Tussendoortje: Zbox-clone

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dday_one schreef:
Die houdertjes kun je anders ook wel verkopen... aan mij bv :)
Als je iets nodig hebt: just ask!!..
audiomanics schreef:
mijn motto is nu: je bedenkt het, ik maak het..
Kees
audiomanics
Contacteer:

Trafo'tje op de print... Past net! Dat zwarte ding is de zekeringhouder..
Voor de trafo vier eilandjes waarmee de keuze gemaakt kan worden voor 115V en 230V.

Kees
Bijlagen
ZBC10.jpg
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

het is krapjes daarbinnen... ik zou als claustrofobisch buisje daar toch niet in willen wonen... :D
audiomanics
Contacteer:

anonamemouse schreef:
het is krapjes daarbinnen... ik zou als claustrofobisch buisje daar toch niet in willen wonen... :D
Eventueel, voor een vervolg, een beugeltje waarop het buisvoetje zit.. Het buisje steekt dan aan de achterzijde ca 25mm naar buiten. Hierdoor kan het buisje gewisseld worden zonder dat de kast open moet..
En het buisje kan lekker naar buiten "kijken"...
(kijken tussen haakjes, daar het feit een buisje geen oogjes bezit )

Kees
Bijlagen
wie steekt daar zijn kopje naar buiten??
wie steekt daar zijn kopje naar buiten??
audiomanics
Contacteer:

Compactbouw: de hele versterker en nog geen 10cm draad gebruikt ... alleen voor de voeding ca 1 meter totaal..

Kees
Bijlagen
ZBC12.JPG
AatV

Bericht door AatV »

@audiomanics
Ziet er mooi uit, verbindingen kunnen denk ik niet korter!
Over het schema heb ik nog een vraag : Weet je zeker dat de kathodeweerstand 47k moet zijn en zo ja hoeveel stroom loopt er dan?

groeten,
AatV
audiomanics
Contacteer:

AatV schreef:
Over het schema heb ik nog een vraag : Weet je zeker dat de kathodeweerstand 47k moet zijn en zo ja hoeveel stroom loopt er dan?
Ik heb het schema niet echt doorgerekend.. het is gewoon, lekker simpel, 1 op 1 overgenomen van de Decware Z-box.. Vandaar de clone..
Maar veel stroom zal er nooit lopen.. in de orginele Z-Box zat ook maar iets van een half watt weerstand.. Dan heb ik er nog 2W koolstofjes in gedaan...

Kees
anonamemouse

misschien een idee om er een keer wat hersencelletjes over te laten werken? misschien is er nog ergens wat meer kwaliteit uit te zuigen...

het ziet er wel heel erg mooi en compact uit!
AatV

Bericht door AatV »

@audiomanics,

Het schema van de Zbox laat me niet los!

Bij een voedingsspanning van 175 volt is de negatieve bias bij een ECC83 maximaal 2,5 volt. Als je dit laat lopen door een katodeweerstand van 47 kOhm kom je uit op een stroom van 0,05 milliAmpere! Een half watt weerstand is dan al zwaar overbemeten want over de weerstand staat 0,13 (milli)Watt.
Heb in het schema van een Mullard 5-20 gezien dat een EF86 in "starvation mode" werd gebruikt door een anodeweerstand te gebruiken van 1 MegaOhm, maar nooit door een grote kathodeweerstand.

In het forum verbonden aan Decware staat echter ergens dat het filament in "starvation mode" staat door er 3 volt i.p.v. 6,3 volt op te zetten.
Verder wordt er vermeld dat dit gedaan is om vooral 2e harmonischen te creëren om het geluid prettiger/natuurlijker te laten zijn. Er wordt dus extra vervorming toegevoegd! :?

Wat overblijft is natuurlijk wat je zelf ervaart. Misschien wordt het geluid subjectief gezien wel veel mooier. Ik zou echter met het bovenstaande voor ogen de kosten voor de onderdelen niet te veel op laten lopen.

groeten,
AatV

(het blijft natuurlijk een schatje! 8))
audiomanics
Contacteer:

AatV' schreef:
In het forum verbonden aan Decware staat echter ergens dat het filament in "starvation mode" staat door er 3 volt i.p.v. 6,3 volt op te zetten.

Ik zou echter met het bovenstaande voor ogen de kosten voor de onderdelen niet te veel op laten lopen.
De orginele trafo (zo'n super goedkoop geval) levert een filament spanning van 12,6V.
Er staat een weerstand van 15 Ohm in serie met de gloeidraad.
Een Ecc83 vraagt bij 12,6V maar 150mA voor de gloei.. Dat komt overeen met 84 Ohm Dus.. Met die weerstand in serie zal de filamentspanning dus iets zijn van 12,6x84/(84+15) =10,7V.. Dat heb ik ook gemeten..
Ik weet niet waar dat forum zijn wijsheid van 6,3V en 3V vandaan heeft..
Overigens als ik de diverse stukken lees over het "starved-filament" zie je dat het percentage vervorming juist sterk afneemt. En er staat ook dat dit fenomeen alleen werkt bij DHT's en de 27..Andere indirect verhitte buizen was het verschil niet meetbaar of hoorbaar..
http://greygum.net/sbench/sbench102/dht.html
Ik was toch al niet van plan om er al te veel geld in te stoppen.. De grootste uitgave, tot nu is de trafo... Maar die had ik nog liggen..
Enfin, uiteindelijk moet het oor bepalen of dit "hèt" is..
Ik maak er in ieder geval iets moois van...probeer ik...En dan stuur ik het wel op naar de diverse luistervinkjes, ter beoordeling.

