HK DAC vragentopic

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

ik heb de HK DAC nu achter m'n squeezbox hangen, en merkte toen t volgende: als ik een playlist speel waar er voor opvolgende nummers een FLAC met verschillende sample rates (48kHz - 44.1kHz) dan komt er bij de start van het nw nummer er een vrij flinke plop uit de speakers. aangezien ik dit niet heb met de iterne DAC van de SB denk ik dat t aan de HK DAC ligt. Heeft iemand anders dit ook wel eens?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Pjotr »

Ja, heb ik ook maar dan als ik overschakel van 44.1 (CD formaat) naar 96 kHz Flacs. Bij mij trouwens een zacht plopje waar ik mij verder niet druk over maak. Ligt aan de DAC denk ik, met de Musiland USB --> S/PDIF converter doet ie dat ook.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

Vreemd genoeg heb ik dat dan weer niet, terwijl mijn speellijst toch ook meestal van alles door elkaar bevat. De enige plopjes hier treden op bij pauzeren, waarbij het niet uitmaakt of ik de HK-DAC wel of niet gebruik.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hannesie »

Ik heb hier geen last van die "ploppen", kan het ook aan de server liggen??

Jullie hebben meen ik dezelfde NAS, en ik heb hier wat anders.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

vreemd... ik zal eens zien of ik een testje kan oplijnen met bv een ministreamer aan m'n laptop en dan spdif naar de HKDAC (of anders een 2e squeezeboxserver op de laptop).
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

Ik ben benieuwd. Ter info: bij mij streamt Ampache via localplay naar de welbekende MPD (Music Player Daemon), met ALSA voor aansturing van de hardware.
nuttyhifi
Berichten: 129
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 0:18

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door nuttyhifi »

Even een vraagje, ik heb een vm da 222 dac en vraag me af of de nieuwe hk dac een verbetering is.
De oude variant is volgens mij niet meer verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door JB84 »

Is de HK DAC ook te gebruiken met een usb > S/PDIF converter ?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

uiteraard;
De DAC accepteert spdif signalen zowel in optische als in coaxiale vorm.
Met wat prutsen kan je'r zelfs gewoon TTL niveau op aansluiten :)
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Dracoplasm »

Niet dat ik het topic wil kapen, maar vind het zonde een nieuw topic te openen.
Ik heb vandaag van een forumgenoot een hk dac over genomen en even op een proefplankje geschroefd.
Op zich klinkt de dac best lekker maar zit er een kraak in, of plop (vergelijkbaar met een platenspeler).
Ik heb hem via optische coax aangesloten. Wat is er mis?
Bijlagen
9c10e2935916d0315637f903dd861396.jpg
foto.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

Dat is de "vloek van de Thorens"... :rofl: :rofl:
Die is namelijk boos dat je die dac op z'n deksel hebt gezet.... :mrgreen:

Doet hij dat ook op de coaxiale ingang ?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

Kan ook aan je zender liggen (cd-speler of wat je'r ook aangehangen hebt).

Kan je verifiëren met een andere bron ?
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Dracoplasm »

BertDB schreef:
Kan ook aan je zender liggen (cd-speler of wat je'r ook aangehangen hebt).

Kan je verifiëren met een andere bron ?
Kan morgen wel even een dvd speler er aan hangen zoal op coax als optisch. Hangt nu optisch aan de iMac.

Speel al jaren op de zelfde wijze op een andere dac.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

Het kraakje of plopje dat je hoort zijn volgens mij digitale fouten.
Zelf heb ik het ook een keer gehad, en tbleek de CD-speler te zijn die ergens niet zo heel vlotjes compatibel was met de DAC, maar wat exact het probleem was weet ik niet..
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Dracoplasm »

Ik heb een oude marantz eraan gehangen icm de coax en die speelt de sterren van de hemel. Maar goed, ik gebruik de iMac als mediaspeler en niet de marantz. Misschien dat ik een andere spdif kabel moet gebruiken, het kraakt ook meer en minder naar gelang ik de kabel draai. Maar goed, ik heb dus geen enkel probleem als ik speel met mijn oude audio alchemy dac-in-the-box.
Dus kan het alsnog aan de dac liggen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hannesie »

Het kan ook nog aan de kabel liggen, heb dat zelf ook wel meegemaakt.
Op nieuw gesoldeerd en de pijn was over.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

yup, eerst inderdaad maar eens testen met een andere (gerepareerde of nieuwe) kabel.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Dracoplasm »

Icm de andere dac werkt de kabel zonder moeite. Ligt ook onder de vloer dus zit niet te wachten op een andere kabel, maar zal het eerst eens proberen. Ik laat het weten.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

Dracoplasm schreef:
Ik heb een oude marantz eraan gehangen icm de coax en die speelt de sterren van de hemel. Maar goed, ik gebruik de iMac als mediaspeler en niet de marantz.
Het DACje werkt dan naar behoren, en dus zit het probleem ergens tussen de optische zender van de iMac en de soldeeraansluitingen van de optische receiver van de DAC.

