220Vac Manager
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: 220Vac Manager
Ja dat was het originele plan, maar dat was onnodig moeilijk/uitgebreid. (het arduino gebeuren, niet afspraken maken met mijn audioset:)) In de praktijk zou ik dan namelijk alsnog een setje permanent aan hebben en de rest geschakeld met een knopje. Daarnaast is het al een kostbaar "stekkerblok" geworden dus 10 relais van een paar euro per stuk koop ik liever niet.
Ik denk meer aan dingen als veiligheid.
Ik denk meer aan dingen als veiligheid.
Qua veiligheid ben ik dan meer voorstander van hardwired dan via een printje met brede banen.
Ook een stuk goedkoper, gewoon even wat installatiedraad halen en klaar.
Ik zie zo af en toe van die veredelde kroonsteentjes in versterkers gebruikt worden. Daarmee bedoel ik een koperen strip met schroeven waar dus allemaal verschillende kabels op aangesloten kunnen worden. Een aardeblok, maar dan een die ik geïsoleerd van het chassis/behuizing kan monteren. Dat kan ook. Ik ben verder geen tegenstander van het gebruik maken van een pcb. De connectoren heb ik al dus de enige kosten die ik maak zijn een uurtje etsen en het kopen van wat nieuw etsmiddel.
ik heb een bliksembeveiliging van Dehn Type III geïmplementeerd in m'n power conditioner ..
Lijkt me toch best een goede bescherming hoor ..
Linkje naar topic vind je in m'n eerdere post
Lijkt me toch best een goede bescherming hoor ..
Linkje naar topic vind je in m'n eerdere post
Ik ben niet van plan om nog eens 100 euro uit te geven. Ik zal er eens over nadenken
Niet mee eens.vinnie411 schreef:Qua veiligheid ben ik dan meer voorstander van hardwired dan via een printje met brede banen.
Zolang de print goed ontworpen is, met voldoende ruimte tussen de banen, en voldoende spoorbreedte,en met voldoende afstand tov de kast, is er helemaal niks aan de hand.
En als je dat doet met installatie draad, hoe ga je dat dan met de relais doen ?
Printrelais kunnen niet, dan moet je met een DIN rail gaan werken. word weer groter en duurder.
Dat kan wel zo wezen, maar als je niks doet weet je zeker dat je onbeschermd bent.SuperR schreef:Ik heb net even op CircuitsOnline het een en ander gelezen en daar zegt men dat tegen bliksem beschermen onmogelijk is. Ok prima, maar is er dan niks leuks/verstandigs wat ik kan implementeren?
(ik heb een ABB HAF OSB2 module in mijn groepenkast zitten.)
Is het geen idee om zo'n stekkerblok te kopen en daarvan de beveiliging te gebruiken ?
Of iets met een paar VDR's ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 21 sep 2012, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij gaf al aan van de relais af te stappen en gewoon direct op de schakelaars te werken.ray5150 schreef:Niet mee eens.vinnie411 schreef:Qua veiligheid ben ik dan meer voorstander van hardwired dan via een printje met brede banen.
Zolang de print goed ontworpen is, met voldoende ruimte tussen de banen, en voldoende spoorbreedte,en met voldoende afstand tov de kast, is er helemaal niks aan de hand.
En als je dat doet met installatie draad, hoe ga je dat dan met de relais doen ?
Printrelais kunnen niet, dan moet je met een DIN rail gaan werken. word weer groter en duurder.
Dan moet je dus van een schakelaar naar de print en vervolgens weer naar de stekkers.
Draad ga je dan toch gebruiken, waarom dan niet de extra verbindingen er tussen uit laten?
En er zijn nog meer soorten relais behalve print en din hoor.
Ik wilde vandaag het complete setje spelend hebben dus ik heb er voor gekozen om nu nog zonder speciale schema's het ding in elkaar te schroeven. In verband met ruimte overschot/luxe heb ik alle mogelijkheden nog om dingen toe te voegen.
