Nog een LM4780 HIJ speelt zie laatste pagina.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hrscharft

Re: Nog een LM4780

Bericht door hrscharft »

Impendantie is 8ohm en de chip zit op een koellichaam dat echt overkill is voor 1 chip...
wordt ook niet echt warm dus denk eigenlijk niet dat het de thermische protectie is.

Ik heb hem trouwens aangesloten via de pre outs van mijn reciever om te testen als ik die verder open draai stopt ie er nog eerder mee.
Ook (ik weet dat het eigenlijk niet mag maar is een test speaker) als je met je vinger de conus tegenhoud stopt ie er mee.
Xander

Bericht door Xander »

hrscharft schreef:
Impendantie is 8ohm en de chip zit op een koellichaam dat echt overkill is voor 1 chip...
wordt ook niet echt warm dus denk eigenlijk niet dat het de thermische protectie is.

Ik heb hem trouwens aangesloten via de pre outs van mijn reciever om te testen als ik die verder open draai stopt ie er nog eerder mee.
Ook (ik weet dat het eigenlijk niet mag maar is een test speaker) als je met je vinger de conus tegenhoud stopt ie er mee.
Je bent dus gewoon de ingang van de LM aan het overbelasten?
hrscharft

Bericht door hrscharft »

hoezo overbelasten het is een PRE-out die ik gebruik.
Xander

Bericht door Xander »

hrscharft schreef:
Ik heb hem trouwens aangesloten via de pre outs van mijn reciever om te testen als ik die verder open draai
Ik moet het doen met de (summiere) informatie die jij geeft. Kennelijk is het een volume geregelde pre-out?
Zolang jij weinig informatie geeft blijft het natuurlijk gissen.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Maar idd is het een volulme geregelde pre out, een aftakking van de voortrap van de reciever.

Maar dat verder open draaien stelt echt bijna niets voor als je het volume op laat ik zeggen achtergrond niveau zet, volume knop op 1
speelt ie redelijk lang. Ga je vervolgens naar 1,5 dan stopt ie er al mee.
Vol open is in dit geval 10 en Snoeihard ongeveer 6.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

AAARRRGH hoe moeilijk kan het zijn om een kant en klaar printje in elkaar te solderen.... :(

Inmiddels print 1 aan de loop gekregen in de testbank vervolgens op zen plek gezet fout gemaakt met het aansluiten van de trafo beetje vuurwerk daarna niets meer :( oke alle moed bij elkaar geraapt print twee gesoldeerd, rinkern afgewikkeld naar 23V, spanningen gemeten..... lijkt allemaal OK. Nou chip op de print gesoldeerd boel op z'n plek
alles netjes aangesloten.... Schietgebetje.....Knop om....... Broommmmm blauwe vonk... tweede chip dood.....

Wat nu :( ik durf die derde haast niet meer in elkaar zetten.... Wat doe ik verkeerd..

Ow PS alle voorgaande problemen zijn inmiddels dus opgelost.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zet in serie met de + en de - voeding eerst 's 100ohm.Als het mis gaat sneuvelen dan enkel een of beide weerstanden.
Zolang er nog niks stuk is kun je meten wat er mis gaat.
Anne
hrscharft

Bericht door hrscharft »

dank voor de tip. Ga dat eens proberen mag 220 ook? die heb ik nl liggen 100 zo 1,2,3, niet
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Lijkt me wat erg veel,100ohm is zelfs aan de hoge kant.De chip verbruikt 100...170mA in rust,met 100ohm verlies je dan rond 10V.Om niet teveel spanning te verliezen,dan slaan de metingen nergens meer op,eerder 50...100ohm dan meer.
Wel minstens 2W.
Anne
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Helpt dit ook dan als er ergens sluiting zit? want tussen de pootjes waar of dat de chip afgebrand is is het baantje dat ze verbind ook gewoon weg. ik heb ergens het idee dat er een sluiting was van de plus kant van de chip naar de minkant of naar de grnd.
Heb alleen geen idee hoe of dat dat kan.

een andere reden zou ik me zo even niet kunnen bedenken dat er zoveel stroom gaat lopen dat de banen gewoon van een print af branden.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met 100ohm in serie kan er hoogstens een stroom van 350mA (bij 35V voeding),dan brandt er geen printspoor door.
Normaal met de ohm-meter,zonder de voeding eraan,zoeken naar een verbinding die niet mag.In dit geval heb je al een aanwijzing,waar het verbranden van het spoor ophoud zit iets dat mis gaat.
Anne
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Inmiddels de moed bij elkaar geraapt om versterkertje nr3 in elkaar te zetten.

kan iemand mij misschien vertellen wat een ECHT veilige spanning is ongeveer om wat mee te meten(ook met de chip er op).

Bedacht me namelijk pas NA 2 verziekte chips dat ik hier ook een regelbare labvoeding heb staan.... zucht ook echt iets voor mij om dat later pas te bedenken.

