Ja dat vroeg ik me ook af. Nu is het wel zo dat de Crosscaps niet heel duur zijn. Zal morgen wel eens gaan rekenen.hannesie schreef:Ik kan er geen zinnig woord over zeggen, maar het valt mij wel op dat er toch vrij veel componenten in zitten voor een 2 weg.b_force schreef:En nog een update
Any comments?
Oftewel prijzig?
Seas Micro Monitor - Elysium
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Een paarb_force schreef:Any comments?
1. Hoe ziet je impedantie er uit ? Kan me voorstellen dat die 2.2ohm aan de tweeter, de boel lekker aan het kortsluiten is ?
2. Kan de tweeter dat lage overnamepunt een beetje aan, als je lekker wat gas geeft ? Gaat vaak lekker schreeuwen door de vervorming, maar zou best kunnen dat het goed gaat hoor
3. Wel een boel trekwerk aan de mid, een LCR én mininotch. Is dat echt noodzakelijk ?
EDIT:nog eentje :
4. Ik neem aan dat die 0,18uF kritisch is. Hoe stel je die samen ?
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op di 28 feb 2012, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Veel? Hoe kom je daar nu weer bijhannesie schreef:Ik kan er geen zinnig woord over zeggen, maar het valt mij wel op dat er toch vrij veel componenten in zitten voor een 2 weg.b_force schreef:En nog een update
Any comments?
Oftewel prijzig?
Vrij standaard hoor.
- lowpass
- bafflestep correctie
- highpass
- lpadje
Er zit een klein weerstandje extra en een mini notch om pieken van het opbreken beetje binnen de perken te houden.
Bijna elk twee-weg wordt op die manier gemaakt (± twee componenten ofzo)
Je mag het best met minder proberen, maar ik geef je zeer weinig kans (tenzij je drastisch wilt gaan snijden in de kwaliteit)
edit:
Rond de 30 euro per filter, vind ik toch redelijk netjes/standaard.
Laatst gewijzigd door b_force op di 28 feb 2012, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
1 - Impedantie blijft netjes boven de 5ohm, dus geen enkel probleem (je vergeet denk ik nog die 1,8ohm en die 3,3ohm)MarcoSQ schreef:Een paarb_force schreef:Any comments?. Ziet er op zich netjes uit, persoonlijk zou ik het waarschijnlijk een tikje aan de tamme kant vinden, maar zonder luisteren kan je daar niet teveel van zeggen...
1. Hoe ziet je impedantie er uit ? Kan me voorstellen dat die 2.2ohm aan de tweeter, de boel lekker aan het kortsluiten is ?
2. Kan de tweeter dat lage overnamepunt een beetje aan, als je lekker wat gas geeft ? Gaat vaak lekker schreeuwen door de vervorming, maar zou best kunnen dat het goed gaat hoor.
3. Wel een boel trekwerk aan de mid, een LCR én mininotch. Is dat echt noodzakelijk ?
2 - De Seas H1212 is waanzinnig laag te filteren, ik ken mensen die hem zelfs nog veel lager inzetten (rond de 1700-1800Hz), zonder enig probleem.
3 - Het antwoord geef ik deels in mijn vorige bericht.
Met een minitoch valt sowieso absoluut geen bafflestep-correctie uit te voeren en is enkel bedoelt om een smalbandig te dempen (ideaal voor pieken door opbreken)
edit:
Ik zou het crossover-punt nog richting de 2500Hz kunnen leggen.
Off-axis loopt het dan allemaal wel minder fraai.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ik had al 100 euro opzij gelegd voor 2 filters dus ga maar wat meer los hoor. 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ik zou geen enkele reden kunnen verzinnen om "nog meer" los te gaan.Vinculum schreef:Ik had al 100 euro opzij gelegd voor 2 filters dus ga maar wat meer los hoor.
Zijn allemaal prima componenten.
Ik heb een kernspoeltje gebruikt voor het notch filter (is daar toch niet belangrijk wat je neemt), voornamelijk voor het formaat.
Daar zou dan eventueel nog een luchtspoel kunnen (als je daar tenminste in gelooft)
Ik zou het lekker zo laten en voor die 40 euro wat anders leuks gaan doen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ok dan. Denk dat ik dan wel dat spoeltje zou vervangen. Ik wil het filter zichtbaar houden dus dan oogt het ook wel lekker als er allemaal hetzelfde er uit ziet. Maaruh, ik had al rekening gehouden met waxcoils etc. Heeft dat geen toegevoegde waarde?
