Prologue
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Re: Prologue
Nee ik heb geen schema's. Dat is nu net hetgeen ik moet hebben.
Mijn doel was dit jaar af aangezien ik vanaf januari mijn handen vol heb aan de nieuwe aanwinst...
Maar als het niet kan dan kan het niet.
Mijn doel was dit jaar af aangezien ik vanaf januari mijn handen vol heb aan de nieuwe aanwinst...
Maar als het niet kan dan kan het niet.
Zo'n mooi ding mag toch niet stuk lopen op het samenbouwen van de delen
Dat ray stopt verwonderd me niet,een hoop werk,en je zou door de Vin je culum erbij verliezen
Hoe slechter weer hoe meer tijd er mij overblijft,dus binnenkort tijd zat
Kan wel 's zien wat ik er van bak,beloof niks
Maar eerst wat verduidelijkingen aub
Neem aan,die + en -24V de (bestaande)voeding voor 4 stuks UCD180 waaruit + en -5V voor 2x PGA2311 en +5V voor de miniDSP afgeleid moeten worden.
Dan een +5V voor Arduino+aanhang vanuit een eigen voedingstrafo (is 't ie er al?)
Voor de Aan/uit heb je een voorgebakken triac-schakeling ,ja
De relais voor mute en geluid al iets in voorraad
(gegevens)
En nou wordt het moeilijk
Hoe wil je de PGA2311 geschakeld hebben,elk een /CS of "Daisy Chain".Hun mute en zerocross controles vast ingesteld(en hoe) of ook vanuit de Arduino
.Is't in SMD of DIL bedoeld?
Anne
Dat ray stopt verwonderd me niet,een hoop werk,en je zou door de Vin je culum erbij verliezen
Hoe slechter weer hoe meer tijd er mij overblijft,dus binnenkort tijd zat
Kan wel 's zien wat ik er van bak,beloof niks
Maar eerst wat verduidelijkingen aub
Neem aan,die + en -24V de (bestaande)voeding voor 4 stuks UCD180 waaruit + en -5V voor 2x PGA2311 en +5V voor de miniDSP afgeleid moeten worden.
Dan een +5V voor Arduino+aanhang vanuit een eigen voedingstrafo (is 't ie er al?)
Voor de Aan/uit heb je een voorgebakken triac-schakeling ,ja
De relais voor mute en geluid al iets in voorraad
En nou wordt het moeilijk
Hoe wil je de PGA2311 geschakeld hebben,elk een /CS of "Daisy Chain".Hun mute en zerocross controles vast ingesteld(en hoe) of ook vanuit de Arduino
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik zou er eerst mee aan de slag gaan (had ook al een klein begin gemaakt zoals je kunt zien).
Maar momenteel echt geen tijd voor.
Ik zal kijken of ik anders ook wat vragen kan beantwoorden.
Als je beetje boos maakt moet het wel in twee dagen lukken.
Die ±24V komt uit de voeding van http://connexelectronic.com/ speciaal voor de pre-amps (aux uitgang)
Weet niet mee precies welke voeding (weet Vinculum wel
)
Helaas kon deze spanning niet lager.
Je zult dus helemaal van 24V naar 5V moeten.
Om het gedissipeerde vermogen enigszins op te vangen (verdelen), heb ik daarom wat weerstanden gebruikt.
Hierbij stroom door de belasting meegerekend (waardoor er uiteraard een spanningsval ontstaat).
Hetzelfde voor de Arduino zelf (+5V digi)
Voor de relays is gekozen voor een 24V versie, aangezien er toch 24V aanwezig is.
Die kun je natuurlijk zowel aan +24V hangen als aan de -24V.
Leek mij mooi om dat een beetje gelijk te verdelen.
Maar momenteel echt geen tijd voor.
Ik zal kijken of ik anders ook wat vragen kan beantwoorden.
Als je beetje boos maakt moet het wel in twee dagen lukken.
Die ±24V komt uit de voeding van http://connexelectronic.com/ speciaal voor de pre-amps (aux uitgang)
Weet niet mee precies welke voeding (weet Vinculum wel
Helaas kon deze spanning niet lager.
Je zult dus helemaal van 24V naar 5V moeten.
Om het gedissipeerde vermogen enigszins op te vangen (verdelen), heb ik daarom wat weerstanden gebruikt.
