Niet audio gerelateerd, zoek hulp, hoog vermogenstransistor

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
HugoW

Niet audio gerelateerd, zoek hulp, hoog vermogenstransistor

Bericht door HugoW »

Hoi,

voor een diode laser probeer ik een voeding te maken, en ik heb dit schema gevonden:

Afbeelding

Ik heb al vanalles van schema gebouwd, waaronder transistor- en buizenversterkers, vandaar ook dat ik dit forum ken en hier de vraag stel. Als het te ver off-topic is voor de moderatoren begrijp ik dat, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik zoek dus de juiste onderdelen.

- Het IC is eenvoudig, dat staat er al.
- De weerstanden lijken me ook niet al te boeiend, al weet ik niet waar Rhot en Rntc voor staan.
- Condensatoren ook niet lastig, meer dan 24V en de juiste waarde lijkt me handig. In de voedingslijn zou ik elco's kiezen, al staan ze er niet.

Maar dan:
- De diode tussen CBOOT en Vcc-int heeft een symbooltje dat ik iet ken.
- M1 t/m M4 stellen mij voor een raadsel. Ja, transistoren, 3 en 4 vast ook hoog vermogen, maar ja; welke dan en waarom?!?

De gelijkspanningsvoeding is geen probleem, die heb ik al uitgetekend op basis van wat oude rotzooi uit de schuur!

Alle input is welkom, alvast bedankt!

Ohja, even als uitsmijter:
http://www.youtube.com/watch?v=QCOX4W_xRH0

Alvast als ideeënverzameling voor de koeling en zo. Handig ventje...

Hugo
Nijn

Re: Niet audio gerelateerd, zoek hulp, hoog vermogenstransis

Bericht door Nijn »

HugoW schreef:
Maar dan:
- De diode tussen CBOOT en Vcc-int heeft een symbooltje dat ik iet ken.
Volgens de datasheet ;)

CBOOT (Pin 25/Pin 26): The CBOOT pin provides a floating 5V regulated supply for the high side FET driver. An external Schottky diode is required from the VCC_INT pin to the CBOOT pin to charge the CBOOT capacitor when the switch pin is near ground.
Nijn

Bericht door Nijn »

HugoW schreef:
M1 t/m M4 stellen mij voor een raadsel. Ja, transistoren, 3 en 4 vast ook hoog vermogen, maar ja; welke dan en waarom?!?
Hoe je Mosfets voor M1 en M2 kunt uitzoeken staat ook in de datasheet, met de belangrijke specificaties. Maar nog beter is dat er onder het schema in de datasheet (iig in degene die ik zo snel kon vinden) ook gewoon aanbevelingen voor de Fets staan:

M1, M2: RJK0330DPB
M3, M4: Si7234DP

:)

Edit: en wat betreft Rntc, dat is een Thermistor met een negatieve temperatuurscoëfficiënt.
HugoW

Bericht door HugoW »

Hmmm... 't lijkt erop dat ik het datablad eens moet downloaden. Het plaatje vond ik via google. Dank!

Hugo
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Tot m'n spijt voel ik me geroepen om hier de onheilsprofeet uit te hangen :cry:
Dit soort schakelingen kan zelfs voor gevorderden het nodige gedonder geven.
Hoge stromen in pulsvorm met steile flanken en hoge frequentie en in een regelcircuit :? .Dat vraagt een ontwerp met de juiste plaats en verbinding (volgorde,afstand,...) voor de meeste onderdelen,met onderdelen die geschikt zijn voor het doel.
Met een beetje geluk en proefondervindelijk zijn enkele condensatoren misschien (deels) door elko's met heel lage serieweerstand te vervangen.
Hoe dan ook,begin er niet aan.Doe eerst ervaring op met tammere schakelingen :shock: .
Anne
Nijn

Bericht door Nijn »

Sowieso moet je hiervoor een goed printje ontwerpen, het schakelchippie zit namelijk in een 28 pins tssop of qfn behuizing.. :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Tot m'n spijt voel ik me geroepen om hier de onheilsprofeet uit te hangen :cry:
Dit soort schakelingen kan zelfs voor gevorderden het nodige gedonder geven.
Hoge stromen in pulsvorm met steile flanken en hoge frequentie en in een regelcircuit :? .Dat vraagt een ontwerp met de juiste plaats en verbinding (volgorde,afstand,...) voor de meeste onderdelen,met onderdelen die geschikt zijn voor het doel.
Met een beetje geluk en proefondervindelijk zijn enkele condensatoren misschien (deels) door elko's met heel lage serieweerstand te vervangen.
Hoe dan ook,begin er niet aan.Doe eerst ervaring op met tammere schakelingen :shock: .
Anne
+1

Dit is echt een vak apart. Je moet behoorlijk ervaren zijn met deze materie omdat tot een goed einde te brengen. En zelfs ervaren mensen hebben dan meerdere iteraties van printontwerp nodig. Hoge stomen met steile schakelflanken vergt een erg zorgvuldig print layout met zeer lage zelfinducties. Hier bijt zelfs een afgestudeerde TU ingenieur vermogenselektronica zijn tanden nog op stuk.

Om een idee te geven waar het naar toe moet:
LT3743EUFD.gif
I.v.m. thermische layout wordt dat al gauw een 4 lagen print
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”