DD8 MkII ála L'orfeo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Hallo allemaal,

Ik heb me nieuw ingeschreven op het forum maar ben niet helemaal nieuw op DIY speakerbouw gebied, alleen mijn vorige projecten heb ik uiteengezet op tweakers.net.
Ik herken zelfs diverse namen, misschien kennen anderen me onder de (GoT nick) Eul.

Na mijn GoTt DIY contest project (2003) waarbij ik twee monitors gebouwd heb werd het drie jaar geleden tijd om een nieuw project te beginnen, maar dat heb ik helaas toen moeten staken. Dat was een 12L DD8 MkII, zie hier het topic op GoT voor mijn motivaties voor de DD8 MkII van destijds: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 6127///Eul
Maar ik heb het inmiddels nieuw leven ingeblazen in een nieuw jasje.

Het wordt een DD8 MkII in een 24L behuizing ála L'orfeo, ook van Tony Gee, alleen dan zonder de internal helmholtz absorber, hiervoor zal er wel demping in de kast zitten. Deze keer 24L omdat ik het laag van me huidige (25L) monitors toch wel erg waardeer.

Ik kan iedereen die een ontwerp van Tony Gee gaat bouwen aanraden om hem eens een mailtje te sturen voor een offerte. Behalve dat hij heel marktconforme prijzen hanteert koop je naast de componenten een stukje van al zijn ervaring met zijn ontwerpen! Hij komt met hele goede tips en suggesties die van groter of kleiner belang zijn, maar allemaal ten goede van het eindresultaat. Ik kwam in ieder geval op iets heel anders uit als ik zelf gekozen zou hebben, en daarbij rekening houdend met mijn budged. Dus big tanks to Tony :wink:

De componenten liggen deze keer al klaar (zie bijlage) en de zaag opdracht ligt al bij de Hubo.

Ik ga er geen haast mee maken, en heb nog wat andere zaakjes in en rondom het huis die gedaan moeten worden, maar als er vorderingen of work in progress pic's zijn zal ik ze hier melden/dumpen.

Groeten Alexander
Bijlagen
Componenten
Componenten
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door Maudio »

ziet er veelbelovend uit. Allemaal Saes drivers?
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Maudio schreef:
ziet er veelbelovend uit. Allemaal Saes drivers?
Hallo,

Inderdaad helemaal Seas. Zie het originele ontwerp op de site van Tony Gee http://www.humblehomemadehifi.nl --> downloads --> DD8 MkII
Ook de originele tekeing van de L'orfeo is er te vinden, mijn variatie zie je als bijlage, hoewel mijn CAD kwaliteiten niet zo goed zijn als die van Tony :( , misschien nog eens in sketch-up verdiepen...

De tweeters heb ik van Tony overgenomen, deze had hij in een testkast gebruikt, fine by me :-), zijn ze al ingespeeld...
De woofers zijn nieuw, het ziojn wel de vernieuwde H1224-08 versies, met aangepast filterontwerp van Tony Gee.

Verdere details over de gebruikte componenten zullen gaandeweg wel aan de orde komen.

Ben al lekker bezig geweest. Wel een eerste kleine tegenslag (die moest er komen natuurlijk). Ik had de hubo 80% van het zaagwerk laten doen, en zelf de rest met stukken 18mm mdf wat ik nog had staan. Maar volgende keer laat ik alles bij de hubo zagen, voor hun is het zo veel makkelijker met een grote zaagtafel. Terwijl ik bezig was kwam ik er (gelukkig niet bij het verlijmen!!) achter dat een 5 tal tussenschotten door een zaagfout oid :? een lichte parralellogram waren, marginaal maar genoeg om roet in het eten te gooien. Omdat ik de zaagtafel al geretouneerd had naar de eigenaar maar oversized schotten met de decoupeer gemaakt en met de kopierfrees op maat gemaakt met een goed tussenschot als basis (I love the kopierfrees!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!).

Ik heb ook al twee van de difusers gelijmt, de rondingen heb ik met een fasefrees gemaakt en toen met de bandschuurmachine afgerond.

