lafayette/bocama LA224b
Moderator: Beheerdersteam
Re: lafayette/bocama LA224b
Kan je het niet afleiden van evetuele foto's die je hebt gemaakt voordat je hem gedemonteerd hebt.
Op eerdere foto's zie ik dat oranje en rood naar je buizen gaan en bruin op de +spanning.
Zo zie je maar weer dat het altijd handig is om veel foto's te maken.
Op eerdere foto's zie ik dat oranje en rood naar je buizen gaan en bruin op de +spanning.
Zo zie je maar weer dat het altijd handig is om veel foto's te maken.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
ik heb het inderdaad zelf ook gevonden http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... =50969&t=1
toch bedankt, ga nog wel even proberen hoe ik dit kan meten voor een een evt volgende keer.
sander
toch bedankt, ga nog wel even proberen hoe ik dit kan meten voor een een evt volgende keer.
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Misschien is het hier nog wat duidelijker Sander.
Edit: Oeps, de mijne heeft wel andere kleuren, maar zo moet je er toch uitkomen denk ik
Edit: Oeps, de mijne heeft wel andere kleuren, maar zo moet je er toch uitkomen denk ik
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
inmiddels is de versterker voorzien van alle onderdelen, stekker erin, en.......
een brom en nog erger de muziek komt heel vervormt door (op beide kanalen) , het geluids niveau lijkt ook niet wat het moet zijn, hij zou veel harder moeten kunnen.
heb het schema nog eens nagelopen maar kan 123 geen fouten vinden. heb wel een ingangs potmeter gebruikt van 500k ohm maar deze werd in de orginele bocama ook gebruikt.
waar zou ik dit probleem moeten zoeken????
sander
een brom en nog erger de muziek komt heel vervormt door (op beide kanalen) , het geluids niveau lijkt ook niet wat het moet zijn, hij zou veel harder moeten kunnen.
heb het schema nog eens nagelopen maar kan 123 geen fouten vinden. heb wel een ingangs potmeter gebruikt van 500k ohm maar deze werd in de orginele bocama ook gebruikt.
waar zou ik dit probleem moeten zoeken????
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Kun je ook een foto plaatsen van ,hoe het geheel er nu uit ziet,misschien dat we dan wat meer kunnen ontdekken.................. 
Dus als ik je goed begrijp,komt de brom uit beide kanalen.................?
Dus als ik je goed begrijp,komt de brom uit beide kanalen.................?
Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2012, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
de foto's van hierboven zijn net genomen, wat ik nog vergeten was te melden is dat ik de terug koppeling met de 16 ohm uigang niet gemaakt heb, ook de 15 k weerstand zit er niet in. maar dit lijkt mij niet het probleem.
sander
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Durft bijna te wedden op een slechte aarde. Probeer van elke schakeling een apparte aarde te fixen naar één punt. Zoals je nu hebt loopt alles naar één punt en vandaar uit naar de min van een elco.
Re: lafayette/bocama LA224b
Het ligt misschien aan verkeerd weergegeven kleuren,maar lijkt wel dat de weerstand van pin3 (kathode ECC) 100ohm is ipv 100k
.Moet bruin/zwart/geel ziet er uit als bruin/zwart/bruin.
In het algemeen,zitten de juiste waardes op de juiste plaats
.
Anne
In het algemeen,zitten de juiste waardes op de juiste plaats
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
voordat ik alles ga afzoeken, wil iemand even controleren of ik de juiste pennen heb gebruikt, heb ze bij de tekening bijgeschrevenAh!buis schreef:Het ligt misschien aan verkeerd weergegeven kleuren,maar lijkt wel dat de weerstand van pin3 (kathode ECC) 100ohm is ipv 100k.Moet bruin/zwart/geel ziet er uit als bruin/zwart/bruin.
In het algemeen,zitten de juiste waardes op de juiste plaats.
Anne
heb nl het idee dat ik 3 3n 7 doorelkaar haal
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Klopt wel hoor
.
Als je te minste met de klok mee en van onderen ertegen kijkt de eerste na de lege plek 1 noemt
.
Anne
Als je te minste met de klok mee en van onderen ertegen kijkt de eerste na de lege plek 1 noemt
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
heb de aarde gefixt dmv steraarde, geen resultaat.
heb de spanningen nagemeten:
op de ecc: pen 1 - 189 volt
pen 2 - 118 volt
pen 3 - 119 volt
pen 8 - 9,2 volt
op de el 84 : pen 2 - 0 volt ?
pen 3 - 10,8 volt
pen 8 - 320 volt
de vervorming is er nog steeds, is het geen probleen cq oorzaak dat de gebruikte potmeter 500k is???
sander
heb de spanningen nagemeten:
op de ecc: pen 1 - 189 volt
pen 2 - 118 volt
pen 3 - 119 volt
pen 8 - 9,2 volt
op de el 84 : pen 2 - 0 volt ?
pen 3 - 10,8 volt
pen 8 - 320 volt
de vervorming is er nog steeds, is het geen probleen cq oorzaak dat de gebruikte potmeter 500k is???
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Spanning op pin 8 veel te hoog,moet in de buurt van 1V zitten.Zou iets met de weerstanden daar mis zitten,dikke C zit in de weg,zie niks.Meet de weerstand tussen die pin en massa (toestel uit !),ongeveer 1,2k ohm,denk dat het veel meer is.