Ik las net dat iemand het wat tam noemde. Is dat vanwege de iets dalende lijn richting hoog? Ik zie dat vaker en zou verwachten dat hij normaal wat vlakker zou moeten lopen. Zit ik er naast? Ik heb nl de H1212 in mijn Stiletto's gehad met het filter van Edo (Link) maar daar vond ik het dus inderdaad erg mat. Ik hou wel van een fris hoog. Nu weet ik dat in dat filter het hoog express wat gedempt was maar toch. Meld het even.
Ik las net dat iemand het wat tam noemde. Is dat vanwege de iets dalende lijn richting hoog? Ik zie dat vaker en zou verwachten dat hij normaal wat vlakker zou moeten lopen. Zit ik er naast? Ik heb nl de H1212 in mijn Stiletto's gehad met het filter van Edo (Link) maar daar vond ik het dus inderdaad erg mat. Ik hou wel van een fris hoog. Nu weet ik dat in dat filter het hoog express wat gedempt was maar toch. Meld het even.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Het is moeilijk om commentaar te geven, het filter is ontworpen vanuit een bepaald uitgangspunt (geen probleem met hogere orde en grote componenten), de respons ziet er op zich heel netjes uit alsmede het afstraalgedrag.
Maar omdat b_force me vroeg of ik nog wat tips had:
Ik zou het filter voor de tweeter elektrisch 2de orde maken, de 27uF is groot en de fase van de tweeter loopt boven het crossover punt achter op de woofer, dat suggereert dat een minder steile filterhelling mogelijk is. Met een 2de orde elektrisch filter voor de tweeter moet je waarschijnlijk ook weer tunen op de woofer respons om het goed te krijgen. Met de frd en zma files in handen zou ik een suggestie kunnen doen.
Maar omdat b_force me vroeg of ik nog wat tips had:
Ik zou het filter voor de tweeter elektrisch 2de orde maken, de 27uF is groot en de fase van de tweeter loopt boven het crossover punt achter op de woofer, dat suggereert dat een minder steile filterhelling mogelijk is. Met een 2de orde elektrisch filter voor de tweeter moet je waarschijnlijk ook weer tunen op de woofer respons om het goed te krijgen. Met de frd en zma files in handen zou ik een suggestie kunnen doen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Jeroen, alle frd en zma bestanden staan op vorige bladzijde als het goed is
(sowieso speakerworkshop file en afzonderlijke metingen)
De tweeter en woofer lopen beiden (min of meer) af als 4e orde Linkwitz-Riley akoestisch.
Dat is de reden van die grote condensator (27uF) om zo mooi 4e orde te vormen.
Haal je die weg, is de symmetrie uit het filter en liggen de fasen niet meer mooi.
Hierdoor krijg je ook een minder fraai afstraalgedrag, hetgeen waar ik (zo goed mogelijk) op optimaliseer.
Vinculum heeft echter nog wat bedacht om het toch nog wat lastiger te maken.
Het filter moet namelijk buisvriendelijk zijn (in de toekomst komt er namelijk een buizenversterker)
Dat wil zeggen impedantie correctie, maar tevens dat de impedantie niet lager wordt dan 6 ohm (liever rond de 7ohm)
Ik heb inmiddels alweer heel wat zitten spelen en dat is haalbaar.
(sowieso speakerworkshop file en afzonderlijke metingen)
De tweeter en woofer lopen beiden (min of meer) af als 4e orde Linkwitz-Riley akoestisch.
Dat is de reden van die grote condensator (27uF) om zo mooi 4e orde te vormen.
Haal je die weg, is de symmetrie uit het filter en liggen de fasen niet meer mooi.
Hierdoor krijg je ook een minder fraai afstraalgedrag, hetgeen waar ik (zo goed mogelijk) op optimaliseer.
Vinculum heeft echter nog wat bedacht om het toch nog wat lastiger te maken.
