lafayette/bocama LA224b

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door nl3prc »

Kan je het niet afleiden van evetuele foto's die je hebt gemaakt voordat je hem gedemonteerd hebt.
Op eerdere foto's zie ik dat oranje en rood naar je buizen gaan en bruin op de +spanning.

Zo zie je maar weer dat het altijd handig is om veel foto's te maken.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

ik heb het inderdaad zelf ook gevonden http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... =50969&t=1
toch bedankt, ga nog wel even proberen hoe ik dit kan meten voor een een evt volgende keer.

sander
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door PA4URK »

Misschien is het hier nog wat duidelijker Sander.

Edit: Oeps, de mijne heeft wel andere kleuren, maar zo moet je er toch uitkomen denk ik :wink:
Bijlagen
Onder.JPG
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

had het al gevonden , gewoon de draadjes volgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

inmiddels is de versterker voorzien van alle onderdelen, stekker erin, en....... :( :( :(

een brom en nog erger de muziek komt heel vervormt door (op beide kanalen) , het geluids niveau lijkt ook niet wat het moet zijn, hij zou veel harder moeten kunnen.

heb het schema nog eens nagelopen maar kan 123 geen fouten vinden. heb wel een ingangs potmeter gebruikt van 500k ohm maar deze werd in de orginele bocama ook gebruikt.

waar zou ik dit probleem moeten zoeken????

sander
Bijlagen
DSCF2198.JPG
DSCF2194.JPG
DSCF2195.JPG
DSCF2196.JPG
DSCF2197.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door democles »

Kun je ook een foto plaatsen van ,hoe het geheel er nu uit ziet,misschien dat we dan wat meer kunnen ontdekken.................. :|

Dus als ik je goed begrijp,komt de brom uit beide kanalen.................?
Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2012, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

de foto's van hierboven zijn net genomen, wat ik nog vergeten was te melden is dat ik de terug koppeling met de 16 ohm uigang niet gemaakt heb, ook de 15 k weerstand zit er niet in. maar dit lijkt mij niet het probleem.


sander
Bijlagen
DSCF2199.JPG
DSCF2200.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door TubeHead »

Durft bijna te wedden op een slechte aarde. Probeer van elke schakeling een apparte aarde te fixen naar één punt. Zoals je nu hebt loopt alles naar één punt en vandaar uit naar de min van een elco.
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door kupfer_m »

Heb je alle spanningen nagemeten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Het ligt misschien aan verkeerd weergegeven kleuren,maar lijkt wel dat de weerstand van pin3 (kathode ECC) 100ohm is ipv 100k :? .Moet bruin/zwart/geel ziet er uit als bruin/zwart/bruin.
In het algemeen,zitten de juiste waardes op de juiste plaats :o .

Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Het ligt misschien aan verkeerd weergegeven kleuren,maar lijkt wel dat de weerstand van pin3 (kathode ECC) 100ohm is ipv 100k :? .Moet bruin/zwart/geel ziet er uit als bruin/zwart/bruin.
In het algemeen,zitten de juiste waardes op de juiste plaats :o .

Anne
voordat ik alles ga afzoeken, wil iemand even controleren of ik de juiste pennen heb gebruikt, heb ze bij de tekening bijgeschreven 8-[
heb nl het idee dat ik 3 3n 7 doorelkaar haal

sander
Bijlagen
DSCF2201.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Klopt wel hoor :D .
Als je te minste met de klok mee en van onderen ertegen kijkt de eerste na de lege plek 1 noemt :? .
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

heb de aarde gefixt dmv steraarde, geen resultaat.

heb de spanningen nagemeten:

op de ecc: pen 1 - 189 volt
pen 2 - 118 volt
pen 3 - 119 volt
pen 8 - 9,2 volt

op de el 84 : pen 2 - 0 volt ?
pen 3 - 10,8 volt
pen 8 - 320 volt

de vervorming is er nog steeds, is het geen probleen cq oorzaak dat de gebruikte potmeter 500k is???

