Ik heb pas mijn tweeters vervangen en nu blijkt dat, dat niet kan zonder met andere dingen rekening te houden.
Zie andere post
Dus mijn vraag is voor wat voor/welke filter ik moet gaan?
Filter bij XT25TG-30/04
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filter bij XT25TG-30/04
Zoals je misschien begrepen zult hebben is de combinatie van speakerunits, behuizing en wisselfilter uniek. Alle componenten zijn op elkaar afgestemd en met het filter zorg je ten minste ervoor dat de zaak ook nog een mooie frequentiekarakteristiek krijgt.
Op mijn gevoel overigens zou de XT met het Format (?)-filter nog redelijk kunnen werken. De XT speelt 1,5dB harder dan de D25AG, dat zou je nog kunnen aanpassen door een weerstandje van zeg 1,5Ω tot 2,2Ω (naar smaak) in serie te zetten met de XT. Of het dan ook netjes recht meet, je komt redelijk in de buurt. Maar ik denk dat het origineel beter was (los van veroudering van de D25's).
Op mijn gevoel overigens zou de XT met het Format (?)-filter nog redelijk kunnen werken. De XT speelt 1,5dB harder dan de D25AG, dat zou je nog kunnen aanpassen door een weerstandje van zeg 1,5Ω tot 2,2Ω (naar smaak) in serie te zetten met de XT. Of het dan ook netjes recht meet, je komt redelijk in de buurt. Maar ik denk dat het origineel beter was (los van veroudering van de D25's).
In mijn vorige topic gaf je ook al aan dat Vifa/Scan Speak betere replacements heeft dan de XT.
Zou je me alsjeblieft een voorbeeld hiervan willen geven?
Van fouten leer je en mijn oren noemen de XT een fout die ik zo snel mogelijk recht moet zetten.
Zou je me alsjeblieft een voorbeeld hiervan willen geven?
Van fouten leer je en mijn oren noemen de XT een fout die ik zo snel mogelijk recht moet zetten.
De enige replacements die ik zou aanbevelen zijn de Scanspeak Discovery D2606/9220.00 en de Vifa D27TG35-06. Die units (de Scan is weer wat nieuwer dan de Vifa) borduren voort op de oude Vifa D25AG/D26TG-series. Als je de databladen bekijkt zie je de overeenkomsten. Verkijk je niet op het rendement, dat werd vroeger bij Vifa nog gemeten bij 1W, later bij 2,83V. Dat scheelt nogal bij deze tweeters.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Dus je gaat voor de scan-speaks ? of ben je er nog niet over uit?Bleys schreef:Van fouten leer je en mijn oren noemen de XT een fout die ik zo snel mogelijk recht moet zetten.