"niet vergeten, gewoon genegeerd"The_Maxx schreef:Ik heb gewoon weer geen rekening gehouden met de houtdikte (niet vergeten, gewoon genegeerd).
Topic mag dicht/weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)
De Nederlandsche taal ook, Het is namelijk interpRetatie...The_Maxx schreef:Interpetatie op fora is voor sommige mensen nogal lastig blijkbaar
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ha, het is je eindelijk duidelijk geworden... 
De vraag was dus of je de kasten wat groter moest maken om later een 12" te kunnen plaatsen?
Gezien je feedback waarin je voor de lezer laat doorschemeren het allemaal niet zo nauw te nemen, dat je graag je eigen werkwijze blijft hanteren en er ook niet te veel geld aan wilt uitgeven, dan kan ik maar een antwoord/advies geven: vooral doen!
met allervriendelijkste groet (niet cynisch bedoelt).
Gezien je feedback waarin je voor de lezer laat doorschemeren het allemaal niet zo nauw te nemen, dat je graag je eigen werkwijze blijft hanteren en er ook niet te veel geld aan wilt uitgeven, dan kan ik maar een antwoord/advies geven: vooral doen!
met allervriendelijkste groet (niet cynisch bedoelt).
HOE kun je dit nu negeren? Als je de houtdikte heb genegeerd kom je op een maat uit gelijkend aan je baffle. Dit is niet het geval. Als je het al bewust doet dan is dat gewoon niet slim. Netjes uitrekenen kost ongeveer een minuut. Nu zit je met een gare oplossing waar je veel meer tijd aan kwijt bent om te herstellen.The_Maxx schreef:Ik heb gewoon weer geen rekening gehouden met de houtdikte (niet vergeten, gewoon genegeerd). die paar mm kunnen met dunne afwerklatjes opgevuld worden. Dat geeft echt geen problemen als dat goed is gedaan en vervolgens wordt bespannen met stof. ik ga echt geen openingen opvullen met plamuur, want dat kan geen stootje hebben, dat zou enkel afwerking zijn van schroefgaten e.d.
Aan wie ligt dit dan? Het is niet vreemd dat mensen niet voor de hand liggende gedachtekronkels niet als zodanig ervaren als je dit niet expliciet meldt. Als je kastje naadloos aansluit (plaatje) en als je zegt dat het perfect past dan kunnen mensen begrijpen wat je bedoeld.Met "klopt precies" bedoel ik dat de maten die gezaagd zijn kloppen met wat ik heb opgeschreven (ik zaag het hout niet zelf, gezien ik geen cirkel/decoupeerzaag heb)
Daarmee bedoel ik niet dat de maten die ik opgeschreven had kloppen.
Interpetatie op fora is voor sommige mensen nogal lastig blijkbaar
Ik hoop voor je dat je er niet van uit bent gegaan dat iedere 10" woofer een buitenmaat heeft van 25,4cm, omdat je dan weleens bedrogen uit kunt komen.Verkopen? Dat duurt nog jaren, als het al gebeurdTrouwens sowieso dan als 1 complete set (subs + topkasten) want ze zijn qua maten op elkaar afgestemt.
Baffle enkele mm smaller maken: dan past de woofer er niet meer intis 10" a 25,4 cm Baffle is er 26. Zit maar een paar mm tussen de wanden en de speaker in.
Kisten zitten trouwens al deels in elkaar.
Komt allemaal wel goed. Die oneffenheden worden allemaal zo netjes mogelijk afgewerkt, als het stof eroverheen zit zie je er vervolgens niks meer van.
Bullets: JB System HT 30
Ik snap heel goed dat een eigenwijze instelling niet verkeerd hoeft te zijn. Ook je werkwijze zou je prima kunnen verdedigen, maar ga aub geen onzin verkopen. Je houdt mij (/ons) niet voor de gek en wat denk je er mee op te schieten? Van fouten maken leer je en fouten maken is helemaal niet erg en een "stomme" fout hoef je niet met een slap smoesje proberen te verdedigen. Je bent echt niet de enige die eens iets verkeerd heeft laten zagen.
Dat je, ondanks je instelling, naast troll reacties, ook nog zinnige hulpvaardige reacties krijgt siert diegenen. Op dergelijke fora dwing je geen reacties of hulp af (zeker niet op deze manier), je bent overgeleverd aan mensen die je niets verplicht zijn. Wees dus dankbaar voor de hulp die je krijgt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Pardon?The_Maxx schreef:Ah ik heb dus te maken met een stel kleine kinderen zonder sociale normen en waarden.
