De ontwerpjes gaan in het grote ideeënboek totdat er "betere tijden" aankomen.
Echter kan ik soms de rem op mijn creatieve geest moeilijk vinden en zo is er weer een nieuw idee geboren, wat ik graag met jullie wil delen.
Dit idee is ontstaan toen ik een aanbieding bij Feedback zag, dit was een Crate V5 voor 49 euro.
Linkje naar specs: http://www.crateamps.com/products/pindex.php?prodID=1
En plaatjes: http://www.thefret.net/showthread.php/9 ... ods-anyone
Goed, ik heb dat ding even bespeeld en op z'n zachts gezegd klinkt het waardeloos!
Wat moet je dan met zo'n versterker, zullen mensen denken?
Nou, dat ga ik jullie bij deze vertellen.
Hetgeen wat deze versterker waardeloos maakt, zijn de luidspreker (!!) en het gekozen schema (bijgevoegd als pdf)
Wat ik dus heb gedaan is het ding gesloopt en alle bruikbare onderdelen eruit gehaald.
Dat zijn onder andere de trafo, smoorspoel, UGT, EL84, ECC83, wat vermogensweerstanden, elco's, buisvoeten
Dat alles voor 49 euro is werkelijk een koopje (een UGT + twee buisjes is al (veel) duurder).
Nu leek het mij leuk om eens een heel apart versterkertje te ontwerpen.
Simpel, maar toch met voldoende mogelijkheden, eens wat anders dan anders met toch wat leuke aparte functies.
Ik zat wat te bladeren in "Designing Tube Preamps for Guitar and Bass" (AANRADER!!!) en kwam toen op het volgende leuke idee: Dit is overigens pas een begin en dus een grove schets (aanpassingen moeten nog volgen)
Daar vallen inderdaad direct al heel erg veel dingen op!
Het idee was dus om compact en (relatief) simpel te blijven.
Dit hielt in dat ik maar twee buisvoeten wilde gaan gebruiken.
Je komt dan al heel snel in de standaardcircuitjes terecht met een ECC83/12AX7 en een EL84 (dit zat standaard al in die Crate V5).
Een beetje saai en niet echt bijzonder.
Het leek mij daarom leuk om in plaats van een EL84 een ECL86/PCL86 te gebruiken.
Dit is een buis met een power pentode (een beetje gelijk aan een EL84) en een triode (neigt naar een ECC83).
Als andere buis heb ik gekozen voor een EF86 (of 6J32P).
Het leuke van deze pentode is dat deze ook als triode gebruikt kan worden.
Middels het "morph" circuitje kan dat zelfs traploos worden gedaan!
Op die manier kan dus het karakter van de versterker drastisch veranderd worden.
De triode vormt vervolgens een buffer, met daarna de "tone stack" (kan naar keuze worden ingevuld).
Hierbij is nog een zogenaamd "bootstrap circuitje" gebruikt om nog net iets meer versterking te genereren.
Nu had ik enkel nog iets nodig om mijn zwakke gitaarsignaal te versterker om die EF86 (en buffer) lekker in overstuur te krijgen.
Ik wilde alleen niet nog een buis gaan gebruiken, mede omdat die eerste versterkende trap niet (of amper) bepalend is voor het karakter van de versterker.
Die wordt namelijk gevormd door de buizen die daarna komen.
De eerste trap is enkel nodig om het zwakke signaal te versterken (daarna kun je klankkleur gaan "kneden").
Dat zou dus ook prima kunnen door een opamp of een transistor.
Dat leverde enkel toch niet helemaal het resultaat op wat ik wilde hebben.
De versterking was te laag, extra voeding nodig of de impedantie was te laag (transistor).
Ik vroeg me toen af of het niet handiger zou zijn om een (MOS)fet te gebruiken.
Qua instelling lijkt die namelijk heel erg veel op een buis. Na wat googlen kwam ik op een heel leuk fetje, de LND150.
Deze kan direct worden aangesloten op de voedingrail van de buizen en vraagt maar een paar mA.
De bedoeling is om die LND150 zo'n 50-70 keer te laten versterken.
Volgens mij versterkt hij meer met deze instelling? Naar ik begrepen heb, hangt de versterking af van de "gm".
Hoe is die te vinden, deze staat namelijk niet vermeld in de datasheet?