Gr,

Harm.

ps zowel spanning als stroom zijn regelbaar.
U tot 30V
I tot 3 ampere
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Heb de versterker inmiddels in elkaar op de chip na.

Vervolgens wat metingen gedaan bij +/- 2,5 V hieronder de resultaten.
Kan een van jullie misschien vertellen of dit goed is?
En dan met name de spanningen op de pads die NIET door knuisje zijn aangegeven in zijn totorial?.

Alvast bedankt.

Harm.
Bijlagen
Image1.jpg
knuisje

Bericht door knuisje »

Als het goed is heb je niet mijn print maar die van SuperR. Die printjes zijn gaar, zie ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2#p1595162.

PB maar je adres dan krijg je van mij, bij wijze van uitzondering, gratis een goede print thuisgestuurd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

knuisje schreef:
Aj, daarvan heb ik er 9 liggen. :-& Er mankeert toch hopelijk niet veel meer aan dan te weinig kruipruimte rond één van de elco's? :-s
hrscharft

Bericht door hrscharft »

@Marp.

Ik zou ze toch even heel grondig bekijken zowieso zit die fout er waarschijnlijk bij de grote elco, dat hadden ze bij mij achteraf ook allemaal
maar volgens mij zaten er in de lijn naar de luidspreker aansluiting ook nog wat kleine foutjes.

Ik heb de 0.59 en 0,14V inmiddels na veel schrapen meten schrapen meten schrapen meten terug gebracht tot 0,03 a 0,04 volt en denk dat dit komt door dat de chip er nog niet op zit en de spanning zich toch via wat componentjes weer een weg terug vind naar de andere meetpen.

de plus en min zoveel op de andere twee pennen kan ik nog niet helemaal plaatsen waar die weg komt maar als ik pen 12 en 20 kortsluit met een weerstand van 10 ohm is de spanning helemaal weg. (misschien een spanningkje die over een elco blijft staan?)

Ik hoop dat iemand aan de hand van mijn verhaal uitsluitsel kan geven of het veilig is de chip er op te solderen en de boel te testen.
Of iig een verklaring kan geven waar die spanningen nou weg komen want ik kom er zelf niet meer heel veel verder mee aangezien mijn kennis niet zo ver gaat dat ik kan verklaren wat het schema nou precies doet.

EDIT: nog even wat verder gezocht... Pin 14 en 20 waar dus ook nog een voltage staat zijn 'mute a en b'

Gr, en alvast dank Harm.
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Als ik jou was zou ik even wachten voor het IC erop te solderen om dat ding er later weer af te halen is een rot klus of je moet het juiste gereedschap hebben.

Zonet heb ik 2 goede printen besteld omdat ik ze toch niet helemaal vertrouw en er later geen gedonder mee wil hebben.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Dat het een rotklus is heb ik gemerkt bij de andere twee printen.

denk dat mijn bout iets te heet wordt want bij beide printen kwamen de baantjes los bij het er af halen.
Die printen zijn dus afgeschreven.

Het lijkt overigens allemaal goed nu bij 1 tot 5 V.

Heb tot nu toe alleen even getest met het ic er los op geprikt maar dan weet je natuurlijk niet of alles goed contact maakt.

Misschien dat ik alle pootjes aan de bovenkant vast zet en dus niet door en door
dan is los maken een stuk beter te doen.

Maar op zich lijkt het nu goed.
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Als de banen los zitten maar nog wel heel zijn zou je de print nog kunnen gebruiken maar echt lekker is het niet, en anders wordt het werken met stukjes draad om de verbindingen weer te maken.
Het ic op i.p.v. door de print te solderen is een mogelijkheid dan is die er op een vrij makkelijke manier weer af te halen.

Maar waar ben je allemaal aan het krassen geweest op de print dan?
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Langs de banen van het ic naar de luidspreker aansluitingen tussen het baantje en de grnd
om dat 'foute' eilandje en nog bij die elko 10uF 63V die bij die Grnd weerstanden zit.

Heb net getest met 15V het maximale wat ik gestabiliseerd uit mijn labvoeding kan krijgen en het lijkt goed.
Alleen nog die spanning op de Mute a en b. Maar als je daar al maar de kleinste belasting op zet valt ook die spanning helemaal weg.

Verder de luidspreker aansluitingen belast met een 10 ohm weerstand (had geen 8 en chip zit er niet op) en geen DC meer over de luidspreker uitgangen.
Ingangen ook DC vrij.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

](*,) ](*,) EDIT @ mijzelf wel te verstaan: 'YOU STUPID F*CK' ](*,) :-" :-"

het probleem is opgelost.
zit al twee dagen naar de ingangen te kijken van daar moet ergens iets fout zitten en zag het steeds niet.
gewoon de plus en min van een ingang VERKEERD OM ZUCHT.

Maar goed hij speelt nu dus en nog eens perfect ook nog.

Eindelijk kan dit projectje zijn vervolg krijgen. :)
Plaats reactie