76 buis
Moderator: Beheerdersteam
-
palermaaudio
- Contacteer:
Re: 76 buis
Zo goedenavond dan maar weer. Ik heb vandaag heel wat spulletjes wat gekocht is op ebay binnen gekregen. Dus maar een even passen en meten. Ik heb even een opzetje gemaakt.
Phonotrap met 12ax7
Voorversterker 76 met 12hg7 in MU-stage
Hoofdtelefoonuitgang met 6n16b
Ingangselector 4 of 5 voudig (tuner,cd,mediacentre,phono en eventueel tv)
Uitgangs selector lijn out/headphones out (waarbij de hoofdtelefoontrap in standby gezet wordt als deze niet gebruikt wordt)
Zie ik nog iets over het hoofd? Graag tips over de opstelling.
Phonotrap met 12ax7
Voorversterker 76 met 12hg7 in MU-stage
Hoofdtelefoonuitgang met 6n16b
Ingangselector 4 of 5 voudig (tuner,cd,mediacentre,phono en eventueel tv)
Uitgangs selector lijn out/headphones out (waarbij de hoofdtelefoontrap in standby gezet wordt als deze niet gebruikt wordt)
Zie ik nog iets over het hoofd? Graag tips over de opstelling.
Dus met andere woorden als er een lucht spleet wordt geplaatst zou het net als een single end ugt wel moeten werken.Pjotr schreef:De inductie is meestal wel groot genoeg, alleen kun je door een gewone trafo geen DC laten lopen. Daar zijn ze niet op gemaakt. Met al weinig DC stroom raakt de kern snel in verzadiging met als resultaat: Weg mooie zelfinductie.nl3prc schreef:Of zal hier de inductie niet toereikend zijn.
Of sla ik hier de plank weer volledig mis.
I.d.d. Smoorspoelen voor DC voedingen hebben een luchtspleet.nl3prc schreef:Dus met andere woorden als er een lucht spleet wordt geplaatst zou het net als een single end ugt wel moeten werken.
-
palermaaudio
- Contacteer:
Waarom de optie voor een extra trafo
En hoezo twee trafo's this toch een preampje kan dit niet met 1 trafo
En hoezo twee trafo's this toch een preampje kan dit niet met 1 trafo
-
palermaaudio
- Contacteer:
nou ja dat weet ik ook nog niet. ik zit nog even met de gloei. mijn trafo heeft 6,3v/3a. Maar de 12AX7 moet 12 volt hebben volgens mij. Dus daar moet ik nog even naar kijken.
- RobertD
- Contacteer:
Een 12AX7 kan ook op 6,3V werken.
Pootje 4 en 5 doorverbinden - dat is de ene aansluiting voor de gloei en pootje 9 is de andere. Net als bij een ECC83.
Pootje 4 en 5 doorverbinden - dat is de ene aansluiting voor de gloei en pootje 9 is de andere. Net als bij een ECC83.
ECC83/12AX7 werkt zoals verteld op 12,6 V en heeft dan een stroom nodig van 0,15 A.
op 6,3 V trek de gloeidraad 0,3 A.
op 6,3 V trek de gloeidraad 0,3 A.
En is er ook bekend hoe groot die spleet zou moeten zijn.Pjotr schreef:I.d.d. Smoorspoelen voor DC voedingen hebben een luchtspleet.nl3prc schreef:Dus met andere woorden als er een lucht spleet wordt geplaatst zou het net als een single end ugt wel moeten werken.
Ja, is een kwestie van uitrekenen. Maar daarvoor heb je wel de vakkennis voor nodig van hoe.nl3prc schreef:En is er ook bekend hoe groot die spleet zou moeten zijn.Pjotr schreef:I.d.d. Smoorspoelen voor DC voedingen hebben een luchtspleet.nl3prc schreef:Dus met andere woorden als er een lucht spleet wordt geplaatst zou het net als een single end ugt wel moeten werken.
Dan gok ik het wel en dan zie ik op de scoop wel hoe hij reageert.
Ik neem voor de test een stukje karton van een pakje vloetjes
Wat ik gezien heb met oude UGT's van radio's is dat daar ook ongeveer die dikte tussen zat.
Zal het eerst eens op de 6 volts dc gaan testen op zo'n 100 ma maar dan wel met een prim van zo'n 12 volts halogeen trafootje
Ik neem voor de test een stukje karton van een pakje vloetjes
Wat ik gezien heb met oude UGT's van radio's is dat daar ook ongeveer die dikte tussen zat.