Hierbij stroom door de belasting meegerekend (waardoor er uiteraard een spanningsval ontstaat).
Hetzelfde voor de Arduino zelf (+5V digi)
Voor de relays is gekozen voor een 24V versie, aangezien er toch 24V aanwezig is.
Die kun je natuurlijk zowel aan +24V hangen als aan de -24V.
Leek mij mooi om dat een beetje gelijk te verdelen.
We zullen maar even wachten op V
Hoewel 24V relais zie ik niet zo zitten.Ze zitten in de afdeling digitale voeding en de 24V in het analoge deel.
Beter lijkt me,trafotje,gelijkrichten voor een 12V voor de relais en dan stabilisatie (7805) voor Arduino en wat er aanhangt.
Rond de PGA2311 is het oppassen,zit aan beide voedingen en moet heel goed ontkoppeld worden (3 voedingen).
Anne
Hoewel 24V relais zie ik niet zo zitten.Ze zitten in de afdeling digitale voeding en de 24V in het analoge deel.
Beter lijkt me,trafotje,gelijkrichten voor een 12V voor de relais en dan stabilisatie (7805) voor Arduino en wat er aanhangt.
Rond de PGA2311 is het oppassen,zit aan beide voedingen en moet heel goed ontkoppeld worden (3 voedingen).
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou Vinculum gaat je niet veel meer vertellen hoor
Hij heeft trouwens twee voedingen (voor dus vier UCD180)
Dus tweemaal aux van ±24V.
Het idee was om het digitale deel op de ene voeding te doen en analoog (relays) op het andere.
Een extra trafo er nog eens bij lijkt mij uiterst omslachtig en vergezocht (niet oneerbiedig bedoelt overigens).
Je zou enkel de uitgang van de Arduino even kunnen beveiligingen met een zener.
Mocht er echt iets kapot gaan, staat er niet ineens 24V op de uitgang van de Arduino
Een dergelijk circuit heeft een vriend van me ook en dat werkt echt heel erg mooi.
Lokale ontkoppelingen etc staan nog nergens op.
Net als de lokale schema's van de PGA's, demux etc etc
Hij heeft trouwens twee voedingen (voor dus vier UCD180)
Dus tweemaal aux van ±24V.
Het idee was om het digitale deel op de ene voeding te doen en analoog (relays) op het andere.
Een extra trafo er nog eens bij lijkt mij uiterst omslachtig en vergezocht (niet oneerbiedig bedoelt overigens).
Je zou enkel de uitgang van de Arduino even kunnen beveiligingen met een zener.
Mocht er echt iets kapot gaan, staat er niet ineens 24V op de uitgang van de Arduino
Een dergelijk circuit heeft een vriend van me ook en dat werkt echt heel erg mooi.
Lokale ontkoppelingen etc staan nog nergens op.
Net als de lokale schema's van de PGA's, demux etc etc
- Vinculum
- Contacteer:
Heren,
Even wat kleine verduidelijkingen. Ten eerste de voeding van de Arduino. Hierin is al voorzien. Er is al een losse 5V voeding aanwezig. Dat scheelt in ieder geval al weer.
Ik heb het idee dat jullie het moeilijker voorstellen dan het is. Laat ik het even in modules opdelen:
*Voedingsmodule
Dit is volgens mij eigenlijk de makkelijkste. In de kast zitten 2 SMPS voedingen. Elk van deze voeding voedt 2 UCD's. Ook heeft elke voeding een secundaire spanning van +-24V.
Wat ik nodig heb is 1 +5V voeding en 1 +-5V voeding. Deze moeten van elkaar gescheiden zijn. De +-5V is voor het analoge deel (volgens mij dus alleen de PGA's). De andere voeding is voor de rest. Deze zou ik dan meerdere aansluitingen geven.
Ik heb dus een printje met daarop deze 2 voedingen elk gevoed door 1 van de +-24V aansluitingen.
*Relaismodule
Dit is een print waar de ingangen geschakeld worden. De analoge ingangen worden met deze print verbonden, de digitale (optisch en coax) gaan direct naar de MiniDIGI maar er is een relais nodig om deze te schakelen. De besturingsprint van Knuisje doet dit al dus dat zou volgens mij bijna kopiëren en plakken moeten zijn. Hier zou dan 1 van de +5 voedingaansluitingen op aangesloten moeten worden.