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op wo 18 feb 2009, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Even de zaak toch maar in de simulator gegooid:
Versterking ligt keurig op -0,5dB gemiddeld van 5Hz-bijna 1MHz
Bij de ECC83 clipt de boel bij 2Vtop. Stop ik er een ECC81 in dan gaat het goed tot 5Vtop en een ECC82 gaat net voorbij de 10V..
Leuk om te weten.. Ik denk dat er dus een ECC82 of soortgelijke in gaat om nog wat headroom te hebben..

Kees
audiomanics
Contacteer:

De voeding zit in elkaar!
Martin (Bergrans) Bedankt voor de spulletjes!!
Hoogspanning keurig 175V en 12,5 op de gloei..
Toch nog maar even een 270k bleedertje geplaatst over de eerste elco.
Of de "versterker" echt werkt? Om dat te proberen moet ik eerst maar even een paar kabeltjes aansluiten en een geschikt bronnetje, waar nog geen buisjes inzitten, zoeken.. (m'n iPod?)
Nu nog mijn verzameling RVS-imbus M3 boutjes aankrijgen, en de kast tzt zwart laten anodiseren en dan is ie klaar...
Het buisje: een NOS NIB Philips EGC JAN6189W... een mil-spec ECC82..
Oh ja... d'r moet ook nog een ledje in, zie ik net..

Kees
Bijlagen
ZBC12.JPG
ZBC13.JPG
audiomanics
Contacteer:

Het buisje nog even voorzien van een teflon tube-damper om eventuele microfonie te dempen.
De aluminium kast is voorzien van een zink-coating. Dat grijs past ook wel bij de zwarte frontjes, dacht ik...
Hij staat nu alweer een paar dagen tussen de tuner en de rest.
Mijn eerste indruk is dat het geluid redelijk transparant is, met net dat buizengeluid. Helder maar met voldoende bas. Ik geloof dat 't wel goed werkt zo..
Maar een eventuele potentieële koper mag het altijd zelf proberen!

Nog even wat foto's van dit eindproduct..

Met het oog op de bestelling, speciaal door Amplimo te maken, trafo'tjes heb ik ook al een andere indeling en print ontworpen voor de andere kastjes.. Daar komt de buis ook naar buiten zodat de kast niet open hoeft voor het verwisselen daarvan.

Kees
Bijlagen
ZBC17.jpg
ZBC16.jpg
ZBC15.jpg
ZBC14.jpg
anonamemouse

ik heb het speeltje inmiddels een maand hier staan, een keer losgekoppeld en weer aangesloten (ten koste van mijn tuner, ik heb niet voldoende nordost red dawn interlinks en ik wilde wel alle bekabeling hetzelfde houden voor een goed vergelijk), en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit niet het geluid is wat ik waardeer.
ik heb ook een beetje gespeeld met de plaatsing van het apparaat, tussen mijn cd speler en mijn voorversterker, en later tussen mijn voor en eindversterker. dit maakt volgens mij geen verschil in geluid. als je dus "snel klaar" wilt zijn kan je hem tussen je voor en eindversterker plaatsen, dan profiteert je hele set er in een keer van.

ik kan helaas niet echt de vinger op de zere plek leggen, het is puur iets persoonlijks en gevoelsmatigs. het verschilt ook een beetje per muzieksoort, klassiek wordt er beter van, maar pop en rock gaat er voor mijn gevoel op achteruit.

dus... ik ga hem meenemen naar de ZBA dag, en dan mag iemand anders hem van me overnemen. omdat hij nog niet betaald is (en dus nog altijd eigendom van audiomanics) wil ik wel graag dat hij door een "oudgediende" op het forum wordt overgenomen, of dat er meteen "on the spot" contant voor betaald wordt, waarna ik ervoor zorg dat het geld bij audiomanics terecht komt.

wellicht is het nog leuk om hem ook daar een keer te testen, misschien zit het probleem in mijn versterker en is de samenwerking daarmee gewoon niet lekker...
audiomanics
Contacteer:

anonamemouse schreef:
ik kan helaas niet echt de vinger op de zere plek leggen, het is puur iets persoonlijks en gevoelsmatigs. het verschilt ook een beetje per muzieksoort, klassiek wordt er beter van, maar pop en rock gaat er voor mijn gevoel op achteruit.
In ieder geval bedankt dat je de moeite genomen hebt om er naar te luisteren.
Neem maar lekker mee naar een van de luisterdagen, daar was hij ook in eerste instantie voor bedoeld. Als hij verkocht wordt is het ook goed, van die centjes kan ik dan weer een volgend projectje bekostigen :wink:
Ik heb wel het idee dat hij goed overgekomen is, anders had alles minder geklonken..
Kun je nog een beschrijving geven van wat je gehoord hebt?
Misschien dat het nog terug te voeren is op de gebruikte componenten: Een buisje van 1 euro en een paar condensatoren van net 2 euro, bovendien had ik de weerstanden nog niet gematched..

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Kees,

Ik zie dat je in elk geval wel de goeie connectoren gebruikt op de print :D :D

Groeten,
Mischa
Plaats reactie