Nelson Pass B1 Buffer - Hij Speelt!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

johan283

Re: Nelson Pass B1 Buffer - Hij Speelt!

Bericht door johan283 »

Lijkt me ook een goede investering.
Kun je gelijk het verschil beluisteren tussen een batterij voeding en een trafo voeding. :D
SuperR

Bericht door SuperR »

60 euro voor een printtrafo, 2 regelaars, wat diodes en elco's. O:)
satefan

Bericht door satefan »

Thanks SuperR...ik voel een nieuw projectje opkomen :-)
ray5150

Bericht door ray5150 »

http://www.elektronicagoedkoop.nl/Voedi ... 20218.html

Trafotje erbij opscharrelen...hou je toch een heleboel centen voor sateetjes nog over... :sure: :mrgreen:
SuperR

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
http://www.elektronicagoedkoop.nl/Voedi ... 20218.html

Trafotje erbij opscharrelen...hou je toch een heleboel centen voor sateetjes nog over...
Die Velleman kitjes zijn m.i. prima. Het enige nadeel is dat je de trafo dan niet zo mooi op de PCB gemonteerd hebt als bij die in je voorbeeld. Of je kijkt Ray lief aan, misschien wil die wel een printje voor je etsen zodat er wel een trafo op kan :)
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

satefan

Bericht door satefan »

Thanks voor het meedenken. Ik zat even te denken om zelf een voeding in elkaar te knutselen. Lijkt me leuk en leerzaam, maar zo'n velleman kitje kost bijna niets natuurlijk...
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik vind de σ22 een hele mooie voeding. De vereiste CRD's zijn in de regel lastig te krijgen, gelukkig kun je die met de print meebestellen, net zoals vele andere componenten (Mosfet's, film condensatoren, ..). Zelf moet je nog wat triviale componenten erbij zoeken. Hij is wel wat duurder dan een simpele LM317, maar dan ook beter, aldus AMB:
Higher performance than IC regulators (such as LM317/LM337 or 78xx/79xx): Dramatically lower noise, lower output impedance, wider bandwidth, superior transient response, better line and load regulation.
SuperR

Bericht door SuperR »

Dramatically lower noise, lower output impedance, wider bandwidth, superior transient response, better line and load regulation.
Tegen zulke uitspraken kan ik niet op :) De PCB prijs is overigens een stuk vriendelijker.
Ik zie trouwens nu pas dat je op zoek bent naar een enkele voeding. Ik was in de veronderstelling dat de B1 +9Vdc en -9Vdc gebruikte ipv 18Vdc.
Dan zou je genoeg hebben aan aan sigma11
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Dat klopt, scheelt ook weer wat in de prijs. Bij de transformator moet je er rekening mee houden dat de σ11 een vrij royale voltage-drop heeft. Voor 18volt zou ik een 24Volt (AC) trafo pakken, gelijkgericht zit je dan op ~32v. Omdat je niet zoveel ampère's trekt kan dit prima. Ik heb zelf ook een σ11 in gebruik als voeding voor een DAC, werkt prima :)

Aldus de site:
For other output voltages, a rule of thumb for this PSU is that approximately 9V-10V drop should be maintained across the pass MOSFETs under load. This allows for the 4V Vgs of the MOSFETs plus about 5V of headroom to allow for line voltage fluctuations. Using the ±15V output as an example, the pre-regulator voltage should be 24V. Accounting for a couple of volts drop across the rectifier diodes, that figure goes up to 26V. The transformer voltage should be 0.707 times that of the rectified DC voltage, so 26V * 0.707 ~= 18V. Thus, a dual 18V or a 36VCT transformer should work well.
satefan

Bericht door satefan »

Okay. Even ziten speuren en ik denk dat de σ11 de juiste combi is tussen een goede voeding en de prijs en ook nog wat hobby-werk te doen. De velleman kit is uiteraard ook een optie maar voor de prijs heb je met de σ11 toch een betere voeding lijkt t. Of t voor de buffer heel veel uit gaat maken is uiteraard nog maar de vraag. Maar ja, 'Sigma 11' klinkt natuurlijk veel cooler dan Velleman. :rofl:

De shipping kost zijn 40$ voor een order van 27US$ aan materiaal. Aangezien ik eind November naar ons hoofdkantoor in San Francisco ga laat ik het daar maar naartoe shippen voor 8US$ inclusief insurance. Op die manier heeft de douane ook geen kans om me weer 20 euro extra afhandig te maken.

Indien er nog anderen zijn die iets van AMB willen bestellen ben ik uiteraard bereid om het uit de US mee te nemen.

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Hahahahaha.....de 2 x 9V houd het dus 14 dagen uit met ongeveer een uurtje of twee spelen per dag...sta ik net even met de kids uit ons dak te gaan op PSY (okay okay...ze zijn 7 & 5 dus verwacht geen hifi-aspiraties nog)...sterft heel langzaam t geluid weg....einde oefening dus...

Vanavond maar even de onderdelen voor de Sigma 11 bestellen...met de levertijd en bouwtijd heb ik denk ik nog 4 x 9V nodig :rofl:

Satefan
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

satefan schreef:
met de levertijd en bouwtijd heb ik denk ik nog 4 x 9V nodig :rofl:
:rofl:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Paar van deze scoren. gaan errug lang mee...
imagesCAWM1RXH.jpg
imagesCAWM1RXH.jpg (4.43 KiB) 805 keer bekeken
http://www.stagefreaks.nl/categorieen/c ... ll-9v.html
MechanicalAnimal

Procell :goeie: niet voor niks de standaardbatterij bij Defensie :D
satefan

Bericht door satefan »

Uhhhmmm...lopt het dat die duracell's zo goedkoop zijn op die website's? 1 euro 70 of zo? Voor een beetje 9V batterij in de winkel betaal ik 5 euro of zo....