Het filter moet namelijk buisvriendelijk zijn (in de toekomst komt er namelijk een buizenversterker)
Dat wil zeggen impedantie correctie, maar tevens dat de impedantie niet lager wordt dan 6 ohm (liever rond de 7ohm)
Ik heb inmiddels alweer heel wat zitten spelen en dat is haalbaar.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Dat was ik. Maak je er niet druk om, puur van de grafiekjes kun je er geen 100% oordeel over hebben (ik dus ook niet), en bovendien ingegeven door persoonlijke smaak. De dalende lijn is het probleem niet zo, die daalt voornamelijk omdat dit off axis simulaties zijn. Recht op de as zal horizontaler meten.Vinculum schreef:Ik las net dat iemand het wat tam noemde. Is dat vanwege de iets dalende lijn richting hoog? Ik zie dat vaker en zou verwachten dat hij normaal wat vlakker zou moeten lopen. Zit ik er naast?
Je zult gewoon eerst moeten luisteren als dat kan. Een perfect uitziend gesimuleerd filter, is maar zelden de fijnst klinkende optie (maar kan alsnog heel goed zijn natuurlijk !)
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Nounou het moet niet. Het is jouw schuld dat ik met die buizenbak aan kom zetten. 
Ik ben idd bezig om de Prologue van een pre-out te voorzien zodat ik kan switchen tussen de interne UCD of een externe EL84 PP.
Ik ben idd bezig om de Prologue van een pre-out te voorzien zodat ik kan switchen tussen de interne UCD of een externe EL84 PP.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Dit zou mijn voorstel zijn. De minimum impedantie is 5.6ohm, maar dat zou geen probleem mogen zijn. Met een buizenbak zal dit prima klinken. De impedantiepiek zal bij een buizenbak het gebied rond 1500Hz nog iets meer bevoordelen, geen probleem. Het laag zal wat warmer klinken, ook geen probleem bij zo'n klein kastje. Je kunt de impedantie wel vlak en hoger maken, maar dan ga je bewust verliezen introduceren. Je kunt er dan ook een weerstand voor zetten.
Ik heb in dit filter bewust de diffractiebult van de midwoofer niet compleet gecorrigeerd. Dit vanwege het feit dat er bundeling optreedt tussen 1000 en 3000Hz, terwijl de tweeter bij 4kHz hardnekkig rondstraalt. Dus een beetje meer energie rond 1500Hz compenseert dit. Onderstaande respons is op 30graden. De speaker zal zeker niet tam klinken op deze manier, maar ook niet scherp.
Ik heb in dit filter bewust de diffractiebult van de midwoofer niet compleet gecorrigeerd. Dit vanwege het feit dat er bundeling optreedt tussen 1000 en 3000Hz, terwijl de tweeter bij 4kHz hardnekkig rondstraalt. Dus een beetje meer energie rond 1500Hz compenseert dit. Onderstaande respons is op 30graden. De speaker zal zeker niet tam klinken op deze manier, maar ook niet scherp.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Deel even je SPW file, dan kijkt dat wat makkelijker/sneller 
Ik heb trouwens een serie filter dat bijna helemaal fase gelijk is
(met evenveel componenten)
Jou idee heb ik trouwens ook al eens (ongeveer) gehad, maar ik vond het (kennelijk) toch niet zo mooi.
Ik heb trouwens een serie filter dat bijna helemaal fase gelijk is
(met evenveel componenten)
Jou idee heb ik trouwens ook al eens (ongeveer) gehad, maar ik vond het (kennelijk) toch niet zo mooi.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Hierbij de file. Waarom vond je dat niet zo mooi? Ik heb liever fasegelijkheid boven het overnamepunt, daar komt het kritischer vanwege de kleinere golflengtes.
Het is wel mooi als je een seriefilter hebt dat het beter doet!
Het is wel mooi als je een seriefilter hebt dat het beter doet!
- Bijlagen
-
- SpkrWk1.zip
- (233.37 KiB) 45 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Dat ben ik met je eensjeroen_d schreef:Hierbij de file. Waarom vond je dat niet zo mooi? Ik heb liever fasegelijkheid boven het overnamepunt, daar komt het kritischer vanwege de kleinere golflengtes.
Geen idee meer waarom ik dat filter heb weggegooid
Ik denk dat het met het afstraalgedrag te maken had.
Dat serie filter loopt bijna helemaal gelijk.
Het lijkt wel bijna alsof dat inherent aan een serie filter is.
