Philips EL 6425 monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
edje

Philips EL 6425 monoblokken

Bericht door edje »

Ben onlangs in het bezit gekomen van een stel EL 6425 monoblokken . Waren in die tijd best wel duur in aankoop .
Zelf wil ik ze ombouwen tot volwaardige monoblokken in een nieuw jasje en al de toeters en bellen er uit te halen dat alleen maar afdoet aan de geluidskwaliteit .
Vandaar mijn oproep ,wie wil er samen met mij aan wagen om deze mono's om te bouwen ?
Schema is voorhanden ,rest mij alleen een aangepast schema waardat alles is verweiderd dat niet nodig is . Moet maar 1 ingang hebben met pot (cd speler)
Bijlagen
philips6425us5.jpg
6517764img-1925-jpg.jpg
edje

Re: Philips EL 6425 monoblokken

Bericht door edje »

Yoe hoe . Iedereen wakker worden .Hier brand de lamp
Weinig reactie via deze weg en ik maar denken dat hier de krakken van het vak te vinden zijn ....
Blijkt niet .....
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi Edje,

Hier is vast wel iets van te maken, maar ik ken de EL36 niet zo goed en weet natuurlijk niet wat de kwaliteit van de uitgangstrafo's is.

Als ik het zo bekijk zou ik er een printje in maken waarmee je elke EL36 zijn eigen negatieve roosterspanning kunt geven, instelbaar mbv een potmetertje. Tussen de kathodes en massa een klein weerstandje ( 1 Ohm oid ) om de stroom door de buizen te kunnen meten.

Qua aansturing ben ik geen liefhebber van de EF86 in een audioschakeling en van de ECC85 evenmin.
Het stuk links van de met blauw getekende stippellijn kun je vergeten, dat heb je in jouw situatie niet meer nodig.

Naar mijn idee kun je de stuurtrap en fasedraaier van "Bill" van Triodedick hier goed gebruiken. Die heeft dezelfde opzet als deze versterker.
De eindtrappen kun je dan de EL36 laten zijn.
Biarritz

Bericht door Biarritz »

Hoi Edje,

Vergeet niet dat dit PA versterkers zijn en geen hifi. Ik heb zelf een aantal EL6420 versterkers gehad met de EL34, maar in een stereo-opstelling vielen ze toch tegen. Ik denk dat de uitgangstrafo's het voornaamste struikelpunt zijn.

Kijk ook eens op gloeidraad.nl
TheoK

Bericht door TheoK »

Het enigste wat mij bekent voorkomt is de schakeling rond de EM84.
Die gebruik ik ook in mijn 6CA7 versterker.
Voor de rest de ECC85 zat altijd in het fm gedeelte van radio's
Die worden ook wel gebruikt voor FM-zenders.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik hoop wel dat je wel rekening heb gehouden dat waarschijnlijk alle coppel condensatoren lek en uitgedroogd kunnen zijn.
Dus is het mischien wel handiger om daar toch nieuwe voor te gebruiken.

Ook elco's kunnen problemen geven en uitgedroogd zijn zodat ze niet meer de juiste waarde hebben dit moet je dus ook even goed controleren voor je aan je project gaat beginnen
SuperR

Bericht door SuperR »

Misschien kun je uit praktisch oogpunt beter je bruikbare componenten eruit halen; buizen, connectoren, uitgangstrafo's en voeding en met die spullen iets nieuws maken met het oude schema in het achterhoofd. Als je toch condensatoren (en weerstanden) wilt vervangen kun je misschien beter vanaf niks beginnen.
Ik zag in een van de topics dat er een meubelmaker was die zijn skills (ter betaling) wel wilde inzetten om een mooi kastje te maken voor zelfbouwers dus het wordt er alleen maar beter/mooier op :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eventjes een tekening gemaakt hoe de eindtrap kan aangepast met afzonderlijke instelling per buis zoals Robert al voorstelde.
Links wat was en rechts de verandering,alleen de waarde bij onderdelen die veranderen aangegeven,de rest blijft hetzelfde.
Mocht het in de smaak vallen dan kan de voorversterker volgen :sure: .
Anne
Bijlagen
EV.JPG
NR.JPG
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

De schakeling rond B11 vormt een soort limiter, die zul je ook niet meer nodig hebben.
Dit was duidelijk een PA versterker.
groet, Tom
Plaats reactie