Ook worden er 6 uitgangen van de arduino mee verbonden voor de aansturing.
*PGA module
Deze heeft 2 PGA2311 (DIP) chips. Deze wil ik elk apart gaan aansturen door de Arduino. Hierop word de +-5V voeding aangesloten voor de analoge kant en de +5V aan de digitale kant (zie datasheet PGA). Verder 4x analoog in, 4x analoog uit. Het lijkt me de makkelijkste van de printjes.
Feitelijk zijn dit de basisprints. Het originele idee was dat deze modules op 1 print zouden komen om zodoende het aantal kabels te verminderen maar als het makkelijker is om ze apart te doen dan zij het zo.
Word het nu iets duidelijker? Ik zal het anders morgen nog wel even in een tekening zetten.
Even wat kleine verduidelijkingen. Ten eerste de voeding van de Arduino. Hierin is al voorzien. Er is al een losse 5V voeding aanwezig. Dat scheelt in ieder geval al weer.
Ik heb het idee dat jullie het moeilijker voorstellen dan het is. Laat ik het even in modules opdelen:
*Voedingsmodule
Dit is volgens mij eigenlijk de makkelijkste. In de kast zitten 2 SMPS voedingen. Elk van deze voeding voedt 2 UCD's. Ook heeft elke voeding een secundaire spanning van +-24V.
Wat ik nodig heb is 1 +5V voeding en 1 +-5V voeding. Deze moeten van elkaar gescheiden zijn. De +-5V is voor het analoge deel (volgens mij dus alleen de PGA's). De andere voeding is voor de rest. Deze zou ik dan meerdere aansluitingen geven.
Ik heb dus een printje met daarop deze 2 voedingen elk gevoed door 1 van de +-24V aansluitingen.
*Relaismodule
Dit is een print waar de ingangen geschakeld worden. De analoge ingangen worden met deze print verbonden, de digitale (optisch en coax) gaan direct naar de MiniDIGI maar er is een relais nodig om deze te schakelen. De besturingsprint van Knuisje doet dit al dus dat zou volgens mij bijna kopiëren en plakken moeten zijn. Hier zou dan 1 van de +5 voedingaansluitingen op aangesloten moeten worden.
*PGA module
Deze heeft 2 PGA2311 (DIP) chips. Deze wil ik elk apart gaan aansturen door de Arduino. Hierop word de +-5V voeding aangesloten voor de analoge kant en de +5V aan de digitale kant (zie datasheet PGA). Verder 4x analoog in, 4x analoog uit. Het lijkt me de makkelijkste van de printjes.
Feitelijk zijn dit de basisprints. Het originele idee was dat deze modules op 1 print zouden komen om zodoende het aantal kabels te verminderen maar als het makkelijker is om ze apart te doen dan zij het zo.
Word het nu iets duidelijker? Ik zal het anders morgen nog wel even in een tekening zetten.
Volgens mij zijn de voedingen al zo goed als klaar door Bart. Wat betreft de modules, ik wil er ook wel eentje doen. Ik weet niet of er nog andere mensen zijn die voorkeur hebben. Eventueel kan ik ook enkelzijdige prints maken, zelfde methode als Ray. Voor de voedingen moet dit in ieder geval te doen zijn.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het was voor mij een geheugenverfrissing
Ik zal eens kijken of ik mijn aantekeningen kan vinden.
Misschien staan daar nog wat verdere technische details in
Vinculum, jij wilde toch prints bestellen?
(mooi kleurtje en alles)
Ik zal eens kijken of ik mijn aantekeningen kan vinden.
Misschien staan daar nog wat verdere technische details in
Vinculum, jij wilde toch prints bestellen?
(mooi kleurtje en alles)
Het is uiteraard uiteindelijk aan Vinculum of hij prints wil bestellen. Wat betreft de voedingen, als het modulair wordt kun je deze ook uit het verre oosten bestellen. Daar kun je zelf niet tegenop ontwerpen 
PGA2311 met Arduino
PGA2311 met Arduino
- Vinculum
- Contacteer:
Dat ligt een beetje aan het kostenplaatje. Origineel was het 1 print. Dat zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan 3 of 4 prints.b_force schreef:Vinculum, jij wilde toch prints bestellen?
