Obbligato of Jantzen
Moderator: Beheerdersteam
Obbligato of Jantzen
Hallo,
Ben bezig met het filter van de Humble Statements. Ik heb 10 Caps nodig van 22uf. Mijn eerste gedachte ging uit naar Jantzen, maar nu zit ik te twijfelen over de Obbligato's. Ze komen in de Caps test van Tony even goed uit, maar ze zijn bijna 40 euro per stuk goedkoper. Aantrekkelijk dus. De Humble Staement is een Accutone ontwerp
Iemand ervaringen waardoor ik beter kan kiezen?
groet,
Pieter
Ben bezig met het filter van de Humble Statements. Ik heb 10 Caps nodig van 22uf. Mijn eerste gedachte ging uit naar Jantzen, maar nu zit ik te twijfelen over de Obbligato's. Ze komen in de Caps test van Tony even goed uit, maar ze zijn bijna 40 euro per stuk goedkoper. Aantrekkelijk dus. De Humble Staement is een Accutone ontwerp
groet,
Pieter
Re: Obbligato of Jantzen
Als je geld kan besparen zou ik het zeker doen. Het begint er steeds meer op te lijken dat de hoorbaarheid van de verschillen eerder ingebeeld is dan werkelijk hoorbaar.
Als het maar geen elco's zijn. Met MKT of MKP weet je zeker dat je de respons krijgt zoals borjaenko die ook heeft. Elco's liefst alleen gebruiken in correctienetwerken. Ze zijn op zich niet slecht voor het geluid, hebben alleen een afwijkende respons tot gevolg en dan klinkt de speaker anders dan bedoeld.pieha schreef:Hallo,
groet,
Pieter
Dank voor de tip, ik ga me vanmiddag door de 11 blz heen lezen. Het is lijkt een lastige keuze, maar misschien ben ik ook besmet door het idee dat wat goed is ook duur moet zijn. Ervaringen en tips blijven welkomArno schreef:En omdat je nu nog kan kiezen hoe ver je wilt gaan, zou je ook dit topic eens kunnen doornemen.
Ik stond zelf voor hetzelfde probleem, ik had 66uF nodig voor mijn mid. Ben toen ook voor de Obbligato gold gegaan en deze bevallen zeer goed, lijkt een goede match met Accuton. Ik had deze Obbligato's trouwens als tip gekregen van Reinout van dit forum, die gebruikt ze ook samen met Accuton units.
Staat deze 220uF in serie of parallel met je unit? Als het parallel is zou ik gewoon voor een paar grote MKP gaan i.p.v.relatieve dure Obbligato's.
Groetjes Walter
Staat deze 220uF in serie of parallel met je unit? Als het parallel is zou ik gewoon voor een paar grote MKP gaan i.p.v.relatieve dure Obbligato's.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 18 mar 2012, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk dat was het laatste zetje dat ik nodig had, Ik ga voor de obbligatos, Ze staan in serie met de unit en het is op het mid 116UF, voor het laag denk ik dat ik voor de crosscaps ga. Bedankt voor alle reacties
Met 116uF zou je ook voor een combi kunnen gaan bijv. 5x22uF Obbligato en 6uF aan zeer hoogwaardige bypasscaps zoals mooie Mundorf of Jantzen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
116uF? Wat een rare waarde, alsof het zo precies moet.
Ik heb ook wat merken uitgeprobeerd, inclusief Obbligato. Ik weet niet zeker of de versie die is getest ook de Cap is die je nu kan kopen. Tegenwoordig zitten er koperen behuizingen omheen.
Echter, ik meende slechts 1 keer verschil te horen en dat was toen ik een KP-Sn van Audyn ertussen zette. Die klonk wel wat schoner, leek het. Verwacht echter niet teveel van de verschillen tussen de condensatoren. naar mijn eigen ervaring maakt een goede spoel meer verschil.
Er schijnt een blind-test te zijn gedaan, ooit, op een beurs in Duitsland. De resultaten waren bedroevend, niemand kon het verschil horen. Later vond de standhouder dat dat door de hoge weerstand in serie met de condensator-onder-test en tweeter kwam. De conclusie was toen: koop geen dure condensator als je de tweeter flink gaat dempen, want die gooit roet in het eten.
Ik heb ook wat merken uitgeprobeerd, inclusief Obbligato. Ik weet niet zeker of de versie die is getest ook de Cap is die je nu kan kopen. Tegenwoordig zitten er koperen behuizingen omheen.
Echter, ik meende slechts 1 keer verschil te horen en dat was toen ik een KP-Sn van Audyn ertussen zette. Die klonk wel wat schoner, leek het. Verwacht echter niet teveel van de verschillen tussen de condensatoren. naar mijn eigen ervaring maakt een goede spoel meer verschil.
Er schijnt een blind-test te zijn gedaan, ooit, op een beurs in Duitsland. De resultaten waren bedroevend, niemand kon het verschil horen. Later vond de standhouder dat dat door de hoge weerstand in serie met de condensator-onder-test en tweeter kwam. De conclusie was toen: koop geen dure condensator als je de tweeter flink gaat dempen, want die gooit roet in het eten.
Verkeerde conclusie op basis van verkeerde aanname, maar goed, jij bent slechts de boodschapper van wat anderen hebben gezegd.
Die 116uF komt op zich niet super nauwkeurig, maar als je ervan afwijkt dan kom je op meer gehoormatig verschil uit dan dat je kan horen met verschillende type condensatoren.
116uF is niet zo'n vreemde waarde, als je bedenkt hoe hij door Tony Gee oorspronkelijk is samengesteld. Ik heb dat overgenomen voor het filter van borkaenjo zodat hij geen nieuwe componenten hoefde te kopen. Een uitstekend alternatief is een samenstel van 68uF en 47uF, dat komt dan op 115uF en zit er voldoende dicht bij.
Die 116uF komt op zich niet super nauwkeurig, maar als je ervan afwijkt dan kom je op meer gehoormatig verschil uit dan dat je kan horen met verschillende type condensatoren.
116uF is niet zo'n vreemde waarde, als je bedenkt hoe hij door Tony Gee oorspronkelijk is samengesteld. Ik heb dat overgenomen voor het filter van borkaenjo zodat hij geen nieuwe componenten hoefde te kopen. Een uitstekend alternatief is een samenstel van 68uF en 47uF, dat komt dan op 115uF en zit er voldoende dicht bij.