Ook heb ik een test stukje gemaakt om de hoek te maken op een teststuk, dit gaat perfect met de techniek zoals hier met de frees: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Bedankt voor het delen van die info!! Het begin ga ik maken met een cirkelzaag op geleider, en de laatste mm's maak ik op deze manier met de frees af. Even schuren en het is een perfecte hoek!

Van de week weer verder :-).
Bijlagen
Mijn proffesionele CAD tekening ;-)
Mijn proffesionele CAD tekening ;-)
Test stukje
Test stukje
Één difusor af en één in klem
Één difusor af en één in klem
Gebruikersavatar
Thorias
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 9:30
Locatie: Zele, België

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door Thorias »

Ziet er goed uit!
Deze ga ik zeker volgen.

Wouter
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door S3R »

Ziet er goed uit en het maken van teststukken is altijd goed.
Eerst in de vingers en daarna in het mdf.

En ik buig voor jouw CAD skills! :rock:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

S3R schreef:
En ik buig voor jouw CAD skills! :rock:
Tnx :-)

Weer wat vooruitgang geboekt.

Ik heb de "bouwblokken" klaar om verder te gaan met in elkaar lijmen af.

Je ziet hier onder de frames die onder in de zuil komen, dan is er nog ruimte voor een 18mm mdf bodem die op de bodemsecties geschoefd wordt, en daarop wordt het filter gemonteerd wat er weer in valt, daar is het onderste compartiment voor. Het tussen compartiment is eigenlijk loos, maar die ga ik vullen met zand voor extra massa/trillingvreter (zowel tegen trillingen als omvallen dus), dit gewoon omdat het anders loos blijft.

Ik heb ook de baffles gefreesd, naja, op het gat voor de woofer na. De zijkanten zullen na montage uitsteken en die kort ik in met de kopieerfrees, maar zoals je op de tekening kan zien komt de woofer tot op 1,5mm vanaf de zijkanten van de baffle, en dit zou het kopieer proces onmogelijk maken omdat ik dan onderliggend vlees in het mdf nodig heb. Deze frees ik dus als alles gelijmd en gekopieerd is. Ik frees daarna de verdieping en waar het gat komt een smalle verdieping van zo'n 20mm (van de 22) en doe de rest met een figuurzaagje uit de hand, dit om rommel in de kast tot een minimum te beperken en een mooi rond gat te krijgen wat ik niet meer bij hoef te veilen ofzo.

Ook nog een foto van me cirkelgeleider. Super makkelijk te maken en stabiel. Enige nadeel is dat de centreer schroef onder de frees valt, dus iedere keer voor de- en montage moet de maat opnieuw ingesteld worden. Maar moet nauwkeurig aftekenen lukt dat wel.

Komende plan is het filter in elkaar zetten en evt. beginnen met lijmen van kast delen :-)
Bijlagen
bodem frame
bodem frame
cirkelgeleider
cirkelgeleider
getekende baffles
getekende baffles
gefreesde baffles
gefreesde baffles
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door Wowly »

leuk verslag! veel foto's is altijd erg leuk om te volgen. Btw; goede prep!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door Walt »

Ik zie dat je ook de Jet Set 70 poort gaat gebruiken en aan de voorzijde gaat monteren. Ik was hetzelfde van plan (zie mijn topic) maar toen werd erop gewezen dat dit nadelen heeft voor een zuivere middentoon weergave.

Toch moet ik zeggen dat ik het optisch veruit het mooiste vind met zo'n mooie poort aan de voorzijde... Wellicht ga ik eigenwijs zijn en dat toch eerst ook proberen :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door bartsegers »

Ik wil zelf in een nieuw project ook de hoeken op deze manier gaan vormgeven.
Ga dit volgen!
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Walt schreef:
Ik zie dat je ook de Jet Set 70 poort gaat gebruiken en aan de voorzijde gaat monteren. Ik was hetzelfde van plan (zie mijn topic) maar toen werd erop gewezen dat dit nadelen heeft voor een zuivere middentoon weergave.

