Netwerkstreamer

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Netwerkstreamer

Bericht door Rogers »

Hallo ,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een goede streamer die ik af kan laten speken via een netwerk , aangestuurd door een pc. Mijn gewenste opzet en situatie is de volgende ; Aangezien mijn pc niet te plaatsen is bij mijn stereo wil ik een apparaat aansturen die alleen het audio signaal af hoeft te spelen . Audiobestanden staan allemaal op een netwerkschijf. Mijn plan is de audiobestanden af te spelen ( spreek aan te sturen ) via mijn pc naar de streamer. Het is voor mij geen optie om met lange audiokabels te werken. Het daadwerkelijke audiosignaal moet dus uit de streamer komen die middels utp bekabeld moet zijn.

edit: liefst geen comprimeren !

Heeft iemand tips of een oplossing ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Henkjan »

netwerkschijf zeg je... een NAS? de meeste NASsen kunne ook streaming servers draaien, en dan hoeft je PC dus niets meer te doen :mrgreen: die van mij draait squeezeserver zodat de squeezboxen daar de muziek vanaf halen
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Rogers »

Hallo,

een squeezebox werkt niet bij mij... Ik heb namelijk geen zin om eindeloos door bestanden heen te browsen met en cursor. Ik wil gewoon via mijn pc een bestand aanklikken en afspelen . Verder wil ik onafhankelijk zijn van hardware-matige beperkingen van codecs.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netwerkstreamer

Bericht door dre »

xbmc op je pc.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Pjotr »

Hij wil geen snoertjes van zijn PC naar zijn stereo. Zal ie toch een doosje bij zijn stereo moeten zetten wat vanuit een utp touwtje of Wifi audio over een cinch touwtje uit poept.
Rogers schreef:
Hallo,

een squeezebox werkt niet bij mij... Ik heb namelijk geen zin om eindeloos door bestanden heen te browsen met en cursor. Ik wil gewoon via mijn pc een bestand aanklikken en afspelen . Verder wil ik onafhankelijk zijn van hardware-matige beperkingen van codecs.
Dat kan toch gewoon met de web interface van de Squeezeserver (die op je NAS draait)? Of via iPeng vanaf je iPhone/iPod/iPad (over Wifi). Wat bedoel je trouwens met "hardware-matige beperkingen van codecs" ? Ben ze nog niet tegengekomen op een Squeezebox.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 21 okt 2012, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Henkjan »

Rogers schreef:
... Ik heb namelijk geen zin om eindeloos door bestanden heen te browsen met en cursor.
en hoe doe je dat op een PC dan??? en daarnaast: beetje streamer bedien je met je telefoon hè (voorbeeld). je gaat toch niet elke keer opstaan en naar je PC toe als je een ander lied op wil zetten?
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Rogers »

Hallo dre,

en dan ? Kan je dan het audiosignaal dat afkomstig is van de pc / netwerk "oppakken" via een of ander kastje ?
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Rogers »

Afspelen kan ik via een afspeellijst die ik via een pc sneller kan samenstellen dan volgens mij ( ? ) een squeezebox.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netwerkstreamer

Bericht door dre »

Rogers schreef:
Hallo dre,

en dan ? Kan je dan het audiosignaal dat afkomstig is van de pc / netwerk "oppakken" via een of ander kastje ?
-geluidskaart
-sp/dif oppikken op je moederbord icm een dac
-usb dac
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Rogers »

@ Henkjan, de pc staat in de andere hoek van de kamer. Deze kan ik overigens bedienen vanaf m`n handheld pc. Ik wil dus het audiosignaal uit "de netwerkaansluiting" halen ( aangestuurd door de pc in de andere hoek van de kamer )
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Rogers »

hallo dre,

zou een oplossing kunnen zijn echter dan zit ik weer met meters kabel in mijn kamer.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Marp »

Met een draadloze USB-hub ben je daar vanaf.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netwerkstreamer

Bericht door dre »

sonos dan? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
sonos dan? :mrgreen:
Is van hetzelfde laken een pak als een SB. Maar als de PC bedieningsinterface van een SB al te lastig is dan is die dat van een Sonos zeker.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netwerkstreamer

Bericht door dre »

nee,sonos werkt echt super.
alleen klinkt de squeezebox digitaal uit beter.......
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Rogers »

Ik wil het bedieningsgemak van mijn pc blijven benutten, net als de de mediamonkey software. Ik ga mij eens verdiepen in een externe dac met optische ingang ( zou passen bij mijn esi u24xl )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netwerkstreamer

Bericht door dre »

er zijn er meer dan genoeg!
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Rogers »

Is er geen ontwerp geweest van de 10 x 10 ( net als de headamp etc ) ?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Marp »

Ik zie dat je ESI ook coax-aansluitingen heeft. Op Wikipedia staat al jarenlang een tip voor wireless S/PDIF, wat ik eens heb getest met zo'n goedkope Lifetec transmitter van Aldi. Zo een, al is deze te duur. Gewoonlijk worden ze geregeld aangeboden voor een euro of 15. Met een PCM290x gebaseerde USB/SPDIF-converter viel soms het geluid weg, maar met een andere geluidskaart en met CD-spelers werkte het prima.

Misschien kan je er wat mee, indien een lange optische kabel ook niet helemaal is wat je wil.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Dan »

ik heb een stream magic 6. Kost een paar centen maar werkt als een trein.
Playlistjes samenstellen met mijn tab of phone of pc (foobar) en streamen vanaf elk Upnp apparaat. Dus mijn Nas, mijn phone of PC. Kost alleen wel 800 euro.....
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Netwerkstreamer

Bericht door rjmulder »

Airfoil http://rogueamoeba.com/ en AirPlay (AirPort Express)?

Zelf maar ik gebruik van een Apple AirPort Express en die is aangesloten op de DAC met optisch kabeltje en is aangemeld op het (wifi)netwerk.
Op de pc het programma Airfoil en in mijn geval Spotify of een ander programma.
Wat ik wel een nadeel vind is dat het niet direct reageert, in elke actie zit er een paar seconden vertraging in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
nee,sonos werkt echt super.
alleen klinkt de squeezebox digitaal uit beter.......
Dat doet de SB toch ook van af de PC? Maar een Sonos kan ook, is wel duurder.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netwerkstreamer

Bericht door dre »

ik vind sonos is in bediening en installatie makkelijker.
alleen klinkt de digitale uitgang van de sonos minder goed helaas.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netwerkstreamer

Bericht door ds23man »

dre schreef:
ik vind sonos is in bediening en installatie makkelijker.
alleen klinkt de digitale uitgang van de sonos minder goed helaas.....

Hoe kan een bit perfect digitale uitgang slechter klinken? :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netwerkstreamer

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Hoe kan een bit perfect digitale uitgang slechter klinken? :?:
a/ Jitter, die is bij de SB gewoon erg laag. Ook zonder gemodder :mrgreen:
b/ Niet alle streamers zijn even bitperfect heb ik gemerkt. Hier in de buurt is het erg druk bevolkt met WiFi's. Had af en toe toch wel een minder geluid tot duidelijke drop-outs. Met een vast UTP touwtje was dat geheel verholpen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”