[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Jazekers, fineer op een papieren drager in Amerikaans Noten.


en inmiddels laagkast 2 ook gefaceteerd :mrgreen:
P1040554small.jpg
P1040555small.jpg
Volgende project is een uitsparing én de terminalplaat maken in de achterzijde :D
P1040556small.jpg
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

mompelt iets over decoflex?

Das een mooie kleur!

'ik heb hem zelf ook'

Als ik je een tip mag geven voor dit spul;
-decoflex achtige materiaal met een ~cm overhang uitsnijden met een scherp mesje
-Papierrug en het MDF inrollen met een vacht-lakrollertje met licht verdunde houtlijm, langzaamdrogend, totdat het beiden wit ziet. Je kan dan rustig het fineer op het MDF leggen, om de nerven 'in fase' te leggen, zeg maar.
-aandrukken/rollen
-met een vlakke plaat MDF als klemming rustig laten drogen (eigen gewicht)
-met een breekmesje uit zijn houder vlak op het raakvlak zetten. het mesje is zeg maar ,8 mm dik, dus als deze vlak licht, houd je ,4mm overhang over. Aan de andere kant gebruik ik weer een MDF plankje als snijplank, als je er 2 a 3 keer met het mesje overheen gaat hoor je vanzelf wanneer je de laatste vezeltjes van het hout te pakken hebt)
-vervolgens de laatste ,4mm afschuren met een schuurplank van MDF met daarom een stuk schuurpapier. (een goede grote plank pakken, zodat je hem niet kantelt)

Ik weet niet wat voor fineer je gaat gebruiken, Decoflex heeft het benul om de papierzijde in eenzelfde donkere tint te kleuren dan het hout zelf, zodat je flinterdunne papierrandje nog minder opvalt.

mijn schuurplankje is een goede 60cm lang, het schuurpapier span je er op door aan de bovenkant met dubbelzijdig tape vast te zetten. Als je de hoeken waarover het schuurpapier ligt even afrond met de frees, gaat je papier langer mee.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Zo, dat ziet er goed uit :goeie: Ben je niet heel erg benieuwd hoe dit straks gaat klinken in jouw ruimte.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

serum schreef:
mompelt iets over decoflex?

Das een mooie kleur!

'ik heb hem zelf ook'

Als ik je een tip mag geven voor dit spul;
-decoflex achtige materiaal met een ~cm overhang uitsnijden met een scherp mesje
-Papierrug en het MDF inrollen met een vacht-lakrollertje met licht verdunde houtlijm, langzaamdrogend, totdat het beiden wit ziet. Je kan dan rustig het fineer op het MDF leggen, om de nerven 'in fase' te leggen, zeg maar.
-aandrukken/rollen
-met een vlakke plaat MDF als klemming rustig laten drogen (eigen gewicht)
-met een breekmesje uit zijn houder vlak op het raakvlak zetten. het mesje is zeg maar ,8 mm dik, dus als deze vlak licht, houd je ,4mm overhang over. Aan de andere kant gebruik ik weer een MDF plankje als snijplank, als je er 2 a 3 keer met het mesje overheen gaat hoor je vanzelf wanneer je de laatste vezeltjes van het hout te pakken hebt)
-vervolgens de laatste ,4mm afschuren met een schuurplank van MDF met daarom een stuk schuurpapier. (een goede grote plank pakken, zodat je hem niet kantelt)

Ik weet niet wat voor fineer je gaat gebruiken, Decoflex heeft het benul om de papierzijde in eenzelfde donkere tint te kleuren dan het hout zelf, zodat je flinterdunne papierrandje nog minder opvalt.

mijn schuurplankje is een goede 60cm lang, het schuurpapier span je er op door aan de bovenkant met dubbelzijdig tape vast te zetten. Als je de hoeken waarover het schuurpapier ligt even afrond met de frees, gaat je papier langer mee.
Thanks Serum :goeie:

Ik ga voor Kuiperflex, ik weet dat daar een papieren rug onder ziet die je kan zien. Ik heb ook al fineerders gezien die met een viltstift in de juiste kleur of met een heel dun modelbouwpenseeltje en houtverf aan de slag zijn gegaan. Ik ga sowieso van te voren dat spul bekijken en proefplakken, dan weet ik meteen waar ik aan toe ben :D
Hifi_goeroe schreef:
Zo, dat ziet er goed uit :goeie: Ben je niet heel erg benieuwd hoe dit straks gaat klinken in jouw ruimte.
Ik ken er nog één :rofl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Gisteravond nog even gezellig op de koffie geweest bij Ruud (a.k.a ToTo) :rock:

Bedankt voor je tijd en je gezellige babbel ruud :goeie:

Ik ging even langs om Ruud zijn projector in actie te zien :mrgreen: Gewapend met The Crazies op een bluray-disc me even laten onderdompelen in het HomeCinema-gebeuren :rofl:
Dat was echt een supergave ervaring zeg, 1.80 meter filmdoek is andere koek dan 42 inch plasma. Dus er komt geen grotere TV maar voor een stuk minder kosten gaan we aan de projector :rock:

Daarna nog even heerlijk zitten genieten van verschillende soorten muziek op de Galactica's :D .......van obscure-what-the-fuck-is-dit-jazz via Rush, P!nk, Madonna en Lily Allen richting het prachtige Carmina Burana.........laatste genoemde stuk roerde ons allebei gewoon.....prachtig.....wat een opbouw.....en zodra het koor in volle kracht aanzet wordt je gewoon geraakt.

Gauw verder bouwen. :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Vergeet ik toch van de weeromstuit foto's te maken de hele dag :rofl:

6 platen voor de voetjes onder de laagkast en de platen tussen de laag- en de topkast.
P1040587small.jpg
verder nog wat lopen rommelen met de topkasten zoals de gaten voor de Neutrik-stekker en 2 plaatjes MDF voor de achterzijde die ik iets te ver had afgefreest.

Morgen verder :rock:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

MechanicalAnimal schreef:
verder nog wat lopen rommelen
Ondanks dat gaat ut weer fokking strak!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Kan aan mij liggen, maar, zo vanaf de zijlijn aanschouwende, lijkt er schot in de zaak te komen? Mijn reden voor opschieten was ons toenmalig aanstaande gesamtprojekt: De ondertussen 3 weken jonge wolk van een zoon.

Wat is jouw excuus voor het opschieten?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hondasnl schreef:
MechanicalAnimal schreef:
verder nog wat lopen rommelen
Ondanks dat gaat ut weer fokking strak!
en dat van OakLoOdin-san, dank u dank u :goeie:
serum schreef:
Kan aan mij liggen, maar, zo vanaf de zijlijn aanschouwende, lijkt er schot in de zaak te komen? Mijn reden voor opschieten was ons toenmalig aanstaande gesamtprojekt: De ondertussen 3 weken jonge wolk van een zoon.

Wat is jouw excuus voor het opschieten?
Simpel......gister even bij Ruud op bezoek geweest en de Galactica's mk I weer eens mogen aanhoren :rock:

maar vergist u niet......het is nog een shitload werk :-#
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Ziet er goed uit!

Niet te snel gaan he; klaar is ook maar klaar (Of heb je al weer iets nieuws op stapel :rock: )

Doe jij de neutrik stekkers op de achterzijde of tussen de top en laagkast?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks :D

projecten zat in me kop :rofl:

De neutrik-stekkers komen tussen de top- en de laagkast inderdaad.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Okay, achterop, tussen top en laagkast dus. Niet tussen de top en de laagkast? ik had wel even mijn best gedaan om die pluggen weg te werken. Bijzonder mooi staat het niet?

Er bestaan tegenwoordig erg goede goudcontacten, van 5,5mm, goed voor een paar honderd ampère (vermoedelijk een lagere contactweerstand dan de neutriks)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

serum schreef:
Okay, achterop, tussen top en laagkast dus. Niet tussen de top en de laagkast?


uuuhhmmmm....wel tussen? niet tussen? ik snappem ff niet :mrgreen:
serum schreef:
ik had wel even mijn best gedaan om die pluggen weg te werken. Bijzonder mooi staat het niet?
ik zal 's ff kieken in je topic :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Vandaag verder gerommelt met de voetplaten en de tussenplaten.

P1040591small.jpg
P1040597small.jpg
P1040600small.jpg
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ovni »

Ook een sneak preview a.s. zaterdag?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zit je wel in het goeie topic Ovni? :rofl:

Er valt hier nog weinig te sneakpreviewen namelijk :mrgreen:

wat bedoel je precies? :wink:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Ik zal de vraag duidelijker formuleren :-s .

