Is die Roy versie de kast?
Midwoofer,s gezocht voor aanvulling monitoren en 2 sub,s
Moderator: Beheerdersteam
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Re: Midwoofer,s gezocht voor aanvulling monitoren en 2 sub,s
oei net 2 verkocht met redwood kasten
jammer echt jammer
Kijk daar is de L26 van Seas al .
speel er zelf mee tussen de 30 en 63 hz en dat gaat prima.
2 andere subwoofers doen het laag voor LFE
speel er zelf mee tussen de 30 en 63 hz en dat gaat prima.
2 andere subwoofers doen het laag voor LFE
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Wauw die is mooi,en exact het goeie bereik.dre schreef:
Maar kan hem alleen niet vinden in nederland,wat kost deze uitvoering?
Meer als de 150 euro kostende versie die ik gevonden heb denk ik.
- morca
Ik zat naar deze te kijken http://www.rumoh.nl/nl/woofer/2928-l26rfxp.html
De Roy is idd mooier /betermaar ook weer dik 100 per set duurder.
Met welke draai jij Ralf?
De Roy is idd mooier /betermaar ook weer dik 100 per set duurder.
Met welke draai jij Ralf?
- morca
Ik heb verkeerd gekeken,er zit geen high input op de amp,s die ik zou kunnen gebruiken van Hypexmorca schreef:De aanstuuring word :hypex AS2.100 met die dsp. Highlevel over de fronts of beter alleen op het B kanaal?
De bedoeling is weer wat meer aanslag in me muziek te krijgen,een goeie middrum slam
Ik draai met 4 monitoren van Onix ref met de center en 2x JL audio zelfbouw,maar mijn oude jamo,s geven de aanslag van de kleine drum,s veel beter weer,denk aan de intro van Money for nothing.
Die Jamo,s hebben 30 cm woofer,de onix 13cm en dat mis ik echt,seas L26 is me getipt in een gesloten kast.
Ik weet niet goed wat hiervoor te bouwen,bij de Jamo,s vond ik de slam super maar die waren gepoort.
Ik denk dat ik beter gesloten bouw,maar met welke woofer.
Heb al bedacht om anders een paar Jamo woofers te bestellen maar denk dat er betere optie,s zijn,
Ik heb wel het idee dat ik het goed moet doen dus zit aan 30 cm te denken.
Iemand goeie tips voor een hele goeie unit,geluidskwalitijd en voldoende output.
Bouwtips?,ik zie de meest aparte ontwerpen bij sommige leden die volgens mij erg highend klinken.
De 2 woofers zijn 400rms per stuk met Hypex DS4.0 ,
De onixen zijn 100 wat rms,en spelen heel mooi mid en hoog
Daartussen zit een hoorbaar gat wat me met de komst vd 2e nieuwe JL echt begint te storen.
Denk aan te vullen van 80 hz tot ? testen,vandaar de dsp versie vd amp
vr gr Marco
Als dit de grafiek van het crossover filter is, dan zou het wel een heel bizar ontwerp zijn.
Een Vifa XT tweeter die de natuurwetten aan zijn laars lapt en daar even een mooi staaltje wooferwerk laat zien en de Atohm woofer die voor spek en bonen een bult op 100 hz komt leggen...
Of...
with nearfield responses of woofer (blue) and port (red), plotted in the ratios of the square roots of their radiating areas below 300Hz and 1kHz, respectively, and the complex sum of their nearfield responses plotted below 300Hz (black).
Volgens mij is dit gewoon de respons van de speaker (met filter). Het laag is alleen op een speciale manier in kaart gebracht.
De respons ziet er niet bepaald mooi uit. Dit kun je waarschijnlijk prima eq'en tot een mooier geheel. De methode van het toevoegen van de woofers is dan een beetje het paard achter de wagen spannen. Uiteraard zal het dan luider kunnen, maar primair ligt je probleem niet daar waarschijnlijk.
Als je toch eq kunt toepassen lijkt met het toepassen daar van een logische eerste stap. Als je een woofer wilt toevoegen moet je de respons waarschijnlijk toch vlakker maken om een mooie cross-over optelling te kunnen krijgen.
De respons ziet er niet bepaald mooi uit. Dit kun je waarschijnlijk prima eq'en tot een mooier geheel. De methode van het toevoegen van de woofers is dan een beetje het paard achter de wagen spannen. Uiteraard zal het dan luider kunnen, maar primair ligt je probleem niet daar waarschijnlijk.
