Kastje voor JBL GT5-963

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Kastje voor JBL GT5-963

Bericht door bommes »

Okay nadat ik voor het laatst een klein half jaar geleden hier was heb ik de weg toch weer terug gevonden.
Heb ondertussen wat kant en klare speakertjes + een subje aan geschaft maar dat is het toch net allemaal niet.
Alle vorige zelfbouw ideeën zijn gebleven wat het toen waren.... ideeën. :-#

Mijn planning is nu om een klein en simpel kastje te gaan maken met 1 driver per kast.
Voor wat betreft filters en metingen ben ik echt een ontzettende noob dus weet ik niet helemaal wat te doen.
Ga ik voor het paasproject 2010 waarbij het me niet helemaal duidelijk is of daar nou wel of niet een filter in is gekomen..??
Of zijn er ook andere leuke kleine starters ideetjes
Het is dus voor mij een beetje lastig om te overzien waar ik moet beginnen.
Ga ik gewoon drivers bestellen en vraag ik iemand voor een bouwtekening en dan gaan met die banaan of vergt het wat meer voorbereiding..??

De plaatsing en gebruik zal zijn in de camper.. :mrgreen:
De kastjes zouden dus liggend op hun zijkant gebruikt gaan worden.
Zijn er nog betere (simpele starters) ontwerpen waar ik ideeën uit op kan doen.??
Wat er nu in ligt: http://www.camperzone.nl/?Camper_klusse ... w_speakers
Daar ben ik niet echt over te spreken, laag weergave is nagenoeg afwezig en het geheel is wat schel.
Wat na een lange rit vermoeiend aan de oortjes is (de 2.5tdi op de achtergrond helpt ook niet echt mee helaas).
Een idee waarbij ik de daarin gebruikte drivers kan verwerken zou natuurlijk ook top zijn..
maar dan zal ik dus moeten gaan simuleren in software die ik niet heb en niet snap..??
Dan moeten er filters ontworpen worden wat ik niet kan en zullen er meetingen gedaan moeten worden met microfoons die ik niet heb.. :-&
Ik ben redelijk handig, heb onze eerste camper zelfgebouwd, ons huis compleet verbouwd en mijn dagelijks werk bestaat ook uit zagen/meten/sleutelen of te wel klussen..
Heb best wel wat gereedschap alleen een cirkelzaag(tafel) ontbreekt helaas.

Om boven het motor geluid uit te komen is een beetje volume dus wel wenselijk, en wat laag weer gave zou ik wel erg op prijs stellen.

Kan iemand mij op weg helpen (of meerdere iemanden.. :lol: )
alle input is welkom om mij over de koud water vrees te helpen.. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door bommes op zo 26 feb 2012, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: Eerste bouwsel wordt een klein kastje

Bericht door bommes »

Okay wat zelf studie op zondag middag
Ik heb dat WinISD gedownload en geinstalleerd (wil niet afsluiten zoals het moet op mijn pc met windows 7)
Daar staan erg veel drivers al vooraf in maar niet de JBL GT5 963 (die nu al in de rommel kastjes zitten gebouwd in de camper).
Hoe kom ik aan de benodigde gegevens van die driver om tot een kast berekening te komen..??

Het mooiste zou zijn als ik namelijk ook snap wat ik doe en niet zomaar blind van iemand iets na bouw.
Dus hb ik meer nodig dan winisd of sla ik de plank nu al compleet mis..??
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: Eerste bouwsel wordt een klein kastje

Bericht door bommes »

Okay nog meer zelf studie..
Gegevens van de aanwezige JBL driver:
Externe link

Als ik de daar bekende gegevens in winisd invoer (voor zo ver ik dat snap na het lezen van de tutorial)
kom ik op een kast innhoud van 100 liter.. das nog al.. :shock: :?
Maak ik hier al een fout of is het gewoon een rommel driver en moet ik die wg gooien (zonder dat aan mijn vrouw te vertellen.. :wink: )
Zou het leuk vinden als ik met een enigszins acceptabel kastje die drivers toch nog kan gebruiken.
Bijlagen
winisd_1.jpg
Specs JBL GT5-963.xls
(7.5 KiB) 46 keer gedownload
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eerste bouwsel wordt een klein kastje