Zo'n ding optimaliseren is alleen een hels karwei
(omdat alles meegaat als je 1 ding verandert)
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Heee, dat heb ik ergens eerder gehoord... (herinnert zich nog Korrekt, Impuls, Filigran van Rolph Smulders)b_force schreef:Dat serie filter loopt bijna helemaal gelijk.
Het lijkt wel bijna alsof dat inherent aan een serie filter is.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Helaas heb ik mijn twee mooie bijbels weer bij de bibliotheek moeten inleveren.markbakk schreef:Heee, dat heb ik ergens eerder gehoord... (herinnert zich nog Korrekt, Impuls, Filigran van Rolph Smulders)b_force schreef:Dat serie filter loopt bijna helemaal gelijk.
Het lijkt wel bijna alsof dat inherent aan een serie filter is.
(John Borwick en John Eargle)
Ik meen dat daar ook iets over stond
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Het hangt er een beetje van af, het is ook een toeval kwestie. De ene keer gaat het perfect, de andere keer is er geen land mee te bezeilen met zo'n seriefilter.
Mijn grootste probleem is uiteindelijk met seriefilters dat deze plaatjes die wij nu maken leuk zijn voor de initiële opzet. Daarna moet je gaan tunen op gehoor, dat is een ramp met een seriefilter als het een hogere orde is dan 1. Ik heb er een behoorlijk lange periode flink mee gestoeid, heb het ook een tijdlang in mijn kleine monitors gehad (Peerless HDS134/SEAS millennium) maar uiteindelijk kon met een parallel filter het mooiste geluid worden verkregen.
Mijn grootste probleem is uiteindelijk met seriefilters dat deze plaatjes die wij nu maken leuk zijn voor de initiële opzet. Daarna moet je gaan tunen op gehoor, dat is een ramp met een seriefilter als het een hogere orde is dan 1. Ik heb er een behoorlijk lange periode flink mee gestoeid, heb het ook een tijdlang in mijn kleine monitors gehad (Peerless HDS134/SEAS millennium) maar uiteindelijk kon met een parallel filter het mooiste geluid worden verkregen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Dat is dus ook mijn kritiek op een serie filter.
Aanpassen is echt een drama.
Heeeeel soms komt het toevallig mooi uit met maar een paar componentjes.
Aanpassen is echt een drama.
Heeeeel soms komt het toevallig mooi uit met maar een paar componentjes.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Nou hier versie 3.
Filter wat ik dus al een keer heb gehad en waar Jeroen ook (min of meer) op terecht kwam.
Ik heb het even geoptimaliseerd (ook naar waarden die direct verkrijgbaar zijn)
Leuk is dat je nu twee mini notches kunt bouwen om zo die pieken flink te dempen.
Filter wat ik dus al een keer heb gehad en waar Jeroen ook (min of meer) op terecht kwam.
Ik heb het even geoptimaliseerd (ook naar waarden die direct verkrijgbaar zijn)
Leuk is dat je nu twee mini notches kunt bouwen om zo die pieken flink te dempen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Goh echt balen van die dip rond 4k! Ziet er verder wel goed uit volgens mij. Heb even de BOM gecheckt en dat ziet er ook goed uit. Kom weer op zo'n 60-65 euro uit voor 2 filters. Alles CrossCoils en air core spoelen. Moet ik al gaan bestellen of nog niet? 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Sja, had je maar een ander vorm kastje moeten maken (voorkeur bolvormig)Vinculum schreef:Goh echt balen van die dip rond 4k!
Ik kijk van de week nog even of ik hier nog onderdelen heb liggen, dan ga ik eerst luisteren.Ziet er verder wel goed uit volgens mij. Heb even de BOM gecheckt en dat ziet er ook goed uit. Kom weer op zo'n 60-65 euro uit voor 2 filters. Alles CrossCoils en air core spoelen. Moet ik al gaan bestellen of nog niet?
Dus wacht er nog maar even mee
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
In overleg zijn de filtercomponenten inmiddels besteld... Binnenkort mijn nieuwe bout maar gaan opwarmen. 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ik had nog een voorstel willen doen voor weerstandjes van Lpadje.
Dan kun je naar smaak het hoog nog wat tunen.
Dan kun je naar smaak het hoog nog wat tunen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Eindelijk zijn dan de filtercomponenten binnen. Nu nog tijd vinden om het filter te maken.
