple remote omdat ik deze nog had liggen en omdat deze niet al teveel knoppen hebben
. De firmware ondersteunt ook de mogelijkheid om te "pairen" met een remote (handig als je meerdere apple remote's hebt en deze wil combineren met meerdere apparaten). De laatste "stand" van de versterker en de radio presets/pair codes worden bewaard in een eeprom. ALs je de versterker dus uitzet en later weer aan dan onthoud hij dus op welke source of radio preset hij stond.
De firmware houd ook de temperatuur bij de eindbuizen in de gaten en er zit een timer in. Als de versterker te heet word of hij staat langer dan 4 uur aan dan worden de hoog- en gloeispanning uitgeschakeld.
De uiteindelijk specs zoals ik heb kunnen nameten (geen vervormingscijfers helaas, komt nog een keer als ik mijn oude desktop weer aan de praat heb):
Feedback = ca 10dB.
Pout@1KHz (grens clippen) = ca 45W in 4 ohm
Zout@1KHz = ca 1.8Ohm
BW@1Vrms (-3dB) = 5Hz ... 31KHz
BW@10W = 15Hz ... 22KHz (verzadigen kern)
Temperatuur in kast na ca 1 uur spelen = 63 graden celcius.
En natuurlijk nog wat plaatjes:
Het frontpaneel zit erop en de firmware is nu helemaal compleet en "gedebugged". Ik heb nog wel zitten tweaken aan het geluid.
Bij bij het proefdraaien was ik in eerste instantie tevreden. Later miste ik echter toch iets. De tuner klonk veel te dun en het geluid via de line-ingangen (CD/DVD) was soms een beetje kil.....
De tuner was vrij snel gefixed. Als we naar de radio luisteren is dat meestal op zacht nivo en dan mis je gewoon wat (vooral) bas en hoog. Ik heb dat opgelost door een klein vrijdragend netwerkje tussen de tuner en de voorversterker te zetten die de tonen onder de ca 800Hz met ca 4dB boost. De tuner klinkt daarmee veel prettiger. Het kille geluid was iets meer werk. Een eerste verbetering was om de eindtrap op de 4K ipv de 3K4 taps van de ugt aan te sluiten. Apart hoe men kan wennen of ontwennen aan een versterker. Toen ik de eerste afstelling van de versterker deed kwam ik juist uit op de 3K4 taps.
Een tweede verbetering was om de terugkoppeling iets te verminderen. Deze was eerst zo'n 12dB en die is nu zo'n 10dB. Het verschil is niet groot maar geeft gehoormatig net dat beetje verschil. De versterker klinkt nu naar mijn zin.
De firmware is vrij uitgebreid. Op het front zitten 9 leds die oplichten wanneer de bijbehorende bron is geselecteerd. Er zijn 3 lijningangen en 6 radio presets. Op het front zit een enkele knop waarmee je door de bronnen heen kunt lopen (selecteren). Als een radio preset is geselecteerd en je houd de knop ingedrukt dan kun je de preset wijzigen (andere frequentie programmeren).
Alles is ook bedienbaar met de afstandbediening, inclusief het volume via een motorpot. Ik heb gekozen voor een apple remote omdat ik deze nog had liggen en omdat deze niet al teveel knoppen hebben
De firmware houd ook de temperatuur bij de eindbuizen in de gaten en er zit een timer in. Als de versterker te heet word of hij staat langer dan 4 uur aan dan worden de hoog- en gloeispanning uitgeschakeld.
De uiteindelijk specs zoals ik heb kunnen nameten (geen vervormingscijfers helaas, komt nog een keer als ik mijn oude desktop weer aan de praat heb):
Feedback = ca 10dB.
Pout@1KHz (grens clippen) = ca 45W in 4 ohm
Zout@1KHz = ca 1.8Ohm
BW@1Vrms (-3dB) = 5Hz ... 31KHz
BW@10W = 15Hz ... 22KHz (verzadigen kern)
Temperatuur in kast na ca 1 uur spelen = 63 graden celcius.
En natuurlijk nog wat plaatjes:
-
6550forever
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 21:34
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
Ik heb al het alumunium bij http://www.aluminiumopmaat.nl/ besteld.kupfer_m schreef:Een vraagje: waar koop je die geperforeerde plaat?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
Dat heb je erg mooi gedaan, complimenten. Maar schakelt de versterker altijd uit na 4 uur spelen? En schakelt dan weer aan als íe afgekoelt is? En de ventilator, die is altijd aan?
-
6550forever
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 21:34
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
Bedankt voor de complimenten.Barry2001 schreef:Dat heb je erg mooi gedaan, complimenten. Maar schakelt de versterker altijd uit na 4 uur spelen? En schakelt dan weer aan als íe afgekoelt is? En de ventilator, die is altijd aan?
Als de versterker uitschakelt vanwege een te hoge binnentemperatuur dan gaat hij niet meer aan. De enige manier om hem dan weer aan de gang te krijgen is door hem even uit en aan te schakelen (en zorgen dat hij is afgekoeld natuurlijk). Dit is dan ook een foutsituatie en dat wordt aangegeven door alle leds tegelijk te laten knipperen.
Als de versterker uitschakelt op de timer gaan alle leds uit om aan te geven dat de versterker in een soort van standby toestand is. De versterker is dan weer in te schakelen door hem of even uit en aan te zetten of door de front knop in te drukken of door een knop op afstandbediening in te drukken.
De ventilator draait altijd. De microcontroller kan alleen de gloeispanning en de hoogspanning uitschakelen. Dit zijn natuurlijk wel de grootste verbruikers.
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
Ik vraag me af of dat wenselijk is dat uitschakelen.
Zo'n buizenbak wordt enorm warm van binnen.
Die van mij draait de hele dag en is ook behoorlijk
heet op het einde van de dag.
Zo'n buizenbak wordt enorm warm van binnen.
Die van mij draait de hele dag en is ook behoorlijk
heet op het einde van de dag.
-
6550forever
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 21:34
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
Juist daarom is uitschakelen wel wenselijk. Als de versterker 4 uur lang staat te spelen dan ga ik er vanuit dat er niemand meer zit te luisteren en dan mag hij van mij uit. Dat zit erin om de slijtage van de eindbuizen in de hand te houden en om de energierekening een beetje te temperenTheoK schreef:Ik vraag me af of dat wenselijk is dat uitschakelen.
Zo'n buizenbak wordt enorm warm van binnen.
Die van mij draait de hele dag en is ook behoorlijk
heet op het einde van de dag.
Het uitschakelen op te hoge temperatuur is een pure beveiliging. Als er iets mis gaat met de ventilator of als de koelopeningen geblokkeerd zijn dan zou er brand kunnen ontstaan.
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
Misschien een idee om elk jaar de buizen te rouleren? Die bij de ventilator blijven natuurlijk het "koelst", en verderop krijgen ze warme lucht.
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
Vermoedelijk ? blaast ie naar buiten(zou ik doen),maakt 't niet veel uitesteban schreef:Misschien een idee om elk jaar de buizen te rouleren? Die bij de ventilator blijven natuurlijk het "koelst", en verderop krijgen ze warme lucht.
Anne
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
erg fraai gebouwd !
Bij deze genomineerd voor de "versterker van het jaar 2013"
Bij deze genomineerd voor de "versterker van het jaar 2013"
Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw
En wat valt daar nog aan toe te voegen...erg fraai gebouwd !
Bij deze genomineerd voor de "versterker van het jaar 2013"
Hij is werkelijk prachtig 6550forever, weer eens een heel ander concept
Rein, TT22forever