(mooi kleurtje en alles)
@Fokko
Mooie link! Ik wist wel al hoe deze qua code aangestuurd moest worden. Die print is eigenlijk een combi van de voedingsprint en van de pga print. Alleen is mijn bronvoltage niet 230 wissel maar +(-) 24V.
Ook zie ik dat hij de 2310 ipv 2311 heeft gebruikt. De 2310 gebruikt +-15V en de 2311 +-5V.
Dus het voedingsdeel van deze print is nog niet voldoende. De rest kan dan 1 op 1 overgenomen worden voor de PGA print.
Maar top voor die link! Wie weet kan hier iemand dit schema ombouwen naar de juiste ingangsspanning?
Je kunt beide beter niet apart aansturen maar daisychainen. In de datasheet staat hoe dit moet. Je kunt dan de SPI pinnen van je Arduino aansluiten op de eerste PGA. De eerste PGA link je dus door naar de tweede PGA. Evengoed kun je dan vanuit de Arduino elk van de 4 volumeregelingen apart aansturen. Ik heb dit zelf ook gedaan voor een 6-kanaals regeling met 3 PGA's, en dit werkt prima.Vinculum schreef:*PGA module
Deze heeft 2 PGA2311 (DIP) chips. Deze wil ik elk apart gaan aansturen door de Arduino.
- Vinculum
- Contacteer:
Dank voor de tip Knuisje!
Dan alleen nog even uitzoeken hoe ik dat in de code aanpas.
Dan alleen nog even uitzoeken hoe ik dat in de code aanpas.
In de code van de link hierboven gewoon 2 SPI schrijfinstructies toevoegen (en natuurlijk een parameter toevoegen voor een tweede volumewaarde):
CODE: Selecteer alles
void PGA_set_volume(byte value)
{
byte shifted_val = (value << 1);
digitalWrite(PGA_CS_PIN, LOW); // assert CS
SPI_write(shifted_val); // right value (0..255) Schrijfinstructie voor de tweede PGA
SPI_write(shifted_val); // right value (0..255) Schrijfinstructie voor de tweede PGA
SPI_write(shifted_val); // Schrijfinstructie voor de eerste PGA
SPI_write(shifted_val); // Schrijfinstructie voor de eerste PGA
digitalWrite(PGA_CS_PIN, HIGH); // deassert CS
}- Vinculum
- Contacteer:
Naar aanleiding van een link van Fokko heb ik een mogelijke oplossing voor de voedingen.
Deze voeding zou volgens mij goed moeten zijn als +-5V. Ik moet dan alleen aanpassen dat hij DC accepteert ipv AC. Volgens mij is dat alleen 2 diodes buiten spel zetten. Of is dit echt rommel? Deze voeding heb ik al liggen en die zou ik kunnen gebruiken als de +5 voeding. Isdawa?
Deze voeding zou volgens mij goed moeten zijn als +-5V. Ik moet dan alleen aanpassen dat hij DC accepteert ipv AC. Volgens mij is dat alleen 2 diodes buiten spel zetten. Of is dit echt rommel? Deze voeding heb ik al liggen en die zou ik kunnen gebruiken als de +5 voeding. Isdawa?
- Vinculum
- Contacteer:
In het kader van snelle service heeft Knuisje de relaisprint al "klaar".
Ik zie alleen dat de relais 12V nodig hebben. Dat lijkt me niet handig aangezien er alleen 5V of 24V beschikbaar is.
Of ligt dit alleen aan het type relais?
Of ligt dit alleen aan het type relais?
- Bijlagen
-
- Relaisbord.zip
- (38.59 KiB) 47 keer gedownload
Het voltage ben je vrij in. Dit werkt dus ook met 5V relais (dan natuurlijk 5V op JP2 zetten). 
Denk er trouwens nog aan de massa van de Arduino met de - van JP2 te verbinden.
Denk er trouwens nog aan de massa van de Arduino met de - van JP2 te verbinden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
De reden dat ik niet voor 5V relays ben gegaan, is dat die toch zo'n 400-500mW verbruiken
Dat is zo'n 80mA.
Voor vijf stuks heb je zo'n 400mA nodig.
Spannignsval van 24V naar 5V is 19V.
