Mark Audio Till-2 70

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Zo, ook maar eens een start gemaakt met een projectje wat al enige tijd ligt. Ik heb nog twee paar Mark Audio CHR-70 liggen, en het leek mij wel leuk om daar iets moois van te maken voor bij een LM4780 versterkertje. Het ontwerp is de Till-2 70 geworden. De kast wil ik fineren met zebrano, of Amerikaans noten fineer, en het frontje wil ik gaan maken uit hardhout.
Bijlagen
De eerste plankjes.jpg
De eerste plankjes (1).jpg
De eerste plankjes (2).jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Zo, de kastjes zitten in elkaar. Ga toch maar voor zebrano fineer. Het front zou gemaakt worden van hardhout, maar gezien de prijs gaat dit niet door. Waarschijnlijk ga ik een front maken uit MDF in hoogglas zwart.
Bijlagen
Kastjes in elkaar.jpg
Toch maar zebrano.jpg
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door farmall »

Dat is toch deze speaker: http://www.creativesound.ca/pdf/Till-2_BR.pdf
Ben erg benieuwd hoe die klinkt, vindt dit een interessant ontwerp.
Succes met de bouw, ik ga dit zeker volgen.

Groetjes,
Marcel.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Ja, dat is hem inderdaad. Ik heb ooit de CHR70 goedkoop kunnen kopen, en dit leek mij wel een leuk ontwerp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

Toch snap ik de ratio van dit ontwerp niet Zweitse. Zie mijn opmerking in het BR poort draadje.

Met een dergelijke afstemming krijg je een hele rare bas responsie met een flinke bult op 70 Hz. Geeft wel een vette bas maar ook een nogal rommelige.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door arjank »

Waarom worden er twee breedbanders verticaal over elkaar geplaats? Begrijp dat je dan meer powerhandling hebt maar verder zie ik alleen maar nadelen.... :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

Idd Arjank.

Grappige is dat je met 1 speaker in exact dit kastje en een 1e orde HP filter op 105 Hz wel een mooie responsie krijgt. Krijg een beetje de indruk dat iemand bij MarkAudio een beetje heeft zitten prutsen.
CHR-70_10L_HP105.gif
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door bartsegers »

Ze spreken zelf van een "bookshelf"model.
Als je deze ook nog eens in een boekenkast wegzet zal de response nog wat boomeriger worden verwacht ik.
Inderdaad een beetje onlogische afstemming.

Wellicht willen ze een volwassen laag creëren ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Wellicht willen ze een volwassen laag creëren ?
Uit een 70mm baby speakertje? :mrgreen:

Dit is wat dat oorspronkelijke ontwerp doet:
CHR-70_10L_Org.gif
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Optie is natuurlijk om eerst 1 unit te gebruiken met het HP filter zoals Pjort aangeeft, maar wat zouden de waardes dan moeten zijn voor het filter en de basspoort!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

Mijn advies Probeer het eerst eens zelf in WinISD :D

Het grappige is nu juist dat je voor 1 speaker niets aan de maten en afstemming van het kastje hoeft te veranderen. Het 1e orde HP zou ik doen aan de ingang van de versterker en niet voor de speaker. Een seriecondensator met de speaker kan wel maar die zal al gauw richting 200 uF - 300 uF gaan.

Wil je een volwassen bas dan zou ik een apart subje er bij overwegen. Blijft die CHR-70 ook langer heel :D
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Pjotr schreef:
Het 1e orde HP zou ik doen aan de ingang van de versterker en niet voor de speaker
Hoe moet ik dit zien, dit is voor mij abracadabra.

Ik zal inderdaad eens kijken of ik de CHR70 in WinISD kan krijgen, en dan zelf eens wat gaan proberen. Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat Mark Audio dan met zo een ontwerp komt, dat eigenlijk de speakers geen goed doet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

Zweitse schreef:
Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat Mark Audio dan met zo een ontwerp komt, dat eigenlijk de speakers geen goed doet.
Dat blijft gissen. Lijkt een beetje op de commerciële demo stand: Veel boembas voor weinig. In eerste instantie indrukwekkend maar op den duur vervelend.