Laatst gewijzigd door SuperR op vr 21 sep 2012, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog niet. Deze behuizingen maken klussen aan elektronica zo veel leuker dan "beunen op een MDF plankje". Daarnaast heb ik de mogelijkheid om locaal te ponsen dus ik heb bij geen van de behuizingen een vijl of wipzaag hoeven te hanteren. Ik heb een tijdje een versterker gehad die in een behuizing zat die wel ok-netjes was, maar niet mooi. Daar ga ik me dan toch aan storen.
Als ik een foto van de achterkant zou maken zou je vast de vraag stellen of ik aandelen Neutrik heb. De connectoren zijn denk ik minstens zo kostbaar geweest als de 5 behuizingen. Maarja, dit zijn van die projecten die al langer lopen. Alleen het in kastjes stoppen van de componenten is iets van de laatste tijd.
ps. Ik maak wel even een betere foto vanmiddag. Dit kan natuurlijk niet door de beugel.
Als ik een foto van de achterkant zou maken zou je vast de vraag stellen of ik aandelen Neutrik heb. De connectoren zijn denk ik minstens zo kostbaar geweest als de 5 behuizingen. Maarja, dit zijn van die projecten die al langer lopen. Alleen het in kastjes stoppen van de componenten is iets van de laatste tijd.
ps. Ik maak wel even een betere foto vanmiddag. Dit kan natuurlijk niet door de beugel.
maak dan ook gelijk een fotootje mee van de achterkanten van de Neutrik-pr0n 
Zoiets. Wel even het stof wegdenken. En het tijdschrift is nu even ter bescherming van het onderste kastje. In de bovenste zit mijn "Yellow50" en de bout die de ringkern vasthoudt is net wel/net niet hoger dan de hoogte van de rubberen voetjes. Een work in progress. En moeten nog wat glaszekeringen geplaatst worden, kastjes geaard worden etc.
Sommige mensen zouden erg nerveus worden, als je aangeeft de zekeringen en randaarde moeten er nog in. (En alles al wel aangesloten zit.) 
Ik behoor ook tot die groep.
Er zitten wel een paar zekeringen in, maar ik moet nog op zoek naar een compacte en mooie manier om de primaire kant te zekeren. Waarschijnlijk een klein 5*5 cm bordje met 2 zekeringen en wat steekconnectoren. Het idee van de twee zekeringen is vanwege het feit dat ze dan ook voor symmetrische voedingen gebruikt kunnen worden.
En wat betreft de aarde, dat is weer een ander verhaal. Ik heb op mijn verdieping geen aardedraad, dus die moet ik misschien bijtrekken...
Er zitten wel een paar zekeringen in, maar ik moet nog op zoek naar een compacte en mooie manier om de primaire kant te zekeren. Waarschijnlijk een klein 5*5 cm bordje met 2 zekeringen en wat steekconnectoren. Het idee van de twee zekeringen is vanwege het feit dat ze dan ook voor symmetrische voedingen gebruikt kunnen worden.
En wat betreft de aarde, dat is weer een ander verhaal. Ik heb op mijn verdieping geen aardedraad, dus die moet ik misschien bijtrekken...
- Bijlagen
-
- 4850970.jpg (9.95 KiB) 188 keer bekeken
Leuke oplossing!
Alleen 7.60 per stuk en dan voor 5 "kastjes" lijkt me wat overdreven. Misschien is 2 stuks nemen en dan in de "Manager" plaatsen wel een optie. 1 voor de permanente 220 en 1 voor de geschakelde 220.
Alleen 7.60 per stuk en dan voor 5 "kastjes" lijkt me wat overdreven. Misschien is 2 stuks nemen en dan in de "Manager" plaatsen wel een optie. 1 voor de permanente 220 en 1 voor de geschakelde 220.
Ik gebruik liever 5*20mm zekeringen aangezien ik die al heb. De kastjes zijn inmiddels allemaal geaard.
Dan rest me de zekeringen.
In de behuizing van de "Yellow50" en de voeding van de subwoofer heb ik praktisch geen ruimte over voor een mooie oplossing. Dat word lastig. Komt allemaal wel in orde.
Dan rest me de zekeringen.
In de behuizing van de "Yellow50" en de voeding van de subwoofer heb ik praktisch geen ruimte over voor een mooie oplossing. Dat word lastig. Komt allemaal wel in orde.