Dat betekent dat je dus zo'n 7,6W verstookt.
Naar mijn mening stook je voor niks.
Een 24V relay kun je direct aan de voeding (dus die aux uit) hangen, die is namelijk toch gereguleerd.
Heeft tevens minder stroom nodig.
edit:
Kun je alsnog die ULN2003 gebruiken.
Die kan namelijk tot 50V
Dat is zo'n 80mA.
Voor vijf stuks heb je zo'n 400mA nodig.
Spannignsval van 24V naar 5V is 19V.
Dat betekent dat je dus zo'n 7,6W verstookt.
Naar mijn mening stook je voor niks.
Een 24V relay kun je direct aan de voeding (dus die aux uit) hangen, die is namelijk toch gereguleerd.
Heeft tevens minder stroom nodig.
edit:
Kun je alsnog die ULN2003 gebruiken.
Die kan namelijk tot 50V
Je omschrijft de functie van bovenstaande print als;
*Relaismodule
Maar volgens mij kijk ik naar iets anders. Wat je nu hebt gemaakt is een "digitale" jumper selectie
Je verbindt telkens twee pinnen van die 8-pin-header. Is het bedoeld als inputselectie van analoge bronnen? Zo ja, gaat er iets mis, zo niet, dan weet ik niet waar het wel voor dient......
*Relaismodule
Maar volgens mij kijk ik naar iets anders. Wat je nu hebt gemaakt is een "digitale" jumper selectie
Bovenstaand schemaatje schakelt 4 digitale bronnen en de analoog/digitaal selectie van de minidigi. Het is eenvoudig aan te passen aan andere configuraties.
Ik zie het al, het is dus inderdaad een logische jumper-selector. 4 stuks om tussen de 4 digitale opties te kiezen en 1 switch tussen analoog en digitaal (het onderste relais). Dan nog een vraag;
Waarom wil je het volume niet in je DSP regelen? Beetje gek om de volumeregeling pas achter je DSP te doen, niet? Wat betreft kwaliteit hoef je het ook niet te laten, je vindt ten slot van rekening je rekencapaciteiten, ADC en DAC van de DSP goed genoeg. Dan hoef je alleen maar een spanning uit te sturen naar de MiniDSP. Doe je dit bewust niet? Dat scheelt je namelijk de noodzaak van een negatieve 5V, programmeren, outputs van je arduino, vrij kostbare IC's en een stukje printplaat. Als je het wel toepast win je er naar mijn idee niks mee.
Daarnaast ben ik tegenwoordig een fan van status-leds. Als je bij ieder relais een ledje en schakelweerstand plaatst kun je eenvoudig controleren of alles naar wens werkt. Dat maakt het "prototypen" altijd wel fijn. Bijvoorbeeld;
Bij relais1-5, ledje
Bij voeding-ingang een ledje.
Lijkt allemaal overbodig, maar het is fijn om letterlijk in een oogopslag te zien dat je schakeling werkt en je programmatuur werkt. Het enige wat het je kost is 3 seconden solderen en wat extra gaatjes boren, maar dat vind een anti-smd'er vast niet erg
Waarom wil je het volume niet in je DSP regelen? Beetje gek om de volumeregeling pas achter je DSP te doen, niet? Wat betreft kwaliteit hoef je het ook niet te laten, je vindt ten slot van rekening je rekencapaciteiten, ADC en DAC van de DSP goed genoeg. Dan hoef je alleen maar een spanning uit te sturen naar de MiniDSP. Doe je dit bewust niet? Dat scheelt je namelijk de noodzaak van een negatieve 5V, programmeren, outputs van je arduino, vrij kostbare IC's en een stukje printplaat. Als je het wel toepast win je er naar mijn idee niks mee.
Daarnaast ben ik tegenwoordig een fan van status-leds. Als je bij ieder relais een ledje en schakelweerstand plaatst kun je eenvoudig controleren of alles naar wens werkt. Dat maakt het "prototypen" altijd wel fijn. Bijvoorbeeld;
Bij relais1-5, ledje
Bij voeding-ingang een ledje.