W.b.t. dat filter. Heb je het schema van je LMxx amp? Zal ik er even naar kijken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Dat is het printje van Knuisje, ik zal even zoeken of ik een schema kan vinden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

OK :mrgreen:

Ook met 2 speakers in de kast is er nog wel wat redelijks van te maken. Alleen kom je dan niet zo laag. Wel een mooie afstemming i.c.m. een subje:
CHR-70_10L_2-Filt.gif
Een HP i.c.m. deze speakers is ook wel een voordeel gezien meldingen over verkreukelde conussen bij te veel laag-vermogen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Hier het schema. Ik kan natuurlijk ook meerdere demontabele frontje maken, en hier eens mee experimenteren.
Bijlagen
Handleiding LM4780 Amp v1.1.pdf
(420.21 KiB) 400 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

Ok, een 1e orde HP filter maken met dat printjes gaat redelijk makkelijk:
LM_Hi-Pass.gif
C13+C16 samen met R4 en C14+C15 samen met R3 vormen het laag kantelpunt van de versterker. Enige wat je moet aanpassen is C13//C16 en C14//C15. Bij een gegeven kantelpunt van het HP worden de combinaties van C13//C16 en C14//C15: C = 1/(2*pi*Fc*1K)

Dus voor een Fc van 105 Hz krijg je dan een vervangings-C van 1/(2*pi*105*1000) = 1,515 uF

Elco's C13 en C14 dus weglaten en vervangen voor een passende condensator. Neem voor die C dan een 50V of 63V exemplaar.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Als ik het goed begrijp geeft de versterker dan alleen frequenties door hoger dan 105 Hz, of zit ik hier helemaal fout mee!?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

Ja, het wordt een 1e orde HP filter op die frequentie en dat is wat je wilt.

(Is niet helemaal waar want op hele lage frequenties (10Hz) gaat de versterking dan naar 1 en blijft 1, maar dit zit ver genoeg weg om invloed te hebben)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Hier ga ik eens even over nadenken. De versterker zit namelijk al in elkaar, en vindt het eigenlijk zonde dat deze dan niet meer breed inzetbaar is. Misschien toch nog maar eens in WinISD kijken wat de mogelijkheden zijn met 1 speakertje en een condensator in serie. Het hoeft allemaal niet heel laag, want het wordt waarschijnlijk een setje voor op kantoor, of voor mijn zoon van 7. Die zal nog wel niet van die hele hoge eisen hebben. Ik ga in ieder geval eens even stoeien in WinISD, en mogelijk meerdere frontjes maken om wat dingen uit te proberen. Ik wil Pjotr in ieder geval bedanken voor zijn inbreng, en weet nu wat er bedoeld wordt met een HP filter in een versterker.
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door A3Baak »

Zo jaloers op dat verstek, ziet er nu al mooi uit.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Het was voor mij ook de eerste keer zagen met mijn nieuwe zaagtafel, maar het resultaat ziet er inderdaad goed uit. Nu de kasten nog fineren, kijken hoe dat mij afgaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Pjotr »

Zweitse schreef:
Hier ga ik eens even over nadenken. De versterker zit namelijk al in elkaar, en vindt het eigenlijk zonde dat deze dan niet meer breed inzetbaar is. Misschien toch nog maar eens in WinISD kijken wat de mogelijkheden zijn met 1 speakertje en een condensator in serie. Het hoeft allemaal niet heel laag, want het wordt waarschijnlijk een setje voor op kantoor, of voor mijn zoon van 7. Die zal nog wel niet van die hele hoge eisen hebben. Ik ga in ieder geval eens even stoeien in WinISD, en mogelijk meerdere frontjes maken om wat dingen uit te proberen. Ik wil Pjotr in ieder geval bedanken voor zijn inbreng, en weet nu wat er bedoeld wordt met een HP filter in een versterker.
Maak je die C toch omschakelbaar? Een serie C met de speaker zal niet lekker gaan i.v.b. met de impedantiebulten in het kritische gebied. Nou ja zie maar, ik verneem het verder wel ;)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Ik hoop ze in ieder geval klaar te hebben voor de volgende ZBA dag in Beetsterzwaag, en anders Almelo. Ik kan ook nog kijken wat het doet als een gewone tweeweg. Ik begrijp dat het niet de ideale speakertjes zijn, maar ik zie dit voor mijzelf ook een beetje als een experiment.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mark Audio Till-2 70

Bericht door Zweitse »

Ik kom er achter dat ik een foutje heb gemaakt met de maatvoering van de kast, waardoor het netto volume van de kast nog maar 8,5 liter is in plaats van 10 liter. :( Ik heb 18mm MDF gebruikt, in plaats van 12mm. Ook heb ik alles in verstek gezaagd, en hierbij geen rekening gehouden dat ik de dikte van het MDF bij de maat van de zij en bovenkant had moeten meerekenen. Kast is nu wel iets steviger, maar is nu netto wel iets kleiner. :lol: Ik zal in WinISD eens gaan simuleren of 8,5 liter voldoende is voor de CHR70.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”