Ik doel op vragen die ik van mensen krijg (via PM, mail, privé etc)Marp schreef:Met het stellen van die vraag valt het toch wel mee? Althans, op dit forum.b_force schreef:mensen die komen vragen of er een oplossing is omdat hun PR subwoofer iedere keer tegen de xmax aanloopt.
Een woofer die om een hogere afstemming vraagt dan het aangeboden signaal, vereist inderdaad eerder bescherming en/of inleveren van wat SPL. Dat is dan eigenlijk meer een gevolg van de gekozen woofer. Doordat je daarmee al snel in het ongecontroleerde gebied beland denk ik dat dan de niet-lineariteit van de PR opspeelt, zoals Pjotr al noemde. Door de PR in deze situatie meer oppervlak te geven voorkom je dus dat deze de limiterende factor wordt, zodat meer de Xmax van de woofer bepalend blijft voor het bereiken van grenzen.b_force schreef:Dat geldt voor een combinatie met bijvoorbeeld een Mivoc AW2000 en Dayton 215PR helemaal.
Is het dan echter nog steeds zo dat de een systeem met PR een lagere MaxSPL oplevert dan BR? Ik kan me dat moeilijk voorstellen.
Het is me opgevallen dat een hoop systemen niet goed afgesteld staan.
Uiteraard zijn er gevallen waar een PR prima kan gaan werken.
Ik zal het alleen veel minder snel adviseren, tenzij BR lengte echt een probleem gaat worden.
Ik zal inderdaad even wat simulaties laten zien, dan is het duidelijker, maar ik ken weinig combinaties met PR die beter werken dan een BR.
Meestal presteren ze "slechter" (lees: minder maxSPL etc)
Overigens vind ik het vreemd dat iemand zou concluderen dat een BR altijd hogere SPL haalt dan een PR.
Dat hangt van nog een hoop andere dingen af.
Alles is relatief.