Yellow 50

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
SuperR

Yellow 50

Bericht door SuperR »

Na een kleine zoektocht (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16118) is hier de Yellow 50. De PCB's zijn vandaag aangekomen dus nu moet ik er wel mee aan de slag. Het idee is om een kleine 40-60 Watt eindversterker te maken in een Galaxy Maggiorato 230*280*80.

Ik zal vanavond even een kanaal bestukken (done). Ik hoop dat ik de behuizing als heatsink kan gebruiken, maar ik vrees dat ik iets meer nodig heb. Dat heb ik liever niet omdat ik dan koellichamen op maat moet gaan maken en een manier verzinnen om ze netjes in de kast te bevestigen.

Als iemand de Galaxy Maggiorato heeft in de maat die ik zoek hoor ik het graag!
Bijlagen
foto.JPG
foto(1).JPG
SuperR

Re: Yellow 50

Bericht door SuperR »

En kanaal twee leeft ook en meet (bijna) identiek. Een extra luidsprekerbeveiliging is in elkaar gebakken dus nu is het elektische deel eigenlijk af. De kast moet ik een dezer dagen gaan bestellen. Wat gaten ponsen, experimenteren met de koeling etc...
meanman64

Bericht door meanman64 »

En wat is uw eerste indruk?
SuperR

Bericht door SuperR »

Zo ver ben ik nog niet. Ik kom een stel kabels en connectoren tekort voordat ik kan testen. Misschien vanavond meer nieuws, maar ik denk dat ik het een en ander nog moet kopen.
SuperR

Bericht door SuperR »

Update;
Dan maar 1 kanaal. Erg lastig vergelijken. 1 luidspreker staat in de hoek, de andere vrij. Daarnaast is de versterkingsfactor niet gelijk. Ik kan dus door een gebrek aan kabels niet twee kanalen testen.
Toen ik mijn oor tegen de tweeter drukte dacht ik eerst even dat ik iets hoorde, maar dat bleek nadien gelukkig niet waar te zijn. (Sensitivity (2,83 V/1 m) 91.5dB).
Ik weet niet hoe hij klinkt. Ik kan niks kenmerkends opschrijven. Ik heb een hele tijd met een minidsp en sub geluisterd, maar aangezien de minidsp ruist, wilde ik die eruit halen. Nu is de hele setup dus weer nieuw.
Wat wel opvalt is dat ik met een +/- 22 Vdc voeding al heel veel lawaai kan maken zonder dat ik tegen clipgrenzen aan kom.
Wat ook opvalt is dat toen ik de labvoeding gebruikte hij al bij laag/normaal volume indicaties gaf van overbelasting terwijl er dan toch volgens de manual meer dan 3A zou moeten "lopen". Daarnaast leverde de labvoeding allemaal bijgeluiden, maar dat wist ik al nav mijn metingen.
Tenslotte blijven de torren wel ERG koel. Natuurlijk komt dat door de lage voedingspanning, maar dan nog. Op vrij hoog volume muziek luisteren met veel laag en toch worden de torren nog geen 35 graden. De torren, niet het koellichaam. Het koellichaam voelt koud.
SuperR

Bericht door SuperR »

Dik twee weken verder;
Ik heb de versterker nog niet afgebouwd ivm andere prioriteiten. Dat wordt naw mid-augustus.
SuperR

Bericht door SuperR »

Gisteren een kastje besteld bij Eltim. Volgende week komt dat binnen. Ik hoop dat de zijpanelen genoeg profiel hebben om als koellichaam te dienen. Fingers crossed!
SuperR

Bericht door SuperR »

Pff, het wordt wel even passen en meten met de gelijkrichter+elco's. Ik heb wel wat mooie elco's maar die zijn eigenlijk net te groot.
Ik heb twee mooie Sprague elco's van 30.000 uF 40Vdc, maar die zijn net een paar cm te lang om liggend te gebruiken. Zonde.
Een alternatief is de iets kortere en dikkere Sprague elco-set, maar die heeft maar 5.000 uF, ik denk dat de leeftijd hier iets mee te maken heeft (uit 1972.....)
Dan nog mooie elco's die ik uit oude versterkers heb gehaald. Vier mooie Nippons, 9.000 uF 63 V, maar als ik hier verticaal gebruik ga ik net wel/net niet sluiting maken met de pinnen.

Ik wil eigenlijk 2 bekerelco's van 40Vdc 20.000 uF van 45mm diameter en +/- 90mm lengte. Maarja, die heb ik niet. :(

(Update 27 augustus)
Na heel wat passen en meten heb ik het volgende in een 230*280*80 behuizing weten te proppen;
Ringkern (350VA), Gelijkrichter, 4 10.000uF 63Vdc elco's, 2 versterkerprints van 75mm*100mm en een luidsprekerbeveiliging van Velleman. Nu komt de duurtest om te zien of alles goed blijft werken en voldoende koel blijft. Als alles klaar is, houd ik wel een fotoshoot.
SuperR

Bericht door SuperR »

En wat foto's! Hij is nog niet 100% af, maar een testrun is al wel mogelijk. De zijpanelen worden zo'n 40-45 graden op aardig luid volume. Ik ben erg trots op het feit dat ik zoveel in zo'n klein kastje heb weten te proppen. Daarnaast geeft 100% zelf maken veel meer voldoening dan wat hypex printjes aan elkaar te knopen of een buizenbak waarbij het al een hele prestatie is als hij überhaupt speelt zonder brom :)
Bijlagen
IMG_0767.JPG
IMG_0768.JPG
Netsnoer van de minidsp verdient wel wat aandacht
Netsnoer van de minidsp verdient wel wat aandacht
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mooie kastjes ! :goedzo:
SuperR

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
Mooie kastjes ! :goedzo:
Ik heb besloten dat dit model kast mijn standaard project-kast wordt :) De rechter heeft een minidsp met een net voedinkje en de linker is de jongste creatie. Misschien dat ik de versterker in mijn sub ook nog eens in een tweetal van deze kastjes ga proppen. (1 voor voeding en 1 voor versterkerbordje + luidsprekerbeveiliging) Maar dan moet ik mijn klusbudget wel wat vergroten (zie verkoopafdeling)
Plaats reactie