Als je toch eq kunt toepassen lijkt met het toepassen daar van een logische eerste stap. Als je een woofer wilt toevoegen moet je de respons waarschijnlijk toch vlakker maken om een mooie cross-over optelling te kunnen krijgen.
Is dat niet verklaard uit de verhouding omtrek-oppervlakte? Overigens hoor je ook vaak dat twee kleinere woofers met gelijke oppervlakte als één grote, wanneer ze dicht bij elkaar zijn geplaatst, juist efficiënter zijn door diezelfde randeffecten.wouter schreef:Van een paper van B&W heb ik laatst begrepen dat de verliezen langs de rand van 1 grote woofer minimaal zijn, kleiner dan 2 grote woofers met een gelijke totale oppervlakte. Dus zelfs bij een gelijke oppervlakte zou de grote woofer hier een voordeel hebben t.o.v. meerdere kleine - al heeft het natuurlijk ook nog wel nadelen hier en daar.
k.p. schreef:Volgens mij is dit gewoon de respons van de speaker (met filter). Het laag is alleen op een speciale manier in kaart gebracht.
Ja, het is uiteraard wel de respons van de speaker. Maar niet zoals je wel vaker ziet, zo'n grafiek dat de woofer, tweeter en som daarvan in kaart brengt. Hier hebben ze het over de invloed van de baspoort zoals ik het begrijp.
Zo heel erg slecht is deze respons nu ook weer niet volgens mij. Zoals ook door de schrijver wordt gezegd;
En het toevoegen van een stel extra woofers lijkt mij wel een plan dat kan slagen. Het inzetten van 1 of meerdere subs kan ook erg goed bijdragen aan een beter geluid. Natuurlijk valt het wel samen met juiste plaatsing en afstelling en zal het met een 'twee-weg' subwoofer nog wel lastiger worden. Maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat...The Onix Reference 1's measured performance reveals some areas where things could be better, but overall, this speaker offers well-balanced behavior, considering its relatively affordable price.
Scan-speak maakt ook wel leuke woofers voor dit doeleind wellicht? Zou deze niet wat zijn? http://www.scan-speak.dk/woo_dis.htm
Daarmee zou je volgens mij voldoende power hebben aan de b-uitgang op de receiver. Echer dan zit je zonder dsp mogelijkheid.
Andere optie is misschien om high-level naar line-line converter te gerbuiken, dan een Behringer DSP waarna een mooie eindbak aangesloten kan worden.
Dat is inderdaad wel een probleem, dan mis je inderdaad veel punch en body en gaat het iel klinken. Een 2 a 3 dB erbij zou ik zo zeggen. Wat je msischien kunt doen is het volgende:morca schreef:
80 tot 800 hz zo te zien,het was me nooit zo opgevallen,maar het komt met de nieuwe sub ook meer naar voren.
Sublaag klinkt pefect,mid en hoog ook erg lekker van deze speakers,maar net dat stukje.......
- Stop de poorten van de onyx dicht, dan werk je in elk geval een piek op 100 Hz weg.
- Ga spelen met eq, bijvoorbeeld met de winamp equalizer op je pc, om te kijken of je dat gebied op kunt vullen, of het gebied boven de 800 Hz kunt weg'shelven'.
- Als dit goed blijkt te werken kun je ook een passief highshelf filter toepassen op het gebied boven de 800 Hz. Dat kun je doen op lijn-niveau (tussen voor- en eindversterker) of met een passief netwerkje voor je speakers (net als die kastjes in die heeeele dure kabels
Extra (mid)woofers zou kunnen werken als het probleem zich tot een 300 Hz voordeed, maar dat is hier niet het geval.
Maar het grootste probleem lijkt wel tussen de 100 en 300 te liggen toch? Daarbij zullen de meeste woofers ook wel een heel eind richting de 1000Hz kunnen weergeven?bertor schreef:morca schreef:Extra (mid)woofers zou kunnen werken als het probleem zich tot een 300 Hz voordeed, maar dat is hier niet het geval.
Dat de woofers dan heel erg aanwijsbaar worden is niet heel erg omdat ze waarschijnlijk toch als een soort stand onder de monitor wordt geplaatst...
mijn idee:maar er een 3-weg van!
