'voedingsloze' hdd voeden
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
'voedingsloze' hdd voeden
Bij m'n SB Touch heb ik ook een kleine Samsung S1 200GB harde schijf gekocht. Deze leek het te doen, maar na een tijdje viel de harde schijf toch uit (toen er meer data opstond misschien?).
Ik ga er vanuit dat dat een voedingsprobleem is aangezien de hdd er een zonder voeding is, en dat blijkbaar wel vaker problemen geeft.
Nu heb ik hier een 5V-500mA telefoonoplader liggen die ik zou willen gebruiken om de hdd te voeden. Zou dat kunnen werken, en kan ik dan gewoon een usb kabeltje opensnijden, de voedingslijnen onderbreken en daar de lader op aan kunnen sluiten?
Ik ga er vanuit dat dat een voedingsprobleem is aangezien de hdd er een zonder voeding is, en dat blijkbaar wel vaker problemen geeft.
Nu heb ik hier een 5V-500mA telefoonoplader liggen die ik zou willen gebruiken om de hdd te voeden. Zou dat kunnen werken, en kan ik dan gewoon een usb kabeltje opensnijden, de voedingslijnen onderbreken en daar de lader op aan kunnen sluiten?
Re: 'voedingsloze' hdd voeden
500 mA is te krap, dat levert de Touch zelf ook al. Je kunt beter een los voedinkje voor een USB hub nemen van 1A of 2A. Op alle externe 2,5" schijfies zit wel een extra 5V aansluiting, die dus gebruiken.
Op deze hdd zit echt geen andere aansluiting dan die voor het usb kabeltje. Ik zie trouwens net dat de oplader 700mA levert dus misschien dat dat net genoeg is. Ik kan dat toch wel proberen zonder dat ik de boel sloop?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik zou maar even een ander usb kabeltje proberen, er zit waarschijnlijk een breukje in, het harde schijfje wordt gevoed via de usb vanuit de Touch, de hoeveelheid data heeft uiteraard geen enkele invloed.
Dat heb ik al geprobeerd, met meerdere kabels. Ook las ik dat meerdere mensen dit probleem hebben gehad met hdd's zonder eigen voeding.Olaf Markus schreef:Ik zou maar even een ander usb kabeltje proberen, er zit waarschijnlijk een breukje in, het harde schijfje wordt gevoed via de usb vanuit de Touch
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb je ook al een kort kabeltje geprobeerd Arno? Mijn AC Ryan mediaspeler 'ziet' ook de externe HD niet als ik er een langere USB kabel aan heb. Met een korte (20cm) werkt het altijd.
Zit er geen garantie meer op ? anders gewoon naar de winkel terugbrengen.
Dat ga ik nog proberen. Ik heb het voornamelijk met een kabel van 50cm geprobeerd, maar ik vind er zojuist een van 8cm.Barry2001 schreef:Heb je ook al een kort kabeltje geprobeerd Arno? Mijn AC Ryan mediaspeler 'ziet' ook de externe HD niet als ik er een langere USB kabel aan heb. Met een korte (20cm) werkt het altijd.
Maar mocht dat niet lukken, weet iemand of mijn plannetje om de usb-kabel af te takken naar een extra voeding gaat werken?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Je kunt ook een usb hubje kopen met externe voeding, als je die er tussen hangt dan wordt de voeding door het hubje geleverd, dan hoef je niets open te slopen
Ik heb er 1 tje loos liggen (powered USB dock) op de plank, geef maar een seintje als je het uit wilt proberen.
Heb je al geprobeerd of de schijf nog wel werkt aan een PC? Soms begeeft de voedingsprint in het kastje het gewoon, meer stroom gaat dan niet meer helpen. Ik weet eigenlijk niet of de S1 generatie al direct USB gevoed is, anders zou je nog een ander kastje eromheen kunnen zetten. Dat lost vaak het probleem op.
Ik snap niet wat je bedoelt met een ander kastje, maar het is gewoon zo'n ding:
Aan de pc doet ie het gewoon. Dat wil zeggen, ik kan er gewoon bestanden opzetten zonder problemen. Maar als ik muziek ga luisteren met de schijf aan de Squeezebox, dan is hij hem soms opeens kwijt. En aangezien dat soort dingen blijkbaar vaker voorkomen bij usb-powered schijfjes, wilde ik het met een andere voeding proberen.
