Mannen, ik heb even een vraagje. Als eerste zat ik te twijfelen of ik dit bij de speakerunits of de filters zou vragen, maar goed.
Een vriend wil in zijn auto relatief kleine speakers monteren. Om deze te beschermen dacht ik een condensator in serie op te nemen om zo een hoogdoorlaatfilter te creëren.
Wat specs:
Type: JBL GTO327 GT
Frequentiebereik: 90-20.000Hz
Vermogen: 25/75W rms/peak
Impedantie: 4 ohm
Ik heb alleen geen gevoel hoe het RC-verhaal zich gedraagt als je geen ideale weerstand als R hebt.
Ga ik voor het eenvoudige uit van een R van 4 ohm en een C van 470uF kom ik op een kantelfrequentie van ca 85Hz. Dit zou ideaal zijn om deze speaker te beschermen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Groeten,
Mischa
Filter voor veiligheid speakers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filter voor veiligheid speakers
Zoals het er nu uit ziet een autoradio (4x50W), maar de persoon in kwestie wil er graag een versterker voor gaan zetten.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Met een aparte versterker zou ik voor een filter tussen voortrap en eindtrap gaan. Gewoon een kleine MKT of MKP, aangepast aan de ingangsimpedantie van de eindtrap en klaar is Kees. Bij een ingang van 10k heb je op die manier genoeg aan zo'n 220-330nF.
Dank je voor de tip, maar dan moet het spul 2x los. Ik wil hem het liefste aan de "high power"-kant beschermen. Hoe zit ik dan met mijn 470uF?
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Kun je zonder de parameters en de resulterende complexe impedantie van de ingebouwde unit weinig over zeggen. Er is waarschijnlijk wel een filterafstemming volgens het boekje te vinden, maar aan de andere kant: elke seriecondensator tussen de 100uF en zeg 680uF levert wel enige bescherming.