Dat is ook een mooie optie. Maar het 4e orde filter dat er nu insteekt is voor de beginner lastig aan te passen denk ik. Het wordt helemaal moeilijk om daar een 3-weg van te maken vermoed ik... Maar misschien is het allemaal veel eenvoudiger dan ik me voorstel?dre schreef:mijn idee:maar er een 3-weg van!
- morca
Hey Bertor
passief highshelf filter ?,daar bedoel je mee wat boven de 800 hz nu te hard gaat in ze geheel iets dempen.
Zodat het verloop vlak word.
Ik ben er ook echt nog niet uit ga niet zoveel geld uitgeven,dan kan ik beter hele nieuwe front bouwen denk ik.
Ik hoopte al van jouw en Martijn wat goeie input,Martijn is van mening dat het filter op de schop moet,en jij geeft ook al aan er eens goed over na te denken en testen wat te doen.
Ik zal vd week wat muziek proberen met de eq van foobar(vst pluggin),maar vermoed dat deze woofers gewoon te klein zijn voor wat slam.
Plus dat ze ook niet zo hard mee kunnen spelen als me 2 sub,s,dus voor het geld wat die 2 woofers plus een highlevel input amp en dsp me weer gaat kosten,
Bouw ik beter hele nieuwe front,s misschien ,met wat meer output over de hele range heen.
Word een moeilijke keuze,aangezien ik nu 5 dezelfde speakers heb ivm film kijken
Dre wat jij nu zegt zit ik over te denken,maar dit is een 4 ohm systeem,dan moet ik ook weer een 4 ohmwoofer gebruiken,nieuw filter.
Ik zit er hard over te denken,maar de belastbaarheid vd tweeter en het mid is ook niet helemaal naar me zin.Maar dat kan ook door het ontwerp komen.
De amp is zwaarder als de 4 ohm speakertje die door die 4 ohm nog meer voor zijn kiezen krijgt.
Denk dat ik naar een 8 of 6 ohm ontwerp wil dan.
Maar kan dat wel met 4 ohm onderdelen vd Onix? ?
Een nieuw filter 3 weg,met 2 losse midbas kasten bij de onixen lijkt mij een mooie oplossing.
Maar kan ik dan de impedantie met een ander filter en woofer naar een hogere waarde brengen.
Ik zit zelf hard te denken over jouw idee Dre
passief highshelf filter ?,daar bedoel je mee wat boven de 800 hz nu te hard gaat in ze geheel iets dempen.
Ik ben er ook echt nog niet uit ga niet zoveel geld uitgeven,dan kan ik beter hele nieuwe front bouwen denk ik.
Ik hoopte al van jouw en Martijn wat goeie input,Martijn is van mening dat het filter op de schop moet,en jij geeft ook al aan er eens goed over na te denken en testen wat te doen.
Ik zal vd week wat muziek proberen met de eq van foobar(vst pluggin),maar vermoed dat deze woofers gewoon te klein zijn voor wat slam.
Plus dat ze ook niet zo hard mee kunnen spelen als me 2 sub,s,dus voor het geld wat die 2 woofers plus een highlevel input amp en dsp me weer gaat kosten,
Bouw ik beter hele nieuwe front,s misschien ,met wat meer output over de hele range heen.
Word een moeilijke keuze,aangezien ik nu 5 dezelfde speakers heb ivm film kijken
Dre wat jij nu zegt zit ik over te denken,maar dit is een 4 ohm systeem,dan moet ik ook weer een 4 ohmwoofer gebruiken,nieuw filter.
Ik zit er hard over te denken,maar de belastbaarheid vd tweeter en het mid is ook niet helemaal naar me zin.Maar dat kan ook door het ontwerp komen.
De amp is zwaarder als de 4 ohm speakertje die door die 4 ohm nog meer voor zijn kiezen krijgt.
Denk dat ik naar een 8 of 6 ohm ontwerp wil dan.
Maar kan dat wel met 4 ohm onderdelen vd Onix? ?
Een nieuw filter 3 weg,met 2 losse midbas kasten bij de onixen lijkt mij een mooie oplossing.
Maar kan ik dan de impedantie met een ander filter en woofer naar een hogere waarde brengen.
