Hoofdtelefoon versterker zelfbouw/kit
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Hoofdtelefoon versterker zelfbouw/kit
Waarom dan al die diodes?koifarm schreef:Dat moet toch anders komt er geen geluid uit.
Offset spanning is DUS niet relevant.
(buiten het feit dat het probleem überhaupt niet helemaal waar is, maar dat terzijde)
Offset spanning aan de uitgang is zeer relevant. Bij te hoge offsetspanning kun je je hoofdtelefoon verbranden.
Mijn ervaringen met enkele gelijkrichting voor dubbele voedingspanningen in voorversterkers zijn zeer slecht. Om bij een nieuw probeersel problemen te voorkomen geef ik liever een paar dubbeltjes meer uit. En aangezien de lme49600 gevoelig is voor alles wat met de offset te maken heeft neem ik geen risico's.
Maar jij mag gerust een enkele gelijkrichting gebruiken.
Als de prototype print klaar is zal ik het wel testen.
Mijn ervaringen met enkele gelijkrichting voor dubbele voedingspanningen in voorversterkers zijn zeer slecht. Om bij een nieuw probeersel problemen te voorkomen geef ik liever een paar dubbeltjes meer uit. En aangezien de lme49600 gevoelig is voor alles wat met de offset te maken heeft neem ik geen risico's.
Maar jij mag gerust een enkele gelijkrichting gebruiken.
Als de prototype print klaar is zal ik het wel testen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nogmaals, je hebt spanningregelaars die (binnen bepaalde marge) ongevoelig zijn voor de spanning die aangeboden wordt.
Dan boeit het toch helemaal niet wat voor gelijkrichtbrug of diodes daarvoor gebruikt?
Trouwens, ik snap ook niet dat je daar nu ineens over begint.
Dat was de reden dat ik zei dat je het circuit van National gewoon moest nemen, daar wordt middels een opamp die offset namelijk weggewerkt.
Heb je überhaupt probleem niet en is je koptelefoon ook mooi beveiligd.
Dan boeit het toch helemaal niet wat voor gelijkrichtbrug of diodes daarvoor gebruikt?
Trouwens, ik snap ook niet dat je daar nu ineens over begint.
Dat was de reden dat ik zei dat je het circuit van National gewoon moest nemen, daar wordt middels een opamp die offset namelijk weggewerkt.
Heb je überhaupt probleem niet en is je koptelefoon ook mooi beveiligd.
Het referentie ontwerp van national is gemaakt om de beste specs te krijgen, dit hoeft niet te betekenen dat ik dit het fijnste geluid geeft.
Na het doorlezen van meer als duizend replys in verschillende fora betreffende O2(national ref design) en the wire(huidig design) ging mijn voorkeur uit aan de laatste.
Daarom ook een hybride ontwerp om nog meer kleur aan het signaal te geven. Dit ontwerp is mijn einddoel waarbij het wire design een tussen stap is. Mogelijk pas ik de hybride voor de tijd nog aan met een laagspanning(ecc86)aikido ingangstrap.
Na het doorlezen van meer als duizend replys in verschillende fora betreffende O2(national ref design) en the wire(huidig design) ging mijn voorkeur uit aan de laatste.
Daarom ook een hybride ontwerp om nog meer kleur aan het signaal te geven. Dit ontwerp is mijn einddoel waarbij het wire design een tussen stap is. Mogelijk pas ik de hybride voor de tijd nog aan met een laagspanning(ecc86)aikido ingangstrap.
Afgelopen week de print gemaakt en de meeste onderdelen geplaatst.
Ik was een diode vergeten in het printontwerp en enkele banen zal ik nog aanpassen. Het wachten is op de lme49600.
Nog steeds geen lme49600 hier. Kan de print niet uitproberen.
Bij TI ook een paar TPA6120 gesampeld. Deze moeten het ook goed doen als hoofdtelefoonversterker.
Datasheet : http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa6120a2.pdf
En deze gekocht http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1095wt_689
Bij TI ook een paar TPA6120 gesampeld. Deze moeten het ook goed doen als hoofdtelefoonversterker.
Datasheet : http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa6120a2.pdf
En deze gekocht http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1095wt_689
Gisteren de LME49600 binnen gekregen, gemonteerd en vanmorgen geluisterd.
Het solderen ging gemakkelijk, de LME49600 is vrij groot voor een smd onderdeel. Hij klink super als je weet dat hij maar een paar tientjes heeft gekost om te bouwen.
Hij kan makkelijk mijn AKG K701 aansturen.Geen brom of ruis waar te nemen.

Tov mijn referentie een 300B SE buizenhoofdversterker klinkt hij tonaal hetzelfde, bas en percussie is strakker, geluidsbeeld is zeer stabiel en hij kan harder dan de 300B absoluut een goede hoofdtelefoon versterker.
De 300B maakt het allemaal iets dieper, breder,ronder zoals je van een SE buis mag verwachten.
De LME49600 is daarvor super strak tot in het sublaag, levendig en een plezier om naar te luisteren.
Net als bij de buizenversterker (buizen rollen) kan ik nu nog opamps wisselen omdat de opamp mooi in een voetje zit.
De LM's afgesteld op +/- 9Volt, alles wordt amper warm( +/-30C).
DC offset aan de uitgang < 1mV.perfect.
Nog te doen, de Lehmann linear bouwen en een 6n16/tpa6120 hybride bouwen.