Lijkt allemaal overbodig, maar het is fijn om letterlijk in een oogopslag te zien dat je schakeling werkt en je programmatuur werkt. Het enige wat het je kost is 3 seconden solderen en wat extra gaatjes boren, maar dat vind een anti-smd'er vast niet erg
Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 44&t=12582SuperR schreef:Waarom wil je het volume niet in je DSP regelen? Beetje gek om de volumeregeling pas achter je DSP te doen, niet? Wat betreft kwaliteit hoef je het ook niet te laten, je vindt ten slot van rekening je rekencapaciteiten, ADC en DAC van de DSP goed genoeg. Dan hoef je alleen maar een spanning uit te sturen naar de MiniDSP. Doe je dit bewust niet? Dat scheelt je namelijk de noodzaak van een negatieve 5V, programmeren, outputs van je arduino, vrij kostbare IC's en een stukje printplaat. Als je het wel toepast win je er naar mijn idee niks mee.
Vinculum is niet tevreden over het lineaire verloop van de volumeregeling en de maximale verzwakking van de minidsp. Naar mijn mening echter een kwalitatief betere oplossing dan met PGA's. Anders zou ik het meer zoeken in het schakelen van 2 dacs achter de minidsp en de interne volumeregeling van deze dacs gebruiken. Ach ja, er leiden meerdere wegen naar Rome.
Dan zou ik eerder de oplossing zoeken in de vorm van een betere spanning-regeling richting de DSP dan met PGA's. Wat is het probleem?
Zijn de stappen te groot? (die info kan ik zo snel niet vinden in de "datasheet").
Is de eerste volumesetting vanaf mute te groot?
Hoe heb je destijds dit geconstateerd? Middels gebruik te maken van een 10k LIN pot zoals wordt geadviseerd?
Zijn de stappen te groot? (die info kan ik zo snel niet vinden in de "datasheet").
Is de eerste volumesetting vanaf mute te groot?
Hoe heb je destijds dit geconstateerd? Middels gebruik te maken van een 10k LIN pot zoals wordt geadviseerd?
- Vinculum
- Contacteer:
Hoe dat zo?knuisje schreef:Naar mijn mening echter een kwalitatief betere oplossing dan met PGA's.
De reden dat ik niet de interne volumeregeling gebruik van de dsp is als volgt. Hij is lineair en niet logaritmisch. Dat betekend in mijn geval dat ik heel veel geluidsverschil hoor bij stand 1 en 2 maar tussen 25 en 84 nauwelijks (dit zijn de huidige stappen).
Wil ik op nul het geluid uit hebben kom ik als ik hard wil spelen ruimte te kort aan de bovenkant van de ladder. Om op nul nu (bijna) niets te horen moet ik in de dsp het geluid met bijna 15dB dempen. Dat schiet niet op en is heel irritant, vandaar de pga.
Maar als er alternatieven zijn die beter/eenvoudiger zijn hou ik me aanbevolen. Kun je een lineaire schaal softwarematig logaritmisch maken?
Overigens mis ik volgens mij nog iets in de input selectie. Ik heb 2 analoge ingangen... Ik kan me herinneren dat de print van Knuisje ook 6 relais heeft.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Aangezien je toch een Arduino moet programmeren kun je natuurlijk net zo goed even ene logaritmische functie inbouwen 
Is de stapgrootte daar wel klein genoeg voorAangezien je toch een Arduino moet programmeren kun je natuurlijk net zo goed even ene logaritmische functie inbouwen![]()
Maar laat ik 's verder bomen over mogelijke hindernissen.
Bij de gegevens van de miniDSP kwam ik tegen 12V 18W dwz 1,5A ,kan de "AUX" 24V van die voeding(en) dat wel trekken
In het schema wat je voorstelde (zie hieronder) waren er 6 ingangen te kiezen + mute + SSrelais
heb je toch niks aan het printje van Knuisje met 5 relais en ook waar zijn de LEDs
Eerder heb ik al bezwaar gemaakt betreffende het voeden van de relais van een 24V afgeleide en wel hierom
Als je dat doet krijg je een gemeenschapelijke massa met de Arduino = verbinding analoge massa met digitale massa.
Bij de PGA2311 komen ook die massa's samen,levert een lus,liever niet dus.
Die digitale kant van de PGA2311 moet wel gevoed uit de +5V van de Arduino anders kan die spanning krijgen op z'n digitale ingagen zonder dat er voedingsspanning op het IC staat,ook niet gezond.
Anne