Ik denk dat het maar gewoon ga proberen.
Aan de pc doet ie het gewoon. Dat wil zeggen, ik kan er gewoon bestanden opzetten zonder problemen. Maar als ik muziek ga luisteren met de schijf aan de Squeezebox, dan is hij hem soms opeens kwijt. En aangezien dat soort dingen blijkbaar vaker voorkomen bij usb-powered schijfjes, wilde ik het met een andere voeding proberen.
Ik denk dat het maar gewoon ga proberen.
Ik heb hier ook een 2,5 inch schijf met USB en E-Sata, die gaat aan de USB ook telkens verkeerd, ik gebruik hem voor backup aan de server en die heeft 2 usb ingangen, dan ziet de PC hem wel.
Wat wel vreemd is dat mijn broer en zus beide de 2,5 inch schijf aan de Touch hebben hangen(Platinium, van Alternate) en die gaan dus wel goed.
Het zal dus denk ik aan de schijf liggen met het verbruik.
@ Dre, de touch heeft maar 1 USB ingang, dat wil dan dus niet werken.
Wat wel vreemd is dat mijn broer en zus beide de 2,5 inch schijf aan de Touch hebben hangen(Platinium, van Alternate) en die gaan dus wel goed.
Het zal dus denk ik aan de schijf liggen met het verbruik.
@ Dre, de touch heeft maar 1 USB ingang, dat wil dan dus niet werken.
Jij weet hoe de aansluitingen er uit zien..??dre schreef:je moet andersom denken hans!
Jij hebt toch een Sonos?
Dan mag je eigenlijk niet meepraten
nee stompie!hannesie schreef:Jij weet hoe de aansluitingen er uit zien..??dre schreef:je moet andersom denken hans!
Jij hebt toch een Sonos?
Dan mag je eigenlijk niet meepraten![]()
je hebt een data stekker en een aparte voedingsstekker.
bij mijn externe disc zit ook zo`n ding.
NEEEEEEEN Dat is een Y kabel om 2 USB poorten te gebruiken als voeding zodat je in totaal 1A aan voeding hebt. Dat werkt dus alleen als je ook 2 USB poorten ter beschikking hebt en niet met de SB Touch.dre schreef:
1 is er voor de voeding.
Sterker nog als je op het andere USB stekkertje extern 5V gaat zetten met een externe voeding dan gooi je 5V extern op de USB poort van de SB en het is sterk de vraag of de USB poort van de SB dat overleeft.....
Zou in eerste instantie gewoon een hubje met eigen voeding proberen zoals Hans aangeeft.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 11 dec 2011, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De voeding die bij dat Hub je hoort geeft 6V 2100 mA, en hij doet het ook nog eens.
Ik zie alleen geen USB 2 aanduiding, maar hij doet het hier wel met W7.
Ik heb aan mijn PC een USB2 Hub zonder voeding, gebruik ik voor de camera e.d. die hebben een interne stroombron.
Ik zie alleen geen USB 2 aanduiding, maar hij doet het hier wel met W7.
Ik heb aan mijn PC een USB2 Hub zonder voeding, gebruik ik voor de camera e.d. die hebben een interne stroombron.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ahum.Pjotr schreef:Zou in eerste instantie gewoon een hubje met eigen voeding proberen zoals Hans aangeeft.
Inderdaad Olaf gaf het aan en ik heb voor Arno aangegeven dat ik er wat voor heb, zonder direct een nieuw HUB je te kopen, dat kan altijd nog.Olaf Markus schreef:Ahum.Pjotr schreef:Zou in eerste instantie gewoon een hubje met eigen voeding proberen zoals Hans aangeeft.
Oeps, doe ik je tekort?Olaf Markus schreef:Ahum.
Vind het wel vreemd dat op dat schijfje van Arno niet een aparte 5V aansluiting zit. Ben ik zelf nog niet tegengekomen.
Ik welPjotr schreef:Oeps, doe ik je tekort?Olaf Markus schreef:Ahum.![]()
Ok, zoals Olaf en Hans aangeven
![]()
Vind het wel vreemd dat op dat schijfje van Arno niet een aparte 5V aansluiting zit. Ben ik zelf nog niet tegengekomen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik ookhannesie schreef:Ik welPjotr schreef:Vind het wel vreemd dat op dat schijfje van Arno niet een aparte 5V aansluiting zit. Ben ik zelf nog niet tegengekomen.