Voor + Eindversterker bouwen, ideeën?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hindrik

Voor + Eindversterker bouwen, ideeën?

Bericht door hindrik »

Hallo,

Even kort voorstellen. Ik ben Hindrik. 19 jaar oud en druk bezig met geluid. Ik studeer geluid's techniek en loop momenteel stage bij een poppodium waar ik de monitoren bedien.

Heb sinds kort een platenspeler aangeschaft, aangezien ik mp3's en cd's lang zo mooi niet vind, en ik voornamelijk naar muziek uit de jaren 60 luister. Ik heb op marktplaats een mooie Thorens TD160 MK2 gekocht, met een ortofon SE 5 element. Helemaal prachtig. Die zit aangesloten op een oude Pioneer SA 706 versterker. Met een setje B&W DM22 luidsprekers.

Nu wil ik mij zeer graag eens verdiepen in het bouwen van versterkers. Begrijp dat ik het niet zo ruim heb dat ik hier meteen ontzettend veel geld ik kan steken. Maar nu heb ik laatst een gainclone versterker gebouwd op school, en hoorde dat ik die voor 100 euro ook wel kon maken.

Nu is mijn vraag, waar kan ik mee beginnen. Ik ben wel opzoek naar een voorversterker waar ik een phono met RCA aansluiting in kan bouwen. 1 of 2 auxiliaries zou ook fijn zijn. Vervolgens wil ik ook bezig gaan met het bouwen van een eindversterker. Dit mag een full range zijn aangezien er in mijn luidsprekers een scheidingsfilter zit. Tenzij jullie zeggen dat ik beter 3 verschillende eind versterkers kan bouwen en vervolgens beter luidsprekers kan maken met mijn eigen scheidingsfilter.

Tips zijn van harte welkom. En het heeft geen haast, ik wil er graag mee aan de slag.

Groet Hindrik
sevenup

Re: Voor + Eindversterker bouwen, ideeën?

Bericht door sevenup »

Ik heb nog een aantal eigengemaakte printjes liggen voor de LM1875 chip. Is in principe een gainclone met voeding er al op. Alleen een trafo aansluiten en klaar :)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16503

Zijn niet duur. Verder heb je nog nodig per versterkertje (mono)

Winkelmandje
€0.15
2 x MKT 100nF 63V ..
€0.25
2 x MKT 1uF 63V R5
€0.12
2 x 100uF 35V 105�..
€0.70
2 x 2200uF 35V 105..
€0.10
1 x 22uF 35V 105°..
€0.15
1 x MKT 220nF 63V ..
€0.10
1 x 1 MOhm 1%
€0.10
1 x 22 kOhm 1%
€0.10
1 x 20 kOhm 1%
€0.10
1 x 1 kOhm 1%
€2.20
1 x LM1875
€0.60
4 x MUR850
19
Items in mandje:
€7.69
Totaal:
Bekijk Mandje

Totaal dus ongeveer 15 euro per kanaal.
ray5150

Bericht door ray5150 »

En anders is het project van Knuisje ook een goede mogelijkheid :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 44&t=13375
hindrik

Bericht door hindrik »

Hartstikke bedankt voor de reacties, Ik denk dat ik de handleiding van knuisje ga volgen. Prachtig schema erbij, dat moet helemaal goed komen. Zal even kijken of hij de printplaatjes nog heeft, anders moet ik hier iets anders voor verzinnen.

Wat is dan een goed idee voor een voorversterker? Wil er graag een mooie RIAA versterker in zetten. En een line ingang. Misschien een leuke toonregeling, hoog en laag. En een volume knop natuurlijk. Iemand hier ook ideeën voor?
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

Hallo Hindrik,

inderdaad, zoals Ray al aangaf ben ik bezig met een voorversterker voor Knuisje zijn versterker.
De printen zijn besteld en reeds onderweg, maar ja , ze moeten van China komen, dus dit kan nog een tijdje duren .
De print bevat zowel de voeding als de voorversterker zelf en kan nadien in 2 worden gezaagd.

Prijs onderdelen bij Elpro voor zowel voeding als voorversterker, zonder trafo en zonder potmeters, is ongeveer 20 Euro.
Indien interesse laat maar iets weten.

Mvg,
Ronny
hindrik

Bericht door hindrik »

Hallo Ronny,

Graag wil ik hier alles over weten, ik zal eens beginnen met de eindversterker. Dus hou me op de hoogte. Alvast bedankt.

Groet Hindrik
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

printje is binnen en verkrijgbaar inclusief verzending voor 13 Euro.

Mvg,
Ronny
Plaats reactie