Pass Labs Aleph-JX versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

[bedelmodus aan]
Mocht er iemand zich geroepen voelen om 4 zwarte M3 boutjes met verzonken kop en eventueel zwarte moetjes en ringetjes aan mij te willen afstaan, dan zou ik diegene zeer dankbaar zijn... :wink:
[bedelmodus uit]
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

(sterker nog, dat ben ik ook voor mijn Aleph-5 van plan...zover is Delfgauw nou ook weer niet van hier. )
Ik dacht Ray gaat wel even op de fiets naar Pijnacker :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door hannesie »

Nee, hij gaat op de schaatsen met dit weer. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Dat heb ik inderdaad geschreven, maar als ik lees dat iedereen dat thuis heeft liggen, vandaar... :mrgreen:
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Hierbij het resultaat van mijn knutselweekend, met als resultaat twee bestukte pcb's van de output sectie voor één monokanaal. De pcb's had ik reeds ontworpen en laten maken in China. De output fet source weerstanden en de output weerstanden zijn Isabellenhuette PBH 0.47 Ohm weerstanden. De output fets zet ik eerst op de koelplaat voordat ik ze vast soldeer. Hopelijk heb ik daar binnenkort even tijd voor.
Bijlagen
DSC00611.JPG
DSC00613.JPG
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

En hierbij wat foto's van de twee output modules gemonteerd op de koelprofielen.
Bijlagen
DSC00627.JPG
DSC00631.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Netjes! heb je ook een specifieke reden voor het gebruik van die "speciale" weerstanden ?
(gewoon interesse... 8) )
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Tja, goede vraag! Waarom ik specifiek voor deze weerstanden gekozen heb en niet voor de Panasonics zoals in de orginele Pass Labs versterkers is:
- Deze weerstanden worden door sommigen aangeprezen b.v. op DiyAudio.com. Dit gaat m.i. alleen op als je in je eigen set een vergelijking zou doen tussen diverse weerstanden. Misschien leuk om ooit eens te proberen als ik veel tijd over heb. Maar dit heeft natuurlijk wel meegespeeld met de keuze.
- Ze zijn niet magnetisch.
- Zeer precies (1%) en hierdoor hoeven ze niet uitgebreid gematched te worden.
- Ik kon ze voor een zeer goede prijs kopen.
- Ik heb wat ideeën links en rechts verzameld en in een versterker zag ik deze weerstanden.

Dus ja, toen dacht ik dan moeten het de PBH's maar worden.
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Wat gebruiken jullie in versterkers als bekabeling voor het ingangssignaal, feedback en luidsprekers? Gewoon 'standaard' kabel of luidspreker kabel of iets erotischer's? Iemand ideeën?
Bijlagen
Kabels.jpg
Kabels.jpg (11.65 KiB) 379 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Vaak wat ik toevallig voorhanden heb...voor de netspanning gewoon bruin / blauw. (ik snij altijd van die witte "huishoud kabel" open daarvoor.)
Voor de DC voedingen dikke rood/zwart (zeg maar goedkope luidsprekerkabel.)
En als luidprerkerkabel soms ook rood/zwart en soms echte LS kabel, hangt er een beetje vanaf.
Voor de input vaak blauwe coax van Prefer.
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Een klusje waar ik erg tegen opzag was het boren van een gat voor een ledje en de IR-ontvanger in de reeds geanodiseerde voorpanelen. Maar ja, vroeg of laat moet het er toch van komen. Voor de IR-ontvanger heb ik het gat zo groot gemaakt dat deze er mooi in past en zo ver mogelijk naar voren komt. Anders krijg je met een 10 mm dik paneel zo'n gat waar je in kijkt. Vervolgens de binnenkant bijgewerkt met een beetje verf uit een spuitbus en deze met een penseeltje opgebracht. Eindresultaat is dat er niets van te zien is dat de gaten achteraf geboord zijn. En gelukkig zijn er geen krassen gekomen op de panelen van de spaanders die ontstaan tijdens het boren.

