Alpair 7 of CHR-70
Moderator: Beheerdersteam
Alpair 7 of CHR-70
met onze vriendengroep leggen we wat bij elkaar om voor een stel dat gaat verhuizen als 'housewarming' een set speakers te maken, en dat ga ik dus doen. Het zijn beide muziekliefhebbers, maar hebben geen high end spullen in huis. Een aardig onkyo all-in-one setje komen ze aan te hangen, volgens mij prima ding (maar nu staan er een paar standaard speakertjes erbij). Ooit naar goede speakers gezocht, maar oa te duur en door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
we hebben ongeveer 150 euro te besteden en het moet een speaker worden die ook in een woonkamer volwassen klinkt. Een needle is wat dat betreft niet vol genoeg (te weinig laag).
Ik zit dus te denken aan bijvoorbeeld een Pensil met een Alpair 7 (aanbieding 125 euro bij Rumoh, anders te duur. is dat een gen 1 of 2?) of met een CHR-70 gen 3.
Het model is ook een beetje te doen, want ik ben nog lang geen bouw expert. hierbij lijkt het dat er geen filters hoeven worden toegepast, wat mij goed uitkomt;) Zelfde lijkt te gelden voor de Torretta, alleen lijkt de Pensil precies op maat gemaakt per driver dus een betere keuze?
ik vermoed dat de alpair 7 het beste zal klinken, maar geld dat ook op een gemiddelde kwaliteit versterker (dat gok ik dat het onkyo setje is), of kan je dan beter bijvoorbeeld de CHR-70 nemen? (mogelijk meer vergevingsgezind als een versterker van minder goede huize komt?)
we hebben ongeveer 150 euro te besteden en het moet een speaker worden die ook in een woonkamer volwassen klinkt. Een needle is wat dat betreft niet vol genoeg (te weinig laag).
Ik zit dus te denken aan bijvoorbeeld een Pensil met een Alpair 7 (aanbieding 125 euro bij Rumoh, anders te duur. is dat een gen 1 of 2?) of met een CHR-70 gen 3.
Het model is ook een beetje te doen, want ik ben nog lang geen bouw expert. hierbij lijkt het dat er geen filters hoeven worden toegepast, wat mij goed uitkomt;) Zelfde lijkt te gelden voor de Torretta, alleen lijkt de Pensil precies op maat gemaakt per driver dus een betere keuze?
ik vermoed dat de alpair 7 het beste zal klinken, maar geld dat ook op een gemiddelde kwaliteit versterker (dat gok ik dat het onkyo setje is), of kan je dan beter bijvoorbeeld de CHR-70 nemen? (mogelijk meer vergevingsgezind als een versterker van minder goede huize komt?)
Re: Alpair 7 of CHR-70
Met een unit met een Sd van 50cm2 en een Vd van 22 cm3 ga je geen speaker bouwen die in een woonkamer volwassen klinkt. Dan zul je ook een sub moeten gebruiken die alles tot circa 100Hz doet.
Als je vrienden 'echte' speakers willen neerzetten zijn er binnen jullie budget wel meer mogelijkheden. Een 7" midbas is (zonder sub) wel waar je aan moet denken. De LBVS komt in elk geval erg dichtbij, maar er zwerven talloze goedkope en goede 7/1-ontwerpen rond.
Als je vrienden 'echte' speakers willen neerzetten zijn er binnen jullie budget wel meer mogelijkheden. Een 7" midbas is (zonder sub) wel waar je aan moet denken. De LBVS komt in elk geval erg dichtbij, maar er zwerven talloze goedkope en goede 7/1-ontwerpen rond.
Met volwassen bedoel k dat ie gewoon goed klinkt en niet perse dat ie tot 20 hz gaat. Wel dat er acceptabel laag uit komt, meer dan een needle bijvoorbeeld.
De lbvs komt en stuk duurder uit dan 150
Ze hebben nu standaard speakertjes van max 4 liter gok ik, en het gaat er om dat het op alle vlakken een verbetering is. Perfectie in de zin van meerweg designs hebben we noch tijd of geld voor, dus vandaar de keuze voor een fullrange filterloos design.
Als je suggesties hebt die hierbinnen vallen hoor ik het graag uiteraard!
Ps las ik niet ergens op het forum dat er iemand was met een toretta of pensil 7 die hij beter vond klinken dan zijn lbvs?
De lbvs komt en stuk duurder uit dan 150
Ze hebben nu standaard speakertjes van max 4 liter gok ik, en het gaat er om dat het op alle vlakken een verbetering is. Perfectie in de zin van meerweg designs hebben we noch tijd of geld voor, dus vandaar de keuze voor een fullrange filterloos design.
Als je suggesties hebt die hierbinnen vallen hoor ik het graag uiteraard!
Ps las ik niet ergens op het forum dat er iemand was met een toretta of pensil 7 die hij beter vond klinken dan zijn lbvs?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1575039grimoire schreef:Ps las ik niet ergens op het forum dat er iemand was met een toretta of pensil 7 die hij beter vond klinken dan zijn lbvs?
Dankje henkjan
Inmiddels had ik m ook weer gevonden en heb r.ladage een berichtje gestuurd.
Heb jij ervaringen met deze drivers?
Inmiddels had ik m ook weer gevonden en heb r.ladage een berichtje gestuurd.