Toch moet ik zeggen dat ik het optisch veruit het mooiste vind met zo'n mooie poort aan de voorzijde... Wellicht ga ik eigenwijs zijn en dat toch eerst ook proberen :mrgreen:

Groetjes Walter
Dat klopt. En sjah, het zou wat reflecties door de poort kunnen geven, maar de inwendige diffusers zouden de reflecties moeten beperken, en de rest neem ik voor lief. De reden hier voor is tweeledig. Ten eerste is de poort lastig achter te plaatsen i.v.m. de diffusers (er blijft niet zoveel rimte tussen over), en ten tweede vindt ik de poort ook mooier inderdaad. Soms moet vorm funktie volgen, en soms andersom.....

Hoe je het ook wendt of keert, elk ontwerp blijft een compromis. De kunst is om voor jezelf het compromis op de juiste plek te leggen.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door JvS »

Jamaar in dit topic is Dre iets minder dringend aanwezig :P.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door dre »

Afbeelding

:mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

En daar gaat het hoge niveau waar ik zo mijn best voor deed.... :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door dre »

eigen schuld..... :mrgreen:

een poort achter of onder klinkt gewoon schoner.
en naar mijn weten wordt een speaker gebouwd om `m zo natuurlijk mogenlijk te laten klinken toch?
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

dre schreef:
eigen schuld..... :mrgreen:

een poort achter of onder klinkt gewoon schoner.
en naar mijn weten wordt een speaker gebouwd om `m zo natuurlijk mogenlijk te laten klinken toch?
Jammer dat de baffle al gefreesd is joh.... :wink:

Er is altijd een stap anders te doen. Bij mij komen de speakers vrij dicht op de muur te staan, de poort achter leek mij dan ook niet wenselijk, maar ik weet niet zeker of dat echt een negatief effect t.o.v. voren heeft.
Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat als Tony de poort voor durft te zetten bij de L'orfeo, het zeker nog een goed resultaat moet geven. En door zijn constructietechniek te pikken (behalve de staande golf absorber onderin) hoop ik op dat succes mee te kunnen liften.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door dre »

in ieder geval liever voor in als enorm dicht op de muur! :wink:

maar elke speaker moet wel een beetje vrij staan om een beetje goed te klinken eigenlijk.....
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Ook hier moet je je soms beperken tot de mogelijkheden als dromen over what-if.
Ik zal ze elke week 1cm naar voren schuiven zodat me vrouw het niet in de gaten heeft :mrgreen:

Zou iemand voor mij mijn concept filter willen nazien?

Ik heb het 1:1 uitgetekend op papier met bedrading, knooppunten e.d. , maar soms zie je je eugen fouten niet meer als je er zo mee bezig bent. En ook of de layout van de bedrading logisch is e.d. Het is geen alledaags werk voor mij.
Als iemand met wat ervaring er mee dit voor me wil doen PB me dan ff je email dan stuur ik het schema en een hi-res tekening van mij.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door dre »

je kan `m toch uploaden?
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Niet hi-res, dat pakt die niet.

Bij deze wel een lo-res pic, met het filterschema.
C1 en C4 zijn opgebouwd uit verschillende grootte en type condensators, ter info. De bron + en - zitten vlak bij C3.
Verder is de condensator tussen L1 en R1 in het schema C1 genoemd, maar C4 in mijn tekening omdat die er dubbel in stond.

De lange draden lopen onder het mdf plaatje door waar de componenten op gemonteerd worden. De loop zou zo ongeveer overeenkomen met in de tekening, en de knooppunten zijn duidelijk aangegeven.
Bijlagen
schema
schema
tekening
tekening
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Zo, weer een update. Laatste tijd niet heel veel tijd gehad, maar tussen neus en lippen door de filters weten af te bouwen.

Wat betreft het ontwerp (uiteraard) en de component keuze kan ik kort zijn. Daarbij heb ik meester chef Tony Gee de samenstelling laten maken, wat binnen mijn budget zou passen. Hij kent immers de driver karakteristiek, en heeft een ruime kennis en ervaring met de verschillende merken. Ik weet dat er net zo veel meningen zijn als condensator merken, zo niet meer.... maar ik denk dat Tony het compromis op de juiste plek weet te leggen.