Het solderen ging gemakkelijk, de LME49600 is vrij groot voor een smd onderdeel. Hij klink super als je weet dat hij maar een paar tientjes heeft gekost om te bouwen.
Hij kan makkelijk mijn AKG K701 aansturen.Geen brom of ruis waar te nemen.
Tov mijn referentie een 300B SE buizenhoofdversterker klinkt hij tonaal hetzelfde, bas en percussie is strakker, geluidsbeeld is zeer stabiel en hij kan harder dan de 300B absoluut een goede hoofdtelefoon versterker.
De 300B maakt het allemaal iets dieper, breder,ronder zoals je van een SE buis mag verwachten.
De LME49600 is daarvor super strak tot in het sublaag, levendig en een plezier om naar te luisteren.
Net als bij de buizenversterker (buizen rollen) kan ik nu nog opamps wisselen omdat de opamp mooi in een voetje zit.
De LM's afgesteld op +/- 9Volt, alles wordt amper warm( +/-30C).
DC offset aan de uitgang < 1mV.perfect.
Nog te doen, de Lehmann linear bouwen en een 6n16/tpa6120 hybride bouwen.
De lehmann kit binnen gekregen, gelukkig zonder invoerkosten. Ziet er precies zo uit als op de foto. Ik heb van de print 5 mm afgeschuurd zodat deze precies in mijn favouriete eurokaart behuizing past. Morgen ga ik de onderdelen erop solderen.
Vanmiddag de hele middag tijd gehad om de Lehmann te vergelijken met de 300b, lme49600 en de 6n16.
Alle apparaten hebben geen hoorbare brom en ruis. De 6n16 heeft ietwat vermogen te kort om mijn AKG K701 voluit te sturen. De andere drie klinken bijna hetzelfde met hele kleine verschillen. De lehmann klink iets volle in het laag. De 300b iets ronder en de lme49600 doet alles zo als het hoort. De 6n16 klinkt duidelijk anders, hier komen de snaarinstrumenten meer naar voren, maar ook stemmen staan duidelijk in de voorgrond.
In de Lehmann zat een 5532 opamp die ik gewisseld heb voor een lm4562, hierdoor werdt de vollere klank iets minder vol. Dat gaf wat mij betreft iets meer balans en toch mooie volle mannen stemmen en vette snare drum.
Mijn huidige favouriten zijn de LME49600 die alles perfect doet zo als het hoort en de 6n16 die ondanks zijn vermogens te kort met zijn eigen geluid mij iedere keer weer kippenvel bezorgt.
Om de 6n16 meer power te geven zal ik een hybride versie bouwen met zowel de tpa6120 als de lme49600 als buffer, hopelijk blijf ik dan het karakter van de 6n16 houden met de power van de lme49600.
Alle apparaten hebben geen hoorbare brom en ruis. De 6n16 heeft ietwat vermogen te kort om mijn AKG K701 voluit te sturen. De andere drie klinken bijna hetzelfde met hele kleine verschillen. De lehmann klink iets volle in het laag. De 300b iets ronder en de lme49600 doet alles zo als het hoort. De 6n16 klinkt duidelijk anders, hier komen de snaarinstrumenten meer naar voren, maar ook stemmen staan duidelijk in de voorgrond.
In de Lehmann zat een 5532 opamp die ik gewisseld heb voor een lm4562, hierdoor werdt de vollere klank iets minder vol. Dat gaf wat mij betreft iets meer balans en toch mooie volle mannen stemmen en vette snare drum.
Mijn huidige favouriten zijn de LME49600 die alles perfect doet zo als het hoort en de 6n16 die ondanks zijn vermogens te kort met zijn eigen geluid mij iedere keer weer kippenvel bezorgt.
Om de 6n16 meer power te geven zal ik een hybride versie bouwen met zowel de tpa6120 als de lme49600 als buffer, hopelijk blijf ik dan het karakter van de 6n16 houden met de power van de lme49600.
Even bezig geweest met de print voor de hybride versie. Music Hall heeft ook zoiets gemaakt.
http://www.musichallaudio.com/detail.php?p=72 Het is een moederprint(100x160mm) met 6n16 srpp voorversterker, 2 x mono voeding met ruimte voor TPA6120 gebrugte buffer of LME49600 buffer.Deze buffers zitten op een kleine print die op de moederprint kan worden gestoken zodat ik kan uitproberen of er verschil hoorbaar is tussen beide buffers. De TPA6120 is gratis te sampelen bij TI.
Printen voor de TPA6120 buffer zitten er ook bij, deze ga ik als eerste bouwen.
Hier de pdf met het koper, http://www.ict-net.net/tpa6120hyb.pdf
http://www.musichallaudio.com/detail.php?p=72 Het is een moederprint(100x160mm) met 6n16 srpp voorversterker, 2 x mono voeding met ruimte voor TPA6120 gebrugte buffer of LME49600 buffer.Deze buffers zitten op een kleine print die op de moederprint kan worden gestoken zodat ik kan uitproberen of er verschil hoorbaar is tussen beide buffers. De TPA6120 is gratis te sampelen bij TI.
Printen voor de TPA6120 buffer zitten er ook bij, deze ga ik als eerste bouwen.
Hier de pdf met het koper, http://www.ict-net.net/tpa6120hyb.pdf
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 15 sep 2013, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.