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Spanning op pin 8 veel te hoog,moet in de buurt van 1V zitten.Zou iets met de weerstanden daar mis zitten,dikke C zit in de weg,zie niks.Meet de weerstand tussen die pin en massa (toestel uit !),ongeveer 1,2k ohm,denk dat het veel meer is.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

weerstand klopt daar, is 1.19k rest van de weerstanden heb ik ook gecontroleerd en de juiste waarde op de juiste plaats

sander
Bijlagen
DSCF2202.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door democles »

Misschien is een van die pio,s defect ,vervang die K42Y,s eens door wat anders,,,,

Had daar in het verleden ook eens last van,dat er een rot was,gevolg,,,brom,,,en vervorming.............. suf gezocht,,,

Werkt het niet,en alles klopt,dan zou ik die ecc eens wisselen......................

Nogmaals,,,Komt de brom uit beide kanalen?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

democles schreef:
Misschien is een van die pio,s defect ,vervang die K42Y,s eens door wat anders,,,,

Had daar in het verleden ook eens last van,dat er een rot was,gevolg,,,brom,,,en vervorming.............. suf gezocht,,,

Werkt het niet,en alles klopt,dan zou ik die ecc eens wisselen......................

Nogmaals,,,Komt de brom uit beide kanalen?
ja zowel brom als vervorming komt uit beide kanalen. heb "gelukkig" 12 van die pio's gekocht in russia :mrgreen:
ecc heb ik al geprobeert te wisselen daar ik er meerdere heb, geen resultaat

sander
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door RobertD »

Zijn de gloeivoedingen wel op de één of andere manier met massa verbonden?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

RobertD schreef:
Zijn de gloeivoedingen wel op de één of andere manier met massa verbonden?
ja dmv de 100 ohm potmeters, anders niet

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Kijk,zoiets kan helemaal niet :shock:
Goed 9V over 1k2 geeft een kathode-stroom van (9,3/1,2)mA,rond af 8mA.Waar gaat die stroom heen,enige uitweg de anode.Maar daar zit iets van 250k aan,met die stroom erdoor geeft spanningsval 8x250=2000V :o .Zit daar soms 22k,derde kleur oranje ipv geel :?: .
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

heb een paar dingen gedaan:

de 150k weerstanden aan pen 1 vervangen, kleuren waren niet duidelijk, nu wel

op de plaats van de 250k na de koppelc zat de verkeerde waarde hier zat 470 ohm, had 470k moeten zijn( deze waarde heb ik uit het topic van theo k waar dit geadviseerd werd) is nu 250k geworden

heb de 100k weerstand aan de ingang geplaatst ipv de potmeter ook geen resultaat

de bedrading van de ugt ga ik nog vervangen want hier zit ook nog een storing in.

als ik de versterker langer als 1 minuut aanzet kan ik de eindbuizen al niet meer vasthouden , lijkt me ook niet goed

spanning op pen8 blijft te hoog

zoals ik het(na 3 keer controleren) zie heb ik nu de juiste weerstanden op de juiste plaats

sander
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Kijk,zoiets kan helemaal niet :shock:
Goed 9V over 1k2 geeft een kathode-stroom van (9,3/1,2)mA,rond af 8mA.Waar gaat die stroom heen,enige uitweg de anode.Maar daar zit iets van 250k aan,met die stroom erdoor geeft spanningsval 8x250=2000V :o .Zit daar soms 22k,derde kleur oranje ipv geel :?: .
Anne

sorry dit gaat te snel, over welke weerstand heb je het nu?

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Dat de eindbuizen zo heet worden is normaal,wel een paar 100°C.Beter niet aanraken,behalve een verbrande vinger kan de buis ook barsten als je vinger wat vochtig is.
Als de spanningen niet kloppen moet er toch iets mis zijn.Ook die 118V is eigenlijk te hoog,moet rond,liefst onder,de 100V.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door democles »

=D> =D>

Ja,soms gaat het te snel........Ah!buis........ :mrgreen:

Mooi opgelost :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

over welke weerstand heb je het nu?
Oei,dacht dat dat wel duidelijk was,de weerstand aan de anode van de eerste triode,zit er maar één :o .
Daar gaat de stroom van dat buisje door en die is,gezien de hoge kathode-spanning,veel te groot.
Anne
Plaats reactie