Daar uit is voortgekomen...
Meerdere ClarityCap SA condensators met een wat kleinere Jantzen Superior Z Cap er over voor het hoofdpad van de tweeter. CrossCap's voor de correctie netwerken. Mundorf Mresist Supreme voor hoofdpad tweeter, en Jantzen non inductive voor de parralelle weerstanden. En over alle Cap's by-pass caps. De spoelen zijn Jantzen 1,8mm luchtspoelen, en 0,71 voor de correctie spoel. Alle filter filter bedrading is net als de interne bedrading gaat worden Jantzen solidcore 1mm 6N draad, m.u.v. de by-pass caps, dat is een stuk indern draad uit een oude coax kabel.
Alle verbindingen zijn degelijk in elkaar gedraaid alvorens ze te solderen met zilversoldeer (behalve de by-pass caps). Daarbij wel de M resist's en Superior Z Cap's als laatste er op gedraaid om die wat makkelijker demontabel te maken mocht dat ooit nodig zijn.

Afhanklijk van het eindresultaat en of ik denk er nog jaren naar te willen luisteren kan ik dat later evt. upgraden met 12awg foliespoel en volledig Jantzen superior Z voor de main cap's en andere correctie cap's. Maar eerst zo genieten, want dit moet ook niet voor de poes zijn, dat was niet de opzet! Het filter kost in dit geval al meer als de drivers.

En ohja.... alleen lof wordt geduld 8) de kans voor kritiek hebben jullie bij me vorige post al gehad =; hhaha....
Bijlagen
fILTER 1.jpg
filter 2.jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door cobaltjeh »

Mooi filtertje, ik hoop alleen dat die kroonsteentjes straks komen te vervallen.

Dat hoort niet thuis in een nette kast. :mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Uiteraard verdwijnen de kroonsteentjes, die zitten er op i.v.m. het testen. Ik had ze even aangesloten op de drivers (één voor één) om te testen of alles snor zat. Ik heb in ieder geval geen tweeter doorgefikt :) . Zo met de drivers los (omhoog gericht) aangesloten klinkt het nog wel vreemd. Van dichtbij lijkt de tweeter veel te zacht te spelen t.o.v. de woofer. Maar van een paar meter afstand lijkt het geluid wel redelijk in balans voor zover je dat met een luister hoek van 90 graden, en weerkaatsing van plafond/muur kan beoordelen...

Het eindresultaat blijft dus een verassing :roll:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door CoenvanDongen »

Even onderbreken hoor..
Is het echt een slechte zaak om kroonsteentjes te gebruiken? Ik heb deze namelijk ook in mijn filters gebruikt en aangezien ik ze idd zelden in filters zie op deze forums ga ik twijfelen of dit wel een goed idee is.
Verlies ik hierdoor signaal of zoiets?

groeten Coen
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door markbakk »

CoenvanDongen schreef:
Is het echt een slechte zaak om kroonsteentjes te gebruiken?
Tsja. De een zal zeggen: als je er 230V en 16A doorheen mag jagen van de KEMA zal het wel meevallen met die kroonsteentjes, de ander zal je in elk geval vergulde kroonsteentjes aanbevelen. Een derde roept: solderen die hap! Maar zolang je geen duidelijke corrosie ziet en een redelijk contactvlak hebt zijn kroonsteentjes m.i. OK.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

De voornaamste reden dat ik alles in elkaar draai en zilver soldeer gebruikt heb is omdat het bij mij alle twijfel weg neemt. Ik denk als alles langs elkaar met soldeer tin gebeurd was, ik het verschil niet zou horen, maarjah, als je de spullen hebt liggen, waarom niet.
Daarbij denk ik wel dat een goed en degelijk contactoppervlakte wel wenselijk is, en dat is bij een kroonsteentje denk ik wel twijfelachtig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”