nou heb ik een nieuw 2-weg setje (compo: losse woofer en tweeter) in m'n auto gebouwd, en ik heb het idee dat de tweeters nogal overheersen en dus te hard staan.
ik heb al gelezen over tweeter verzwakking met 2 weerstandjes per tweeter, dus dat lijkt me goed te doen. alleen hoeveel db moet ik nu verzwakken?
ik snap dat dit een vrijwel onmogelijke vraag is omdat het van 1000 dingen af kan hangen, maar misschien komen veel mensen tegen dat tweeters vaan 3 bd te hard gaan bijvoorbeeld...
niet geschoten is altijd mis:p
zou -3 db een goeie gok kunnen zijn?
PS ik beschik over een goed opname apparaatje: kan ik daarmee bv een stukje opnemen door het voor de tweeter te houden, en idem bij de woofer en dan op de pc volumes vergelijken?
tweeters verzwakken
Moderator: Beheerdersteam
Re: tweeters verzwakken
Ja, of -2, of -1 of -4. Wat je kan doen is een L-pad tussen de tweeter te zetten, je kan dan zelf de stand bepalen zoals je het lekker vind klinken. Eventueel kun je de waarden dan vervangen door vaste weerstanden.grimoire schreef:zou -3 db een goeie gok kunnen zijn?
Persoonlijk zou ik op het gehoor tunen in een rijdende auto. Je kan gaan meten, dan heb je een in theorie optimale waarde. Maar het gaat er toch om wat je het meest lekker vind klinken?
Stukje rose ruis vanuit bv. REW 5.0 op een CD branden, RTA voor Android op je mobiel installeren en dan de weergave meten bij de hoofdsteun?grimoire schreef:ik beschik over een goed opname apparaatje: kan ik daarmee bv een stukje opnemen door het voor de tweeter te houden, en idem bij de woofer en dan op de pc volumes vergelijken?
daar heb je gelijk in!richard schreef:Ja, of -2, of -1 of -4. Wat je kan doen is een L-pad tussen de tweeter te zetten, je kan dan zelf de stand bepalen zoals je het lekker vind klinken. Eventueel kun je de waarden dan vervangen door vaste weerstanden.grimoire schreef:zou -3 db een goeie gok kunnen zijn?
Persoonlijk zou ik op het gehoor tunen in een rijdende auto. Je kan gaan meten, dan heb je een in theorie optimale waarde. Maar het gaat er toch om wat je het meest lekker vind klinken?
zo'n L-pad lijkt me interessant,
als ik verschillende weerstanden koop en gewoon wat uitprobeer ben ik goedkoper uit zie ik al, en heb ik meteen wat reserve onderdelen;)
Wat je hebt doorgehaald is anders ook een prima optie, je hebt niet zo heel veel waarden nodig. Maar of het uiteindelijk goedkoper is weet ik niet, een L-pad is er ook wel in stereo-uitvoering, soms worden ze ook wel fader genoemd (is eigenlijk een andere toepassing).grimoire schreef:maar de goedkoopste is zo'n 10 euro en daar moet ik er 2 van hebben dan...en daar ga ik ook voor: preciezer en meer gemak. bedankt voor de tip!
als ik verschillende weerstanden koop en gewoon wat uitprobeer ben ik goedkoper uit zie ik al, en heb ik meteen wat reserve onderdelen;)
het is uiteindelijk toch anders afgelopen...
ik had de tweeters dus op m'n dashboard geschroefd en m'n vriendin zegt, als je ze nou eens achter die roostertjes doet vooraan je dashboard (die ervoor gemaakt zijn)
eeehm ja goed punt poging waard! Tweeters achter de roostertjes (en iets verder weg dus ook) en het geluidsbeeld is veel beter gebalanceerd. voorlopig dus even zo luisteren en kijken wat ik ervan vind.
wel nog even wat bitumen op de deuren plakken want bepaalde basfrequenties hebben de neiging te resoneren en het moet strakker kunnen klinken
ik had de tweeters dus op m'n dashboard geschroefd en m'n vriendin zegt, als je ze nou eens achter die roostertjes doet vooraan je dashboard (die ervoor gemaakt zijn)
eeehm ja goed punt poging waard! Tweeters achter de roostertjes (en iets verder weg dus ook) en het geluidsbeeld is veel beter gebalanceerd. voorlopig dus even zo luisteren en kijken wat ik ervan vind.
wel nog even wat bitumen op de deuren plakken want bepaalde basfrequenties hebben de neiging te resoneren en het moet strakker kunnen klinken
Drie delen zand + 1 deel cement + water en roeren. Binnenbekleding verwijderen en mengsel in deuren gieten. Geduldig wachtengrimoire schreef:wel nog even wat bitumen op de deuren plakken want bepaalde basfrequenties hebben de neiging te resoneren en het moet strakker kunnen klinken
Extra voordeel: deur is nu ook deels kogelvrij. Benzineverbruik kan wel wat hoger liggen.