Bericht door TubeHead »

Speakers voorin de auto hebben volgens mij een stuggere ophanging. Daardoor krijg je idd gekke liter inhoud.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Kastje voor JBL GT5-963

Bericht door Bertje »

Op zich weer positief dat er T&S parameters zijn van de JBL's. Daarmee kom ik tot de conclusie dat ze in een gesloten kastje vanaf 40L goed spelen, dus je huidige kastjes zijn echt te klein voor een goede weergave. Je zou nog beter open kunnen maken aan de achterkant..Echt leuk zullen ze in een TL spelen, maar da's weer veel te groot voor in een camper.
Deze JBL's spelen dus prima free-air, bijvoorbeeld in een deur (veel luchtlekken) of hoedenplank, daar zijn ze voor ontworpen.

Wil je met deze speakers verder dan zal je een andere inbouwplek moeten zoeken (meer liters), of de speakers in het dashboard moeten laten "ademen".
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: Kastje voor JBL GT5-963

Bericht door bommes »

Een inbouw plek is lastig, de camper heeft geen deuren zoals een normale auto en ook geen hoedenplank..
Wat zou kunnen is in de bank/kast in bouwen of in een van de boven kastjes.
Maar dat is dan niet lucht dicht en het hout wat voor de kastjes is gebruikt is 1 dunne lagen multiplex met daar tussen piepschuim.
Dus echt stevig is dat niet.

In het dashboard ademen is een mogelijkheid war het niet dat de motor ruimte daar recht onder zit.
Dus een gat in het dashboard zagen zorgt er voor dat ik de motor zie liggen.
Ik weet bijna wel zeker dat ik dan via de drivers meer motor geluid ga horen dan iets anders.

Dat open maken van de huidige kastjes..
dat kan ik natuurlijk proberen heel veel slechter dan nu kan toch bijna niet wat betreft weergave.. :twisted:
Moet dat een grote opening zijn, of gewoon de achterkant er uit..??
Kan bijvoorbeeld de aansluit terminal er uit halen, dan zit er een gat in van ongeveer 5cm.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Kastje voor JBL GT5-963

Bericht door Bertje »

Wat nog wel eens met subwoofers gedaan werd was een aperiodisch gedempte behuizing maken. Dat is een flink gat in de behuizing wat weer is afgedekt met een hoeveelheid dempingswol dat je in de kast stopt. Wordt ook wel met een "variovent" gedaan, maar die kan je ook zelf maken door wat dempgswol samen te drukken en tussen twee roosters (gaas) te stoppen. Volgende link staat het uitgebreid beschreven en ik denk dat het in dit geval wel een bruikbare oplossing is.
http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/
Laatst gewijzigd door Bertje op di 28 feb 2012, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: Kastje voor JBL GT5-963

Bericht door bommes »

Dankje bert daar kan ik wel iets mee.
Maar om nou niet zomaar iets te doen en het op mijn oren aan te laten komen en ik als elektricien graag meet
ga ik me eerst eens verdiepen in meten van speakers.
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: Kastje voor JBL GT5-963

Bericht door bommes »

oei das niet zomaar ff verdiepen.. :-& :shock:

[edit]
Die jbl's gaat niets worden in deze (veel) te kleine kastjes.
Misschien dat ze nog in onze andere auto in gebouwd gaan worden of zo maar in de camper is het niets zo.
Kan het niet over mijn hart verkrijgen om in een van de kastjes of banken een groot
ovaal gat te moeten zagen om alleen maar te proberen of het iets wordt met die dingen.

Ik gaat een nieuw topicje openen.
[/edit]
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”