Driver voor sub met LT (Was: Audio System Xion 15 woofer)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Driver voor sub met LT (Was: Audio System Xion 15 woofer

Bericht door Pjotr »

Kijk eens naar de AWM124. Is volgens mij voor 74 euries heel veel woef voor het geld :mrgreen:
rho

Bericht door rho »

Ja, voor €74 een leuke driver, maar gezien mijn budget kan ik beter vinden (als ik ISD online een beetje mag geloven).

Tot mijn grote verbazing doen Rockford Fosgate Punch subs het best goed in mijn applicatie.

Een hele mooie zou een TC Sounds Epic zijn, maar die is enkel via Parts Express te krijgen.
Ik merk dat meerdere car audio merken niet goed verkrijgbaar meer zijn in Europa. Resonant Engineering zou anders wel interessant zijn (SRx en SEx reeksen).

De Ground Zero GZHW 30X doet het ook best leuk. Een JL audio moet ik nog eens bekijken. JL 12W1v2 en 12W3v3 kunnen wel eens goed zijn.

Jammer dat ik er geen vervormingscijfers van heb.

Maar die car audio subs liggen over het algemeen erg dicht bij elkaar qua prestaties. (die RF's dus net dat tikkie aangenamer dan de rest blijkbaar)

Eens zien wat een Wavecor doet.
rho

Bericht door rho »

De 12" sub met de grootste Vd en zeer aantrekkelijke prestaties in 50L gesloten die ik tot nu toe vind is de CSS Trio 12.
Wat ik me afvraag is hoe die zicht gedraagt wat de vervormingscijfers en mechanische verliezen.
Heeft daar iemand informatie over?
Volgens wat ik via WinISD kan zien zou het met 4kg/s nog redelijk mee (maar niet echt laag).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je kunt in WinISD bij de filters voor een LT kiezen en de boost daarvan apart plotten. Zou dat zeker ook bekijken. Eigenlijk zou ik met zo'n grote speaker niet meer dan 6 dB boost gaan, met 9 dB als uiterste, op de nieuwe (onderste) afstemfrequentie. Je hebt anders een versterker van een KW nodig met die speaker...... :roll: Je krijgt sowieso een flink oplopende vervorming onder Fb met een LT als je wat harder gaat spelen.
rho

Bericht door rho »

Laat ik nu net een versterker van ietsje meer dan 1,5kW tot mijn beschikking hebben. :D
Dus daar zit het probleem niet.
Linkwitz raad aan niet meer dan 20dB te boosten dacht ik. Dat ben ik ook zeker niet van plan hoor. Dat lijkt me wat veel van het goede.

edit: Die LT toevoegen laat leuke dingen zien. Zeer handig. Ik merk net dat ik met de DSP in de versterker de frequentie van de high-pass niet lager dan 20Hz kan instellen. Da's wel vervelend. Dan knip ik weer een stuk van de performance af, maar ik beveilig wel tegen over-excursion. Het -3dB punt schuift dan tot ergens rond 25Hz op.
Laatst gewijzigd door rho op zo 22 jul 2012, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

20 dB boost is 100x meer vermogen op dat punt :lol:

Maar wat ik noemde is de praktijk. Meer gaat gewoon niet werken.
rho

Bericht door rho »

Ja, ik was eerder aan het mikken op 12dB. Dat zou nog moeten lukken.
rho

Bericht door rho »

Met de woofers die ik nu in WinISD heb ingegeven kom ik op een maximale boost van 10dB uit. Da's nogx 20 (edit) x 10 in vermogen.
WinISD simulaties 12 inch woofers.jpg
WinISD simulaties 12 inch woofers Xmax.jpg
WinISD simulaties 12 inch woofers2.jpg
Wat ik qua filter en eq heb toegepast voor alle kandidaten:
HP @ 20Hz, 6de orde butterworth
+3dB @ 20Hz, Q = 2
LT voor Fp = 20Hz en Qp = 0,707
LP @ 80Hz, LR 24dB/oct (maar daar kan ik misschien beter een Butterworth 12dB/oct van maken)

Alle instellingen, behalve de LT, kan ik op de versterker ook maken.
Laatst gewijzigd door rho op vr 03 aug 2012, 7:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Jammer dat ik er geen vervormingscijfers van heb.
heb je al eens op DIYMA gekeken? daar zijn heleboel drivers door Klippel gehaald
rho

Bericht door rho »

Nee, die kende ik eigenlijk nog niet. Bedankt voor de tip! :D
Ga ik morgen eens beter onderzoeken.
rho

Bericht door rho »

Ik ben gestopt met twijfelen en ben gewoon voor de Trio12 gegaan. Alles in overweging genomen lijkt me dat de beste keuze in mijn applicatie.
rho

Bericht door rho »

Na wat spelen met WinISD ben ik er rredelijk zeker van dat het een erg leuke sub kan worden.
Het enige waar ik een beetje twijfels bij heb is de group delay-curves die ik te zien krijg.
De curve verloopt mooi gelijkmatig, maar naar 20Hz toe loopt de delay toch wel erg fel op.
Hoe vertaalt zich dit in de weergave?
group-delay-CSS_trio12_in_50L.jpg
Ik merk dat die group delay voor een groot deel veroorzaakt wordt door de hoge orde van het HP/subsonisch filter.
Het "probleem" is dat de DSP in de Inuke geen lagere setting dan 20Hz aanneemt. Ik kan dus wel een 20Hz HP met hoge orde instellen, maar geen HP mer heel lage F3 en lagere orde. (om een weergave met een zo laag mogelijke F3 te bekomen)

