hulp met meten Wharfedale speakers

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

CoenvanDongen schreef:
b_force schreef:
Dat heb ik toch al uitgelegd? :-s
Ja dat is wel waar :p

Laat ik m anders formuleren:
Waarom hebben al die andere modellen geen last van staande golven?
Die andere modellen hebben ook last van staande golven.
Bij sommige MTM of TMM systemen ook meetbaar, anderen proberen het op te lossen met een zogenaamd (akoestisch) bricks filter, of heel erg veel te dempen.
Ik zou persoonlijk twee kleinere compartimenten nemen omdat het gewoon wat meer optimaal is.
Nadeel is dan dat je twee langere bass-reflex pijpen nodig hebt en deze waarschijnlijk aan de achterkant moeten., maar dat hangt een beetje van het ontwerp af.
(of een aan de achterkant, de ander aan de voorkant)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Dank voor je uitleg.

Als ik de keus heb om het net even iets meer optimaal te maken dan doe ik dat graag.
Dus ga ik het bij 2 compartimenten houden met 2 basreflexbuizen, beiden aan de achterkant.

Met de grote van de Br wil ik graag "op zeker" spelen. Hij komt namelijk toch aan de achterkant.

dus...
inhoud per compartiment 20-22 liter
2x Br van 26,4 cm2 , 21.5 cm lang

Ik ga tekenen! :rock:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken.

Ik heb alles een beetje uitgetekend. (met de hand, want ik heb niet zo'n mooi tekenprogramma)
Ik ga ze uit gietbeton maken en het worden 4 compartimenten per kant.

Ik maak eerst even mijn Vifa filigran speakers af en dan ga ik een draadje openen met de bouw van deze speakers.
Bijlagen
Picture 1.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Nadeel is dan dat je twee langere bass-reflex pijpen nodig hebt en deze waarschijnlijk aan de achterkant moeten.,
Dat valt wel mee. Je mag ze tenslotte ook wat kleiner in diameter nemen dan één enkele pijp.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door John P »

CoenvanDongen schreef:
Ik ga ze uit gietbeton maken en het worden 4 compartimenten per kant.
Ga bij gietbeton eens uit van een wanddikte van 4 cm en stippel dat eens in je tekening. Ik denk dan dat het tweetercompartiment weg moet en dat je overal je volumes nog eens na moet rekenen cq vergroten. Ik neem aan dat je dit topic al gezien hebt? http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12316
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Hallo John,

Kan je me uitleggen waarom?
Ik ben nog aan het bedenken hoe ik de tweeter en midwoofers zo dicht mogelijk bij elkaar kan houden, want 8 cm tussen de units is uiteraard te veel. Of heb jij een andere reden?

Dat topic heb ik gezien idd :wink:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door John P »

Als de horizontale vlakken tussen de compartimenten 2x4 cm dik zijn dan wordt de afstand tussen de tweeter en de woofers een stuk groter. Ik denk dat je dit alleen kunt voorkomen door een groot compartiment te maken van gietbeton, dat is volgens mij ook al moeilijk genoeg. Van de diepte/breedte van 35cm blijft maar 35-8=27 cm over, het binnenvolume is nog maar 60% van het buitenvolume.
Als je iets eenvoudig wilt tekenen moet je het gratis programma sketchup maar eens proberen. http://sketchup.google.com/ Het is veel eenvoudiger als een CAD programma en goe zelf te leren via videolessen op het internet.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Bedankt voor de tip!

Sketchup ga ik idd even voor zitten.
Ik moet alleen even mijn osx updaten, want ik hang nog bij 10.4 (en hij loopt nog als een trein :rock: )
sketchup is voor 10.5 of hoger

Ik heb zojuist nog even zitten tekenen en rekenen....
Ik kan altijd de diepte en de breedte in om aan mijn inhoud te komen, dat is het probleem niet.
Als ik de drivers zo dicht mogelijk tegen de rand hou en de dikte van het beton op 3 cm houd dan kom ik uit op 4,5 cm van zijkant woofer naar tweeter (+/- 18,5 van hart naar hart) Ik zag dat mijn Vifa filigran speakers 18 cm van hart naar hart hebben.
Al met al heb je wel gelijk en kan het geen kwaad om even verder te tekenen.

Wel jammer want ik vind dit wel een heel mooi model ;)
Plaats reactie