Zal het eerst eens op de 6 volts dc gaan testen op zo'n 100 ma maar dan wel met een prim van zo'n 12 volts halogeen trafootje
-
palermaaudio
- Contacteer:
En de plaatsing van de voedingstrafo links. Kan deze zo staan, of moet hij 90 graden gedraaid worden? (er komt nog een geaard metalen schot voor langs te staan)
- RobertD
- Contacteer:
Die plaatsing van de trafo heb ik ook zitten bekijken.
De veldlijnen uit de kern wijzen nu naar de gelijkrichterbuis.
Kan die trafo niet rechtop staan? Dan wijzen de veldlijnen omhoog.
Komt er nog een smoorspoel in?
Waar ga je die zetten?
De veldlijnen uit de kern wijzen nu naar de gelijkrichterbuis.
Kan die trafo niet rechtop staan? Dan wijzen de veldlijnen omhoog.
Komt er nog een smoorspoel in?
Waar ga je die zetten?
-
palermaaudio
- Contacteer:
hij kan ook wel rechtop staan, moet ik er alleen even een hoekbeugeltje voor maken. Wordt alles wel hoger van, dat wil ik eigenlijk niet. Nog maar even naar kijken.
Smoorspoel eerst niet. Ga proberen met mosfetje volgens schema van Anne.
Smoorspoel eerst niet. Ga proberen met mosfetje volgens schema van Anne.
Ben zeer benieuwd hoe dat gaat. Succes.palermaaudio schreef:Ga proberen met mosfetje volgens schema van Anne.
Dat idee had ik in mijn preampje ook of Torren of een Fet.palermaaudio schreef:Ga proberen met mosfetje volgens schema van Anne.
Maar ik zie geen voorbeeld in het draadje van die Fet voeding die je gaat gebruiken.
-
palermaaudio
- Contacteer:
Dat schema zal ik vanavond even proberen te plaatsen. Kun je ook wel vinden op http://www.palerma-audio.tk onder projecten.
Nee dat gaat om onderstaande reden niet.palermaaudio schreef:Dat schema zal ik vanavond even proberen te plaatsen. Kun je ook wel vinden op http://www.palerma-audio.tk onder projecten.
Service Temporarily Unavailable
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.
edit
En nu deze
Proxy Error
The proxy server received an invalid response from an upstream server.
The proxy server could not handle the request GET /.
Reason: Error reading from remote server
Die van mij ziet er ongeveer zo uit
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
-
palermaaudio
- Contacteer:
Volgens mij is de condensator op de in van de koptelefoon trap nutteloos,scheelt weer een condensator 
IK zit het zo eens te bekijken waarom heb je die aan /uit via Q1 en een relais en waarom schakel je ook op 1 van de anodes van buis EZ81.
Ook zou ik in plaats van 10 µF 47 µF nemen net na de EZ81.
En waar haal je die 6.3 volt vandaan.
Ook zou ik in plaats van 10 µF 47 µF nemen net na de EZ81.
En waar haal je die 6.3 volt vandaan.
Waarmee zal ik 's beginnen in deze puinhoop
De gloei dan maar.Die 12HG7 buizen hebben 12,6V nodig,waar vandaan
Optelsommetje,2x76 =0,6A 4x6N16 =1,6A EZ81 =1A ,totaal 3,2A. Als daar dan die tweede trafo ook nog aankomt met zeker 1,5A (waarschijnlijk meer) zit je aan bijna 5A,trekt ie dat
.
Die voorversterker van T-Dick zou 300V willen hebben,260V trafo met EZ81 komt daar net maar dan mag je niet veel meer verliezen(eigenlijk niks).Kan alleen met een echte smoorspoel.
Een inschakelvertraging,waavoor
.Met een EZ81 waarvan de gloei tijd nodig heeft om op te warmen is die er vanzelf.
Daarbij,de trafowikkeling inschakelen als de gelijkrichter al op temp.is kost je je buis,veel te hoge piek laadstroom (elko is leeg !).Als het echt langer moet duren,schakel dan de gloei van de EZ81.Is ook niet helemaal katholiek,maar valt hier wel mee wegens de diodes (halve spanning).
De koptelefoon-versterker moet wel een lekweerstand aan de ingang,anders krijg je een plop bij inschakelen.
Die schakeling als geheel vind ik ook niet zoals het moet.Ontworpen met een simulator,ja dan zijn beide buisjes precies gelijk,lijkt alles in orde.Maar in 't echt zijn ze verschillend en welke buis trek hoeveel stroom
,mogelijk doet er één (bijna) alles en de ander kijkt toe
.Heb een alternatief voorgesteld,vruchteloos
.
Hoe dan ook,er is werk aan de winkel
.
