tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Juriaan »

beste forumleden ,

Ik zoek dus een setje tweeters die lekker laag inzetbaar zijn , dit omdat het voor in een auto is (podium) , en nee geen directe vraag voor op een car-audio forum omdat ik mij aan het orienteren ben op het home audio spul .

-er is een 6 kanaals dsp aanwezig
-komt te spelen onder Ascendant audio Havoc mids (7 inch met een x/max van 11,5 mm , lijkt een beetje op de anarchy's)
-ik zoek iets wat te crossen is op ca. 1000 tot 1400 hz (kantalfrequentie kan aangepast worden tot 24db per octaaf)
-een ringradiator of flinke softdome geniet mijn voorkeur maar sta open voor alle suggesties
-budget tot 300 euro
-komt op een vierkanaals versterker met 100Wrms per kanaal (wat de tweetes niet volledig zullen krijgen)

breedbandertje (wat in de setup van mijn vorige auto zat) kan ook nog wel maar de ruimte is zeer beperkt ivm airbaigs in de A stijlen en wil niet te veel inleveren in het tophoog

dus wat zijn mijn opties ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Henkjan »

een 2" breedbandertje zou wel t makkelijkste zijn denk ik... dan kan je nog lager crossen zelfs, en heb j enog wat speelruimte met hoe te filteren
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Candisa »

1400Hz moet nog wel lukken, maar als je nog lager zou willen crossen is 24dB/oct volgens mij voor geen enkele "normale" tweeter nog voldoende om de resonantie genoeg te dempen. Ik zou me daar ook niet té veel zorgen in maken, het gros van de 5channel-wedstrijdwagens speelt met "high-end" caraudio-materiaal waarvan de tweeter geeneens onder de 2.5kHz raakt, en die krijgen ook hun podium hoog genoeg...

Je budget is ruim genoeg om veel keuze te hebben. Ik denk aan de Peerless HDS die tegenwoordig onder de naam Scanspeak Discovery verkocht wordt, maar de Scanspeak R3004/602010 valt ook nog binnen je budget en dat is een hele leuke ringradiator.


Ik ga wel huiveren als ik "7inch mids met 11.5mm x-max" lees... :shock:
Ik vind ook helemaal niets terug over die mids... Ik veronderstel dat er nog een sub bij komt, dus met iets minder x-max kom je ook wel nog een flink eind.
Ik denk bijvoorbeeld aan de TangBand W6-1721, die heeft ook al 8mm x-max, maar dankzij de underhung motor hoef je je volgens mij totaal geen zorgen te maken over controleverlies en die wordt ook goed gereviewd:
This is a high excursion woofer with an underhung voicecoil design. The motor is truly monsterous in size, probably the heaviest I've seen in a 7" woofer. Very clean and smooth midrange, and the underhung geometry should help it remain clean at higher output levels. Harmonic distortion is not very good below 50 Hz, even factoring in it's strangely peaking low end response. If using in a full low end capacity, this woofer's mild midrange droop and distortion profile will require less baffle step correction than is normal. Overall a nice and certainly unique driver.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron: Zaph|Audio


@HenkJan: Gezien de midwoofer die de topicstarter aanhaalt, heb ik een vermoeden dat het geheel ook een leuke SPL-waarde moet kunnen behalen. Met een 2" breedbander loop je al gauw tegen een beperking aan omwille van de vaak voorkomende combinatie van lage power-handling én lage efficiëntie.

Isabelle
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Juriaan »

probleem is dat ik denk ik niet verder kom dan 0,5 liter als ik een pod ga bouwen en uitrichten word eenprobleem uitdaging ...

vanaf hoe laag zou bv. een scanspeak R3004/602000 in te zetten zijn , of een D3806/820000 neem aan toch wel lager dan de in de datasheet gebruikte 12db/octaaf op 2.5Khz ... vraag is dan hoeveel en wat boet je in op belastbaarheid ?