Ik zit zelf hard te denken over jouw idee Dre
Laatst gewijzigd door morca op zo 20 nov 2011, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat je het aanpassen van het filter misschien beter kunt laten. Er zit een vrij uitgebreid 4e orde filter in wat zorgt voor steile flanken in het crossovergebied (vandaar misschien ook dat dipje bij de 3k ?) Om er een 3-weg van te maken wordt helemaal een lastig klusje denk ik.
Maar misschien dat hier leden zijn die er hun hand niet voor omdraaien en het rekenwerk kunnen doen. Een beetje solderen is het punt natuurlijk niet...
Maar misschien dat hier leden zijn die er hun hand niet voor omdraaien en het rekenwerk kunnen doen. Een beetje solderen is het punt natuurlijk niet...
- morca
Ik bedoel een totaal nieuwe 3weg filter zodat de midden en hoge tonen iets minder aanwezig zijn als nu.
En het laag bv door 2 L26 gedaan word
In dat geval heb ik geen amp nodig of dsp,dan lijkt de L26 roy binnen buget.
Daar zou je toch een mooie 3weg van moeten kunnen maken.
Atom mid,Vifa hoog,L 26 laag
morca schreef:Ik bedoel een totaal nieuwe 3weg filter zodat de midden en hoge tonen iets minder aanwezig zijn als nu.
Het zal inderdaad wel iets moois kunnen worden wellicht. Maar dan hebben we nog wel een knappe rekenkop nodig...
Maar dat je geen dsp nodig hebt is misschien niet helemaal waar. Of het nu een stel bijzet woofers worden of het gehele filter gaat op zijn kop, ruimte invleoden zullen hetzelfde blijven en met dsp kun je daar iets tegen doen.
- morca
De poorten zitten dicht,nu eerst weer luisteren.
- morca
Poorten dicht en de achterspeakers in serie met de fronts gezet,wel alle 4 voor.
Dit ivm het tekort om de sub,s bij te houden,en het 4 ohm eens naar 8 ohm te brengen.
Resultaat: 2 speakers worden overstuurd onder zware belasting op 4 ohm,4 in serie op 8 ohm klinkt mid en hoog veel rustiger.
Heb ook nog wat gesteld aan crossover en bass die stond niet op 0 maar min 1.Midbas al weer beter zo.
Oordeel: Deze 4 in serie geven een zeer rustig beeld,spelen met de sub,s mee tot hoge geluids niveau,s.
Misschien maar eens over denken om 2 onixen na te bouwen dat is het goedkoopste.
Ik ga hier eerst nog even goed mee testen,wat mensen op visite vragen wat ze ervan vinden,voordat ik verdere stappen ga ondernemen.
2 speakers in serie is misschien wel niet de optimale oplossing,maar de aanstuuring klopt beter zo ,impedantie,vermogen,ze klinken veel rustiger en aangenamer helder.
Maar dat wil ik eerst eens een paar mensen laten horen,wat hun oordeel is ,en ik ga er vd week even rustig naar luisteren.
Dit ivm het tekort om de sub,s bij te houden,en het 4 ohm eens naar 8 ohm te brengen.
Resultaat: 2 speakers worden overstuurd onder zware belasting op 4 ohm,4 in serie op 8 ohm klinkt mid en hoog veel rustiger.
Heb ook nog wat gesteld aan crossover en bass die stond niet op 0 maar min 1.Midbas al weer beter zo.
Oordeel: Deze 4 in serie geven een zeer rustig beeld,spelen met de sub,s mee tot hoge geluids niveau,s.
Misschien maar eens over denken om 2 onixen na te bouwen dat is het goedkoopste.
Ik ga hier eerst nog even goed mee testen,wat mensen op visite vragen wat ze ervan vinden,voordat ik verdere stappen ga ondernemen.
2 speakers in serie is misschien wel niet de optimale oplossing,maar de aanstuuring klopt beter zo ,impedantie,vermogen,ze klinken veel rustiger en aangenamer helder.
Maar dat wil ik eerst eens een paar mensen laten horen,wat hun oordeel is ,en ik ga er vd week even rustig naar luisteren.
- morca
Dit is ook niet alles,het is tijd om eens serieus na te gaan denken over 2 andere grote front,s,denk zelfbouw 3 weg,denk 8 ohm daar lijkt me amp iets lekkerder op te draaien.
