Firewire geluidskaart / meetsysteem

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bukem

Firewire geluidskaart / meetsysteem

Bericht door Bukem »

Ik kwam deze TC electronic firewire geluidskaart tegen met ingebouwde microfoon voorversterker en ik vroeg me af of dit een geschikt c.q kwalitatief goede geluidskaart is. Verschillende webshops bieden deze aan voor €199 euro.

Zou dat een goede combinatie zijn met een gekalibreerde meet microfoon ECM-40 van €113? Linkje: http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=34

Afbeelding

Linkje naar de manual met volledige specs op laatste pagina: HTTP://www.tcelectronic.com/media/DT_Ko ... S_0705.pdf

Foto:

Afbeelding

Gr,

Bukem
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die TC lijkt mij een prima ding en ziet er fraai uit, al zou zo ik niet weten wat je met een reverb moet :roll: Die level meter is wel erg handig en de ECM-40 calibrated lijkt mij ook uitstekend i.c.m. met deze kaart.

Nadeel van Firewire is dat het niet op alle laptops zit en zit het er wel op dan is dat meestal met zo'n onbetrouwbaar wacky mini FW connectortje, echt een ramp.

Zelf gebruik ik nu de EMM-8 Calibrated measurement microphone van IBF-Akustik i.c.m. de E-MU Tracker Pre USB kaart. De EMM-8 kan daar direct op aangesloten worden.
Bukem

Bericht door Bukem »

Hi Pjotr,

Ik neig naar firewire omdat ik al jaren met apple werk. Deze zijn allemaal voorzien van firewire. Daarnaast (voor zover mij duidelijk) ondersteund USB1.0 niet native 24/96 zonder speciale drivers. Het is wel zo fijn als hoge resoluties gezien de ontwikkelingen standaard ondersteund worden.

TC Electronic heeft een redelijke "PRO" pedigree en de prijs van deze kaart valt ook 100% mee.

De reverb is bedoeld voor artiesten die deze kaart met hun laptop mee op reis nemen om zodoende met zang of gitaar een lekkere galm er op te kunnen zetten zodat je op je hotelkamer het badkamer zingen gevoel krijgt...daar klinkt alles lekker!

Ik moet even zien hoe het met phantom power zit. Die IBF akustik is een interessante leverancier. Het viel me ergens wel op dat die ECM-40 een krap frequentiebereik heeft. Moet even nazien wat het ook alweer was.

Gr,

Bukem
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bukem schreef:
Hi Pjotr,

Ik neig naar firewire omdat ik al jaren met apple werk. Deze zijn allemaal voorzien van firewire. Daarnaast (voor zover mij duidelijk) ondersteund USB1.0 niet native 24/96 zonder speciale drivers. Het is wel zo fijn als hoge resoluties gezien de ontwikkelingen standaard ondersteund worden.
Hoi Bukem,

Bij mijn weten ondersteunt de Mac helemaal geen USB1. De E-MU Tracker is een USB2 kaart. Maar op een Mac gaat ie niet hoger dan 96 kHz SR. Dat is een limitatie van de implementatie van USB2 op de Mac heb ik begrepen. Maar waarom zou je hoger willen? Een betaalbare meet mic gaat op zijn best tot 25 kHz. Er zijn er wel die tot over de 50 kHz gaan maar daar betaal je een paar K$ voor.

Zou zelf voor een Mac overigens ook naar deze TC of de Konnekt 8 neigen. TC maakt mooie spullen.
Het viel me ergens wel op dat die ECM-40 een krap frequentiebereik heeft. Moet even nazien wat het ook alweer was.
Ja, die loopt al meer dan 5 dB af bij 20 kHz (zie de voorbeeld cal file op de site van IBF). De EMM-8 Calibrated loopt wat verder door en is goedkoper. Maar deze kun je niet op 48V phantom aansluiten, dan gaat ie zeker stuk!

Je kunt hem wel via 2 AA batterijtjes en een paar weerstandjes voeden en dan op je geluidskaart zonder 48V phantom aansluiten.
Bukem

Bericht door Bukem »

Pjotr schreef:
Bukem schreef:
Hi Pjotr,

Hoi Bukem,

Bij mijn weten ondersteunt de Mac helemaal geen USB1.

Dat begrijp ik even niet. USB2.0 zit zeker op de mac en is backwards compatible met USB1.0
De E-MU Tracker is een USB2 kaart. Maar op een Mac gaat ie niet hoger dan 96 kHz SR. Dat is een limitatie van de implementatie van USB2 op de Mac heb ik begrepen.
Dat is jammer.
Maar waarom zou je hoger willen? Een betaalbare meet mic gaat op zijn best tot 25 kHz. Er zijn er wel die tot over de 50 kHz gaan maar daar betaal je een paar K$ voor.
Omdat bijvoorbeeld de Konnekt 8 die inderdaad interessant is ook als standalone apparaat kan werken. Opeens heb je dan een standalone dac/preamp. Als je dan bedenkt dat de firewire implementatie en jitter reductie circuits identiek zijn aan de Weiss Minerva dan heb je voor een paar euro potentieel een superdacje. Ik ben erg geinteresseerd in hoge resolutie downloads. Futureproof is wel zo prettig.
Zou zelf voor een Mac overigens ook naar deze TC of de Konnekt 8 neigen. TC maakt mooie spullen.
Ik heb bij de Konnekt 8 een iets beter gevoel als de konnekt 6 bij nader inzien. De M-Audio Profire 610 heeft dezelfde technology van TC Electronic. De technologie hebben ze een licentie op genomen.
Het viel me ergens wel op dat die ECM-40 een krap frequentiebereik heeft. Moet even nazien wat het ook alweer was.
Ja, die loopt al meer dan 5 dB af bij 20 kHz (zie de voorbeeld cal file op de site van IBF). De EMM-8 Calibrated loopt wat verder door en is goedkoper. Maar deze kun je niet op 48V phantom aansluiten, dan gaat ie zeker stuk!
Dat moet ik even nakijken inderdaad, welke mic het beste toegepast kan worden en liefst ook op 48V phantom werkt.
Je kunt hem wel via 2 AA batterijtjes en een paar weerstandjes voeden en dan op je geluidskaart zonder 48V phantom aansluiten.
Ik neem aan dat je dan de EMM-8 bedoelt?

Mooi spul inderdaad!

Gr,

Bukem
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik zou niet zelf gaan prutsen om de EMM-8 aan een TC te knopen, kun je m.i. beter voor die ECM-40 cal gaan. De cal file loopt iig tot 20 kHz en kun je tot daar betrouwbaar meten.

Alternatief is de MP-1r-KIT. Is weliswaar duurder maar vrij compleet. Die kun je dan op de line in aansluiten. Overigens loopt de cal. file van deze ook maar tot 20 kHz.
Plaats reactie