OTL tubeversterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

salomon

Re: OTL tubeversterkers

Bericht door salomon »

AatV schreef:
Bekende commerciële merken zijn Aitos(weet eigenlijk niet of ze nog bestaan) en Atmasphere.
Zo commercieel is Aitos nu ook weer niet. Zelden advertentie's van ze gezien(ja vroeger, in die van Multifoon) Overigens aanraders als je een enigszins makkelijke speaker hebt. Op mijn grotere IMF's en TDL's had ik steevast een transistor op het laag en de OTL's op het mid/hoog. Nu met de Quad ESL63 moet ik afscheid van ze nemen, die krijgen ze niet onder controle bij wat luider spelen(en dat moet toch af en toe kunnen)
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Hmm.. Heb ooit ook is een OTL buizen versterker gezien waarbij deze werd geholpen door een solidstate. Soort piggy back ride.
Weet alleen niet hoe het heet.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Volgens mij staat deze op pagina 1
philips_ag9006_block.jpg
of bedoelde je het niet zo
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Ja zoiets maar dan met mosfet/transistor oid.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat beperkte schema van Philips is de zogenaamde circlotron.Wel leuk voor de sport :D maar heeft verder niet veel nut.Maakt de boel ingewikkeld,drie voedingen (voorversterker en elke eindbuis één),daarbij nog verschillende gloeiwikkelingen want de kathodes vliegen alle kanten op.
Wat de M-FETs betreft,je hebt daar P-kanaal en N-kanaal uitvoeringen van.Bij buizen heb je enkel de N-versie.Om een serie-PP te maken zal er best 's iemand de niet bestaande buis door een P-mos vervangen hebben :shock: .
Anne
dePier

Bericht door dePier »

Hallo Edje

Ik was aan het zoeken naar de EL509 en kwam jouw vraag tegen.
Misschien mosterd na de maaltijd, te laat of je zoekt iets anders.
Bij onderstaand linkje staat een versterker beschreven met de buizen die je hebt/had.

http://www.transcendentsound.com/Transc ... e_Amp.html

dePier.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Op 18 april heeft m'n bijna buur (vanuit Nederland gezien toch) carolus het schema al doorgegeven.
Bij de geadverteerde versie staat geen schema,als het niet veranderd is blijft 't een misbaksel (einde terug al verteld waarom).Om goed 15W aan 8ohm te leveren volstaan trouwens 4 (goeie) EL519.
Anne
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

OTL blijft inefficient, erger dan gebruikelijk met buizen. Daarom mijn nummer 9 op de lijst met toekomstprojecten: Circlotron met Pl 519 of misschien 6528. En de dikke ILP 100V trafos 5,5:1 die ik bij een rommelopruiming vond. Alles lekker laagohmig.
Plaats reactie