Ik heb in mijn huis op verschillende plaatsen speakers hangen (badkamer, WC, Keuken, Tuin) nu wil ik deze speakers via mijn versterker (YAMAHA RX-V3800) gaan aansturen.
Echter heeft deze versterker maar 2 extra zones en dit is te weinig om alles aan te sturen.
Nu wil ik dus zelf een zone versterker gaan bouwen die ik via een microcontroller kan aansturen.
Om dit te doen ben ik even gaan zoeken en ben tot het volgende schema gekomen:
Ik gebruik dus de niet versterkte uitgangen van mijn versterker en sluit deze aan op de MAX4573, hiermee kan ik dan de gewenste ingangen op de verschillende speakers koppelen.
Daarna kan ik via de DS1802 het volume regelen per speaker paar en dan versterkt de TDA8560Q het naar de gewenste speakers.
Nu wil ik dit schema (voor iedere zone, dus 4 keer) op een standaard 150Wat 13.8V voeding koppelen.
En dan de MAX4573, DS1802 en Microcontroller op 3V en de TDA8560Q op 13.8V.
Mijn vraag is nu: klopt dit schema en mag ik de AGND zo aansluiten?
Microcontroller gestuurde zone versterker bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Microcontroller gestuurde zone versterker bouwen
Als je daarmee je Pre-out bedoelt gaat dat niet. De enige uitgangen die je hebt op lijnniveau zijn je zone2, zone3 en je rec-uitgangen. Die kun je toewijzen aan een ANALOGE bron die je hebt aangesloten op je versterker. (dus niet je optical/coaxial/hdmi-in)Ik gebruik dus de niet versterkte uitgangen van mijn versterker en sluit deze aan op de MAX4573
Wie wordt de "baas"? Bedien je straks alles met je versterker of je uC?
Waar komt je bronsignaal vandaan? Uit de versterker of rechtstreeks uit de bron?
Waarom een TDA8560Q? Die is niet echt geschikt voor inbouwluidsprekers/thuisgebruik (4-8 ohm)
Kijk eens naar de LM4780 waar op het forum het nodige circuleert of klasse D varianten (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1607)
Als ik meer geld had zou ik 4 Sonos Amp's kopen
Laatst gewijzigd door SuperR op di 17 apr 2012, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Een pc die de versterker aanstuurd via RS232 wordt de "baas" van het systeem, deze stuurt ook de uC aan.
Ik ben zelf MicroChip programmeur, dus dat is geen probleem.
Ook de regeling van alles die ik zelf maken via een tablet die weer de pc aanstuurd.
Verder ga ik ook nog zelf kleine touchscreens maken die in iedere ruimte geplaatst worden om alles te regelen.
Dit komt allemaal wel goed en krijg ik wel voor elkaar.
Mijn probleem ligt bij de zone versterker die ik zelf wil gaan maken.
Ik die TDA8560Q hier nog liggen en deze heeft weining extra componenten nodig, vandaar dat ik die gebruik.
Ik heb overal 4 Ohm luidsprekers hangen, dus dat zou deze (volgens de datasheet) goed moeten aan kunnen.
Verder heb ik gekozen voor de DS1802 als volume regelaar, omdat deze maar 1 voeding nodig heeft.
Zo kan ik dit geheel dus aansluiten op een standaard 150w 13.8 V voeding, zonder ringkern, elco's, etc.
Ik heb al deze onderdelen thuis al klaar liggen, alleen weet ik niet of het schema zo klopt.
Vandaar de vraag of ik iets over het hoofd gezien heb en of de AGND en DGND aan elkaar gekoppeld mogen worden?
Ik ben zelf MicroChip programmeur, dus dat is geen probleem.
Ook de regeling van alles die ik zelf maken via een tablet die weer de pc aanstuurd.
Verder ga ik ook nog zelf kleine touchscreens maken die in iedere ruimte geplaatst worden om alles te regelen.
Dit komt allemaal wel goed en krijg ik wel voor elkaar.
Mijn probleem ligt bij de zone versterker die ik zelf wil gaan maken.
Ik die TDA8560Q hier nog liggen en deze heeft weining extra componenten nodig, vandaar dat ik die gebruik.
Ik heb overal 4 Ohm luidsprekers hangen, dus dat zou deze (volgens de datasheet) goed moeten aan kunnen.
Verder heb ik gekozen voor de DS1802 als volume regelaar, omdat deze maar 1 voeding nodig heeft.
Zo kan ik dit geheel dus aansluiten op een standaard 150w 13.8 V voeding, zonder ringkern, elco's, etc.
Ik heb al deze onderdelen thuis al klaar liggen, alleen weet ik niet of het schema zo klopt.
Vandaar de vraag of ik iets over het hoofd gezien heb en of de AGND en DGND aan elkaar gekoppeld mogen worden?
In de datasheet van de DS1802 staat dat GND en AGND met twee diodes en een weerstand parallel verbonden moet worden. (pagina 17)
Bedankt! Die had ik nog niet gezien.
Nu alleen nog even uitvogelen wat voor diode en dan ga ik eens een print knutselen en testen.
En dan begin ik met een oude MP3 speler en ga dan zo verder werken, totdat ik een goed werkende print heb die ik vertrouw om aan de versterker te koppelen.
Nu alleen nog even uitvogelen wat voor diode en dan ga ik eens een print knutselen en testen.
En dan begin ik met een oude MP3 speler en ga dan zo verder werken, totdat ik een goed werkende print heb die ik vertrouw om aan de versterker te koppelen.