Vervolgens de voorpanelen en de koelblokken gemonteerd. Dat viel nog niet mee, want de voorpanelen zitten vast met vier schroeven, echter ik kon niet bij de onderste komen. Na vele pogingen uiteindelijk een enorme schroevendraaier gemaakt, waarmee het gelukt is.
Bijlagen
De gaten aan de achterkant, met gaatjes om de led en de IR-ontvanger vast te kunnen zetten met een aluminium stripje.
De gaten aan de achterkant, met gaatjes om de led en de IR-ontvanger vast te kunnen zetten met een aluminium stripje.
DSC00642.JPG
Schroevendraaiertje  :D
Schroevendraaiertje :D
Het eindresultaat
Het eindresultaat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Mooi !

om krassen te voorkomen, afplakken met (een paar lagen) schilderstape, kun je ook lekker op aftekenen.
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Ik heb ook schilderstape gebruikt hoor. Bij mijn achterpanelen deed ik dat ook, maar toen heb ik de tape iets te lang laten zitten, met als gevolg lijmresten op het paneel. Toen ik deze verwijderde met wasbenzine kwamen er hele dunne spoortjes blank aluminium te voorschijn. Als je het niet weet dan zie je het niet, maar als ik goed kijk dan kan ik het zien. Gelukkig zit het aan de achterkant. Bij de voorpanelen heb ik de tape erop geplakt en na het boren meteen weer verwijderd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Zijn die panelen geanodiseerd of gelakt ?
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Geanodiseerd. Te hard gepoetst denk ik :wink:
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Het wachten was op de printplaatjes van de 'input stage'. Deze heb ik in China laten maken en afgelopen week zijn ze binnengekomen. De printplaatjes heb ik dit weekend opgebouwd en vervolgens een begin gemaakt met de bekabeling. Ik heb nog geen keus kunnen maken wat betreft de speaker- en signaalkabeltjes. Ik heb hier wel naar gezocht, maar ik ben overstelpt door de enorme keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dus heb ik besloten om eerst te gebruiken wat ik heb liggen en als dit ding werkt, ga ik misschien wel voor iets exotischers. Hierbij wat foto's van het resultaat van mijn knutselweekend.
Bijlagen
DSC00657.JPG
DSC00659.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Waar loopt dat mooie vlechtwerkt dan naartoe !
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Zweitse »

Luidsprekeruitgang!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Ah!buis »

Luidsprekeruitgang!
:shock:
Ik hoop van niet :o
100W bij 8ohm is ruim 12Amp :-s ,om over 160W bij 4ohm maar te zwijgen :? .
Anne
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Zweitse, jij hebt met je antwoord de hoofdprijs gewonnen :lol:

Bij elkaar zijn deze draadjes meer dan 6 mm^2 dus over het vermogen dat er doorheen moet maak ik mij geen zorgen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
100W bij 8ohm is ruim 12Amp :-s ,om over 160W bij 4ohm maar te zwijgen :?
Niet echt :)
160W verstoken over een weerstand van 4 ohm kan met 6.5 ampere rms.
Laatst gewijzigd door SuperR op di 20 mar 2012, 1:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Ah!buis »

He bah,idd de boel door elkaar gehaald :oops:
100V bij 8ohm geeft 12,5A niet 100W :shock: .
P=IxIxR ofwel I=wortel(P/R)
100W en 8ohm geeft dan 12,5^1/2 ong. 3,5A en
160W bij 4ohm wordt wortel 40 ong. 6,4A
Anne
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Vanavond na lange tijd eindelijk een mijlpaal bereikt! Eén kanaal heeft de 'smoke test' doorstaan en na afregelen heb ik een luidspreker aangesloten en was er muziek. Ik wil nog spelen met de afregelpunten, maar na een eerste afregeling is;
- De absolute DC offset (voltage gemeten tussen de positieve of negatieve luidspreker uitgang ten opzichte van de 'power supply ground') ongeveer 15 mV.
- De relative DC offset (voltage gemeten tussen de positieve luidspreker uitgang en de negatieve luidspreker uitgang van hetzelfde kanaal) nagenoeg 0 mV
- Geen brom op de luidspreker
- Temperatuur nog niet gemeten, echter zoals verwacht. De versterker wordt warm, maar niet overdreven heet en 'voelt' goed.

Zoals geschreven nog wat 'fine tunen' en eens een scope aansluiten, maar zover lijkt alles volgens verwachting. Tijd voor een :beer: dacht ik zo.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door johan283 »

nice :D
mooi al die pass versterkers hierin NL :goeie:

Wat is klankmatig het verschil tussen een JFET en MOSFET?
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Ik denk dat bedrijven zoals Eneco, Electrabel en Nuon blij zijn met de klasse A bezitters :lol:

Ergens op het diyaudio forum heb ik gelezen dat de Aleph-JX iets beter klinkt dan een Aleph-X. Ik kan dit niet zo snel meer terug vinden behalve dit stukje
There have been a few discussions online about replacing the 9610 mosfets that comprise the front-end input differential pair with JFETs that have more linear behavior characteristics. While I have not yet made this modification to my amps, those that have indicate an increase in sound quality as a result.
De Aleph-JX is iets van de laatste tijd terwijl de Aleph-X al een paar jaar oud is. Dit bij elkaar was voor mij de overweging om een Aleph-JX te bouwen.
Plaats reactie