Hallo mark,
Dit geeft tom aan:
Volgens mij gaat hier iets fout. In het excel programma kies je zelf het volume Vb1. Als je 20L kiest geeft het programma je de keus uit verschillende Vb2,s. Met Vb2 = 7.95 L krijg je een C2 (2 dB rimpel Chebyshev) afstemming, met Vb2 = 3.9 L krijg je de C3 afstemming. Niets houd je echter tegen om Vb1 = 14L te kiezen, zoals AJBandpas ook doet. In het Excel sheet blijkt dat in combinatie met Vb2 = 9.5 L een C1 (Chebyshev 1 dB rimpel) te zijn.
Om de volumes van een bandpass te bepalen heb je een extra startwaarde nodig: ofwel één van de volumes, zoals in het excel sheet, ofwel de gewenste karakteristiek: C1, C2 C3 of Butt + de afsnijfrequenties (moeilijk!). Het excel programma laat je één volume (Vb1) vrij kiezen, de andere (Vb2) volgt uit de vorm van de karakteristiek die je wenst.
Als algemene regel geldt: als je de verhouding tussen Vb1 en Vb2 groter kiest (Vb1/Vb2 groter, bijv. door Vb2 kleiner te maken) dan verandert de bovenzijde van de karakteristiek van een ronde top naar een vlakke, licht golvende top, en wordt de bandbreedte groter. Tegelijkertijd ligt de totale karakteristiek lager in frequentie als je Vb1 groter kiest.
Conclusie: Er is niet één enkele juiste afstemming, het hangt allemaal af van de bandbreedte, die je wenst en de vorm van de karakteristiek die je wenst. Je krijgt het laagste bereik door Vb1 zo groot mogelijk te kiezen, maar uit de vorm van de karakteristiek die je wilt hebben volgt een daarbij horende Vb2, en het totaal Vb1 + Vb2 moet nog wel in de kast passen.
Hopelijk is het zo duidelijk?
groeten,
Tom
Als ik het nog eens doorreken met de originele file krijg ik een goede curve met Vb1 =20L en Vb2 = 5L, de afstemming wordt dan 62 Hz. Met een serie-L van 1.2 mH krijg je dan enige onderdrukking van het poortgeruis, zonder dat de bandbreedte aan de hoogkant anders wordt. Een kleinere L kan ook, maar dan is de onderdrukking van het poortgeluid minder. De gelijkstroomweerstand van de spoel mag 0.5 Ohm zijn. De poort wordt 30 cm lang bij 5 cm doorsnede, het volume hiervan bedraagt 0.59L, die komt nog bij Vb2, die wordt dus 5.59L
Het schuin zetten van de baffle is prima.
succes, Tom
Vandaar de volumes, deze heb ik van tom.
Als je het exel formulier van Tom gebruikt kom je ook op hele kleine volumes uit
Vlgs jouw berekeningen kom je met 15 en 10 L beter uit,
Ook Arjan K komt met ongeveer deze volumes Rara
Wat is nu wijheid, ik ben eraan toe om de volumes nu te beplaen en het schot in de kast te plaatsen,
Anders kan ik niet verder.
Minko