Ik doe niet aan wedstrijden trouwens, geen tijd voor ..

overigens de Ascendant audio mids ga je niks over vinden , T/S zijn niet vrijgegeven , is een beperkte oplage nooit op de website gestaan en worden nu een maandje of vier niet meer gebouwd , heb de mijne ca. 1,5 jaar en zitten al ruime tijd ingebouwd , momenteel bandpass 40hz/24db octaaf highpass en 2khz 18db octaaf lowpass ...sub begin ik pas aan wanneer ik tevreden ben over t front ...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Henkjan »

Juriaan schreef:
probleem is dat ik denk ik niet verder kom dan 0,5 liter als ik een pod ga bouwen en uitrichten word eenprobleem uitdaging ......
dat volume is geen prob, ik denk dat de meeste 2" aan 0.1 à 0.2 liter genoeg hebben...
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Candisa »

De R3004/602000 zou ik niet lager dan 1300 à 1400Hz trekken met een 24dB/oct crossover.
Daarom sprak ik ook over de diepere 602010-versie: Die zou ik gerust richting 1.1kHz durven jagen met een 24dB/oct slope.

De curve van deze laatste lijkt me ook bruikbaarder in de auto: het hoog loopt wat op, dus als je die lichtelijk off-axis zet (uitgericht naar het midden en iets te hoog ipv naar de hoofdsteun van de chauffeur) krijg je een vrij vlakke curve en heb je vanuit de passagiersstoel ook nog eens een vergelijkbare situatie, wat de geluidskwaliteit vanuit die positie ook alleen maar kan verbeteren.

De 602000 zakt bij pakweg 17kHz flink in elkaar en moet je quasi on-axis zetten (wat je dus nooit kan voor zowel chauffeur als passagier) om tot dat punt een vlakke respons te creëren.
Mogelijk nadelig neveneffect is dat de linker-tweeter dan onder een zodanig kleine hoek staat tegenover het portier-raam, dat je daar ook nog eens nare reflecties van krijgt...

Die D3806 zou ik niet gaan gebruiken, wordt je volgens mij niet blij van: ze geven zelf aan dat het eerder een "upper-midrange" is, die kun je wel makkelijk vanaf 1kHz inzetten en presteert tot pakweg 10kHz erg netjes als je hem wat off-axis zet, maar daarboven heb je toch echt wel nog een (super-)tweetertje nodig.
Als je dan toch naar een 3-weg opstelling gaat, kun je net zo goed een flinke 2-3" dome-midrange gebruiken (Ik denk aan de Dayton RS52) die je nog wat lager kunt inzetten...
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Juriaan »

en waar ga ik die zetten ?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door markbakk »

De Audax 34mm-dome doet redelijk tophoog en komt laag genoeg. Zeker als je 'm modificeert door de poolkern te doorboren. Troels G. heeft daarvan een mooi gedocumenteerd verslag.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Tom Magchielse »

Als je de poolkern doorboort, staat de ruimte achter de dome open naar buiten. Je moet er dan voor zorgen dat de druk van een woofer of lange-slag midrange niet daar kan doordringen, anders ontstaat er een forse intermodulatievervorming. Dus een pot erover heen, of een apart compartiment.
groet, Tom
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Candisa »

Het is voor in een auto, ik veronderstel dat de midwoofers onderin de deuren komen en de tweeters aan de A-stijlen of op het dashboard, aangezien de topicstarter zo laag mogelijk wilt crossen ter bevordering van het podium...

Isabelle
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door Juriaan »

ziet er goed uit ... komt op t lijstje erbij
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door wouter »

Dayton RS28A?

Mark K heeft hem met een 8" woofer in een 2-weg op 1200 Hz gefilterd.

http://www.audioheuristics.org/projects ... _rs225.htm
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: tweeters die laag inzetbaar zijn gezocht

Bericht door koifarm »

Selenium D220ti? Deze blazen je vanaf het podium in de auto. :rock:
Plaats reactie