Bronkeuze met Arduino

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Bronkeuze met Arduino

Bericht door dirklammers »

Collega zelfbouwers,

nu de HYPEX monoblokken en de zelfbouw Premium 22 boxen staan de spelen dat het een lust is wordt het tijd voor een pre-amp achtig iets.
Nou ja, een "amp" hoeft het eigenlijk niet te worden want de bronnen geven meer dan voldoende spanning af. Het wordt dus een bronkeuze gestuurd door Arduino.

Uit verschillende voorbeelden lees ik wel dat je je natuurlijk helemaal kunt uitleven in het programmeren maar mijn doelen blijven voorlopig eenvoudig:
*) Bronkeuze d.m.v. meerkeuzeschakelaar. De Arduino leest die schakelaar en toont op het display de gekozen bron als tekst en stuurt de relais voor de bronkeuze.
*) Volumeregeling met PGA2310. Volumeregeling d.m.v. potmeter als spanningsdeler die uitgelezen wordt door analoge pin van Arduino. Deze vertaalt de potmeterstand in volume"balk" of dB's in display en uiteraard in de aansturing van de PGA2310.
*) inschakelen overige appartuur via relais (extern)

Om snel een werkende bronkeuze te hebben en in de tussentijd als genietend van de muziek aan het programmeren te slaan en alle benodigde printen te kunnen maken maak ik nog een aantal tussenstappen:
*) Bronkeuze traditioneel d.m.v. de genoemde meerkeuzedraaischakelaar (geen relais, gewoon de ingangen schakelen)
*) Traditionele ALPS potmeter voor volumeregeling
*) print met gebalanceerde uitgangsbuffer voor laagomige aansturing HYPEX monoblokken

2e tussenstap:
*) Opbouw relaiskeuzeprint
*) inbouw display
Draaischakelaar stuurt via Arduino relais en display met weergave bronkeuze, nog geen volumebalk op display.

Laatste fase:
*) Inbouw PGA2310-print
*) Bestaande potmeter wordt spanningsdeler om analoge pin aan te sturen
*) Vertaling van deze spanningsdeler door Arduino in displayvolumebalk en aansturing PGA2310.

Zo wordt het een project dat behapbaar uitgebouwd kan worden.

Volgens mij ben ik komende winter wel van de straat .....
mischa72
Contacteer:

Re: Bronkeuze met Arduino

Bericht door mischa72 »

Een mooi project Dirk. Ik ga dit zeker volgen.

Ik weet niet welk doel je voor ogen hebt voor het uiterlijk van de versterker, maar je zou voor het volume en de bronkeuze ook gebruik kunnen maken van een rotary encoder met switch-functie. Dit principe wordt ook toegepast in de JvE volumeregelingen. Draaien voor volume, drukken voor bronkeuze.

Voor de rest zou het ook mijn project kunnen zijn, want zoiets heb ik ook nog ooit voor ogen.

Er zijn hier diverse projecten met Arduino en de PGA, dus mocht je vastlopen, kun je nog altijd kijken wie je om ondersteuning zou kunnen vragen.

Groeten,
Mischa
ronnydepony

Re: Bronkeuze met Arduino

Bericht door ronnydepony »

Ga ik ook volgen :D

Had "the Audio Link" van elektor in gedachten, is met PGA2311.
Maar ik had graag ipv bronkeuze met schakelaar gedacht aan een touchscreen.
Kwestie van het iets apart te maken en met een Arduino moet dit mogelijk zijn.
Plaats reactie