Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De hartafstand tussen de twee toslink receivers op het printje is 21,6 mm.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik vroeg me ineens af: Komt er ook een soort welkom bericht als je hem aan zet? Of is het direct volume/input beeld?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb nu een welkomstekst met o.a. de firmware versie. Dit blijft een paar seconde in beeld, waarna het normale scherm verschijnt.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De tweede versie is opgebouwd en speelt, ook via SPDIF. 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
En het klinkt ook nog net zo lekker als de eerste? 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het klinkt nog een stuk beter met het nieuwe uitgangsfilter. 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ziet er goed uit! Neem je al bestellingen op? 
Is de voeding nog in experimentele fase? Ik zie nl nog allemaal losse printjes.
Is de voeding nog in experimentele fase? Ik zie nl nog allemaal losse printjes.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Toch ongeduldig hé Ardon !
Ik vertrek zondag voor 3 weken op reis.
Mocht je al reservaties/bestellingen nemen tijdens m'n afwezigheid.. count me in voor een complete kit hé

Ziet er super uit btw !
Probleem met de analoge voeding is volledig opgelost ?
Ik vertrek zondag voor 3 weken op reis.
Mocht je al reservaties/bestellingen nemen tijdens m'n afwezigheid.. count me in voor een complete kit hé
Ziet er super uit btw !
Probleem met de analoge voeding is volledig opgelost ?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Thanks!
Alle problemen lijken opgelost, het klinkt erg goed. Ik ga natuurlijk alles nog uitgebreid testen.
De voedingprint heb ik nog niet laten maken. Ik wou eerst weten of de dac-print goed werkt.
Volgende stap is de controllerprint ontwerpen en alle printen laten maken bij ITead. Voordat alles binnen is zijn we wel even verder. Wees niet bang, ik vergeet jullie niet.
Alle problemen lijken opgelost, het klinkt erg goed. Ik ga natuurlijk alles nog uitgebreid testen.
De voedingprint heb ik nog niet laten maken. Ik wou eerst weten of de dac-print goed werkt.
Volgende stap is de controllerprint ontwerpen en alle printen laten maken bij ITead. Voordat alles binnen is zijn we wel even verder. Wees niet bang, ik vergeet jullie niet.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Wij jou ook niet hoor.knuisje schreef:Wees niet bang, ik vergeet jullie niet.
Succes met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte!
Tip voor de controllerprint: Als je de header voor het display 1 lange rij maakt dan kun je een simpele ide of floppy kabel gebruiken voor de connectie. Scheelt een hoop knutselwerk. Ennuh, IR oogje extern aub.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
@ Knuisje, gewoon doen wat je zelf wilt hé, laat die vent uit H-Giessendam maar lullen. 
Trouwens wel leuk dat het nu beter gaat/klinkt als de eerste.
Trouwens wel leuk dat het nu beter gaat/klinkt als de eerste.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het outputfilter uit de datasheet van ESS is niet zo best om het netjes te zeggen.
Het verschil met die ik nu heb is groot. Ik zit met een smile te luisteren, zo goed klinkt het.
Het verschil met die ik nu heb is groot. Ik zit met een smile te luisteren, zo goed klinkt het.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Is goed, als ik alles klaar heb kom ik wel eens bij je langs. 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Nu vraag ik me wel af heb jij z'on mooi Molex krimptang, of heb je zelf al die kabeltjes in de schoentjes zitten solderen. 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Deze tang is niet zo duur: http://www.elpro.org/shop/shop.php?p=EWZ%20225%20D
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De dac-print werkt prima, dus daar ga ik niets meer aan veranderen. Ik heb nu ook de voeding-, trafo- en toslinkprints besteld bij de pcb-boer.
Nu alleen nog het controllerprintje ontwerpen. Ik maak deze zo eenvoudig mogelijk, alleen ondersteuning voor 3.3V displays. Verder aansluitingen voor een IR-sensor, rotary encoder en bronkeuze knop. Ook aansluitingen voor 2 leds (aan en standby). Tevens connectoren voor de I2C aansturing van de dac en de relais voor mute en SPDIF-I2S omschakeling. Als laatste komt er nog een aansturing voor een (solid state) relais waarmee de eindversterker kan worden geschakeld.
Nu alleen nog het controllerprintje ontwerpen. Ik maak deze zo eenvoudig mogelijk, alleen ondersteuning voor 3.3V displays. Verder aansluitingen voor een IR-sensor, rotary encoder en bronkeuze knop. Ook aansluitingen voor 2 leds (aan en standby). Tevens connectoren voor de I2C aansturing van de dac en de relais voor mute en SPDIF-I2S omschakeling. Als laatste komt er nog een aansturing voor een (solid state) relais waarmee de eindversterker kan worden geschakeld.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Pfff, gelukkig. Ik zie dat mijn display min 3.0V nodig heeft.knuisje schreef:alleen ondersteuning voor 3.3V displays.
Vol verwachting klopt ons hart...
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Je hebt hetzelfde display als ik. Die werkt uitstekend op 3.3V.
Voordeel van de uC op 3.3V is dat ik geen levelshifter hoef te gebruiken voor de I2C connectie naar de dac-chip. Beetje het KISS principe.
Voordeel van de uC op 3.3V is dat ik geen levelshifter hoef te gebruiken voor de I2C connectie naar de dac-chip. Beetje het KISS principe.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Op het display wordt ook de bronsamplerate getoond. Deze wordt elke 10 sec. opgevraagd uit de dac. Ik kan dit op 2 manieren laten zien:
1. de samplerate in Hz, je krijgt dan ook de kleine verschillen te zien door afwijkingen in kristallen en toleranties in de spdif specs. Bijvoorbeeld 44102Hz.
2. samplerate in kHz. De afwijkingen zie je dan niet. Bijvoorbeeld 44.1kHz.
Wat vinden jullie?
1. de samplerate in Hz, je krijgt dan ook de kleine verschillen te zien door afwijkingen in kristallen en toleranties in de spdif specs. Bijvoorbeeld 44102Hz.
2. samplerate in kHz. De afwijkingen zie je dan niet. Bijvoorbeeld 44.1kHz.
Wat vinden jullie?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Absoluut het laatste! Geeft meer rust op het display en is ook makkelijker te lezen. Je verwijst dan ook naar de standaard waarden.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
knuisje schreef:Op het display wordt ook de bronsamplerate getoond. Deze wordt elke 10 sec. opgevraagd uit de dac. Ik kan dit op 2 manieren laten zien:
1. de samplerate in Hz, je krijgt dan ook de kleine verschillen te zien door afwijkingen in kristallen en toleranties in de spdif specs. Bijvoorbeeld 44102Hz.
2. samplerate in kHz. De afwijkingen zie je dan niet. Bijvoorbeeld 44.1kHz.
Wat vinden jullie?
Heb ook een voorkeur voor #2.
mvg
Albert
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ok, dan ga ik voor optie 2. 
Edit: done! Alle gangbare samplerates worden herkend.
Edit: done! Alle gangbare samplerates worden herkend.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat gaat er goed uit zien, nu nog een goede bril voor de afstand 