Checklist:
  1. Signaalsterkte optische uitgang iMac
    De intensiteit van de led kan zijn verminderd. De ene ontvanger zal hier iets gevoeliger voor zijn dan de andere, en in dit geval speelt uiteraard ook de lengte/kwaliteit van de kabel een rol. Ook kan vervuiling zijn opgetreden, bijv. door een niet goed aansluitende connector of afsluitplug.
    Uitsluiten d.m.v. controle met een ander apparaat op dezelfde kabel en DAC.
  2. Verbindingen
    Connectoren dienen goed aan te sluiten op de terminal, en geheel (voldoende diep) te zijn ingeplugd.
    Naast visuele en manuele controle kan ook nog worden geprobeerd om het uiteinde van de kabel te reinigen met een druppel alcohol, of door deze tegen een microvezeldoekje te draaien.
  3. Optische kabel
    Kabel niet beschadigd of te lang? Een kabel met glasvezel geeft minder verlies dan de betaalbaardere exemplaren met kunststof vezel, maar voor grotere afstanden blijft coax de aangewezen verbinding.
    Controleren met een andere/kortere kabel tussen de DAC en iMac. Is de lengte het probleem, dan kan in de iMac het spdif-signaal vóór de zender worden afgetakt t.b.v. een coaxaansluiting, indien het apparaat daarin niet voorziet.
  4. Optische ontvanger.
    Als hier de oorzaak zit, kan dat liggen aan slechte soldeerverbindingen of aan beschadiging door te lang/warm solderen. Minder waarschijnlijk, maar niet geheel uit te sluiten, zijn een inferieure kwaliteit of verkeerd type ontvanger, of natuurlijk gewoon een defect exemplaar.
    Soldeerverbindingen inspecteren en nasolderen ligt hier voor de hand. Niet te warm en niet te lang, want da's niet fijn voor de lichtgevoelige led. Helpt ook dat niet en zijn alle voorgaande oorzaken uitgesloten, dan kan nog slechts worden gedacht aan het vervangen van de optische ontvanger.
Meer valt volgens mij niet te bedenken.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Dracoplasm »

Dank je, ik ga aan de slag ;)

Kabel is denk ik 4 of 5 meter lang.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

gz: (HK) DAC

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Watisserstukaandan ?
er zit ineens een soort van kraak/vervorming achtige bijgeluiden in, moet t nog goed analyseren, maar ben bang dat t meer is dan alleen maar losse verbinding (hoewel ik dat met mijn soldeerkunsten niet uitsluit :hide: )
ray5150 schreef:
En ter overweging, zelfde IC's, zelfde opzet, iets andere uitvoering :
http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-D ... 19c6ce6ac3
grapjas
This is a kit,need to solder them by yourself.
zoek (gelet op het grote aantal projecten dat ik nog te gaan heb) bij voorkeur iets dat al speel-klaar is
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: gz: (HK) DAC

Bericht door hannesie »

Het kan ook zo maar een kabel zijn aan de buitenkant, heb je het een en ander verschoven met afstoffen.:idea:
kabelbreukje?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: gz: (HK) DAC

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Het kan ook zo maar een kabel zijn aan de buitenkant, heb je het een en ander verschoven met afstoffen.:idea:
kabelbreukje?
enige kabels aan de buitenkant zijn 230V, digi in en analoog uit. de analoge kabel is t niet, want als ik die gebruik voor de SB is er niets aan de hand, de glasvezel ook niet want als ik de SB in m'n HT receiver plug is er ook niets aan de hand. en daarnaast ben ik niet zo van t afstoffen :rofl:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: gz: (HK) DAC

Bericht door Marp »

Heb onlangs hetzelfde meegemaakt met dat dacje: krakerige vervorming en op een gegeven moment niets meer. Overleden, dacht ik, want een preamp met een 7805 voeden vanaf dezelfde trafo ging niet goed. Zodra het audiosignaal werd verbonden liep zoveel stroom van het dacje naar de preamp dat een weerstandje op die laatste telkens binnen luttele seconden oprookte, hoe ik de voeding ook aansloot.

Uiteindelijk heb ik het anders aangesloten, maar de dac deed niets meer. Opampje uit het voetje gehaald, er stevig terug ingedrukt, voedingsstekkertje een paar maal heen en weer geschoven en warempel... alles werkte weer. Kennelijk kan de dac best veel hebben, want alleen de contactjes waren licht ingebrand. Belangrijker echter: de oorzaak zat enkel in slecht contact, wat waarschijnlijk ook onder andere omstandigheden kan optreden.

Misschien is hij bij jou echt stuk, maar het zou zomaar anders kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: gz: (HK) DAC

Bericht door Henkjan »

ik zal eens beginnen met de opamp streng toe te spreken dat die op z'n plek moet blijven
Plaats reactie