Heren van het ZBA leven,
Ik ben onderdelen aan het verzamelen voor een nieuwe versterker voor de subwoofer. Nu heb ik nog twee trafo's liggen. 110volt primair, secundair 45-0-45, geschat 500VA. Zou het mogelijk zijn om met deze transformatoren een stereo versterker te bouwen met elke kant zijn eigen trafo? Ik kon op het internet niet een eenduidig antwoord vinden op deze vraag. De trafo's worden uiteindelijk ongeveer gelijk belast omdat beide kanalen (ongeveer) gelijk vermogen leveren.
Graag jullie gedachtegoed!
Twee 110 volt trafo's
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: Twee 110 volt trafo's
Ja, kan je gewoon in serie zetten. Net als bij een trafo met 2 afzonderlijke 115V wikkelingen.
Hoi Marp,
Bedankt voor je reactie. Ik las op het internet dat de trafo's wel wat warm kunnen worden. Binnenkort maar een testopstelling opzetten, als jij zegt dat het mogelijk is dan is het zeker het proberen waard. Gerelateerde vraag; de twee trafo's parallel zetten, of per kanaal een trafo?
Bedankt voor je reactie. Ik las op het internet dat de trafo's wel wat warm kunnen worden. Binnenkort maar een testopstelling opzetten, als jij zegt dat het mogelijk is dan is het zeker het proberen waard. Gerelateerde vraag; de twee trafo's parallel zetten, of per kanaal een trafo?
En dan een ombelance krijgen als de bas op één kannaal harder is zeker.
Dus gewoon één voeding van maken niet per kannaal één trafo dus
Dus gewoon één voeding van maken niet per kannaal één trafo dus
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Inderdaad niet afzonderlijk belasten. Goed dat je dat nog even vroeg.
Ps: ik ga er wel van uit dat het identieke trafo's betreft
Ps: ik ga er wel van uit dat het identieke trafo's betreft
Super, bedankt voor de reacties allemaal. Ik begrijp de concepten, maar heb geen achtergrond in de elektrotechniek.
Nog een laatste vraag. Voor of na de gelijkrichters de trafo's bij elkaar laten komen? Ik kan ook afzonderlijk gelijkrichten, en dan een kleine weerstand (orde van één ohm) in serie om het spanningsverschil tussen de trafo's op te stoken? Anders kan het zijn dat één trafo warm staat te worden, of klopt deze redenatie niet?
Nog een laatste vraag. Voor of na de gelijkrichters de trafo's bij elkaar laten komen? Ik kan ook afzonderlijk gelijkrichten, en dan een kleine weerstand (orde van één ohm) in serie om het spanningsverschil tussen de trafo's op te stoken? Anders kan het zijn dat één trafo warm staat te worden, of klopt deze redenatie niet?