Anne
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
weerstand klopt daar, is 1.19k rest van de weerstanden heb ik ook gecontroleerd en de juiste waarde op de juiste plaats
sander
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Misschien is een van die pio,s defect ,vervang die K42Y,s eens door wat anders,,,,
Had daar in het verleden ook eens last van,dat er een rot was,gevolg,,,brom,,,en vervorming.............. suf gezocht,,,
Werkt het niet,en alles klopt,dan zou ik die ecc eens wisselen......................
Nogmaals,,,Komt de brom uit beide kanalen?
Had daar in het verleden ook eens last van,dat er een rot was,gevolg,,,brom,,,en vervorming.............. suf gezocht,,,
Werkt het niet,en alles klopt,dan zou ik die ecc eens wisselen......................
Nogmaals,,,Komt de brom uit beide kanalen?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
ja zowel brom als vervorming komt uit beide kanalen. heb "gelukkig" 12 van die pio's gekocht in russiademocles schreef:Misschien is een van die pio,s defect ,vervang die K42Y,s eens door wat anders,,,,
Had daar in het verleden ook eens last van,dat er een rot was,gevolg,,,brom,,,en vervorming.............. suf gezocht,,,
Werkt het niet,en alles klopt,dan zou ik die ecc eens wisselen......................
Nogmaals,,,Komt de brom uit beide kanalen?
ecc heb ik al geprobeert te wisselen daar ik er meerdere heb, geen resultaat
sander
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: lafayette/bocama LA224b
Zijn de gloeivoedingen wel op de één of andere manier met massa verbonden?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
ja dmv de 100 ohm potmeters, anders nietRobertD schreef:Zijn de gloeivoedingen wel op de één of andere manier met massa verbonden?
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Kijk,zoiets kan helemaal niet
Goed 9V over 1k2 geeft een kathode-stroom van (9,3/1,2)mA,rond af 8mA.Waar gaat die stroom heen,enige uitweg de anode.Maar daar zit iets van 250k aan,met die stroom erdoor geeft spanningsval 8x250=2000V
.Zit daar soms 22k,derde kleur oranje ipv geel
.
Anne
Goed 9V over 1k2 geeft een kathode-stroom van (9,3/1,2)mA,rond af 8mA.Waar gaat die stroom heen,enige uitweg de anode.Maar daar zit iets van 250k aan,met die stroom erdoor geeft spanningsval 8x250=2000V
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
heb een paar dingen gedaan:
de 150k weerstanden aan pen 1 vervangen, kleuren waren niet duidelijk, nu wel
op de plaats van de 250k na de koppelc zat de verkeerde waarde hier zat 470 ohm, had 470k moeten zijn( deze waarde heb ik uit het topic van theo k waar dit geadviseerd werd) is nu 250k geworden
heb de 100k weerstand aan de ingang geplaatst ipv de potmeter ook geen resultaat
de bedrading van de ugt ga ik nog vervangen want hier zit ook nog een storing in.
als ik de versterker langer als 1 minuut aanzet kan ik de eindbuizen al niet meer vasthouden , lijkt me ook niet goed
spanning op pen8 blijft te hoog
zoals ik het(na 3 keer controleren) zie heb ik nu de juiste weerstanden op de juiste plaats
sander
de 150k weerstanden aan pen 1 vervangen, kleuren waren niet duidelijk, nu wel
op de plaats van de 250k na de koppelc zat de verkeerde waarde hier zat 470 ohm, had 470k moeten zijn( deze waarde heb ik uit het topic van theo k waar dit geadviseerd werd) is nu 250k geworden
heb de 100k weerstand aan de ingang geplaatst ipv de potmeter ook geen resultaat
de bedrading van de ugt ga ik nog vervangen want hier zit ook nog een storing in.
als ik de versterker langer als 1 minuut aanzet kan ik de eindbuizen al niet meer vasthouden , lijkt me ook niet goed
spanning op pen8 blijft te hoog
zoals ik het(na 3 keer controleren) zie heb ik nu de juiste weerstanden op de juiste plaats
sander
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
Ah!buis schreef:Kijk,zoiets kan helemaal niet![]()
Goed 9V over 1k2 geeft een kathode-stroom van (9,3/1,2)mA,rond af 8mA.Waar gaat die stroom heen,enige uitweg de anode.Maar daar zit iets van 250k aan,met die stroom erdoor geeft spanningsval 8x250=2000V.Zit daar soms 22k,derde kleur oranje ipv geel
.
Anne
sorry dit gaat te snel, over welke weerstand heb je het nu?
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Dat de eindbuizen zo heet worden is normaal,wel een paar 100°C.Beter niet aanraken,behalve een verbrande vinger kan de buis ook barsten als je vinger wat vochtig is.
Als de spanningen niet kloppen moet er toch iets mis zijn.Ook die 118V is eigenlijk te hoog,moet rond,liefst onder,de 100V.
Anne
Als de spanningen niet kloppen moet er toch iets mis zijn.Ook die 118V is eigenlijk te hoog,moet rond,liefst onder,de 100V.
Anne
Re: lafayette/bocama LA224b
Oei,dacht dat dat wel duidelijk was,de weerstand aan de anode van de eerste triode,zit er maar éénover welke weerstand heb je het nu?
Daar gaat de stroom van dat buisje door en die is,gezien de hoge kathode-spanning,veel te groot.
Anne
