poging tot diy ribbon

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: result

Bericht door Pjotr »

gelly schreef:
klinkt best wel aardig, en... gaat tamelijk diep.
zeeer zeeer grove scatting, mieschien vanaf 500 hz.
stemmen komen er zuiver uit.
spl is nog steeds zeer laag, tenminste....t.o.v. 'echte', maar beter als vorige misbaksels van de vorige posten.
Je gooit ook wel een hoop magnetische energie weg zo. Zou die zijprofielen (waar de magneten op zitten) toch van ijzer maken met een magnetisch pad aan de achterkant. En als je dan ipv die ferriet magneten neodynium magneten neemt verbetert dat behoorlijk denk ik. Maar dat weet je waarschijnlijk al :D

Gaat zo'n lange ribbon zo niet erg bundelen verticaal?
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

even een vraagje,
als je nu zo een weekijzeren juk maakt zoals op rob zijn simulatie en daar een electromagneet(spoel met gelijkstroom)van maakt zou dat niet lukken?
mvg
audioot
gelly

hm

Bericht door gelly »

een elektromagneet met gelijkstroom, moet lukken
en zo de stroom opdrijven tot als er genoeg of voldoende rendement blijkt te zijn.

probleempje...
-warmte ontwikkeling gelijkstroomspoel !
-forse stroombron benodigd
-...

zodus, neodymium magneten of....meerdere 'gewone' magneten.

grappig feit bij laatste test;
met een smoorspoel 1:1 met rdc < 0.1 ohm, geen probleem.

bij de volgende proef had ik een hf/emf ontstoorkern (sluitbaar) gevonden die niet uit ferriet, maar uit 2 halfronde magneten bestond.

primaire, met 40 wikkelingen, secundaire (ribbon kant) 3 wikkelingen.
geluid klonk 'overstemd' maar bij oor op ribbon klonk die zuiver !?

bleek te zijn, dat de omwikkelde draden op die kern begonnen mee te zingen/trillen , grappig, nooit een zingende spoel gehad, bij deze gemaakt (ongewild).
gebruikte spoeldraad is 0.5mm soepele geisoleerde draad.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Gelly
klinkt best wel aardig, en... gaat tamelijk diep.
zeeer zeeer grove scatting, mieschien vanaf 500 hz
In principe gaat hij nog wel lager als 500Hz de grote van mij is bij een nearfield meting vlak tot 20Hz maarrrr helaas stijgt de vervorming enorm onder de 500Hz bij de grote en ik verwacht bij die van jou onder de 1500Hz
spl is nog steeds zeer laag, tenminste....t.o.v. 'echte', maar beter als vorige misbaksels van de vorige posten.
Dat heeft meer te maken met de lengte van de ribbon meer oppervlak en misschien is je trafo een stuk beter.
Pjotr
Je gooit ook wel een hoop magnetische energie weg zo. Zou die zijprofielen (waar de magneten op zitten) toch van ijzer maken met een magnetisch pad aan de achterkant. En als je dan ipv die ferriet magneten neodynium magneten neemt verbetert dat behoorlijk denk ik. Maar dat weet je waarschijnlijk al
Als je hem achter dichtmaakt stijgt het rendement maar een beetje en krijg je andere problemen terug zoals reflecties en ik vind persoonlijk als je een ribbon in een behuizing maakt zijn magie een beetje verliest.
Gaat zo'n lange ribbon zo niet erg bundelen verticaal?
Ja dat klopt en daar heb je erg veel last van dus in mijn ogen maak je een kleine +/- 10cm lang of een hele grote als lijnbron.

Rob
Rob Dingen
Contacteer:

Hoi Gelly

Als ik zie hoe jij aan het knutselen bent en hoe netjes alles er uit ziet zou ik echt eens een paar neodymium magneten aanschaffen.
Bijv deze Q-50-15-15-N
http://www.supermagnete.de/magnets.php?group=blocks_big
Als je die 12 zou nemen kun je een zeer goede ribbon bouwen.
Ik heb er eentje gemaakt van 14cm en nog acceptabel was m.b.t verticale afstraling.
Als je de alluminium U profielen in je laatste bouwsel vervangt door ijzer krijg je ook wat meer tesla in de gap.

Rob
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rob Dingen schreef:
Je gooit ook wel een hoop magnetische energie weg zo. Zou die zijprofielen (waar de magneten op zitten) toch van ijzer maken met een magnetisch pad aan de achterkant. En als je dan ipv die ferriet magneten neodynium magneten neemt verbetert dat behoorlijk denk ik. Maar dat weet je waarschijnlijk al
Als je hem achter dichtmaakt stijgt het rendement maar een beetje en krijg je andere problemen terug zoals reflecties en ik vind persoonlijk als je een ribbon in een behuizing maakt zijn magie een beetje verliest.
Rob
Dat laatste hangt er van af of je een dipool karakter wilt en een ribbon aan de achterkant goed en netjes dempen is idd niet zo eenvoudig. Kan mij dan wel voorstellen dat je een geheel open ribbon prefereert qua geluid. Of je een luchtspleet hebt van 8 mm of 20 mm in totaal maakt toch echt veel uit in inductie met een gegeven stel magneten en daarmee in het rendement.
Rob Dingen
Contacteer:

Hoi pjotr
Of je een luchtspleet hebt van 8 mm of 20 mm in totaal maakt toch echt veel uit in inductie met een gegeven stel magneten en daarmee in het rendement
Dat klopt maar wat wil je daar mee zeggen er word nergens gezegt dat het niet zo is.
Ook heb ik nog even in de boeken opgezocht met betrekking tot rendement en flux.
Bij een verdubbeling van flux in de gap stijgt het rendement met 6dB.

Rob
gelly

moving alu

Bericht door gelly »

voor degene die geen 10000* frames per seconde filmen kan
hierbij de zichtbare onzichtbare golven
(enkel bovenste helft van sinus)
maximale stroom was 2 ampere!
en neen, ik weet niet bij hoeveel stroom die breekt, en hoe warm
die werd, want had geen zin om een nieuwe te plooien.

ps: *zal iets van 25fps zijn... :)
Bijlagen
moving ribbon.zip
(1.1 MiB) 131 keer gedownload
Plaats reactie