Heb jij ervaringen met deze drivers?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
met de Alpair7 heb ik, tot m'n schaamte, nooit wat zelf mee gedaan, hooguit kort op een luisterdag gehoord. Rudy van Rumoh kan je vast wel wat meer eigen ervaring vertellengrimoire schreef:Heb jij ervaringen met deze drivers?
Dat is nogal subjectief, maar een Vd van 22cm3 heeft gewoon z'n beperkingen in een huiskamer.grimoire schreef:Wel dat er acceptabel laag uit komt
Helemaal filterloos gaat niet lukken denk ik. Als je enige kwaliteit wil.dus vandaar de keuze voor een fullrange filterloos design.
Ervaring met fullrange designs, of ben je gewoon een enorme perfectionist;)
Gezien je postcount zal je wel ervaring hebben op dit gebied en er wat zinnigs over te zeggen hebben. En ik kan dan vast wat van je leren, maar zou j dan wat uitgebreider feedback willen geven dan ' dat wordt niks' ?
Kan je bijvoorbeeld een design aanraden dat voor 150 gebouwd kan worden (al dan niet 2-weg met filter) ?
Of gaat voor 90 % van de mensen een Chr-70 (of alpair) in een filterloos design gewoon lekker klinken? Ik vind bijvoorbeeld mijn tangband needle -met filter- lekker klinken. Als een vergelijkbaar design met een Chr of alpair beter klinkt met meer laag, dan ben ik tevreden (en mijn vrienden ook)
Gezien je postcount zal je wel ervaring hebben op dit gebied en er wat zinnigs over te zeggen hebben. En ik kan dan vast wat van je leren, maar zou j dan wat uitgebreider feedback willen geven dan ' dat wordt niks' ?
Kan je bijvoorbeeld een design aanraden dat voor 150 gebouwd kan worden (al dan niet 2-weg met filter) ?
Of gaat voor 90 % van de mensen een Chr-70 (of alpair) in een filterloos design gewoon lekker klinken? Ik vind bijvoorbeeld mijn tangband needle -met filter- lekker klinken. Als een vergelijkbaar design met een Chr of alpair beter klinkt met meer laag, dan ben ik tevreden (en mijn vrienden ook)
Heel lang geleden, met Philips-unitsgrimoire schreef:Ervaring met fullrange designs
Maar laat ik m'n uitspraken nuanceren. Met de juiste keuze baffle én de juiste resonantie-afstemming kun je tot op zekere hoogte filterloos ontwerpen v.w.b. de weergave van laag en midden. V.w.b. het hoog: breedbanders hebben last van cone breakup (of ze vallen daarvoor in het hoorbare gebied al af). Als je daaraan (filtertechnisch bv) niets doet, dan hoor je dat. Velen vinden dat overigens mooi, maar accuraat is het niet.
Haha daarvan heb ik er pas een paar uit mijn auto gesloopt;)
Kijk aan, nou snap ik wat beter wat je bedoeld. Ik ga voor de pensil, die op maat gemaakt is voor de driver en op aanraden van Rudy wordt het de Chr 70 (ik vraag nog even of ik zijn pb mag posten)
Ik kijk na inspelen hoe ze klinken en of ik filterwerk toe wil voegen.
Bouwtopic in het zelfbouw algemeen forum
PS. Met toestemming van r.ladage de volgende citatie van zijn reactie op de alpair 7 gen 3 in de torretta
Kijk aan, nou snap ik wat beter wat je bedoeld. Ik ga voor de pensil, die op maat gemaakt is voor de driver en op aanraden van Rudy wordt het de Chr 70 (ik vraag nog even of ik zijn pb mag posten)
Ik kijk na inspelen hoe ze klinken en of ik filterwerk toe wil voegen.
Bouwtopic in het zelfbouw algemeen forum
PS. Met toestemming van r.ladage de volgende citatie van zijn reactie op de alpair 7 gen 3 in de torretta
Als hij goed gefiltered word, komt er bizare veel laag uit. Niet vergellijkbaar met de LBVS, maar dat heeft meer te maken met papier vs metaal en ook wel dat de LBVS een aparte woofer heeft. Maar er zit zat laag in
Succes met de bouw! Ik ga t topic zeker volgen. Ben ook wel benieuwd wat je ervan vindt als ze eenmaal spelen.
de mening van Rudy wat deze drivers in combinatie met mijn doeleinden:
Mijn advies is de CHR-70, deze gaat lager dan en is in het hoog enigzins terughoudender dan de A7. De A7 kan zonder filter spelen maar is dan wel zeer smaak gebonden (vrij nadrukkelijk in het mid/hoog) en het liefst aan te sturen met een lichte (buizen)versterker om het laag wat genuanceerder te laten klinken..
Zelf heb ik de torretta gehad met de chr-70 MII (zonder filter). Ik heb echt wel genoten van die luidsprekers. Audiofiel doen ze niet veel goeds, maar muzikaal gezien doen ze niets fout!
Als ze vrij dicht bij een wand/hoek staan geven ze wel genoeg laag hoor.
Ben benieuwd wat je er zelf en je vrienden ervan vinden.
Als ze vrij dicht bij een wand/hoek staan geven ze wel genoeg laag hoor.
Ben benieuwd wat je er zelf en je vrienden ervan vinden.
Kijk aan dat klinkt veelbelovend:) audiofonen kwaliteit verwacht ik ook niet tegen deze prijs. Als ze maar gewoon lekker wegluisteren!
Drivers liggen inmiddels zachtjes in te spelen (zonder kast)
Drivers liggen inmiddels zachtjes in te spelen (zonder kast)