Anne
De gloei dan maar.Die 12HG7 buizen hebben 12,6V nodig,waar vandaan
Optelsommetje,2x76 =0,6A 4x6N16 =1,6A EZ81 =1A ,totaal 3,2A. Als daar dan die tweede trafo ook nog aankomt met zeker 1,5A (waarschijnlijk meer) zit je aan bijna 5A,trekt ie dat
Die voorversterker van T-Dick zou 300V willen hebben,260V trafo met EZ81 komt daar net maar dan mag je niet veel meer verliezen(eigenlijk niks).Kan alleen met een echte smoorspoel.
Een inschakelvertraging,waavoor
Daarbij,de trafowikkeling inschakelen als de gelijkrichter al op temp.is kost je je buis,veel te hoge piek laadstroom (elko is leeg !).Als het echt langer moet duren,schakel dan de gloei van de EZ81.Is ook niet helemaal katholiek,maar valt hier wel mee wegens de diodes (halve spanning).
De koptelefoon-versterker moet wel een lekweerstand aan de ingang,anders krijg je een plop bij inschakelen.
Die schakeling als geheel vind ik ook niet zoals het moet.Ontworpen met een simulator,ja dan zijn beide buisjes precies gelijk,lijkt alles in orde.Maar in 't echt zijn ze verschillend en welke buis trek hoeveel stroom
Hoe dan ook,er is werk aan de winkel
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
@Anne:
Vanwege te weinig stroom die de trafo kan leveren, wil ik er dus twee trafo's plaatsen. Hieruit kan ik de 12hg7 gloeien en de anode van de hoofdtelefoon mee voeden.
De vertraging haal ik er dus uit.
12hg7 kan volgens datasheet parallel ook met 6,3 gegloeid worden. Dus dat moet dan toch kunnen?
Bedoel je deze schakeling? zie plaatje.
Zal wel even weer wat gaan schuiven in het schema.
alvast bedankt voor de hulp
Vanwege te weinig stroom die de trafo kan leveren, wil ik er dus twee trafo's plaatsen. Hieruit kan ik de 12hg7 gloeien en de anode van de hoofdtelefoon mee voeden.
De vertraging haal ik er dus uit.
12hg7 kan volgens datasheet parallel ook met 6,3 gegloeid worden. Dus dat moet dan toch kunnen?
Bedoel je deze schakeling? zie plaatje.
Zal wel even weer wat gaan schuiven in het schema.
alvast bedankt voor de hulp
-
palermaaudio
- Contacteer:
bijgewerkt schema, schiet maar lek!!! kom er uiteindelijk wel. haha
verder gloei nodig:
2x76 0,6 A
2x 12hg7 1,04 A
1x EZ81 1 A
totaal 2,64 A bij 6,3 volt. de trafo kan 3A leveren. Dan komt er nog een extra trafo bij voor de phono trap. of de phono trap komt apart te staan.
verder gloei nodig:
2x76 0,6 A
2x 12hg7 1,04 A
1x EZ81 1 A
totaal 2,64 A bij 6,3 volt. de trafo kan 3A leveren. Dan komt er nog een extra trafo bij voor de phono trap. of de phono trap komt apart te staan.
He bah,lekschieten
hou niet van schieten en zit liever droog
Het ziet er al een stuk beter uit
Die penthode kende ik niet,alleen triodes met dubbele gloei gezien,nooit te oud om er iets bij te leren
Met die buis daar in de hoogte moet de gloei ook omhoog,bij getekend.
De nep-smoorspoel rond de mosfet was bedoeld als vervanger in een versterker,maar hier zijn het maar een paar mA.
Dan zijn de weerstanden wat overdreven laagohmig.Ik heb hogere waarden ingevuld,mag zelfs nog meer.
Dat schema voor de koptel.was om het idee te verduidelijken,niet af,aangevuld.
Dat gelijkrichten van de gloeispanning daar,zou beter niet.Heeft geen zin en de spanning komt te hoog uit.
Anne
Het ziet er al een stuk beter uit
Die penthode kende ik niet,alleen triodes met dubbele gloei gezien,nooit te oud om er iets bij te leren
Met die buis daar in de hoogte moet de gloei ook omhoog,bij getekend.
De nep-smoorspoel rond de mosfet was bedoeld als vervanger in een versterker,maar hier zijn het maar een paar mA.
Dan zijn de weerstanden wat overdreven laagohmig.Ik heb hogere waarden ingevuld,mag zelfs nog meer.
Dat schema voor de koptel.was om het idee te verduidelijken,niet af,aangevuld.
Dat gelijkrichten van de gloeispanning daar,zou beter niet.Heeft geen zin en de spanning komt te hoog uit.
Anne