Met de L26/Roy, wat nog meer? en filter,s ,dit gaat een heel klusje worden.
eerst sparen denk ik
Met de L26/Roy, wat nog meer? en filter,s ,dit gaat een heel klusje worden.
eerst sparen denk ik
inderdaad, niks meer en niks minder.morca schreef:Hey Bertor
Ik zou zeker even e.e.a. proberen met foobar en een plugin. Zit er op je receiver een filter om je speakers van het laag te ontlasten (small mode)? Dan kun je dat zeker proberen, kun je harder spelen. Ik denk dat je heel wat 'slam' terugkrijgt als je het gebied tussen 100 en 800 Hz relatief gezien wat harder laat spelen. (Dus als je het hoog een paar dB dempt moeten je subs ook een paar dB zachter).morca schreef:Ik ben er ook echt nog niet uit ga niet zoveel geld uitgeven,dan kan ik beter hele nieuwe front bouwen denk ik.
Als de test met foobar nou goed uitpakt kun je een passief filtertje bestaande uit een spoel en weerstand parallel, dit filter dan in serie met je speakers. Hier kun je de respons uitrekenen ahv waarden (of andersom)morca schreef:Plus dat ze ook niet zo hard mee kunnen spelen als me 2 sub,s,dus voor het geld wat die 2 woofers plus een highlevel input amp en dsp me weer gaat kosten,
http://www.lautsprechershop.de/index_tools_en.htm
Hmm, dan moet je er echt een drieweg van maken en de 'mid' ook hoogdoorlaat filteren, anders krijg je last van interferentie tussen woofer en ´mid'. En als je dan toch al aan het bouwen bent, verkoop die onyxen voor een leuke prijs en kies een goed (drieweg)ontwerp om na te bouwen.Ejorne schreef:Maar het grootste probleem lijkt wel tussen de 100 en 300 te liggen toch? Daarbij zullen de meeste woofers ook wel een heel eind richting de 1000Hz kunnen weergeven?bertor schreef:morca schreef:Extra (mid)woofers zou kunnen werken als het probleem zich tot een 300 Hz voordeed, maar dat is hier niet het geval.
Dat de woofers dan heel erg aanwijsbaar worden is niet heel erg omdat ze waarschijnlijk toch als een soort stand onder de monitor wordt geplaatst...
- morca
Dat word een moeilijke keuze aangezien ik leek ben in alle verschillende merken.
Wat bv kan,goed bijelkaar past,het belangrijkste het filter.
Ik heb al een paar Ushers op het oog,maar vind daar ook alle onderdelen van voor net iets meer als 520 euro,terwijl de 2ehandse 1500 moeten kosten.
Wel zonder filter,en daar schijn ik wel de echte voor nodig te hebben,dat is trouwens wel 2 weg met 2x 16 cm woofers maar schijnt super te klinken.
Denk dat ze best dit geld waard zijn helemaal hoe ze erbij staan,maar nieuw en meteen goed is misschien beter,dus er moet hard nagedacht worden wat ik wil.
Misschien wel iets met keramische unit,s.
3 weg zou misschien het beste voor me zijn idd, ik moet gewoon even gaan sparen om echt iets goed,s te bouwen.
Onixen staan al voor een prijs animocheck
Wat bv kan,goed bijelkaar past,het belangrijkste het filter.
Ik heb al een paar Ushers op het oog,maar vind daar ook alle onderdelen van voor net iets meer als 520 euro,terwijl de 2ehandse 1500 moeten kosten.
Wel zonder filter,en daar schijn ik wel de echte voor nodig te hebben,dat is trouwens wel 2 weg met 2x 16 cm woofers maar schijnt super te klinken.
Denk dat ze best dit geld waard zijn helemaal hoe ze erbij staan,maar nieuw en meteen goed is misschien beter,dus er moet hard nagedacht worden wat ik wil.
Misschien wel iets met keramische unit,s.
3 weg zou misschien het beste voor me zijn idd, ik moet gewoon even gaan sparen om echt iets goed,s te bouwen.
Onixen staan al voor een prijs animocheck
Je moet wel een compleet ontwerp hebben, het filter maakt of breekt een speaker uiteindelijk, haast ongeachte de units die zijn gebruikt.
Voorbeeld van een klassieke 3-weg:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=14793
Kijk maar eens meer rond daar.
Voorbeeld van een klassieke 3-weg:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=14793
Kijk maar eens meer rond daar.