Grt

Satefan
MechanicalAnimal

Koop maar eens 1 stuks CR2032 bij de Karwei of Gamma....kost je zowat 8 a 9 euro per stuk :mrgreen:

Afbeelding

of gewoon lekker bij Dick Best voor €0.55 per stuk :rofl:
dre

Bericht door dre »

wij halen ze voor €0.17 :mrgreen:
satefan

Bericht door satefan »

Eerste onderdelen voor de sigma 11 voeding zijn binnen:
PS_PCB_Sigma_11.JPG
Wordt vervolgd.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

satefan schreef:
Eerste onderdelen voor de sigma 11 voeding zijn binnen:
PS_PCB_Sigma_11.JPG
Wordt vervolgd.
Ziet er goed uit.

De heatsinks hebben volgens mij geen schroefdraad. Ik zou aanraden om er draad in te tappen. Anders zou je ook nog een gewone houtschroef erin kunnen draaien. Bij de bouwmarkt heb je van die hele kleine schroefjes. Waar ga je de rest van de onderdelen halen? Worden het boutique condensatoren, of reguliere?

Ik heb zelf redelijk luxe condensatoren gebruikt. Volgens mij is het verschil niet erg groot. Net even wat je eraan uit wilt geven. Als je mooie condensatoren wilt kan ik Headfishop aanraden, hier heb ik zelf destijds ook besteld. Suggestie voor C5/C7, C9/C13 en C11.

Als je geïnteresseerd bent heb ik nog wel wat 68nF multilayer condensatoren liggen, deze passen prima op C1, C2, C3, C4, die kan ik voor je op de post doen, als je ze wilt moet je je adres maar pb'en. Voor C16 moet je dan nog even een 220pF opzoeken.

Nog even een toelichting. R12 en R13 kun je mooi bij Dick Best halen. Deze heb ik ook gebruikt. Even buigen op een buigmal, en het ziet er prachtig uit. De overige onderdelen kun je ook bij Dick Best halen. Eventueel zou je de diodes in kunnen ruilen voor een Schottky variant. De MUR860 heeft een spanningsval van 0.9~1, terwijl de MBR1045 een spanningsval van 0.5~0.6 heeft. Dit kan interessant zijn omdat de diodes bij de σ11 niet worden gekoeld.

Verder kun je de rest ook bij Dick Best halen. Heb je al een transformator op het oog?
satefan

Bericht door satefan »

Hallo Fokko,

bedankt voor je toelichting en aanbod. Ik ben nu nog in San Francisco en heb deze week geen tijd om mn aanpak verder te bepalen. Volgende week ga ik eens rustig kijken waar ik de andere onderdelen vandaag haal en welke, ik kon wel eens van jouw aanbod voor de condensatoren gebruik maken.

Ik probeer meestal gelijk wat exotischer te gaan, afhankelijk van de meerprijs, maar budget is hier niet bepalend...

groet!

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Helaas weinig voortgang met de Sigma 11 voeding, maar morgen heb ik even tijd om in Harderwijk de overige componenten in te slaan :rock:

Vanavond dacht ik nog even van een muziekje te genieten, maar tijdens 'een mooie dag' van Blof stierven de 2 X 9V batterijen van de B1 voortijdig. Nu ken ik mezelf en zou ik morgen met de nieuwe onderdelen te gehaast te werk zijn gegaan om de buffer weer spelend te maken. Maar om nu wee batterijen te kopen vind ik ook niets.

Ik bedacht me plots dat ik van mn ouide black & decker nog een 18V muurwrat had liggen. Even meten er komt 21V uit. Dat kan prima op de buffer dus de boel even aangepast en testen. Werkt prima en kan weinig verschil te horen met de batterij-versie. Morgen nog even wat hoger volume luisteren. Kan ik gewoon rustig op mn gemak de Sigma 11 in elkaar zetten.

Wordt dus vervolgt.

grt

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Helaas had TT Electronics niet veel van mn lijst in huis, op wat van de weerstanden en een enkele cap na. Dat wordt dus even bij ome dick snuffelen en bestellen.

De beste man gaf overigens aan dat de spanningsregelaars (MUR820) 'ruisbakken' zijn...is er een beter alternatief?

Vandaag kwamen wel de Mundorf caps binnen die ik besteld had voor de B1. Ik had de 1uF niet en de 10uF gaat de Clarity Cap PA versie die er nu on zit vervangen:
mundorf_caps.JPG
grt

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Begonnen met de trafoprint. Ik had nog wat aansluitmateriaal liggen. Er komt 2 x 12V uit de trafo. Ik heb toch gekozen voor 2 X Volt op de uitgangen zodat ik m ooit makkelijk kan hergebruiken als ik ergens 2x 12V nodig heb. In plaats van op de print de 12V 'door te lussen' om er 24V van te maken.
transformer_print1.JPG
transformer_print2.JPG
Groet,

Satefan
ray5150

Bericht door ray5150 »

satefan schreef:
De beste man gaf overigens aan dat de spanningsregelaars (MUR820) 'ruisbakken' zijn...is er een beter alternatief?
Als die man dat daadwerkelijk gezegd heeft kun je twijfelen aan zijjn vak-kennis.
Een MUR820 is namelijk een Diode...
MUR820.pdf
(81.45 KiB) 91 keer gedownload
Plaats reactie