1) Komen de neutriks op de achterzijde van de top en laag kast? (idem aan de link die je bij je antwoord stuurde)
2) Komen de neutriks tussen (dus onderop de hoog/mid kast en bovenop de laagkast) de kasten waardoor je op de achterzijden geen verbindingen ziet?

Ik vind het zelf namelijk mooier als je op de achterzijde van je speaker alleen aan de grond de aansluitingen hebt zitten.
Bij de Chorda die ik gebouwd heb (en die terug te vinden is op het topic chord evo) heb ik ze ook achterop gemonteerd. Nu, omdat je ruimte hebt door de tussenplaat, zou je ze ertussen kunnen wurmen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hifi_goeroe schreef:
1) Komen de neutriks op de achterzijde van de top en laag kast? (idem aan de link die je bij je antwoord stuurde)
We have a winner :mrgreen:

exact gelijk aan de de originele Galactica.

tipje: speedboor 22mm voor de Neutriks en iets aan de gang met een schuurpapiertje, dan past het klemvast. :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

niet verzonken dan?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Welnee Dré, zit aan de achterzijde man :rofl:

Dan ben ik in 2104 nog niet klaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

je hebt toch zo`n mooie freesmal...............
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door serum »

Wat ik bedoelde was dat ik meer mijn best had gedaan om de verbinding tussen top en laag kast weg te werken, (er tussenin, bij voorkeur) zodat je ze niet zag. Heb je de ronde of de vierkante chassis delen? je kan beiden eenvoudig verzinken, maar ik zou er mee wachten totdat het fineer er op zit. (freest strakker in het fineer dan dat je het achteraf moet bijwerken)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
je hebt toch zo`n mooie freesmal...............
ik weet het, ik weet het.....maar dit hele project hangt al bijna 3 jaar aan elkaar van de "effe dit...effe dat...effe zus en effe zo".....en die 2 stekkers vind ik echt niet storend hoor :mrgreen:
serum schreef:
Wat ik bedoelde was dat ik meer mijn best had gedaan om de verbinding tussen top en laag kast weg te werken, (er tussenin, bij voorkeur) zodat je ze niet zag. Heb je de ronde of de vierkante chassis delen? je kan beiden eenvoudig verzinken, maar ik zou er mee wachten totdat het fineer er op zit. (freest strakker in het fineer dan dat je het achteraf moet bijwerken)
ja, ik snappem nu.....maar ik vind die kabel juist gaaf :rock:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rho »

MechanicalAnimal schreef:
dre schreef:
je hebt toch zo`n mooie freesmal...............
ik weet het, ik weet het.....maar dit hele project hangt al bijna 3 jaar aan elkaar van de "effe dit...effe dat...effe zus en effe zo".....en die 2 stekkers vind ik echt niet storend hoor :mrgreen:
Nu je ondertussen al zoveel fraai werk in je speakers hebt gestoken zou het toch zonde zijn om die aansluitingen ook niet ff in te frezen.
MechanicalAnimal schreef:
serum schreef:
Wat ik bedoelde was dat ik meer mijn best had gedaan om de verbinding tussen top en laag kast weg te werken, (er tussenin, bij voorkeur) zodat je ze niet zag. Heb je de ronde of de vierkante chassis delen? je kan beiden eenvoudig verzinken, maar ik zou er mee wachten totdat het fineer er op zit. (freest strakker in het fineer dan dat je het achteraf moet bijwerken)
ja, ik snappem nu.....maar ik vind die kabel juist gaaf :rock:
Ja, bij zulke forse speakers vind ik dat ook best gaaf. Zeker van die speakon connectoren.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

rho schreef:
Nu je ondertussen al zoveel fraai werk in je speakers hebt gestoken zou het toch zonde zijn om die aansluitingen ook niet ff in te frezen.
hhhmmm.....heard and understood :wink:

Het zit zo: ik kan mijn freesmal echter niet op de topkast klemmen. Dan zou ik met de freesmal een malletje moeten maken in een 6mm plaatje MDF en die als malletje gebruiken om de Neutrik in te frezen. Dat plaatje kan ik achter op de topkast spijkeren/schroeven zodat ie niet wegloopt onder het frezen. Geeft wel een hoop kans op gerommel maar het is het proberen waar nietwaar :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”