metingen tegelijkertijd

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wouter
Ook commercieel actief

metingen tegelijkertijd

Bericht door wouter »

Hallo allemaal!

Al een tijdje zit ik met de volgende vraag

Op welke manier kan ik het beste een zaal (voor ca. 450 man) 'uitruizen'. Metingen doen waarmee ik kan bepalen op welke manier de Front of house afgesteld moet staan, welke DSP instelling het beste is om zo gelijkmatig mogelijk de band van het podium te versterken.

Het gaat om kerkdiensten in een evangelische kerk. Tijdens jeugddiensten worden op de gallerij boven achterin pieken van max 105 dB gemeten. Het podium geluid mag het zaalgeluid niet overstemmen, maar moet op de eerste rij niet oorverdovend zijn.

De zaal is 8-hoekig, en met mijn ATB-PC pro kan ik steeds maar op 1 plek tegelijk meten. Dan is het aanpassen van de DSP en de gevolgen meten een bijna ondoenlijke klus. Vooral bastonen zijn op de ene plek nu overdreven zwaar en op een andere plek te zacht.

Heeft iemand een tip. Meerdere ATB sejes bestellen kan, maar lijkt me niet optimaal. Wellicht zijn akoestiek en waterval metingen hier noodzakelijk...

voor mij is het nieuw terrein. Alle hulp is prettig

vriendelijke groet,

Wouter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Excuses: ik merk dat ik deze vraag even onder Overig/ meten.. is weten had moeten plaatsen. Kan deze vraag daarheen verplaatst worden?!

Of moet ik hem daar opnieuw maken, dan kan deze gesloten worden.

sorry voor het ongemak
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
Excuses: ik merk dat ik deze vraag even onder Overig/ meten.. is weten had moeten plaatsen. Kan deze vraag daarheen verplaatst worden?!
done
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Thanks!

En nu even afwachten of ook regelmatig deze kant van het forum gecheckt wordt. Tips zijn welkom!
Rien Kleinjan

Bericht door Rien Kleinjan »

Ik begrijp niet helemaal wat je voor apparatuur gebruikt maar kan je wel vertellen hoe ik dit in het verleden deed. Ik was geluidstechnicus in een kerk in Dordrecht. Met behulp van mijn eigen speakermeetkaart uit het DOS tijdperk liet ik hem een ruispuls geven die continue werd geanalyseerd door de kaart. Op die manier werden echos uitgesloten en kon ik met de equalizer een en ander vlaktrekken. Verder heb ik op diverse punten gemeten en een beetje gemiddeld in de instellingen. Je krijgt het nooit egaal verdeeld, dat bestaat gewoon niet. Wel kun je het beste proberen de hinderlijke pieken weg te halen in het midden gebied. Dat geeft rust in het geluid, betere verstaanbaarheid en minder rondzingen. Het geluid op het podium is altijd ondergeschikt aan het geluid in de zaal. Verder de muzikanten dicht bij elkaar en monitoren niet te hard. De technicus is de baas ! Liefts DI boxen gebruiken en geen microfoons voor gitaarversterkers. Overigens vind ik 105 dB wel erg hard hoor .......
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dag Rien,

bedankt voor je reactie!

Ik bespeur ervaring ;-)
DI's en alles is prima voor elkaar. De technicus is de baas, en we proberen het podium geluid rond 86 dB te houden. Harder zetten is een vies verzoek - geef maar aan wat je liever zachter hebt op de monitor...

Maar in de zaal was een loudness curve waarneembaar. Alleen is het lastig om te bepalen waar je een referentie lijn hebt, zodat je die vlak kunt maken met de DSP. Waar je op de ene plek wat vooruit gaat heb je wellicht op een andere plek het omgekeerde effect. Mijn luidspreker meetsysteem werkt uitgericht op een as, en is minder geschikt voor zalen, akoestiek en afstralingsproblematiek.

Vandaar mijn vraag - met welk (meet)systeem kun je dit het beste aanpakken. In kaart brengen wat er gebeurd, en waar de oplossing gevonden moet worden. Nagalmtijd meting, tijdvenster instellen, fases, roomnodes... dingen die ik met het ontwerpen van een 2-wegje niet snel tegenkom.

Wellicht ken je een systeem wat verkrijgbaar is, en juist geschikt hiervoor. Bedankt nogmaals voor je reactie!

Wouter
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Rien Kleinjan schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat je voor apparatuur gebruikt maar kan je wel vertellen hoe ik dit in het verleden deed. Ik was geluidstechnicus in een kerk in Dordrecht. Met behulp van mijn eigen speakermeetkaart uit het DOS tijdperk liet ik hem een ruispuls geven die continue werd geanalyseerd door de kaart. Op die manier werden echos uitgesloten en kon ik met de equalizer een en ander vlaktrekken........
Vraagje: is het niet beter om juist wel de echos mee te nemen? Die zorgen toch voor zaalspecifieke resonanties (staande golven)? En daarvoor wil je toch ook corrigeren?

Ben zelf ook technicus (van een af en toe optredend bandje). Zoek ook methode om in een zaal bij de soundcheck de equaliser van de PA te optimaliseren.
Werkt een ruissignaal niet net zo goed? Wit of roze?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Na contact Rumoh kom ik uit op: meerdere mics opstellen, en dan wisselen bij de input van de laptop. Ik meet met ATB-PC, en zo kun je op meerdere plaatsen de EQ gevolgen van 1 instelling toch vlot meten.

Het wordt dan wel zoeken naar plaatsen die een beetje 'gemiddeld' zijn, die een groter gebied representeren zeg maar.

Ik zou ook graag werken met een systeem waarbij ik het tijdvenster kon aanpassen, om direct en gereflecteerd signaal te onderscheiden. Ook echo's hebben idd invloed op hoe iets klinkt.

Als bovenstaande doorgaat - meerdere mics (a ca. 35,- ) en ATB-PC dan werken we geloof ik met roze ruis - maar wel die bij het programma hoort.

Iemand nog tips? thanks anyway voor de aandacht

gr Wouter
Plaats reactie