Ik weet dat dit maar simulaties zijn en dat de DSP instellingen en de LT er waarschijnlijk irl anders gaan uitzien vanwege room-gain etc.
Maar ik simuleer het alvast even om toch ten minste een idee te krijgen van waar ik me aan zou kunnen verwachten en om een idee te krijgen van de haalbaarheid van het project.
Laatst gewijzigd door rho op do 26 jul 2012, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

GD bij zulke lage frequenties is niet zo relevant, de hoorbaarheid ervan is alleen bij >100Hz aangetoond :roll:
rho

Bericht door rho »

Da's een snelle en goeie geruststelling. :)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Henkjan schreef:
GD bij zulke lage frequenties is niet zo relevant, de hoorbaarheid ervan is alleen bij >100Hz aangetoond :roll:
Ik ken alleen de tabel van Blauert en Laws, die begint pas bij 500 Hz. Heb jij misschien een andere bron? Zou wel interessant zijn. Onder 150 Hz hoor je waarschijnlijk meer van je modes in je kamer dan van enig group delay in het systeem.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ronkel schreef:
Ik ken alleen de tabel van Blauert en Laws, die begint pas bij 500 Hz. Heb jij misschien een andere bron?
waarschijnlijk niet (dit is echt zo'n onderwerp waar iedereen uiteindelijk uit de zelfde bron citeert), ik deed t ff uit m'n hoofd vandaar dat ik ff aan de "veilige" kant ging zitten.
rho

Bericht door rho »

Als 100Hz al aan de veilige kant zit hoef ik me geen zorgen te maken. :D
rho

Bericht door rho »

Vandaag kwam UPS een leuk pakje afleveren.

Zoals ik reeds tegen Henkjan vertelde, vind ik dat CSS niet echt een flatterende reeks foto's van hun product op de website heeft staan.
Dit ding ziet er irl véél beter uit!
Happy me! :D
De bouwkwaliteit is echt goed te noemen.
netjes verpakt
netjes verpakt
Staat die dustcap wel juist? ;)
Staat die dustcap wel juist? ;)
Toch netjes verlucht aan alle kanten, ondanks de gestampte korf.
Toch netjes verlucht aan alle kanten, ondanks de gestampte korf.
Stevige magneet. Netjes zwart gemaakt.
Stevige magneet. Netjes zwart gemaakt.
Nu nog ergens 50L lucht in zien te verpakken. :mrgreen:
rho

Bericht door rho »

Ik heb de woofer gisteren een keertje fullrange aangesloten. Gewoon effe checken of ie het doet.
Wat me onmiddellijk opviel is dat de woofer redelijk breedbandig te werk gaat en nog betrekkelijk zuiver speelt ook. Voor een 12" vond het ik het een uitgewogen weergave. Van andere 12" subs die ik hier ooit gehad heb (car-audio) was de weergave lang niet zo breedbandig of zat er ergens wel een vervelend blazend geluidje aan of een cone break-up die zeer duidelijk in de klank naar voren kwam. (en dat waren meestal woofers die minstens het dubbele van deze CSS kostten)
Eens het LP filter gebruikt wordt doet dat er misschien niet zozeer meer toe, maar ik denk toch dat de weergave lekker strak kan zijn als je geen problemen hebt buiten het nuttige frequentiebereik.
Voor de rest vallen de mechanische bijgeluiden ook erg mee. Veel subs met aanzienlijke X-max (20mm in dit geval) hebben daar nogal eens last van.
De eerste indrukken zijn dus erg positief.

p.s. Wat de bouw van de sub betreft: Zal ik een apart topic aanmaken of ga ik hier gewoon lustig verder?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Rho,

Dat had ik met de TRIO8 ook, breedbandig klinkt ook die niet eens zo slecht, al moet ik wel zeggen dat de resonanties boven de 1000Hz hem wel aardig neuzelig laten klinken hoor. Maar je kunt i.d.d. gehoormatig goed de bas weergave en ook de mid-bassen goed beoordelen zo en horen wat de correcties doen. Helaas nog geen tijd gehad om daar mee verder te gaan en serieuze metingen te doen.

Tip: Plak over de type sticker even zelf wat duurzaam plakband, Scotchtape o.i.d., de tekst ligt er na een paar keer vastpakken zo af en is snel onleesbaar.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

rho schreef:
Voor de rest vallen de mechanische bijgeluiden ook erg mee. Veel subs met aanzienlijke X-max (20mm in dit geval) hebben daar nogal eens last van.
Het is inderdaad erg leuk als het ook met grote uitslag schoon blijft klinken. :D

Maareh, 20 mm one-way is wel ziekelijk veel voor een 12" sub. Maakt ie zelfs op zo'n uitslag nog geen lawaai?
rho

Bericht door rho »

@ Peter: Goeie tip. Ik zal eens zien of ik iets geschikt in huis heb. :)
@ Ronkel: Ik heb 'm niet tot x-max gekregen denk ik. Met een versterkertje van 35W lukt dat niet vrees ik. Hoewel ik 'm free air wel lekker kon laten wapperen. Hij blijft betrekkelijk stil wat de mechanische bijgeluiden betreft, ook als ik 'm lekker laat bewegen.
Ik durf er zo vrij de sub-amp niet op te hangen. Ik heb dat ding nog niet getest en weet dus niet wat ik met de gain en DSP kan doen zonder gevaar voor de sub. Bij kan namelijk meer dan 1.5kWrms in de spoel pompen. Dat zal die CSS niet echt aangenaam vinden. Eerst effe voorzichtig op mijn "defecte" 15" testen.
matthijs1988

Bericht door matthijs1988 »

Wat een mooie driver! ben benieuwd naar het resultaat.
rho

Bericht door rho »

Ik zal een nieuw topic aanmaken voor de bouw.

Ik ben zelf ook benieuwd naar het resultaat.
Plaats reactie