- bartsegers
Waarschijnlijk een ietwat overdreven reactie op het feit dat er niet zeer enthousiast gereageerd wordt....wouter schreef:Pardon?The_Maxx schreef:Ah ik heb dus te maken met een stel kleine kinderen zonder sociale normen en waarden.
Dat laatste is overigens niet raar als je de ietwat aparte werkwijze in acht neemt.
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:02, 1 keer totaal gewijzigd.
In het echte leven worden mensen heel gemakkelijk genegeerd als ze vragen om reactie, alleen in een een-op-een situatie is negeren onmogelijk zonder asociaal over te komen. Hier zit je per definitie tegen een groep te praten. Net als in het echte leven moet je dan wel eens extra vragen om reactie. Pas op dat moment zal de meest sociale van de groep alsnog reageren. Als ik kijk wat hier gebeurt, dan is het juist precies als in het echte leven. Met als enige verschil dat de non-verbale interactie ontbreekt (je wordt niet binnen een fractie van een seconde geconfronteerd met de emotie van de ander), waardoor het wat gemakkelijker wordt om extra kritisch feedback te geven. Hier hebben we allemaal wel eens last van, dat is helemaal niet ongewoon op een forum.
- bartsegers
Hup, die drivers erin!!
Niet lullen maar vullen zeggen we dan maar!
die JB System HT 30 zit ook in de TSX serie van hun btw.
Wellicht een keertje zien war zijn in hun fabriekskastjes voor filtertje hebben zitten ?
Niet lullen maar vullen zeggen we dan maar!
die JB System HT 30 zit ook in de TSX serie van hun btw.
Wellicht een keertje zien war zijn in hun fabriekskastjes voor filtertje hebben zitten ?
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonder filter zou ik niet doen. Het is geen piezo tweetertje die je rechtstreeks kunt aansluiten. Denk dat je dan snel weer nieuwe kunt kopen...
- bartsegers
Nee toch, waar dat dan? dergelijke tweeter moet je altijd filteren, al is het maar met 1 enkele condensator.The_Maxx schreef:Wat betreft filtering: je gaf eerst de tip om deze weg te laten. Ik ga als de kistjes klaar zijn zowel met als zonder filters testen.
Sowieso hebben deze kasten geen bassreflex poort, wat de originele topspeakers wel hadden. (maar daar hoorden andere drivers in)
Als IK op deze manier zou werken, dan zou ik voor de tweeter een filter zetten van 12db@6khz.The_Maxx schreef:Met de oude topkasten(met filter) miste ik een stuk frequentiebereik. Dit kon ik gek genoeg opvullen door een setje breedbanders (die in kisten zitten die veel te veel kieren en openingen hebben) Dan klonk het tesamen wel redelijk netjes. Echter weet ik de uitwerking van de nieuwe topjes en bullet tweeters nog niet. Maar ik ga in elk geval vergelijken wat oud en nieuw voor verschil heeft.
Dit raden ze ook aan op de verkoopsites.
Of te wel, 1 spoel van 0,3mh (1mm draaddikte) en 1 condensatortje van 2,2uF (mkp/mkt)
Gelukkig heb je subs die het laag doen. Ik had ze denk ik zelf nog kleiner gemaakt dan 24 liter.The_Maxx schreef:Als ik meetapparatuur zou hebben, had ik dit ook wel gebruikt om de boel te meten.
Kistjes zijn nu c.a. 24 liter. Voor een 10" (zoals ik gemiddeld zie bij de specs van 10" PA woofers) is dit zelfs vrij veel (uitzonderingen daar gelaten) Ik zie echter wel dat dit wel binnen de gemiddeld gestelde kistinhoud kan voor een kist met bepoorting. Maar zolang ik de specs van deze woofer niet weet is het een beetje giswerk natuurlijk (dat weet ik ook allang)
Is trouwens ook kans dat ik ze vervang. Maar niet op korte termijn.
Maar dat is weer wat anders.
-
- bartsegers
idd voor piezo hoeft het niet nee.
deze bullet units zijn wat anders.
voor deze tweeters moet je een 12db 6khz filtertje maken.
Deze spoel:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=9532
Deze condensator:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=4849
Ditzelfde zou ik (op de gok!) ook nemen voor de woofer.
Die zal hoe dan ook opbreken ergens, maar waar??
wellicht is het verstandig de woofer iets eerder af te kappen. (op 4khz)
Wat denkt men ?
Heb je trouwens goede fotos van de woofers van peavey?
Er is vast wel IETS te vinden op het net namelijk.
Goedkoop staalkorfje, of gietaluminium ? Weet je hoe groot de spoel is bv?
Als er totaal geen laag uit kwam, dan heb je kans dat het gitaarspeakers zijn ofzo ?
deze bullet units zijn wat anders.
voor deze tweeters moet je een 12db 6khz filtertje maken.
Deze spoel:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=9532
Deze condensator:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=4849
Ditzelfde zou ik (op de gok!) ook nemen voor de woofer.
Die zal hoe dan ook opbreken ergens, maar waar??
wellicht is het verstandig de woofer iets eerder af te kappen. (op 4khz)
Wat denkt men ?
Heb je trouwens goede fotos van de woofers van peavey?
Er is vast wel IETS te vinden op het net namelijk.
Goedkoop staalkorfje, of gietaluminium ? Weet je hoe groot de spoel is bv?
Als er totaal geen laag uit kwam, dan heb je kans dat het gitaarspeakers zijn ofzo ?
-
- bartsegers
gooi eens een fotoke online, als er een 10w weerstand op zit, dan zal het wel een redlijk filter zijn.
(maar zegt niets over de toepasbaarheid in dit kastje overigens)
je hebt dus 1 spoel, en 1 condensator?
hmm
(maar zegt niets over de toepasbaarheid in dit kastje overigens)
je hebt dus 1 spoel, en 1 condensator?
hmm
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
Maxx,
ik zie trouwens dat je woofer maar 4 schroefjes heeft om vast te zetten, kan dat?
Ik vermoed namelijk dat het toch echt gaat om een gitaarspeaker.
(bij mijn weten hebben die vaak dergelijke bevestigingen)
Heb je een ohm meter toevallig? Zou zo maar eens kunnen dat deze ook nog eens 16 ohm is bijvoorbeeld?

ik zie trouwens dat je woofer maar 4 schroefjes heeft om vast te zetten, kan dat?
Ik vermoed namelijk dat het toch echt gaat om een gitaarspeaker.
(bij mijn weten hebben die vaak dergelijke bevestigingen)
Heb je een ohm meter toevallig? Zou zo maar eens kunnen dat deze ook nog eens 16 ohm is bijvoorbeeld?

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- bartsegers
Dat filter is niet te gebruiken.
Dat is een 6db filter.
OF een filter waarbij de woofer helemaal niet gefilterd wordt, en de tweeter met 12db.
als je alleen 2,2uF voor een tweeter zet, dan cross je ergens op 8500HZ
Wil je niet in dit geval.
Hoe zat dat schematje nu precies in elkaar, kun je dat eens in paint zetten?
Ben bang dat je echt andere filters moet maken, maar hoeft niet duur te zijn!
De woofer met die gecoate conus lijkt veel op een DAP mb-10 of iets van die strekking.
Die hebben echter allemaal meer bevestigingspunten, dus dat is wat vreemd.
Maar, daar kom je nooit achter, dat is een feit!
my 2 ct, het is een woofer uit een basgitaarkastje ofzo. (uit een 4x10 combo etc)
Belangrijkste is dat je dat filter eruit kiept, en een fatsoenlijk filter maakt voor je bullet tweeter.
Hetzelfde voor je wooferke, op de gok zou ik daar een 12dB 4khz filter voor zetten
Dat is een 6db filter.
OF een filter waarbij de woofer helemaal niet gefilterd wordt, en de tweeter met 12db.
als je alleen 2,2uF voor een tweeter zet, dan cross je ergens op 8500HZ
Wil je niet in dit geval.
Hoe zat dat schematje nu precies in elkaar, kun je dat eens in paint zetten?
Ben bang dat je echt andere filters moet maken, maar hoeft niet duur te zijn!
De woofer met die gecoate conus lijkt veel op een DAP mb-10 of iets van die strekking.
Maar, daar kom je nooit achter, dat is een feit!
my 2 ct, het is een woofer uit een basgitaarkastje ofzo. (uit een 4x10 combo etc)
Belangrijkste is dat je dat filter eruit kiept, en een fatsoenlijk filter maakt voor je bullet tweeter.
Hetzelfde voor je wooferke, op de gok zou ik daar een 12dB 4khz filter voor zetten
Een MB-10 heeft ook maar 4 gaten voor schroeven, dus het zou nog zoiets kunnen zijn. De spreekspoel is daarbij 2,5".bartsegers schreef:DAP mb-10 of iets van die strekking.
Is een beetje heel kort door de bocht. Ik denk dat de 10Ω in serie staat met de tweeter. Dan kan 2,2µF wel.bartsegers schreef:Dat filter is niet te gebruiken.
als je alleen 2,2uF voor een tweeter zet, dan cross je ergens op 8500HZ![]()
Bij PA is een mooi lineaire weergave meestal wat teveel gevraagd. Uiteraard kan het filter beter, maar dan moet je wel weten wat je doet.